Guide till DXVA/hårdvaruaccelerering av HD-formaten

Permalänk
Medlem

Guide till DXVA/hårdvaruaccelerering av HD-formaten

Det är så många som frågar om uppspelande av div HD format osv så jag har nu skrivit en liten guide för att få hårdvaruaccelerering fr grafikkortet vid uppspelande av de nu vanligaste HD formaten (x264, h264 osv), s.k DXVA.

Text & bild: Knoxz

För att få DXVA att funka så måste man ha ett grafikkort som stödjer detta, tex Geforce 8400, 8500, 8600, 8800GT, 8800GTS 512mb (ej 320mb versionen) och nyare kort, även motsvarande kort i bärbara funkar (tex 8600M). 7000 serie kort och tidigare funkar EJ då dessa bara har Purevideo 1 som bäst och de andra nyare har Purevideo HD/2.

ATIs HD2xxx, HD3xxx och HD4xxx serier har alla video acc av HD formaten, s.k UVD (Unified Video Decoder).

Även AMDs 780G moderkort med inbyggt ATI Radeon HD3200 funkar,
även AMDs "nya" och billigare 740G moderkort med inbyggt HD2100 bör fungera då det också har UVD.

Helst bör man också använda Vista som operativsystem då det verkar ha bättre stöd för DXVA genom sitt EVR(Enchanced Video Renderer), XP bör också funka men jag har inte testat dessa inställningar själv eftersom jag sitter på vista ultimate x64.

Du bör även ha senaste DirectX 9 installerat för att få det att funka (tex för att Shaders skall funka, se längre ner), den hittar du där.. Skall installeras även om du har vista/directx 10...: http://www.microsoft.com/downloads/details.aspx?familyid=9226...

Programmet/Videospelaren som behövs är Media Player Classic Home Cinema med inbyggd DXVA decoder för HD formaten (x264, h264 osv). Laddas enklast ner här, nyare builds högst upp: Media Player Classic Home Cinema (x86/x64) - XvidVideo.RU
Fr.o.m Build 857 så funkar DXVA även på filmer som tidigare inte funkat, se förklaring längre ner... Se till att uppgradera din spelare.

Nya builds kommer hela tiden, håll programmet up to date för bästa funktion.

Ladda ner och installera eller ladda ner version utan installer, denna packar du bara upp till en mapp och sen är det klart.

För att få ut ljudet genom SPDIF till din hemmabioreciever kan tex AC3 filter användas: Download AC3Filter from SourceForge.net

*Starta MPC-HC, högerklicka mitt i den svarta rutan och välj Options

*I listan till vänster välj "Playback" och sedan "Output"
*För Vista väljer du "EVR Custom pres.**" som ligger längst ner i listan i höger ruta, för XP välj "VMR9 Renderless** " .
I den mindre rutan ytterligare till höger kan du välja "Resizer : Bicubic A=- 1.00... Resten lämnar du som det är. Får du svart bild med Bicubic resizer 1.00 så testa istället "Bilinear", verkar som vissa har problem med Bocubic.

*Se till att filtren med dvxa är i kryssat i internal filters. Om man vill kan man bocka ur Matroska i vänstra filter rutan och istället köra Haali Media Splitter. De gör typ samma sak men endel upplever att Haali funkar bättre, det upplever dock inte jag...

Nu skall det funka med DXVA på alla 720P x264 .mkv filer och även på många/de flesta nya 1080P x264 .mkv filmer. Bara att testa dig fram.

För att se om DXVA funkar så kan du kolla hur hårt processorn är belastad, ligger den på 1-8% så funkar DXVA... Ligger den på 20-80% så funkar det inte.

Du kan även högerklicka mitt i filmen och i listan väljer du "Filters -> MPC Video Decoder." Då får du upp en ruta och står det "DXVA Mode: H.264 Bitstream Decoder, No FGT" Så funkar det också.

Kopplar du datorn till din LCD TV eller projektor och upplever att svärtan i filmen är lite grådassig och kontrasten är dålig så högerklicka du i filmen och trycker på "Shaders" och väljer i den listan som kommer fram: 16-235->0-255... Då får du mycket finare kontrast och svärta i filmen.

DXVA funkar än så länge inte på alla x264/mkv filmer, speciellt 1080p. Detta beror på att filmerna kodats med fel inställningar, bl.a bör filmen kodas med s.k "Level 4.1" för att vara DXVA kompatibel men endel filmer kodas med "Level 5.1" som än så länge inte funkar med DXVA. Därför är det endel filmer som inte fungerar med DXVA, det är den som kodats filmens fel.

Dock har en ny Build av MPC-HC kommit ut(build 857) som de har lyckats få till så att även Level 5.1 filmer skall funka med DXVA om man har ett Nvidia grafikkort, vad jag vet så funkar inte detta med ATI(än så länge). Ladda hem fr länken en bit upp...

*LJUDET*

MPC-HCs interna AC3/DTS decoder duger fint, dubbelklicka på ett av dessa interna filter och kryssa i SPDIF om du vill skicka ut ljudet oförändrat till din förstärkare.

Utöver det jag har skrivit så skall du INTE ha något annat installerat i form av videocodecs, tex: CoreAVC, CCCP eller nått liknande då dessa bara förstör för DXVA... MPC-HC har allt nödvändigt inbyggt i sig redan, även för uppspelande av andra format som tex divx/Xvid eller WMV osv. Kom ihåg detta eftersom det är det vanligaste felet som gör att inte dvxa fungerar.

Hoppas denna lilla guide kan göra så att vi slipper frågan om ”Spela upp 1080P/ HD bla bla” som dyker upp rätt så ofta.

//Knoxz

*edit* tog bort texten om AC3 filter.....

*edit* Lade till info om resizer (Bicubic 1.00 eller Bilinear), kan lösa problemet med svart bild för endel...

Visa signatur

Intel i5 12600KF @5.1ghz | ASUS PRIME Z690A | Fractal Design Define R4 | Noctua NH-U14S Dual | Kingston Fury DDR5 16GB | Gigabyte RTX 3070 Gaming OC 8G | Corsair RM 650W | Crucial P3 plus 1tb M2 SSD | 2Tb M2 SSD | Windows 11 x64 | MSI GP63 8RE i7-8750H GTX1060 6G |

Permalänk
Medlem

Skitbra skrivet, var på tiden att det blev en sådan tråd. Mycket bra initiativ.

Klister tack.

Något jag tycker du borde gå närmare på är just hur man ska ställa in SPDIF passthrough lite mer exakt då många troligen kommer använda det. Inte alls självklar hur det ska gå till.

Visa signatur

Det som flöt iland senast.

Permalänk
Medlem

Bra skrivet, några tillägg bara:

ATIs HD2*** serie har också stöd för hårdvaruavkodning av dessa format.

Haali Media Splitter går utmärkt att använda sig av, man behöver inte använda Gabest.

AC3Filter tycker jag är bättre (med fler inställningsmöjligheter) än den interna, får man itne AC3Filter att användas av MPC går man in under "External Filters" i MPC och väljer AC3Filter som preferred.

Värt att notera är att MPC HCs dekoder inte stödjer hårdvaruavkodning av MPEG2, vid tex DVD-tittande, dock är detta inget problem vad gäller CPU-belastning ÖHT på en modern dator.

Visa signatur

5900X | CH8 | 64GB/3600MHz | RTX4080 | SN850 | H2O 2*360 Rad | LG CX48 | Ananda Nano, D30Pro & rHead

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bran
Bra skrivet, några tillägg bara:

ATIs HD2*** serie har också stöd för hårdvaruavkodning av dessa format.

Haali Media Splitter går utmärkt att använda sig av, man behöver inte använda Gabest.

HD2xxx serien inlagd i guiden, missade dem.

Exact vad hjälper Haali Media Splitter mig med vid uppspelande av H264/X264/Mkv som inte redan MPC-HC klarar av själv? Kör inte Haali Media Splitter/Matroska splitter och allt funkar precis som jag vill ändå...

Har den ingen ytterligare förbättring/funktion så är den ju totalt onödig.

Skall utveckla AC3 filter användandet ytterligare när jag kommer hem.

Visa signatur

Intel i5 12600KF @5.1ghz | ASUS PRIME Z690A | Fractal Design Define R4 | Noctua NH-U14S Dual | Kingston Fury DDR5 16GB | Gigabyte RTX 3070 Gaming OC 8G | Corsair RM 650W | Crucial P3 plus 1tb M2 SSD | 2Tb M2 SSD | Windows 11 x64 | MSI GP63 8RE i7-8750H GTX1060 6G |

Permalänk
Medlem

Skulle behövas guider för Codecs för dem som använder Vista Mediacenter samt Mediaportal och MCE 2005.
Det är en bra guide men få använder MPC HC till en renodlad HTPC där man istället använder ovanstående program jag nämnde.

Visa signatur

q9550@3,4Ghz, GTX275, 4GB DDR2 Corsair XMS2//HTPC AmdX2 4600+ passivt kyld med scythe ninja mini, Antec NSK 2480

Fractal design arc midi r2// core i7 4770k@ 4,4ghz :)
// corsair h100i // corsair hx 850m// asus maximus VI hero//
Corsair vengeance pro 2400mhz// intel ssd 335 180gb// gigabyte gtx 780 OC@1200mhz Core//win 8.1

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av knoxz
HD2xxx serien inlagd i guiden, missade dem.

Exact vad hjälper Haali Media Splitter mig med vid uppspelande av H264/X264/Mkv som inte redan MPC-HC klarar av själv? Kör inte Haali Media Splitter/Matroska splitter och allt funkar precis som jag vill ändå...

Har den ingen ytterligare förbättring/funktion så är den ju totalt onödig.

Skall utveckla AC3 filter användandet ytterligare när jag kommer hem.

Jag vet bara att jag fått lite skumt uppförande av Gabest Splitter förut med subtitles och ljudspår som va inbakade i MKVn. Alltså när det va flera ljudspår till en film i MKVn. Har inte hänt ofta dock, så i de flesta fall går det säkert bra med Gabest.

Du kan ju lägga till hur man får ut S/PDIF med MPC HCs dekoder också, nämligen:

Högerklicka på filmrutan->Filters->DTS Decoder (står säkert AC3 om du spelar upp en DD film)->Bocka i S/PDIF på AC3 Decoder Settings samt DTS Decoder Settings. Viktigt att även bocka i LFE om man har en subwoofer samt antalet högtalare man har.

Visa signatur

5900X | CH8 | 64GB/3600MHz | RTX4080 | SN850 | H2O 2*360 Rad | LG CX48 | Ananda Nano, D30Pro & rHead

Permalänk
Medlem

Kalas fin guide.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pantheus
Skulle behövas guider för Codecs för dem som använder Vista Mediacenter samt Mediaportal och MCE 2005.
Det är en bra guide men få använder MPC HC till en renodlad HTPC där man istället använder ovanstående program jag nämnde.

Själv använder jag inte min mediadator/HTPC med nått Mediacenter, jag kör den som en vanlig PC med BlueTooth tangentbord och mus osv. Vet att fler kör precis som jag så guiden är väll riktad mer till dem än de som bara kör mediacenter. Nån som är bra på mediacenter och liknande kan juh göra en egen guide till det då får sånt kan inte jag. Tycker personligen att man begränsar användandet för mycket med Mediacenter, vill kunna surfa, spela musik, visa film och tillåmed filmredigera på min 42" LCD, kul att se resultatet direkt vid filmredigering tex eller spela PC spel på den.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av bran

Du kan ju lägga till hur man får ut S/PDIF med MPC HCs dekoder också, nämligen:

Högerklicka på filmrutan->Filters->DTS Decoder (står säkert AC3 om du spelar upp en DD film)->Bocka i S/PDIF på AC3 Decoder Settings samt DTS Decoder Settings. Viktigt att även bocka i LFE om man har en subwoofer samt antalet högtalare man har.

Japp, skall lägga in för både den interna AC3/DTS decodern och den fristående AC3 filter.

Visa signatur

Intel i5 12600KF @5.1ghz | ASUS PRIME Z690A | Fractal Design Define R4 | Noctua NH-U14S Dual | Kingston Fury DDR5 16GB | Gigabyte RTX 3070 Gaming OC 8G | Corsair RM 650W | Crucial P3 plus 1tb M2 SSD | 2Tb M2 SSD | Windows 11 x64 | MSI GP63 8RE i7-8750H GTX1060 6G |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av knoxz
Själv använder jag inte min mediadator/HTPC med nått Mediacenter, jag kör den som en vanlig PC med BlueTooth tangentbord och mus osv. Vet att fler kör precis som jag så guiden är väll riktad mer till dem än de som bara kör mediacenter. Nån som är bra på mediacenter och liknande kan juh göra en egen guide till det då får sånt kan inte jag. Tycker personligen att man begränsar användandet för mycket med Mediacenter, vill kunna surfa, spela musik, visa film och tillåmed filmredigera på min 42" LCD, kul att se resultatet direkt vid filmredigering tex eller spela PC spel på den.

Jo okey, skall se om jag kan knåpa ihop något nån dag kanske, risken är att för många olika åsikter gör att tråden fallerar eftersom det finns ju en uppsjö med olika sätt att använda en HTPC.

Visa signatur

q9550@3,4Ghz, GTX275, 4GB DDR2 Corsair XMS2//HTPC AmdX2 4600+ passivt kyld med scythe ninja mini, Antec NSK 2480

Fractal design arc midi r2// core i7 4770k@ 4,4ghz :)
// corsair h100i // corsair hx 850m// asus maximus VI hero//
Corsair vengeance pro 2400mhz// intel ssd 335 180gb// gigabyte gtx 780 OC@1200mhz Core//win 8.1

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pantheus
.....risken är att för många olika åsikter gör att tråden fallerar eftersom det finns ju en uppsjö med olika sätt att använda en HTPC.

Jo precis, åsikter hur en HTPC skall se ut kan man disskutera i en annan tråd. Guiden visar Mitt sätt att använda Min HTPC för HD film, de som vill göra på liknande sätt följer min guide och de som vill ha mediacenter osv följer en framtida guide som nån annan gör.

Håll tråden saklig och informativ utan personliga åsikter om dittan å dattan så blir allt bra

Visa signatur

Intel i5 12600KF @5.1ghz | ASUS PRIME Z690A | Fractal Design Define R4 | Noctua NH-U14S Dual | Kingston Fury DDR5 16GB | Gigabyte RTX 3070 Gaming OC 8G | Corsair RM 650W | Crucial P3 plus 1tb M2 SSD | 2Tb M2 SSD | Windows 11 x64 | MSI GP63 8RE i7-8750H GTX1060 6G |

Permalänk
Medlem

Bara mig länken till directx 9 inte fungerar för?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pumas
Bara mig länken till directx 9 inte fungerar för?

Fixat...

Visa signatur

Intel i5 12600KF @5.1ghz | ASUS PRIME Z690A | Fractal Design Define R4 | Noctua NH-U14S Dual | Kingston Fury DDR5 16GB | Gigabyte RTX 3070 Gaming OC 8G | Corsair RM 650W | Crucial P3 plus 1tb M2 SSD | 2Tb M2 SSD | Windows 11 x64 | MSI GP63 8RE i7-8750H GTX1060 6G |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av knoxz
Fixat...

Tusen tack.

Permalänk
Medlem
Citat:

Text:o Kunoxz & Bilder: RiddareRoccoq.

Snygga bilder Rocco, typ snygg snatchat direkt från min guide i Hack i 1080p guiden. Inte för att gnälla men fult att skriva att det är du som gjort dom.

Visa signatur

5800X3D - RTX 3080 - LANCOOL 2 MESH

Permalänk
Medlem

Har testat din guide med Mediaportal RC3 nu!

Jag har alltså lagt in MPC HC som "extern" spelare innuti Mediaportal och det fungerar klockrent.

Ändrade lite knappar såsom att den stänger sig när man trycker "ESC" samt att den alltid är i fullscreen.
Det märks knappt att Mediaportal skiftar till extern spelare, MPC HC blinkar bara till i bakgrunden.

Visa signatur

q9550@3,4Ghz, GTX275, 4GB DDR2 Corsair XMS2//HTPC AmdX2 4600+ passivt kyld med scythe ninja mini, Antec NSK 2480

Fractal design arc midi r2// core i7 4770k@ 4,4ghz :)
// corsair h100i // corsair hx 850m// asus maximus VI hero//
Corsair vengeance pro 2400mhz// intel ssd 335 180gb// gigabyte gtx 780 OC@1200mhz Core//win 8.1

Permalänk
Medlem

har funderingar ver en grejj.. har provat flera filmer nu och endast en av de 1080p filmer som jag har så funkar dvxa. live free or die hard. resten så funkar de inte.. vad kan jag har gjort för fel ? har följt guiden !

och vad jag kan se så är alla x264. :S

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av krajm
har funderingar ver en grejj.. har provat flera filmer nu och endast en av de 1080p filmer som jag har så funkar dvxa. live free or die hard. resten så funkar de inte.. vad kan jag har gjort för fel ? har följt guiden !

och vad jag kan se så är alla x264. :S

Långt ifrån alla stödjer DXVA, jag har kanske 20 av 100 som det fungerar på.

Visa signatur

Battlefield: sscrappyy

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av toffe
Långt ifrån alla stödjer DXVA, jag har kanske 20 av 100 som det fungerar på.

okey men hur kan de spela upp de andra filmerna där de inte stödjs då ? de laggar aset för mig när jag inte använder dxva!

en fråga till på bilden där uppe har han matroska ICKE ibockat. men när jag har så kan jag inte spela vissa mkv filmer :S

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av krajm
okey men hur kan de spela upp de andra filmerna där de inte stödjs då ? de laggar aset för mig när jag inte använder dxva!

en fråga till på bilden där uppe har han matroska ICKE ibockat. men när jag har så kan jag inte spela vissa mkv filmer :S

Om inte DXVA stöds, så är det processorn som sköter avkodningen istället för GPU:n och har man för klen processor så går det dåligt.

Ang. fråga nr 2 så om man bockar ur den måste man använda haali media splitter eller låta den vara ibockad. Här finns haali: http://haali.cs.msu.ru/mkv/

Visa signatur

Battlefield: sscrappyy

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av toffe
Om inte DXVA stöds, så är det processorn som sköter avkodningen istället för GPU:n och har man för klen processor så går det dåligt.

Ang. fråga nr 2 så om man bockar ur den måste man använda haali media splitter eller låta den vara ibockad. Här finns haali: http://haali.cs.msu.ru/mkv/

men va fan jag har ju en inte core2duo T9300 på 2,5GHz de ska väll räcka ? eller ?

Permalänk
Medlem

Ja det bör ju räcka. Har du startat filmen och kollat processoranvändningen i aktivitetshanteraren?

Om den är tillfredställande så kolla så du inte har installerat några andra codecs som ligger och "stör".

Visa signatur

Battlefield: sscrappyy

Permalänk
Medlem

Jag har problem med att ljudet blir kraftigt osynkat när jag skickar ut film via hdmi men inte när jag ser på datorn (XPS M1530, Vista SP1 x64, 8600M GT). Jag känner mig helt maktlös och vet inte vad jag skall göra. Osynket varierar under i filmen, dvs är inte konstant. Ljudet ligger oftast före bilden.

Kan det hjälpa mig om jag använder mig av Haali media splitter? Jag kör ut 24p i fullHD till tv:n och använder mig av 24fps-filmer (mkv).

Permalänk

Undertexter

jag har HTPC med Nvidia 8600GT som funkar perfekt med hårdvaruavkodning. får under 10% cpu-belastning när jag kör med DXVA.
Men jag har stora problem att få vanliga undertexter att fungera..
sådana som funkar perfekt med vanliga mpc eller vlc.
någon som vet hur man fixar detta? jag kör förövrigt XP.
har inställt på VMR 9 renderless och autolad subs och allt sådant.
om jag högerklickar och väljer Veiw->Subresync så ser jag all text i textfilen, man ser även att texten som borde visas blir markerad för rätt tid om man säger så.
Men jag får inte spelare att visa texten nere i filmrutan om man säger så.
Det syns faktiskt tecken nere i filmrutan, men de är både sneda och oförståeliga..
Men de visas hela tiden då folk säger något..
skulle gärna lagt in en bild här om jag visst hur man gjorde..
Vore oerhört tacksam för hjälp med detta!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av velman
Jag har problem med att ljudet blir kraftigt osynkat när jag skickar ut film via hdmi men inte när jag ser på datorn (XPS M1530, Vista SP1 x64, 8600M GT). Jag känner mig helt maktlös och vet inte vad jag skall göra. Osynket varierar under i filmen, dvs är inte konstant. Ljudet ligger oftast före bilden.

Kan det hjälpa mig om jag använder mig av Haali media splitter? Jag kör ut 24p i fullHD till tv:n och använder mig av 24fps-filmer (mkv).

exakt samma grejj för mig.. osynkat som fan. pluss att endel filmer flyter på bra som fan på data skärmen men när jag köpr ut dem på tvn via hdmi så laggar ljudet och filmen som fan :S frustrerande. blä

Permalänk
Medlem

Då är vi två. Det finns fler på nätet men ingen som verkar ha en lösning.

Permalänk
Medlem

Haali är oftast lösningen för osync.

Visa signatur

5800X3D - RTX 3080 - LANCOOL 2 MESH

Permalänk
Medlem

Lite uppdateringar:

*Lagt upp egna bilder som stämmer helt med min guide, de förra hade nån ruta som var felaktigt urklickad (matroska filter).

*Lagt till beskrivning för AC3 filter + länk.

*lagt med AMDs billigare 740G moderkort med HD2100 grafikkort som enl specefikationerna bör stödja UVD/DXVA.

*Lite viktiga nyheter inlagda:
Ny Build av MPC-HC kommit ut(build 857) som de har lyckats få till så att även Level 5.1 filmer skall funka med DXVA om man har ett Nvidia grafikkort, vad jag vet så funkar inte detta med ATI(än så länge). Ladda hem fr länken en bit upp...

Har testat med den nya builden och nu verkar det som om alla filmer stöder DXVA uppspelning, även de med s.k Level 5.1 kodning. Flera filmer som tidigare inte funkat med DXVA funkar nu, speciellt 1080P rullarna som tidigare inte funkat.

Dra ner den nya builden och testa...

------------------

Ni som har en massa problem med undertexter och hackande film osv. Ni måste göra något fel eller ha installerat nån onödig codec/filter som gjort att det inte funkar. Gör om gör rätt?!

Jag gör helt enligt min guide utan att installera ytterligare program och codecs, funkar jätte bra Kopplar datorn med HDMI till min LCD TV och kör 1360x768 @ 60hz och allt blir hur bra som helst...

Visa signatur

Intel i5 12600KF @5.1ghz | ASUS PRIME Z690A | Fractal Design Define R4 | Noctua NH-U14S Dual | Kingston Fury DDR5 16GB | Gigabyte RTX 3070 Gaming OC 8G | Corsair RM 650W | Crucial P3 plus 1tb M2 SSD | 2Tb M2 SSD | Windows 11 x64 | MSI GP63 8RE i7-8750H GTX1060 6G |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av knoxz
Lite uppdateringar:

*Lagt upp egna bilder som stämmer helt med min guide, de förra hade nån ruta som var felaktigt urklickad (matroska filter).

*Lagt till beskrivning för AC3 filter + länk.

*lagt med AMDs billigare 740G moderkort med HD2100 grafikkort som enl specefikationerna bör stödja UVD/DXVA.

*Lite viktiga nyheter inlagda:
Ny Build av MPC-HC kommit ut(build 857) som de har lyckats få till så att även Level 5.1 filmer skall funka med DXVA om man har ett Nvidia grafikkort, vad jag vet så funkar inte detta med ATI(än så länge). Ladda hem fr länken en bit upp...

Har testat med den nya builden och nu verkar det som om alla filmer stöder DXVA uppspelning, även de med s.k Level 5.1 kodning. Flera filmer som tidigare inte funkat med DXVA funkar nu, speciellt 1080P rullarna som tidigare inte funkat.

Dra ner den nya builden och testa...

------------------

Ni som har en massa problem med undertexter och hackande film osv. Ni måste göra något fel eller ha installerat nån onödig codec/filter som gjort att det inte funkar. Gör om gör rätt?!

Jag gör helt enligt min guide utan att installera ytterligare program och codecs, funkar jätte bra Kopplar datorn med HDMI till min LCD TV och kör 1360x768 @ 60hz och allt blir hur bra som helst...

Nu har jag installerat om hela min dator. Jag hade tänkt göra det rätt länge och nu när jag fick problem med uppspelningen så gjorde jag slag i saken. Dock fungerar inte dxva-stödet just nu. Jag får se om jag missat något...

[EDIT]
Jag testade hela tiden med ett "Killer-Sample" som tydligen inte fungerade med dxva. Alla mina vanliga filmer fungerar fint märkte jag...

Jag är på jobbet nu och kan inte testa om det fungerar med hdmi. Jag har inte installerat en enda codec och datorn är helt nyinstallerad så om det inte fungerar hemma nu vet jag inte vad som är fel.

Permalänk
Medlem

Måste bara säga att matroska ska vara urbockat, och använd hellre haali.
Till och med skaparen av mpchc rekomenderar att man hellre använder haali.

Visa signatur

5800X3D - RTX 3080 - LANCOOL 2 MESH

Permalänk
Medlem

Precis som Linus82 säger, använd haali istället. Jag har provat utan haali och det fungerar hyffsat men gick tillbaka till haali igen och det löste vissa problem.

velman: killer-sample stödjer inte DXVA vad jag vet. Den gjordes väl för att man ska kunna testa sin HTPC/dator (processor) om den orkar med att driva 1080p filmer med en högre bitrate. Klarar man att köra killer-sample utan problem så har man en processor (HTPC/dator) som klarar att köra de flesta .mkv HD filmerna utan DXVA.

Personligen tycker jag det är bättre för då slipper man bry sig om allt vad DXVA och hårdvaruavkodning heter och bara installera ffdshow och köra på.

Visa signatur

Battlefield: sscrappyy