Permalänk
Medlem

Ny dator fryser fast hela tiden, hjälp!

Hej!

Det är så att jag har köpt en ny dator men har hitills massor med problem med den, det är så att den bara fryser fast HELA tiden, när jag bara surfar fryser den ihop mindre, men direkt när jag tex startar wow så efter 10 min fryser hela datorn ihop, detta är VÄLDIGT irriterande.
Om ni vet någonting så hjälp snälla. Och juste, jag har provat med 3 olika operativsystem men det är samma med allihopa.

Om det hjälper någonting så här har ni mina spec:

Amd phenom 8650 x3 triplecore processor + 2,3 ghz ( 3 CPUs )
2 gb ram
630 w nätagg
geforce 9600 gt 512 mb

detta var allt, hoppas ni kan hjälpa mig.

mvh kemal

Permalänk
Medlem

Testat att ta ut ett av dina minnen?
Annars värme problem.

Visa signatur

/////Beeos (!)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Beeos
Testat att ta ut ett av dina minnen?
Annars värme problem.

Har inte provat med att ta ut minnena men får försöka med det nu, men värmeproblem är det inte, ligger på 38-40 C

Permalänk
Medlem

va för hdd har du?, sätt nyaste nyheten om "världens snabbaste hårddisk"?...
kanske e nåt problem me den

Visa signatur

Dator: MSI Z77A-G45, i7 3770k, Crosair 24GB, MSI 970 4G, Samsung 840 250GB, Crucial MX500 1TB, WD Green 2TB, Phanteks Evolv ATX, Be-Quiet P7 550W skärm: Asus PB238Q, Acer p193w kringutrustning: Corsair k70 RGB, Logitech 603, SMSL SA 300 + Magic S-4 EX

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pjuppi
va för hdd har du?, sätt nyaste nyheten om "världens snabbaste hårddisk"?...
kanske e nåt problem me den

Nej, jag har en samsung 300 gb.

___________________________________________________

men iallafall, tog bort det ena ram minnet så har bara 1 gb inne och datorn fryser ihop oerhört mindre, vad kan vara problemet?

Permalänk
Hedersmedlem

Vilket moderkort? Vilka minnen? Vilket nätagg?

Trippel-Phenom kräver ofta BIOS-uppdateringar för att bli helt kompatibla med moderkortet (om det finns stöd öht dvs).

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Jag har samma problem... Skriver vad jag har först och sen vad jag testat.

Grafikkort: XFX GeForce GTX 280 670M 1GB XXX GDDR3, PCI-Express 2.0, 2xDVI/HDCP, 670MHz (2 st - SLI))
Moderkort: XFX nForce-790i Ultra SLI, DDR3, Socket-775, 2xGbLAN, 3xPCI-Ex(2.0)16
CPU: Intel Core 2 QUAD Q9450 2.66GHz 12MB FSB1333 Boxed (with cpu-cooler!) Socket 775
Minne: OCZ DDR3 PC3-10666 / 1333 MHz / Reaper HPC Edition CL6 6 6 20 - (4 st 1GB)
Nätagg: Thermaltake ToughPower, 850W

För att komma till saken... jag har testat att ta bort minnen, byta platser på dem utan lycka. Har även testat att köra med ett Graikkort och detta var inte heller något framgång.

Verkar som värmeproblem först då jag märker att datorn "lättare" hänger sig när den varit aktiv under en längre period... men efter att ha spelat UT3 en bra stund, WoW ett par timmar och lite annat utan att den hänger sig vet jag inte vad... Kollade även in BIOS för att se hur varm datorn var efter allt detta. Moderkortet låg på 48 och CPU på 52 om jag inte missminner mig.

Den verkar vilja hänga sig DIREKT och varje !"#!% gång man vill spela upp film, men YouTube går bra.

Har läst massor om mitt moderkort och verkar som det är många som har samma problem som mig, när de har samma moderkort... Har varit i kontakt med både moderkortstillverkaren och företaget jag köpte skiten ifrån, utan lycka. De har sagt samma sak, att man skall testa allt med minnena och dylikt. Detta är som sagt gjort utan framgång. Just nu betalar jag bra för att få detta ordnat så snälla... Jag ber er. Förslag på vad jag kan göra, vad det kan vara för problem och varför.

MVH Johan

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MultiMan
Vilket moderkort? Vilka minnen? Vilket nätagg?

Trippel-Phenom kräver ofta BIOS-uppdateringar för att bli helt kompatibla med moderkortet (om det finns stöd öht dvs).

hur uppdaterar man sina bios, jag har ett asrock (?) moderkort och okända minnen och ett 630 w okänt nätagg

Permalänk
Hedersmedlem

Är allt okänt blir det per automatik okänt vad man ska göra. Man söker fakta, sedan agerar man.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av datac
Jag har samma problem... Skriver vad jag har först och sen vad jag testat.

Grafikkort: XFX GeForce GTX 280 670M 1GB XXX GDDR3, PCI-Express 2.0, 2xDVI/HDCP, 670MHz (2 st - SLI))
Moderkort: XFX nForce-790i Ultra SLI, DDR3, Socket-775, 2xGbLAN, 3xPCI-Ex(2.0)16
CPU: Intel Core 2 QUAD Q9450 2.66GHz 12MB FSB1333 Boxed (with cpu-cooler!) Socket 775
Minne: OCZ DDR3 PC3-10666 / 1333 MHz / Reaper HPC Edition CL6 6 6 20 - (4 st 1GB)
Nätagg: Thermaltake ToughPower, 850W

För att komma till saken... jag har testat att ta bort minnen, byta platser på dem utan lycka. Har även testat att köra med ett Graikkort och detta var inte heller något framgång.

Verkar som värmeproblem först då jag märker att datorn "lättare" hänger sig när den varit aktiv under en längre period... men efter att ha spelat UT3 en bra stund, WoW ett par timmar och lite annat utan att den hänger sig vet jag inte vad... Kollade även in BIOS för att se hur varm datorn var efter allt detta. Moderkortet låg på 48 och CPU på 52 om jag inte missminner mig.

Den verkar vilja hänga sig DIREKT och varje !"#!% gång man vill spela upp film, men YouTube går bra.

Har läst massor om mitt moderkort och verkar som det är många som har samma problem som mig, när de har samma moderkort... Har varit i kontakt med både moderkortstillverkaren och företaget jag köpte skiten ifrån, utan lycka. De har sagt samma sak, att man skall testa allt med minnena och dylikt. Detta är som sagt gjort utan framgång. Just nu betalar jag bra för att få detta ordnat så snälla... Jag ber er. Förslag på vad jag kan göra, vad det kan vara för problem och varför.

MVH Johan

Nforce har väl alltid haft mer eller mindre problem eller??

Visa signatur

Fractal Design Refine R2 Asus Commando(1901) Q6600@3600mhz@Vattenkylning Corsair HX620W 4Gb 2x2 dominator 8500 Powercolor HD4870X2 Ikari Laser WD MyBook 500Gb@E-Sata 3dmark06@20436+/-
Win xp sp3/win 7 ultimate

Permalänk
Medlem

Jag har iallafall aldrig haft detta problem tidigare och jag har haft Nforce i många många år med mängder av olika uppsättningar av hårdvara.

Däremot skulle jag kunnga tänka mig att det är något med just XFX produkter.

Permalänk

enligt av att döma vad vi kan skrapa ihop fakta till , så skulle jag säga , bios uppdate , för att inte glöma tex är det rätt minne till modekortet ? alla minnen funkar inte på alla modekort DVS även fast det sår att det tex klarar ddr2 minnen så betyder det inte alla minnen !

enklast är att leta upp på modekortstillverkans sida och leta efter ram minnes blad om vad som passar och ej ,
sen volten till minnena ? så dom inte får för lite volt vilket resulterar i blåskärmar eller frysning

också kan frysningarna bero på för varm GPU , med andra ord grafikkortet blir överhettat , eller att som på många grafikkort i dagens läge , så sitter inte kylarn fast riktigt !

sedan om jag inte minns fel finns det olika socket på modekorten för amds nyare processorer am2 och am2+?
kolla så att ditt modekort verkligen stödjer processorn ,eventuelt uppdatera bios som jag/vi nämnde ovan !

går öven att montera om allt ( kan hjälpa ibland ?! )

hoppas det löser sig !

/ Soulblade

Visa signatur

Gigabyte Z87-X OC ,4770K@4.5,Vengance 16GB,Asus 980Ti Strix ,3x Dell Ultrasharp U2412M [5760x1200]

Permalänk
Medlem

Jag har testat att uppdatera BIOS så nu är det bara att invänta och se ifall det räckte, eller om jag måste vidta andra åtgärder.

Kan även tilllägga att XFX inte haft någon BIOS-update på hemsidan, men tänkte att jag kan kolla in igen och se ifall detta var fixat, vilket det var. Tog mig en titt på ett litet filmklipp och det verkade iallafall fungera.

Kylningen på mina grafikkort sitter fast som de skall, men visst blir dem varma. Har därav satt extra mycket fläcktar och annat dylikt på dem för att undvika detta problem. Men som de flesta vet så är Nvidia snäppet varmare än ATI´s kort, och verkar inte finnas mycket att göra åt detta.

Satte mig och läste igenom om minnena passade på moderkortet vilket dem skall göra. Volten såg jag däremot inga uppgifter om men får leta vidare om detta om mina problem kvarstår.

Tack så mycket.

MVH Johan

EDIT:

Och nu var skiten tillbaks. Helt utan min vetskap av att ha gjort något med datorn, så hänger den sig... Nu verkar det vara WoW som är problemet... Några andra förslag på vad som kan göras?