MSI Wind – netbook som kan överklockas

Permalänk
Melding Plague

MSI Wind – netbook som kan överklockas

Netbooks kanske inte förknippas med överklockning, men detta försöker MSI rätta till. Den lilla datorn Wind kan nämligen skrämmas upp i högre hastighet – med bibehållen garanti.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Oj detta var då verkligen "mördande" konkurrens och något nästan nytt på laptop fronten, bra mer nytänkande. Undrar hur de skall lyckas kyla den klockade processorn, ett mkt. effektivt system som vid original frekvens går på sparlåga?
Vad händer med batteritiden om mini-laptopen klockas 24%, blir batteritiden 24% av den ursprungliga?

Visa signatur

Riggen:ASRock X570M Pro4 - AMD Ryzen 7 3700X - Corsair 32GB DDR4 3200MHz - Corsair MP510 960Gb NVME - EVGA 1080ti SC2 - 3x Samsung 840 500GB - EVGA SuperNOVA G1+ 650W - Fractal Design Meshify C Mini Dark TG
NAS: FreeNAS @ HP Proliant MicroServer Gen 8 - Xeon E3-1230 V2 - 16Gb Kingston ECC RAM - Intel 530 120Gb - IBM m1015/LSI 9220-8i - 4x WD Red 3Tb

Permalänk
Medlem

"En ny version av BIOS gör det möjligt att överklocka datorerna. Processorn kan justeras upp i tre olika nivåer: 8, 16 eller 24 procent högre klockfrekvens än normalt. Med maximal överklockning går det att nå 2,0 GHz, eller 400 MHz mer än vanligt.

Nu har MSI släppt ett nytt BIOS till datorerna som möjliggör överklockning. Totalt handlar det om tre olika nivåer som processorn kan överklockas; 8, 16 eller 24 procent. Med maximal överklockning tickar processorn i 2,0 GHz."

same same but diffrent??

Permalänk

Väldigt bra av MSI.

Batteritiden spelar väl kanske inte så jättestor roll, jag antar att man mest överklockar på detta sättet om man sitter hemma och har nätsladden i och sysslar med lite tyngre saker.

Permalänk

Tja, jag har kunnat överklocka min EEE PC 1000H sen jag köpte den och hör och häpna! Jag gör det med ett knapptryck! Känns inte som att det är något speciellt med winden. Alla netbooks som kör Atom borde ju gå att överklocka lika mycket. Jag har för mig att den drar väldigt mycket mer ström om den är överklockad. Atom skalar inte linjärt direkt, snarare logaritmiskt.

Visa signatur

Om man tänker en tanke, så är den tanken inte den tanke man tror att man tänker. Utan det är den tanke som får en att tro att man tror den tanke man tror att man tänker.

Permalänk
Avstängd

Jag skulle inte överklocka en bärbar dator. De har kass kylning, och jag vill inte att batteritiden ska bli lidande.

Permalänk
Medlem

Nice nice, funderar på en Wind eller Eee pc, vet inte vilken dock :/ Blir inte klokare av testet här på SweC heller.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 3080 12GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB | Seagate IronWolf 10TB HDD intern HDD
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto
: Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av aMpari
Nice nice, funderar på en Wind eller Eee pc, vet inte vilken dock :/ Blir inte klokare av testet här på SweC heller.

MSI Wind är av gedigen kvalite, vilket jag tkr är väldigt viktigt vid små netbooks. En EEE pc ser ut att vara en leksak för 3 åringar, med värdelöst tbord...dock billigare

Visa signatur

Dator: AMD64 3600+ 65nm - Geforce 6800NU - 4x1024 Corsair 5400 - 1.5TB Hårddisk - Biostar TA690G m-atx - Antec Sonata ::
Sony Playstation 3 :: Sony KDL-40D3000 -

Permalänk
Medlem

varför vill man överklocka en netbook?

Visa signatur

GUD VÄLSIGNE DIG!
Ryzen 7 5700X3D - 64Gb DDR4 - RTX2060 - Coolermaster Stacker
---------------------------- www.roaddogs.se ------------------------
------- Bofors Interstellar - A Star Citizen Corporation --------
---------------------------------- Twitch ---------------------------------

Permalänk
Medlem

Väldigt generöst av dem ^^

Permalänk
Medlem

bra företag! . nice

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fenix
varför vill man överklocka en netbook?

Om inte annat så gav det ju just dom lite fin reklam för sin netbook...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fenix
varför vill man överklocka en netbook?

För att den är långsam, och för att man inte har råd att köpa en bra dator som är lika liten.

Visa signatur

Fractal Design R2 | BeQuiet Dark Power Pro 550 | Asus Rampage Formula | 2x Corsair XMS2 DDR2-8500 2048MB | Intel E8600 @ 3,72GHz | Noctua NH-U12P | Palit GTX 1080 Super Jetstream | Samsung EVO 840 Series SSD 250 GB | Intel X25-M 80GB | Hitachi Deskstar P7K500 500GB SATA | WD Red 3TB SATA III | WD10EACS 1TB | NEC ND35-40A | Scythe Ultra Kaze | Noctua NF-P12

Permalänk
Medlem

Vad gäller batteritiden så kan du bara överklocka datorn när nätkabeln är i. Alltså så påverkas inte batteritiden. Trevlig funktion iaf.

Visa signatur

|| Surface GO 2 ||

|| NR200P, 12600K, Z690M-ITX, NH-U9S, RTX 3060 Phoenix, SKC2500 500GB, Fury 16GB, HX520 ||

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Prizephitah
Tja, jag har kunnat överklocka min EEE PC 1000H sen jag köpte den och hör och häpna! Jag gör det med ett knapptryck! Känns inte som att det är något speciellt med winden. Alla netbooks som kör Atom borde ju gå att överklocka lika mycket. Jag har för mig att den drar väldigt mycket mer ström om den är överklockad. Atom skalar inte linjärt direkt, snarare logaritmiskt.

Det du säger får mig att undra om man inte kan UNDERklocka processorn och således spara ännu mer batteri om man bara t.ex. browsar forum. Vill gärna ha en netbook med så länge batteritiden är under 6 timmar är jag inte så väldigt intresserad.

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 1060 6GB@2100/4500MHz + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk
Medlem

Nice =D då blirre väl till att klocka netbooken också !

Visa signatur

=)

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fenix
varför vill man överklocka en netbook?

För att få en påse rostade nötter? Eller grillad korv

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk

Min Eee PC klockas dagligen upp och ned utan problem. Är ju i princip samma hårdvara i alla Atombaserade netbooks så det är väl inte något speciellt för Wind.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av #hallå#
"En ny version av BIOS gör det möjligt att överklocka datorerna. Processorn kan justeras upp i tre olika nivåer: 8, 16 eller 24 procent högre klockfrekvens än normalt. Med maximal överklockning går det att nå 2,0 GHz, eller 400 MHz mer än vanligt.

Nu har MSI släppt ett nytt BIOS till datorerna som möjliggör överklockning. Totalt handlar det om tre olika nivåer som processorn kan överklockas; 8, 16 eller 24 procent. Med maximal överklockning tickar processorn i 2,0 GHz."

same same but diffrent??

Och vad ville du få fram med ditt inlägg ?

Om du tycker att han skriver dåligt kanske du ska ta och söka till något av jobben här

Visa signatur

Vill du ha svar eller min uppmärksamhet så rekommenderar jag att du citerar ;D

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fenix
varför vill man överklocka en netbook?

det handlar inte alltid om vad man vill göra, utan vad man kan göra

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ZaInT
Det du säger får mig att undra om man inte kan UNDERklocka processorn och således spara ännu mer batteri om man bara t.ex. browsar forum. Vill gärna ha en netbook med så länge batteritiden är under 6 timmar är jag inte så väldigt intresserad.

Fast å andra sidan klockar mobila CPUer ner rätt ordentligt själva när de står i idle. Men då lär väl iofs idle-klockan gå ner i samma proportion skulle jag tro.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ZaInT
Det du säger får mig att undra om man inte kan UNDERklocka processorn och således spara ännu mer batteri om man bara t.ex. browsar forum. Vill gärna ha en netbook med så länge batteritiden är under 6 timmar är jag inte så väldigt intresserad.

Genom att trycka på samma överklocknings knapp i batteriläge så låser man datorn i 800 mhz, en funktion lik underklocknings, fast man låser multipeln istället för att reglera spänningen. Dock så måste man ha MSI Control center för att denna funktion ska fungera korrekt.

Visa signatur

|| Surface GO 2 ||

|| NR200P, 12600K, Z690M-ITX, NH-U9S, RTX 3060 Phoenix, SKC2500 500GB, Fury 16GB, HX520 ||

Permalänk
Medlem

Heh, alltid trevligt med överklockning som täcks av garanti, men att man sen inte kan stoppa i mer RAM i en Wind utan att bryta garantin är bara löjligt. Sen att det finns små söta program både till Acer Aspire one och de flesta eee-pc som över/underklockar CPUn är gamla nyheter

Visa signatur

WS: AMD Ryzen 3700X | 16GB Corsair LPX 3733 | MSI RX 6800 | Samsung PM981a 1TB | Louqe Ghost S1
Laptop: ASUS UX32LN | i7-4510U | 12GB DDR3 | 13.3" FHD | 256GB SSD
Server: Intel Xeon E5-2660 | 32GB DDR3 | UnRaid

Permalänk
Medlem

Det är ju fräsigt att kunna byta färg på Power-dioden!

Skämt åsido. Har personligen inte hunnit dra nytta av turboknappen än, men jag antar att man iaf kan spara lite tid när man packar upp stora .rar-filer osv. Har dock ingen aning om hur datorns temperatur påverkas av överklockningen, men den är ju väldigt sval när den körs som vanligt.

Permalänk
Skäggig legend

Det är väl ingen nyhet? - Alla Eee 901-1000 med atom kan dras upp till 2ghz med eeeclt.

Jag har min 1000h på 1.8 då jag känner att 2ghz är lite overkill för webben oO - Men visst går det att få upp den till 2ghz utan problem.

Det programmet är så mycket bättre än SHE + att man kan reglera fläkten.

Visa signatur

Tråden om Skägg!
My cave...
Ryzen 5 3600@4,3Ghz - 16GB CL16 - RTX 3070 - Kingston Fury M.2 2TB
🎧Schiit Hel + DT-770 PRO - NAD C316 - B&W 685 - LG 65" OLED B6
 Watch Series 5 4G - Macbook Pro 13" 2015 - iPhone 11 PRO 256GB 

Permalänk
Medlem

Mycket bra, kan vara trevligt när man känner för att lira WC3

Permalänk
Medlem

Nån som vet ungefär troligt pris för en ATOM dual core netbook när den kommer?

Visa signatur

q9550@3,4Ghz, GTX275, 4GB DDR2 Corsair XMS2//HTPC AmdX2 4600+ passivt kyld med scythe ninja mini, Antec NSK 2480

Fractal design arc midi r2// core i7 4770k@ 4,4ghz :)
// corsair h100i // corsair hx 850m// asus maximus VI hero//
Corsair vengeance pro 2400mhz// intel ssd 335 180gb// gigabyte gtx 780 OC@1200mhz Core//win 8.1

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Prizephitah
Atom skalar inte linjärt direkt, snarare logaritmiskt.

Den ökar alltså mindre och mindre i strömkonsumtion ju mer man överklockar den?

Visa signatur

K#^Ab
Mr_Krut: Seriöst, vi försöker få jämnställdhet i världen också kommer Asus och förstör allt med en pluttig rosa laptop

Permalänk
Inaktiv

tror han menade exponentiellt

Vill också ha råd med en netbook