Fallout 3 ------ info & diskussion

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ExtremeGFX
Jag skulle vara glad om någon kunde hjälpa mig med ett litet problem.

Jag undrar om någon vet hur jag kan få tag på nyckeln till huset i megaton. Jag inte såg när sheriffen blev dödad av Burke,så när jag kom upp till saloonen såg jag sheriffen ligga död där. Jag tog det han hade på sig och pratade med hans son, men jag fick inte nyckeln Är det någon som vet vad jag ska göra för att få huset i megaton?!

Dold text

MVH Carl

För att få huset i megaton

måste man väl desarmera bomben, innan sheriffen dödas?

Dold text

.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Loxus
För att få huset i megaton

måste man väl desarmera bomben, innan sheriffen dödas?

Dold text

.

Hmm okej, då är det nog kört för mig, tråkigt...

Visa signatur

“Since the dawn of time, human beings have felt the need to share - from food to art. Sharing is part of the human condition. A person who does not share is not only selfish, but bitter and alone"
Paulo Coelho

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ExtremeGFX
Hmm okej, då är det nog kört för mig, tråkigt...

Nej då, det är inte kört.

Du kan fortfarande desarmera bomben och sen prata med sheriffens son så ger han dig nyckeln. Det gjorde jag.

Dold text
Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av S_Z
Nej då, det är inte kört.

Du kan fortfarande desarmera bomben och sen prata med sheriffens son så ger han dig nyckeln. Det gjorde jag.

Dold text

Okej, fan va najs, tack så mycket!

Visa signatur

“Since the dawn of time, human beings have felt the need to share - from food to art. Sharing is part of the human condition. A person who does not share is not only selfish, but bitter and alone"
Paulo Coelho

Permalänk

Jag skulle behöva lite hjälp.

Jag ska just precis lämna valvet och får därför möjligheten att ändra på alla de olika inställningarna och val jag tidigare har gjort.

Jag kanske inte ska fråga "vilket är det roligaste sättet att spela detta spel på" då det säkerligen skiljer sig helt från person till person. Men finns det några saker jag bör undvika att välja, som man kanske inte har så stor använding över eller så? Kanske finner majoriteten det roligare att lägga poäng på energy guns och big guns än science och explosives och så vidare?

Har ni några tips så skriv dem gärna!

Just nu har jag en fruktansvärd beslutsångest.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av saftochkakor
Jag skulle behöva lite hjälp.

Jag ska just precis lämna valvet och får därför möjligheten att ändra på alla de olika inställningarna och val jag tidigare har gjort.

Jag kanske inte ska fråga "vilket är det roligaste sättet att spela detta spel på" då det säkerligen skiljer sig helt från person till person. Men finns det några saker jag bör undvika att välja, som man kanske inte har så stor använding över eller så? Kanske finner majoriteten det roligare att lägga poäng på energy guns och big guns än science och explosives och så vidare?

Har ni några tips så skriv dem gärna!

Just nu har jag en fruktansvärd beslutsångest.

Själv så kör jag mycket på small guns, lockpicking, science och sneak. Small guns mest för att scoped magnum, rifle och sniper är så trevliga vapen tillsammans med sneak och dess bonus när man lyckas överraska någon.

Visa signatur

i7 920 | 12GB DDR3 | GTX 480 | GA-X58A-UD7 | 160GB SSD X25-M G2 | 1TB F3 HD103SJ | W7 64-bit | Mac Mini
Webb: bluekitestudios.com

Permalänk
Medlem

Gör Agathas Song uppdraget och få den fetaste Magnumen, finns också också Lincons Reapeter som är grymt bra.

Man tjänar fett mkt på att hitta dom bästa vapnen. + dom kan lagas med vanliga vapen.

Visa signatur

Dell dimension 4600, geforce 6600 gt, 1536 ram,

Permalänk
Medlem

Small guns, lockpicking och repair skulle jag säga är de bästa (mest effektiva) valen. Den första för att energi vapnen är klart överskattade (lasern är ganska klen, plasma får man tag på först mot slutet och inte i speciellt stora mängder). Big guns är inte speciellt bra heller. Att lägga energi på melee och unarmed är typ helt bortkastat. Lockpicking är bra för att öppna låsta containrar med ammunition och sådant, och repair p.g.a. hur mycket vapnen/rustningen påverkas av hur bra underhållna dom är. Vad jag kan se så kan du glömma att försöka dig på att ta dig igenom spelet utan att slåss, som i Fallout 1 och 2. Det finns alternativ här och var, men det drunknar för det mesta i ett hav av blod (och bortskjutna kroppsdelar) i övrigt.

Permalänk
Hjälpsam
Citat:

Ursprungligen inskrivet av saftochkakor
Jag skulle behöva lite hjälp.

Jag ska just precis lämna valvet och får därför möjligheten att ändra på alla de olika inställningarna och val jag tidigare har gjort.

Jag kanske inte ska fråga "vilket är det roligaste sättet att spela detta spel på" då det säkerligen skiljer sig helt från person till person. Men finns det några saker jag bör undvika att välja, som man kanske inte har så stor använding över eller så? Kanske finner majoriteten det roligare att lägga poäng på energy guns och big guns än science och explosives och så vidare?

Har ni några tips så skriv dem gärna!

Just nu har jag en fruktansvärd beslutsångest.

Small Guns och Repair.
Den tredje? Sneak, Lockpick eller Science.
För level 4 rekomenderas Educated som Perk och för level 5 Comprehension.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Inaktiv

Science kan vara vettigt att lägga på också.

Ang. barter så tycker jag inte att den gör sån jätteskillnad?

Permalänk

Tack alla ni som har svarat.

Hur är det med intelligence, agility, speak och så vidare? Hur bör man spendera dessa poäng om man nu väljer att gå vägen small guns, repair och lockpick?

Och när man får en klase med poäng att dela ut, delar jag bara upp dem på tre och lägger lika många på small guns, repair och lockpicking eller bör jag även lägga några poäng på något annat som förbättrar dessa?

Låt och säga att jag får 18 poäng, lägger jag då 6 på small guns, 6 på repair och 6 på lockpicking och fortsätter så hela tiden genom hela spelet så fort jag får poäng?

Ni får ursäkta mig men denna typen av spel är ganska nytt för mig.

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av saftochkakor
Tack alla ni som har svarat.

Hur är det med intelligence, agility, speak och så vidare? Hur bör man spendera dessa poäng om man nu väljer att gå vägen small guns, repair och lockpick?

Och när man får en klase med poäng att dela ut, delar jag bara upp dem på tre och lägger lika många på small guns, repair och lockpicking eller bör jag även lägga några poäng på något annat som förbättrar dessa?

Låt och säga att jag får 18 poäng, lägger jag då 6 på small guns, 6 på repair och 6 på lockpicking och fortsätter så hela tiden genom hela spelet så fort jag får poäng?

Ni får ursäkta mig men denna typen av spel är ganska nytt för mig.

Jag brukar bara lägga på det jag märker att jag är dålig i, helt enkelt.

Permalänk
Medlem

Märkte egentligen ingen större skillnad mellan olika val av SPECIAL attributerna. Rent instinktivt körde jag på int, agi och lite str/end. Det är inte ens i närheten av den användning som man hade i de tidigare spelen där hela dialogträd berodde på en eller flera. Här får du några rader mestadels meningslös dialog om du har hög int.

Tidigt skulle jag lägga mycket på repair så du får upp den nog för att kunna utnyttja det fullt ut (det är ganska löjligt hur mycket bättre vapen och rustning blir när dom ligger nära max), sedan lägga lite mer vikt på small guns än vilken annan förmåga du nu väljer (t.ex. lockpick). Få tag på ett hunting rifle så lär du klara dig på det ganska länge. Lätt att få tag på fler för reparationer, har ganska bra skada, och finns gott om ammunition.

Permalänk
Medlem

Big Guns suger ganska fett men det kan vara bra att ha lite points på dem iaf. Man hittar mkt skott, vilket inte tar någon plats i inventoryt. Så när man hamnar i fetknipa är det gött att kunna plocka fram Minigunen och hålla nere knappen

Missiler hittar man mkt och dom är bra att ha mot enclave och annat. Bigboy kan man använda mkt om man hittar nucagrenade ritningen annars kan det vara smått med ammo.

Visa signatur

Dell dimension 4600, geforce 6600 gt, 1536 ram,

Permalänk
Inaktiv

Fatman är ju skitkul att leka med, men inget som man kanske skulle ha när man fightas...

Hade iofs lite kul med den när

Behemothen kommer utanför GNR

Dold text
Permalänk
Sötast

Så, nu har jag rerollat! 25H spenderat som en otroligt god människa.

Rerolla med röd tuppkam, dödade alla jag hittade/kunde i vault sprang rakt emot Megaton och dödade direkt karavanen och stal allt som fanns.... In i stan och muckade gräl med sheriffen Nu är det dock dags för lite scrubs!

Permalänk

En fråga till,

Hur viktig är karman?

Jag hittar hela tiden saker som visas med röd text och det innebär väl att om man tar dem så förlorar man karma, eller hur?

Permalänk
Hjälpsam
Citat:

Ursprungligen inskrivet av saftochkakor
Tack alla ni som har svarat.

Hur är det med intelligence, agility, speak och så vidare? Hur bör man spendera dessa poäng om man nu väljer att gå vägen small guns, repair och lockpick?

Och när man får en klase med poäng att dela ut, delar jag bara upp dem på tre och lägger lika många på small guns, repair och lockpicking eller bör jag även lägga några poäng på något annat som förbättrar dessa?

Låt och säga att jag får 18 poäng, lägger jag då 6 på small guns, 6 på repair och 6 på lockpicking och fortsätter så hela tiden genom hela spelet så fort jag får poäng?

Ni får ursäkta mig men denna typen av spel är ganska nytt för mig.

Jag drog ned Charisma till 4, och ökade agility och Intilligens till 8.
Agility för att det ger ActionsPoint och Intelligens för att det ger fler skillpoäng.
Dra upp det du använder mest mer än annat, jag satsade hårt på Small Guns i början.
Karma är det som avgör om du är God eller Ond, mycket Karma God, lite Ond.
Men gör lite som du vill, jag spelar en god kille men även han tappar lite Karma då och då, det är skillnad på god och överdrivet god.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ratatosk
Jag drog ned Charisma till 4, och ökade agility och Intilligens till 8.
Agility för att det ger ActionsPoint och Intelligens för att det ger fler skillpoäng.
Dra upp det du använder mest mer än annat, jag satsade hårt på Small Guns i början.
Karma är det som avgör om du är God eller Ond, mycket Karma God, lite Ond.
Men gör lite som du vill, jag spelar en god kille men även han tappar lite Karma då och då, det är skillnad på god och överdrivet god.

Vad är de stora fördelarna/nackdelarna med god/dålig karma?

Jag tycker att alla dessa olika poäng och liknande som måste delas ut är fruktansvärt förvirrande. Jag må vara dum i huvudet, men jag vill uppleva spelet som alla andra. När jag läser vissas recensioner och upplevelser i spelet så blir jag sugen på att göra likadant, men alla har olika ju.

Det här var jobbigt.

Permalänk
Medlem

Om jag ska vara brutalt uppriktig så är det ganska skit samma vad du väljer. Det är inte riktigt lika illa som Oblivion när det inte spelar någon roll alls, men det är nära. SPECIAL, skills, karma, ingenting tycks ha någon otroligt stor effekt på spelet (med undantag för repair, möjligtvis). Det tenderar att sluta med att du håller i ett skjutvapen (av typen small guns, vilket är de flesta vapnen du kommer hitta) och har ihjäl saker med det. Har du bra/dålig karma har dessa saker aningen annorlunda namn.

Permalänk
Medlem
Citat:

Vad är de stora fördelarna/nackdelarna med god/dålig karma?

Vissa kanske inte vill säga saker till dig om du har dålig karma... men det är verkligen inte ofta. Du får också prisjägare efter dig om du har låg karma.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Klockan
Vissa kanske inte vill säga saker till dig om du har dålig karma... men det är verkligen inte ofta. Du får också prisjägare efter dig om du har låg karma.

Det låter inte så farligt.

Vad är de stora fördelarna med att ha god karma då? Att få reda på lite mer saker och att slippa prisjägarna ser jag inte som någon bra anledning till att inte stjäla allt som sitter löst.

Permalänk
Sötast

Det är väl den hela upplevelsen i sig.

Känner du att du tycker det är nice om folk tackar dig för hjälpen, ser upp till dig å sånt så är det en spelstil.

Är du den elaka cowboyen folk skakar för? Var då det

Är ju en möjlighet att leva ut lite.

Med min första karaktär så var jag 99% God, gjorde endast 1 sak jag förlorade karma på under 25 timmars ingame tid.

Med min andra karaktär som jag skapade ikväll så nitade jag bruden i vault, dödade allt jag kunde och sprang rakt ut och robbade en karavan, och sedan dödade jag den stackars "water-beggern" med mitt BBGun å garvade haha.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Allexz
Det är väl den hela upplevelsen i sig.

Känner du att du tycker det är nice om folk tackar dig för hjälpen, ser upp till dig å sånt så är det en spelstil.

Är du den elaka cowboyen folk skakar för? Var då det

Är ju en möjlighet att leva ut lite.

Med min första karaktär så var jag 99% God, gjorde endast 1 sak jag förlorade karma på under 25 timmars ingame tid.

Med min andra karaktär som jag skapade ikväll så nitade jag bruden i vault, dödade allt jag kunde och sprang rakt ut och robbade en karavan, och sedan dödade jag den stackars "water-beggern" med mitt BBGun å garvade haha.

Nu har du ju inte hunnit spela lika mycket på din onda karaktär som på din goda, men vilken spelstil tycker du verkar roligast hittills?

Får man mycket mothugg som ond? Måste man kanske vara van vid dessa spel för att klara livhanken när man har en massa folk emot sig och prisjägare som försöker döda en?

Jag funderar på att strunta i karman och leka rövare, men samtidigt är jag inte så duktig på detta och vill inte sluta spela på grund av att jag aldrig kommer vidare om alla försöker förstöra för mig.

Permalänk
Medlem

Detta e nog ett av de bästa spelen jag kört på länge. Storyn kändes närvarande och inte alls ett "Oblivion med skjutvapen"

Mysterious stranger e rolig

Visa signatur

GUD VÄLSIGNE DIG!
Ryzen 7 5700X3D - 64Gb DDR4 - RTX2060 - Coolermaster Stacker
---------------------------- www.roaddogs.se ------------------------
------- Bofors Interstellar - A Star Citizen Corporation --------
---------------------------------- Twitch ---------------------------------

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fenix
Detta e nog ett av de bästa spelen jag kört på länge.

Och ännu roligare skulle det vara om vi var en massa fallout-spelare som satt på Ventrilo och kunde diskutera medans vi spelade.

Permalänk
Medlem

Nu hr jag köpt spelet och börjat spela det.
Tyvärr måste jag dock medge att jag fortfarande är lite borta med alla knappar och funktioner!

Visa signatur

Fujitsu Esprimo Q510

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elmoth
Nu hr jag köpt spelet och börjat spela det.
Tyvärr måste jag dock medge att jag fortfarande är lite borta med alla knappar och funktioner!

Man får en ganska lång och ingående genomgång i början av spelet (fram tills att du är ute ur valvet kan egentligen ses som en tutorial). På tab har du din pipboy och den är ditt ljus i mörkret. Det som kan vara lite lurigt är hur det fungerar med reparationer och dels vilka val man bör göra för sin karaktär (men oftast så är det en ganska beskrivande text jämte). Reparationer görs antingen hos andra NPC:er som kan (ofta/eller alltid? de som byteshandlar) eller så kan du göra det själv, då behöver du minst två utav samma objekt (för att ta ifrån det andra och sätta på det objektet du vill laga - ganska basic och snygg lösning egentligen).
Sedan sköts det mesta via dialoger med andra NPC:s och så får du kika på din world map i pipboy vart du ska ta vägen någonstans - men du är helt fri att göra vad du vill och uppdrag kan vänta, man kan vad jag har förstått ha hur många uppdrag på sin lista som helst utan problem.

Du kan även tilldela 1 - 9-tangenterna till ett vapen (eller en aid - typ stimpacks). För att hölstra vapnet håller du ner R. För att zooma medans du inte har något vapen håller du ner Alt eller höger musknapp. För att vänta visst antal timmar trycker du T. För att gå in i stridsläge med en NPC trycker du V.

Sedan är det bara spela så som du vill forma din karaktär.

Visa signatur

i7 920 | 12GB DDR3 | GTX 480 | GA-X58A-UD7 | 160GB SSD X25-M G2 | 1TB F3 HD103SJ | W7 64-bit | Mac Mini
Webb: bluekitestudios.com

Permalänk
Medlem

klarade nyss spelet och kan inte hålla med alla som säger att slutet suger, jag tyckte det var bra faktiskt! sen kan jag säga att Plasma Rifle lätt är det bästa imo, 45 skada max, 4skott i VATS vilket är nice. annars är Laser Rifle (eller specialen man kan få!) med 6 skott i VATS bäst. satsade mycket på att få så mycket AP poäng som möjligt då jag älskar slowmotion scenerna! lyckades bara hitta 8 bobbleheads menmen..

tyckte spelet var grymt värt och kanske spelar om det någon gång, nu är det Dead Space's tur, provade det och det är så sjukt läskigt!

Visa signatur

1] Arc mini | Z97 | i7 4770K @ 4.4 | CM 212 | R9 290 Tri-X | 2x8GB 1600MHz | HX750 | 840 EVO 250GB + FORCE 128GB | W8.1 | Benq W1300 @ 104"
2] Node 304 | Z77 | i5 2500K @ 4.4 | Noctua NH-U9B | R9 290 Tri-X | 2x4GB 1600MHz | HX650 | FORCE GT 128GB | 3.0 TB | W7 | Philips 50"
3] Dell XPS 13 7500U

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ori
klarade nyss spelet och kan inte hålla med alla som säger att slutet suger, jag tyckte det var bra faktiskt! sen kan jag säga att Plasma Rifle lätt är det bästa imo, 45 skada max, 4skott i VATS vilket är nice. annars är Laser Rifle (eller specialen man kan få!) med 6 skott i VATS bäst. satsade mycket på att få så mycket AP poäng som möjligt då jag älskar slowmotion scenerna! lyckades bara hitta 8 bobbleheads menmen..

tyckte spelet var grymt värt och kanske spelar om det någon gång, nu är det Dead Space's tur, provade det och det är så sjukt läskigt!

Vad gör man med bobbleheads egentligen, jag har bara hittat en sån liten rackare och satt honom i sitt "stand" i mitt hem.

Visa signatur

i7 920 | 12GB DDR3 | GTX 480 | GA-X58A-UD7 | 160GB SSD X25-M G2 | 1TB F3 HD103SJ | W7 64-bit | Mac Mini
Webb: bluekitestudios.com