Intel Core i7 slår nya hastighetsrekord

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kinc
Rampage II Extreme (retail) stämmer bra

Citat:

Ursprungligen inskrivet av TheMegaMan
Är 99.9% säker på att det är Rampage II Extreme ES.
Elmor har själv lovordat detta moderkort och visat upp resultaten på TS.

Ok tackar

Permalänk
Medlem

Coolt! Man blir lite sugen på en sån här.
Tycker igentligen det är lite trist att man släpper såna här resultat då overklockning kan jämföras med vilken tävlingsform/sport som helst i dagsläget. Och då är det ju lite lustigt att vissa har förtur och kan slå rekord innan allmänheten ens får tillgång till cpu, moderkort, grafikkort eller liknande. Det är ju helt klart ganska bra för vissa proffs överklockare att ständigt vara i toppen, därimot för de som inte har dessa kontakter men kanske minst lika bra kunskap (om någon undrar så menar jag inte mig) så är det väldigt svårt att slå sig in i eliten.
Jag följer åtminstone dessa oc gurus ganska hårt och då skulle det vara lite roligare om jag visste att alla har iaf ungefär samma förutsättningar (inom rimliga gränser).

Hur som helst mycket bra gjort!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kinc
Detta är ES som vi kört med, men det har visat sig att retail stepping av Core i7 faktiskt är avsevärt bättre än de flesta ES.

Sorry men jag väntar tills dess att oberoende tester visar att I7 funkar så bra som hypen vill påskina. Inget personligt men jag har varit med sen 94 så har sett en hel del fuskspel bakom kulisserna.

Permalänk

Nehalem för vanliga dödliga verkar fortfarande lite veka OC mässigt med intels fuffens. (fast jag som klockar rätt milt blir nog inte lidande) Extreme kostar ju en njure eller två.

Phenom klockade ju 3 ghz långt långt innan den släpptes. Men det visade sig bara vara nåt sällsynt ex. Man ska aldrig lita på info innan retail. Men enligt ryktena har det gått oväntat smidigt så hög OC borde inte vara helt omöjligt.

Visa signatur

dualsata2| A64 3500+ 2,7 ghz | Cruical ballistix 2 gig DDR 4000 | jag hatar Nvidia 8800GTS 100% buggar (nu 5% och gudomligt 660/1044)|Windows XP Pro | Proff deluxe - kungen av vattenkylning| 480 W Hiper typeR nätagg

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AlbinNdoja
Imponerande. AMD's kommer väl kanske upp till 3.6ghz med lite tur.

jag kommer upp i 3.6 ghz med luft, helt stabilt, ligger fortfarnade på ca 61 i load, om jag fixade en ordentlig kylare (kör med standardkylare nu), samt lite ordentlig kylpasta kommer jag nog utan problem över 4 ghz.

men sedan vet jag inte om det var athlon modellen du tänkte på...

hursomhelst, om jag bara kunde få min far att ge mig sisådär 5000 kr så skulle jag beställa ett core i7 system nu på stubben. det är riktigt intresant, en core i7 prolle är bättre än core 2 extreme, fast core 2 extreme är dyrare.

så varför skulle man köpa den gamla prollen i dagsläget?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Danne980
Coolt! Man blir lite sugen på en sån här.
Tycker igentligen det är lite trist att man släpper såna här resultat då overklockning kan jämföras med vilken tävlingsform/sport som helst i dagsläget. Och då är det ju lite lustigt att vissa har förtur och kan slå rekord innan allmänheten ens får tillgång till cpu, moderkort, grafikkort eller liknande. Det är ju helt klart ganska bra för vissa proffs överklockare att ständigt vara i toppen, därimot för de som inte har dessa kontakter men kanske minst lika bra kunskap (om någon undrar så menar jag inte mig) så är det väldigt svårt att slå sig in i eliten.
Jag följer åtminstone dessa oc gurus ganska hårt och då skulle det vara lite roligare om jag visste att alla har iaf ungefär samma förutsättningar (inom rimliga gränser).

Hur som helst mycket bra gjort!

Och precis som i all annan sport har vissa bättre ekonomiska fördelar och bättre kontakter. Tyvärr är det svårt att slå igenom hur underläge i många sporter. Ta bilsporten som ett exempel.

Permalänk
Medlem

Bra jobbat!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av jioop
coolt, går den stabilt i 5,4GHz är det ju toppen.
sen kommer deneb som klockar till 4,2GHz på luft.

Detta är nyheter man vill läsa på detta forum
Känns lixom helt rätt

Den går inte stabilt på 5.4 ghz det vill jag lova och att daneb skulle gå i 4.3 ghz stabilt på luft i allmänhet för att en ES version gör det är direkt ingen garanti

Visa signatur

Meshilicious, Amd 7950X3D, Asus X670E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX4090 FE, Crucial 4TB Pcie5 m.2 / Corsiar Pcie4 4TB, Samsung 57" G9

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Danne980
Coolt! Man blir lite sugen på en sån här.
Tycker igentligen det är lite trist att man släpper såna här resultat då overklockning kan jämföras med vilken tävlingsform/sport som helst i dagsläget. Och då är det ju lite lustigt att vissa har förtur och kan slå rekord innan allmänheten ens får tillgång till cpu, moderkort, grafikkort eller liknande. Det är ju helt klart ganska bra för vissa proffs överklockare att ständigt vara i toppen, därimot för de som inte har dessa kontakter men kanske minst lika bra kunskap (om någon undrar så menar jag inte mig) så är det väldigt svårt att slå sig in i eliten.
Jag följer åtminstone dessa oc gurus ganska hårt och då skulle det vara lite roligare om jag visste att alla har iaf ungefär samma förutsättningar (inom rimliga gränser).

Hur som helst mycket bra gjort!

Det är väl alltid så. Vill du vara med i eliten, även om det sker först när prollen släppts, så är det baraa tt kräma upp processorn i max du kan, och är resultatet bra nog är du 1337...

Visa signatur

Vincent Gustafsson

Än en dag går solen upp.

Permalänk
Medlem

Min bärbara är snabbare.

Visa signatur

Hiroshima 45, Tjernobyl 86, Windows 95.

Leeloo Dallas Multipass

Permalänk
ASUS Nordic
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Danne980
Coolt! Man blir lite sugen på en sån här.
Tycker igentligen det är lite trist att man släpper såna här resultat då overklockning kan jämföras med vilken tävlingsform/sport som helst i dagsläget. Och då är det ju lite lustigt att vissa har förtur och kan slå rekord innan allmänheten ens får tillgång till cpu, moderkort, grafikkort eller liknande. Det är ju helt klart ganska bra för vissa proffs överklockare att ständigt vara i toppen, därimot för de som inte har dessa kontakter men kanske minst lika bra kunskap (om någon undrar så menar jag inte mig) så är det väldigt svårt att slå sig in i eliten.
Jag följer åtminstone dessa oc gurus ganska hårt och då skulle det vara lite roligare om jag visste att alla har iaf ungefär samma förutsättningar (inom rimliga gränser).

Hur som helst mycket bra gjort!

Riktigt bra inlägg. Det är helt klart så att överklockning har blivit en elitesport, i varje fall i vissa delar av världen. I kina finns det två överklocknings-team som lever på överklockning, genom prispegnar från överklockningstävlingar samt sponsorintäckter. I europa och USA har vi ännu inte kommit så långt men vi har ändå en riktigt stark överklockningsscen med flera olika profiler. När en "sport" (läs hobby) går mot att bli professionell blir det bara svårare blir för nybörjare att kunna mäta sig med eliten. Ta vilken materiell sport som helst som exempel, häst- och motorsport är två bra. Stort tack för inlägget! /Marcus

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MBY
Hoppas bara inte att Intel får blodad tand och tänker "ja, vi koncentrerar oss på klockfrekvensen och skalar den" i stället för "vi får mer och mer gjort på en klockcykel" och gör om netburst-tabben.

Dock är inte Nehalem designad som Netburst var. Netburst var en vek arkitektur som var fokuserad på att klara höga frekvenser. Dock räckte tillverkningsprocessen inte till och man fick mer problem än väntat. Intel hade ju planer för att komma upp i 10GHz med Netburst.

Precis som du skriver så är det mer intressant att fokusera på prestanda per klockcykel.

Visa signatur

[ AMD 7800X3D // EK-Block @ custom loop, 2x420mm ][ MSI B650 Tomahawk ][ 32GB G.Skill Z5 Neo @ DDR6000 CL28 1T ][ AMD 7900XTX @ custom loop ][ Corsair 750D // Corsair RM1000X ][ 2TB Samsung 990PRO M.2 SSD ][ Win10 PRO x64 ][ LG 34GN850 ]

Permalänk
Medlem

hehe de ser ju helt brutalt ut dedär xD! har man tillräckligt me kväve så kan man nog göra på de ett tag iaf , va e de som ligger mellan grafikkorten o trycker isär dom så mycke :O?

Visa signatur

Dator: MSI Z77A-G45, i7 3770k, Crosair 24GB, MSI 970 4G, Samsung 840 250GB, Crucial MX500 1TB, WD Green 2TB, Phanteks Evolv ATX, Be-Quiet P7 550W skärm: Asus PB238Q, Acer p193w kringutrustning: Corsair k70 RGB, Logitech 603, SMSL SA 300 + Magic S-4 EX

Permalänk
ASUS Nordic

Toapapper och armaflexisolering