Palit lanserar fetaste Radeon HD 4870 X2

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MaLo
Gör inte denna det då?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ratatosk
Det tar nog chassifläkten hand om utan problem.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av GaMeR2K5
Du menar väl... "Vem vill INTE" ?

För nedanför grafikkortet så blir det ju en "dödzon" mer eller mindre som behåller den varma luften. Chassifläktarna är ju normalt placerade så att de INTE skapar en luftström förbi grafikkortets "kylsida".

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gurrty
Vem vill ha en liten högljud 40mm fläkt som pressar luften genom grafikkortet och ut ur chassiet? Tror du seriöst att det gör någon märkbar skillnad? Kan inte bara folk slut med det här snacket. Alla borde förstå att en eller flera tysta 120mm sköter jobbet flera gånger bättre.

Jag är ganska säker på att ni inte läste hans inlägg korrekt.

"Vem vill ha en fläkt som inte"
"Vem vill inte ha en fläkt som"

Båda sätten får meningen att se ut som att han menar att fälten är bra.

---------------------

Om jag hade pengarna skulle jag själv gärna köpt detta kort. Borde väll både kyla bra och vara mycket tyst.

Permalänk
Medlem

Har inga PCI-kort eller nått ändå så kan ha kylning som tar upp 5 kortplatser om det är så

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk

hehe jag har bara 3 platser, kortet kommer dö av värme ialafal i mit chasi

Visa signatur

Surf: FD S/\Msi Mpg Gaming Edge/\i9 9900k
(H150i pro)/\5700 xt (H90)/\32G 3200mhz/\970 pro/\860 evo

Htpc/spel: Ghost S1/\Msi Gaming Edge/\ 9600k
GTX 1660TI windforce 3x/\ 16G 3000mhz/\860 evo

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Robbaz
Vilket grymt grafikort! Får man inbrott och tänker välja mellan en tegelsten eller en 4870x2 med 3slots kylning hade man fått tänka efter lite.

Du menar om man ska göra inbrott. 4870x2 eller tegelsten. vilket penetrerar glassrutor bäst?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av joshoa
"Massa quotes"

Ok förstår inte riktigt varför du har citerat mig tre gånger?

Sen vet inte om jag måste förtydliga men jag menade i en negativ vinkel; "Vem vill ha en fläkt som INTE blåser ut all varmluft?"

Som en fråga varför man skulle vilja köpa ett grafikkort med en sådan kylare på ett så varmt kort.

Visa signatur

Q9550 | P5Q-E | Gigabyte GTX260 OC | 2x2GB Corsair PC6400 | Corsair 450W | P182 | Samsung F1 640GB | X-Fi Xtreme Music

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av this
Hoppas att det är tyst också annars blir det ett svår motiverat köp..

Känns ju nästan som den enda anledningen att man köper just det. I förhoppningen att det är "tyst".

Visa signatur

1: Win7, i7 920@4GHz, 12GB Dominator, Gainward 4870x2, CM Cosmos, 150GB Raptor + 750GB HDD
2. SuSE 11.1, Q9550@400x8½, 8GB A-Data, GeForce 8500GT, Antec 1200, 4TB HDD

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zZGurraZz
Nej jag menar "Vem vill ha".

Japp jag uppfattade den formuleringen fel, ursäkta.

Det torde ju vara ganska logiskt att man vill ha en fläkt som blåser ut varmluften.

Visa signatur

Intel Core i7 3770K@3.5, ASUS P8Z77V-DELUXE, 16GB RAM, GeForce GTX 660 Ti, ASUS XONAR ESSENCE STX, SAMSUNG 830 256GB SSD, 5x Samsung HD204UI, 4x WD40EFRX, 1x Western Digital Caviar Green WD20EARX, 1x Samsung HD103UJ, Windows 8.1 Pro

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zZGurraZz
Över 200W i load för ett grafikkort är en hel del värme, så ja jag tror definitivt det gör skillnad. Speciellt runt CPU området där den varma luften till slut dumpas när den stiger.

Nej en 40mm fläkt gör ingen skillnad på chassiets temperaturen. Däremot gör två 80mm fläktar, som detta kort har, stor skillnad för grafikkortets temperatur. Dessa kan trycka stora mängder luft rakt mot kylflänsarna. Sedan tar chassifläktarna jobbet med att föra ut den varma luften ur chassiet.

Ett HD4870X2 av referenmodell, måste fläkten snurra med mycket högre rpm för att kunna kyla kortet lika effektivt. Detta skapar ett tämligen högljut kort om man vill hålla nere temperaturen på en låg nivå. Två stora fläktar med låg rpm är att föredra framför en liten fläkt med hög rpm.

Permalänk
Medlem

Det där kortet ser riktigt tungt ut, det kan börja böjas med tiden eller?

Förresten halvt OT: "Give me 5 GDDR or nothing" måste varit den töntigaste texten jag sett på en kartong... Liksom, vad menas? Att allt som inte har GDDR5 är totalt värdelöst? Även saker som inte är datorprylar?

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 5 3600 XT | RAM: 16GB 3200MHz | MB: Asus Prime B350-Plus | GPU: Sapphire Radeon RX 5600 XT Pulse | PSU: EVGA 650 GQ | Chassi: Fractal Design Define C | SSD: Intel 600p 512 GB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aztro_dj
1 DVI, 1 VGA, 1 HDMI, 1 display portrar

Om man kollar noga så har den två portar av något slag.

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av joelh
Om man kollar noga så har den två portar av något slag.

Kolla noggrannare.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JonteP0nte
Det där kortet ser riktigt tungt ut, det kan börja böjas med tiden eller?

Förresten halvt OT: "Give me 5 GDDR or nothing" måste varit den töntigaste texten jag sett på en kartong... Liksom, vad menas? Att allt som inte har GDDR5 är totalt värdelöst? Även saker som inte är datorprylar?

Men du, det är nog meningen, för att inte tala om den tungt beväpnade grodan. Dom har förhoppningsvis lite humor

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zZGurraZz
Ok förstår inte riktigt varför du har citerat mig tre gånger?

Sen vet inte om jag måste förtydliga men jag menade i en negativ vinkel; "Vem vill ha en fläkt som INTE blåser ut all varmluft?"

Som en fråga varför man skulle vilja köpa ett grafikkort med en sådan kylare på ett så varmt kort.

Menar du att detta kort inte blåser ut luften genom hålen på bakplåten? Vore dumt om den blåste in skiten i chassit om det är så det är men det tvivlar jag på.

Visa signatur

"You know what's fun to do? Rent an adult movie, take it home, record over it with The Wizard of Oz, then return it so the next guy that rents it is thinking. 'When is this Dorothy chick going to get naked?'"
- Mark Pitta

Permalänk

3-slotskylning är välkommet. Ha det på ett lite strömsnålare grafikkort och du har en otroligt tyst OOTB-kylning.

Visa signatur

Citera, tack!
Har du läst tråden om strandhögtalare och andra musiklådor?

Permalänk
Medlem

En liten tanke. Kan det inte vara så att fläktarna suger in luft mot kylflänsarna och sedan blåser ut varmluften genom gallret ovanför dvi-kontakten??? Så brukar det ju vara. Iaf på de kort jag haft.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ZitreXx
Undrar hur resonemanget kring kartongen var?

"-Ok grabbar nu designar vi omslaget till den _fetaste_ grafikkylningen som existerar, några förslag?"

"-Jag vet; EN GRODA I EN ROBOTRUSTNING!"

BATTLETOADS!?

Visa signatur

CCNP

Permalänk
Medlem

Använd era ögon och titta på bilden. Nej denna skickar inte ut luften bak. Nu funderar ni, hur kan han konstatera det? Jo, jag använder mina ögon och ser hur kylflänsen ser ut. Värmen kommer att blåsas ut mot moderkortet och ytterplåten. Att en del luft kan passera ut på baksidan kan hända.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D
64gb Corsair cl30 6000mhz
MSI MAG B650 Tomahawk WiFi
Sapphire RX 7900 XTX
Acer 32" Predator XB323QKNV 4K

Permalänk
Medlem

He, he, nog var det fett alltid. Blir kanske ett sådant när man får dem för 2,5k.

Visa signatur

W2000 på 108" ramspänd, VF1000SWA, Corsair RM750x, Ryzen 5 1600 @ 3,85 GHz, ASUS Prime B350M-A, CORSAIR RGB 16GB @ 2933 MHz, SSD 850 EVO 250GB, Crucial MX500 M.2 500GB, 290x Matrix

Permalänk
Medlem

Trevligt att se ett graffe som inte har så fjuttig kylning
har jag efterlyst länge

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

skum design på kylflänsarna enligt bilden.
kan det verkligen vara bra att varm luft skjuts mot moderkortet? Mellan grafikkortet och moderkortet, detta skulle innebära en kudde av varm luft som bara blir varmare och varmare utan att man kan göra något åt saken.
Varför designade de inte kylflänsarna så att all luft skjöts bakåt i stället, ut ut chassiets baksida.

Ser ytterst knasigt ut

Visa signatur

Sometimes autocorrect makes me say things I don't Nintendo.

Permalänk
Medlem

Bra bra, blir det ett x2 för min del så är det mycket möjligt att det blir detta kort

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 3080 12GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB | Seagate IronWolf 10TB HDD intern HDD
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto
: Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ZitreXx
Undrar hur resonemanget kring kartongen var?

"-Ok grabbar nu designar vi omslaget till den _fetaste_ grafikkylningen som existerar, några förslag?"

"-Jag vet; EN GRODA I EN ROBOTRUSTNING!"

Ok?

Titta på deras kort då.

Visa signatur

HP

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tellus82
Visst, ett fett kort men är det verkligen ingen som reagerar på detta? jag menar 3slot kylare?!? Är det verkligen så svårt & kyla ett 4870x2? själv brukar jag vilja ha några slots lediga & detta är inte en förbättring för marknaden, hoppas definitivt att ingen annan får för sig att göra 3slot kylare

bästa vore ju om dom gick ihop med tex Arctic Coolin å skapade en vettigt kompakt stockylare så skulle alla bli så mkt gladare och färre slipper klåpa med nya kylare å riskera att kortet går sönderl.

förutom sizen så känns det här ganska välkommet då x2 kylarna är svårbytta och högljudda.

Permalänk
Medlem

Saknar HDMI på mitt PowerColor HD4870x2 Hade jag inte köpt nytt system för ett par månader sedan är det mycket troligt att det skulle blivit detta

Visa signatur

ASUS P5Q Deluxe | Intel Core2Duo E8500 | 4*2048 Corsair Dominator PC8500 DDR2 | PowerColor Radeon HD4870x2 | 74Gb WD Raptor + 250Gb Maxtor DiamondMax 10| Plextor PX-755A | Seasonic Energy 80+ | Antec P180 | ViewSonic VX2025wm | MX518 | Logitech Elite keyboard
Skribent för Sourcebasen.se

Permalänk
Medlem

HDMI i all ära men VGA och Displayport känns ju lagom meningslöst i dagsläget, jag menar, hur många skärmar säljs med det idag? Hade det haft 4 DVI-portar eller 3 + HDMI så hade det varit mer intressant, ganska egoistisk kylare som plockar 3 kortplatser, men mycket bättre kylning finns väl inte om man inte har möjlighet till vattenkylning, kaxigt kort är det i alla fall

Visa signatur

Spel/Multimediaburk: Antec P182b | Gigabyte EX58-UD5 | Core i7 920 | 3x1GB Kingston HyperX 1600mhz | Asus 9600GT Silent | 3x500gb Spinpoint | Corsair VX450 | XP Pro x86 | iPhone 3GS 16gb

Permalänk
Medlem

Palit låter för mycket som Palin, så nej tack. sen va de kanske de fulaste kortet jag någonsin sett.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk

angående radeon hd4870x2, väntar bara på att någon ska börja klaga på priset nu då... det är ju populärt här på forumet även när priset på datorkomponenter är lägre nu än någonsin jämfört pris versus prestanda.

Visa signatur

Antec Performance P182 | Intel Core i7 920 | Gigabyte GeForce GTX 660Ti | Gigabyte GA-EX58-DS4 | Corsair XMS3 1333 MHz 6 GB | Samsung SpinPoint F3 | Corsair 650TX | Windows 7 x86-64 | QPAD MK-50

Permalänk
Moderator
Testpilot
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hector
Saknar HDMI på mitt PowerColor HD4870x2 Hade jag inte köpt nytt system för ett par månader sedan är det mycket troligt att det skulle blivit detta

ATi skickar ju med konveterare som omvandlar DVI till HDMI så du borde ju ha en sådan? Och ja det sitter en ljudkrets på grafikkortet som skickar data genom DVI:n.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk

fan med detta kort är CF bye bye dent ar ju lätt upp det andra PCI-E platsen samt lite till.

Visa signatur

|- ASUS P6T deluxe v2-|- Intel Corei7 920 stock speed stock cooling-|- XFX HD4890 i CF|- Corsair dominator 1600mhz DDR3 -|- ANTEC P190-|- samsung 226bw-|

Permalänk

Hm.. Om jag köpte det där kortet skulle jag nog lägga för utblåsen på sidan så att allt pressades ut ur chassit i alla fall!

Visa signatur

Avatarkreds till: http://imgur.com/HOxIL
Alakai säger: Ryssen skrattar. Norrland hembränner på uppdrag av regeringen. Sälar dör i blyförgiftning, fulla och glada. Förvirringen är total. Kungen är nöjd.