Nytt aktivitetsfält i Windows 7

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pa1983
[B]vet inte hur windows 7 kommer bli men vista skulle ju kunna ta drivisar utan att starta om osv men det händer ju i princip bara nån gång.

XP har redan stöd för det, bara det att en del saker ligger kvar i att det ska starta om, för så fort bilden blinkar till under installationen så har drivisarna redan laddats. märks då man installerar om en dator då fänstren laggar; installerar in drivisarna (endast testat med nvidia) och så fort det blinkar till och installationen är klar så laggar inte fönstren mer.

Dock inte testat i de värsta spelen hur FPS'en blir.

Visa signatur

CPU i9-9900K GPU ASUS RTX 2080 TI Strix OC MB ASUS STRIX Z390-E RAM Corsair VENGEANCE RGB 32GB DDR4 3200MHz Case Fractal Design Define C PSU EVGA G3 850W Cooling Noctua D15
Monitor MSI Optix MAG342CQR SSD Samsung 970 EVO 500GB 860 EVO 500GB 860 QVO 2TB + QVO 4TB PLEX Server 2x HC560 20TB+WD RED 2x10TB+12TB

Permalänk
Avstängd

Allt det där med aktivitetsfältet bortsett från att man får en miniatyr av varje fönster ien programgrupp går väl att fixa i Vista, om än med lite pill? Eller?

Jäkligt najs iaf.

Jag är ganska positiv till Windows 7. Inget som krånglas till, känns mer som att de faktiskt bara förbättrar.

Permalänk

ehh...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av SkunkFunk
Microsoft gräver sin egen grav...

och Apple och Ubuntuutvecklarna fyller igen den... kan faktiskt se det framför mig!

Visa signatur

Antec Performance P182 | Intel Core i7 920 | Gigabyte GeForce GTX 660Ti | Gigabyte GA-EX58-DS4 | Corsair XMS3 1333 MHz 6 GB | Samsung SpinPoint F3 | Corsair 650TX | Windows 7 x86-64 | QPAD MK-50

Permalänk
Medlem

Om man tar bort alla Gui lullull så blir det ju Xp så varför klagar ni?

Permalänk
Medlem

kan ju vara trevligt, om detta skulle vara ENDA uppgraderingarna så förstår jag att ni gnäller, men nu lär ju fallet inte vara så.

säkerhetsupdateringar tror jag vi kan räkna med, uppsnabbat från vista (vista är inte segt att använda, men kopiera filer / kopiera, klistra in tar fortfarande för lågt tid.) mm mm mm.

Permalänk

Jag skulle faktiskt kunna nöja mig med att Windows 7 blir "Vista MkII" om MS hade lagt precis all utvecklingstid på att optimera och buggfixa Vista, så den slutar sluka systemresurser. Nu verkar så inte bli fallet, så jag ställer mig tveksam till även Windows 7.

Visa signatur

Zepto Znote 6625WD : Intel C2D T7300 2.0GHz, Geforce 8600M GT 512MB, 2 GB DDR2 667MHz/PC5300, Samsung 160 GB Hybrid, Windows XP SP2.

Permalänk
Medlem

Jag är snarare hoppfull inför nästa windows. MS inte lagt något krut på vista och något måste de ju ha gjort de senaste åren?...

Visa signatur

Om du vill att jag ska se ditt svar så tryck på Citera.

Permalänk

Jag ska i alla fall ge windows 7 en chans.
Hoppas att det är lika snabbt som Server 2003.
Det tvivlar jag dock på.

Har inte stött på ett OS från MS som är snabbare än server 2003.
Det bästa hade varit ifall de tog bort allt server-aktigt, och lagt in stöd för alla XP-program. När de ändå håller på kan de även trycka in DX10.

Då hade de haft ett riktigt konkurrenskraftigt OS!

Visa signatur

|| Gigabyte GA-MA790X-UD3P || AMD Phenom II X4 955 @ 3,8 GHz || 2*2 GB Kingston HyperX PC8500 || Asus Radeon HD 5850|| Zalman ZM600-HP600W || Windows 7 64-bit ||

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av minibite3
Jag ska i alla fall ge windows 7 en chans.
Hoppas att det är lika snabbt som Server 2003.
Det tvivlar jag dock på.

Har inte stött på ett OS från MS som är snabbare än server 2003.
Det bästa hade varit ifall de tog bort allt server-aktigt, och lagt in stöd för alla XP-program. När de ändå håller på kan de även trycka in DX10.

Då hade de haft ett riktigt konkurrenskraftigt OS!

Fortsätt då med Server 2003, eftersom det är det du vill ha, och beskriver (förutom DX10 då).

Förstår inte varför man vill sitta på gammalt skit

(ska jag säga som körde in XP igen för ett tag sen...

Fast å andra sidan klagar jag inte för klagandets skull )

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av minibite3
Jag ska i alla fall ge windows 7 en chans.
Hoppas att det är lika snabbt som Server 2003.
Det tvivlar jag dock på.

Har inte stött på ett OS från MS som är snabbare än server 2003.
Det bästa hade varit ifall de tog bort allt server-aktigt, och lagt in stöd för alla XP-program. När de ändå håller på kan de även trycka in DX10.

Då hade de haft ett riktigt konkurrenskraftigt OS!

då har du missat XP64 som bygger på windows server 2003 sp1 !

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk

Om vi nu ska diskutera det nya aktivitetsfältet så vill jag höra lite för och nackdelar.

Själv tycker jag det verkar som en smart och praktisk lösning i vissa fall, men i de flesta fall onödig, tidskrävande och irriterande.

Måste man klicka två gånger för att få upp det fönster man vill ha? Jag kör XP och använder inte "Gruppera liknande..." i aktivitetsfältet, det blir bara för jobbigt att behöva klicka två gånger för att nå sitt fönster... Dessutom har man ingen överblick.

Det här med att se en bild av vad fönstret innehåller kan ju vara praktiskt, någon gång. Jag kör Opera, som visar en bild av fönstret om man håller pilen över en tabb, och jag måste säga att jag inte kan komma ihåg en enda gång då jag haft nytta av detta. Man kommer väl ihåg vad man har för program uppe? Annars kan man ju bara trycka på det så ser man vad det är i fullstorlek, blir bara jobbigt om man ska försöka läsa i en sån där minimal ruta.

Fast så länge man kan avaktivera funktionen är ju allt lugnt. Vad tycker ni?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ostrimissimo
Om vi nu ska diskutera det nya aktivitetsfältet så vill jag höra lite för och nackdelar.

Själv tycker jag det verkar som en smart och praktisk lösning i vissa fall, men i de flesta fall onödig, tidskrävande och irriterande.

Måste man klicka två gånger för att få upp det fönster man vill ha? Jag kör XP och använder inte "Gruppera liknande..." i aktivitetsfältet, det blir bara för jobbigt att behöva klicka två gånger för att nå sitt fönster... Dessutom har man ingen överblick.

Som du ser räcker det att du för över muspekaren över ikonen så kommer rutan upp.
Sedan så för du muspekaren över rutan och trycker. Alltså enbart ett enda tryck.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av ostrimissimo
Det här med att se en bild av vad fönstret innehåller kan ju vara praktiskt, någon gång. Jag kör Opera, som visar en bild av fönstret om man håller pilen över en tabb, och jag måste säga att jag inte kan komma ihåg en enda gång då jag haft nytta av detta. Man kommer väl ihåg vad man har för program uppe? Annars kan man ju bara trycka på det så ser man vad det är i fullstorlek, blir bara jobbigt om man ska försöka läsa i en sån där minimal ruta.

Tycker det är en lite skilnad då du jämför Opera med Windows 7.
I Opera (som jag kört i mååååånga år) så har jag stängt av att man ser en liten miniatyr av varje flik när man håller muspekaren över.
Detta då du ändå har en flik för varje fönster.

I Windows 7 så kan du ha en ikon med flera fönster i...
Så när du för över muspekaren så ploppar en ruta upp med alla fönster som är under det programet. Välj vilket fönster du vill fokusera på och du får upp det.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av ostrimissimo
Fast så länge man kan avaktivera funktionen är ju allt lugnt. Vad tycker ni?

Du ska ha kredit att du för en vuxen diskution här. ÄNTLIGEN!!!
Är trött på bäbisnivån här på Sweclockers som håller på att bli värre och värre.

Troligvis kommer man kunna stänga av funktionen om man inte vill ha det. Du kan ju få Vista nästan till 100% likadant som XP om man vill.

Visa signatur

Dator 1: Core i7 10700K | Asus Prime Z490-P | 16 Gbyte DDR4 3600 MHz | Asus GeForce RTX2060 6 GB OC EVO |
Dator 2: Core i7 4770K | MSI Z87-S02 | 16 Gbyte DDR3 1600 MHz | GeForce GTX 650 TI |
Dator 3: Lenovo IdeaPad 5 Pro | Ryzen 7 5800H | 16 Gbyte DDR4 3200 MHz |
Kamera: Canon EOS 6d | EF 17-40mm f/4L USM | EF 35mm f/2 IS USM | EF 100-200mm f/4.5 | Speedlite 430EX II |

Permalänk
Medlem

Kommer absolut ge Windows 7 en chans.
Gillade inte Vista så mycket. Var för mycket småsaker man retade sig på.
Känns som man har suttit på XP lite för länge nu. Börjar bli lite tråkigt.

Visa signatur

Intel i9 12900K | Asus Z690 Apex | 32GB G.Skill DDR5 6400C32
Asus Strix 2080Ti | Asus Rog Swift PG279Q | 2xWD Black SN850
Corsair AX1200i | Lian Li O11DXL Dynamic | EKWB Custom loop

Permalänk
Medlem

Så länge allt krimskrams går att stänga av så är det lungt. Jag kör fortfarande på klassiska startmenyer á la 95, även om utformningen ändrats lite.
Personligen anser jag det jobbigt med små upphoppande rutor, täcker ju det överliggande fönstret. Men det kanske bara är jag som förbereder att byta fönster (genom att positionera pekaren) under tiden jag läser sista raden i ett annat fönster.

För övrigt så anser jag text är snabbare och mindre utrymmeskrävande för att registrera vilket fönster man skall växla till.

Permalänk
Medlem

Bara de behåller Windows Classic temat, ger möjlighet att ta bort allt skit de slänger på för att få skärmen att se ut som en julgran och att de inte cuttar sönder våra liv med DRM och "gör inte det för då är du en dum pojke" funktioner, ja då kanske.

Sen kan man ju alltid Vlite'a sönder det om man behagar! Vilket jag med all säkerhet kommer göra. Vlite funktion borde nästan finnas inbyggt från scratch för l33th4xx0rz.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av moire
då har du missat XP64 som bygger på windows server 2003 sp1 !

Server 2003 finns i 64-bit också.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Loxus
Fortsätt då med Server 2003, eftersom det är det du vill ha, och beskriver (förutom DX10 då).

Förstår inte varför man vill sitta på gammalt skit

(ska jag säga som körde in XP igen för ett tag sen...

Fast å andra sidan klagar jag inte för klagandets skull )

De saker som är "bättre" i vista, har jag ingen nytta av. Förutom det jag rabbla upp förut. Dessutom är Vista väldigt klantigt och krångligt utformat.

Så enda anledningarna till att jag skulle kunna tänka mig att byta till Windows 7 är för att få bättre programstöd och DX10.

Visa signatur

|| Gigabyte GA-MA790X-UD3P || AMD Phenom II X4 955 @ 3,8 GHz || 2*2 GB Kingston HyperX PC8500 || Asus Radeon HD 5850|| Zalman ZM600-HP600W || Windows 7 64-bit ||

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ckytep

Systemkraven verkar bli mindre än till Vista, då det måste passa t.ex. Netbooks bättre än vad Vista gör
Bättre kontroll över UAC (inte lika störigt)
Uppfräschning och ett mer konskvent GUI (har behövts sedan Windows 98, enligt mig)

stämmer detta blir det nog windows 7 till mig

Citat:

Ursprungligen inskrivet av marcusnns
och Apple och Ubuntuutvecklarna fyller igen den... kan faktiskt se det framför mig!

http://www.youtube.com/watch?v=7KfbizHyGsE

Permalänk
Medlem

Haha, det är så jävla kul hur historien ALLTID UPPREPAR SIG! Det är alltid samma visa! Alltid! Från Windows 3.1 till 95, från 95 till 98 och så vidare...

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Vi får väl se hur det blir med Windows 7. Nu kör jag i alla fall Vista med SP1 som jag är väldigt nöjd med, så det kommer jag nog fortsätta med ett tag till.

En sak som jag dock inte kan sluta förundras över är hur rent, snyggt, stilrent, funktionellt och stabilt Windows 2000 SP4 är...

Mvh Johan

Visa signatur

AMD Phenom II X4 955 3,2 GHz, Gigabyte GA-MA790FXT-UD5P, Sapphire Radeon HD7750 Ultimate 1 GB, Corsair Vengeance/Kingston HyperX Blu 16 GB, Crucial MX250 250 GB, Crucial m4 128 GB, 2 x Seagate 7200.14 1 TB, Lian Li PC-8FIB, Be Quiet Pure Power 10 CM 600W, Windows 10 64-bit

Permalänk
Inaktiv

Hade Windows 2000 stöd för alla dagens spel skulle jag nog köra det fortfarande, istället för XP som jag kör nu.

Fast iofs funderar jag på att gå tillbaka till Vista igen

Fast...kör nog XP tills nästa windows kommer ut

Permalänk
Medlem

Ser fram emot windows 7!

Visa signatur

Intel i7 860 @ 3,8 GHz | Asus P7P55D | Corsair XMS3 (4x2 GB) 8-8-8-24 @ 1600MHz | Seagate 7200.8/11/12 - 2 TB | MSI Hydrogen GTX 480 | Corsair HX 750W | Creative Soundblaster X-fi ExtremeMusic | Silverstone LC 17 (HTPC)
Vattenkylning: Biloljekyl: 52x35x5,5 cm | Grunfos cirkulationspump för hus | EK Supreme HF Nickel för CPU | Galleri: http://sweclockers.com/album/?id=2053 Uppdaterat: 10-11-23

Permalänk
Medlem

För tillfället "New taskbar mandatory"
http://arstechnica.com/news.ars/post/20081030-more-on-the-win...

Citat:

Sinofsky told us that there will be no ability to enable the old taskbar since, in Microsoft's opinion, the new taskbar's leap in usability negates the need for a "less-able" option.

Permalänk
Medlem

Amaaaaaaaziiiiing. Har datorer blivit tråkiga eller?

Visa signatur

MBP: 13" - M1
Stationär: Win11 - Ryzen 5900X - 128GB - GTX 4080
Server: Ubuntu - i5 4670k - 32GB - 4x5TB Raid-Z
Server: Rpi4 8GB, 1TB USB SSD

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Buio
För tillfället "New taskbar mandatory"
http://arstechnica.com/news.ars/post/20081030-more-on-the-win...

Fast...gäller det classic mode också eller?

Permalänk
Medlem

Oj, Då blir det 8gb ram som gäller då.

Permalänk
Medlem

Svälj stoltheten och härma OS X rakt av istället

Nu har jag inte orkat läsa alla kommentarer för klockan är lite sent och jag har en del annat att göra innan jag lägger mig så någon kanske redan berört detta. Men varför kan inte Microsoft bara svälja stoltheten och köpa licens av Apple att kopiera deras Dock-lösning istället? Det är en näst intill perfekt lösning (förbättringar går ju alltid att göra) och detta känns ju bara som ett försök att härma utan att det riktigt ska vara så tydligt. Lösningen är ju fortfarande bra mycket kassare än den som idag sitter i OS X.

Personligen tycker jag att bästa lösningen vore en Apple-dock med en startknappen vid sidan av. Så får man det bra från båda världar. Miniatyrer av innehållet känns rätt puckat. Är det någon som använder funktionen miniatyrer av flikar i IE7?

Nej, skrota och gör om. Windows har alltid varit bättre vad gäller inställningar och nätverkshantering, och OS X har alltid varit bättre vad gäller gränssnitt och multitasking. Våga kopiera och så får vi det bästa OS:et någonsin istället för dessa halvmesyrer.

Visa signatur

Dator: MSI P67A-C45 B3, Intel Core i5 2500K @ 3,3 Ghz, 16 GB Corsair Vengeance DDR3 1600Mhz, MSI GTX 970 Gaming 4G, Samsung 850 EVO Series 500GB SSD, 4TB Seagate SATA2, Windows 10. Chassi: Define XL R2 Black Pearl. Monitors: Samsung 28" 4K LED U28E570D + Philips Brilliance 23" TFT Wide.
Inet - gratis frakt

Permalänk
Medlem

Re: Svälj stoltheten och härma OS X rakt av istället

Citat:

Ursprungligen inskrivet av luiga
Nu har jag inte orkat läsa alla kommentarer för klockan är lite sent och jag har en del annat att göra innan jag lägger mig så någon kanske redan berört detta. Men varför kan inte Microsoft bara svälja stoltheten och köpa licens av Apple att kopiera deras Dock-lösning istället? Det är en näst intill perfekt lösning (förbättringar går ju alltid att göra) och detta känns ju bara som ett försök att härma utan att det riktigt ska vara så tydligt. Lösningen är ju fortfarande bra mycket kassare än den som idag sitter i OS X.

Personligen tycker jag att bästa lösningen vore en Apple-dock med en startknappen vid sidan av. Så får man det bra från båda världar. Miniatyrer av innehållet känns rätt puckat. Är det någon som använder funktionen miniatyrer av flikar i IE7?

Nej, skrota och gör om. Windows har alltid varit bättre vad gäller inställningar och nätverkshantering, och OS X har alltid varit bättre vad gäller gränssnitt och multitasking. Våga kopiera och så får vi det bästa OS:et någonsin istället för dessa halvmesyrer.

Nu tycker vi dock inte alla lika som dig. Tycker inte alls om docken i OSX. Orkar inte diskutera detta med dig eftersom vi bara kommer att komma fram till att vi båda föredrar olika saker. Inget fel i det. Tur att vi alla är olika.

Sitter just nu i Windows 7 (build 6801, Milestone 3) på laptopen. Kan bara säga att det fungerar utmärkt. Trots att det är en pre-beta flyter det på mycket bra. Detta är alltså en laptop med bara 1 GB ram så kan inte klaga. Passade också på att installera hacket så att vi som inte jobbar i Redmond hos MS kan få ta del av den nya taskbaren.

http://www.withinwindows.com/2008/11/02/flashy-windows-7-bits...

Den fungerar inte exakt lika bra i denna build som i den de visade upp senast men är roligt att testa. Det jag märkt inte fungerar är bara Sneek preview-funktionen (dvs. där fönstrena visas fullstora). Som standard kör denna build den vanliga taskbaren (i princip, några små grafiska skillnader) vilket naturligtvis fungerar lika stabilt som vanligt.

Kort sagt, jag är mycket nöjd med det jag sett och testat hittills. Ska väl passa på att avslöja att jag även gillar Vista, specifikt x64-versionen, skarpt. Tror dock att "XP-forever"-folket kommer kunna hitta en del saker de gillar, speciellt när vi närmar oss release.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem

Re: Re: Svälj stoltheten och härma OS X rakt av istället

Citat:

Ursprungligen inskrivet av blunden
Nu tycker vi dock inte alla lika som dig. Tycker inte alls om docken i OSX. Orkar inte diskutera detta med dig eftersom vi bara kommer att komma fram till att vi båda föredrar olika saker. Inget fel i det. Tur att vi alla är olika.

Sitter just nu i Windows 7 (build 6801, Milestone 3) på laptopen. Kan bara säga att det fungerar utmärkt. Trots att det är en pre-beta flyter det på mycket bra. Detta är alltså en laptop med bara 1 GB ram så kan inte klaga. Passade också på att installera hacket så att vi som inte jobbar i Redmond hos MS kan få ta del av den nya taskbaren.

http://www.withinwindows.com/2008/11/02/flashy-windows-7-bits...

Den fungerar inte exakt lika bra i denna build som i den de visade upp senast men är roligt att testa. Det jag märkt inte fungerar är bara Sneek preview-funktionen (dvs. där fönstrena visas fullstora). Som standard kör denna build den vanliga taskbaren (i princip, några små grafiska skillnader) vilket naturligtvis fungerar lika stabilt som vanligt.

Kort sagt, jag är mycket nöjd med det jag sett och testat hittills. Ska väl passa på att avslöja att jag även gillar Vista, specifikt x64-versionen, skarpt. Tror dock att "XP-forever"-folket kommer kunna hitta en del saker de gillar, speciellt när vi närmar oss release.

Jag tror att win 7 blir en hitt! Alla som har testat beta/milestone är jääättte nöjda

Permalänk
Medlem

Re: Re: Re: Svälj stoltheten och härma OS X rakt av istället

Citat:

Ursprungligen inskrivet av ]-[ELMET
Jag tror att win 7 blir en hitt! Alla som har testat beta/milestone är jääättte nöjda

Det tror jag också. Det är inte bara större förbättringar i användargränssnittet och under huven utan även det faktum att de fixat många av de små detaljer som man alltid saknat tidigare som att sortera om taskbaren som man vill, inte vara bunden av i vilken ordning programmen startades. Exempelvis är de klassiska inkluderade programmen Paint, Calc och Wordpad uppdaterade. Paint och Wordpad har nu Ribbon-systemet från Office 2007 medan Calc nu har en multirads-"display" med history och förbättrade lägen kallade "scientific" och "programmer". Det finns även inbyggt stöd för enhetskonvertering av olika slag samt en del annat.

Möjligheten att docka program i olika lägen är också riktigt smidigt samt möjligheten att skaka ett fönster så att alla andra fönster minimeras, och kommer tillbaka om man skakar igen.

Just nu väntar jag på att metoden att låsa upp "Desktop Slideshow", möjligheten att ha en bakgrundsbild som växlar i ett visst inställt intervall, antingen bilder man har lokalt eller från bilder på internet via RSS.

http://www.withinwindows.com/2008/11/03/windows-7-to-let-user...

Man bör också ha i åtanke att detta trots allt är från ett OS som inte ens nått beta-stadiet än. Den kommande betan sägs på vissa ställen att komma vara feature-complete. Det skulle vara en fröjd.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem

Jag skulle gärna se en funktion liknande den funktion man får ut av programmet launchy.

ALT+TAB och sen bara skriva några bokstäver ur det program man vill starta och trycka enter så startar det. Launchy är i min mening överlägset jämfört med den sökfunktion som idag kallas "start search". Programmet har för mig bara underlättat då jag kan starta vilket program jag vill på mindre än 2 sekunder samt slippa ha ~30 ikoner som bara skräpar ner min wallpaper.