Fransk antipiratlag stänger av fildelare

Permalänk
Avstängd

att alla inte kan göra precis som man vill i samhället är ju ganska klart för då skulle ju inte ngt kunna fungera till slut vilket alla ( de flesta i allafall ) skulle förlora på. därför finns det regler och lagar och detta gör ju det igentligen lite svårt att sitta och försvara piratkopiering osv. men, tar man en titt utanför sin egen lilla bubbla och inser hur det ser ut i världen och hur många ( speciellt de i utvecklingsländerna ) har det i sin vardag så är det för mig svårt att förstå att personer kan sitta och vurma för skivbolag, hollowood stjärnor och stor bolag. dessa personer lever oftast i ett ofantligt överflöd så de behöver inget skydd från stats regeringar. det finns hundratals miljoner därav många barn och kvinnor som inte ens har vatten eller mat för dagen. så megartister skivbolag, filmstjärnor bill gates mm mm kommer då inte att få min röst iallafall. är dessutom säker på att det är tack vare piratspelen som det finns en så stor marknad som det faktiskt gör idag. ( gå tillbaks ca 20 år på 64 och amigans tid och fundera lite över det ) avslutningsvis så är det bäst att upplysa om att man är varken avundsjuk eller kommunist bara för att man tycker det finns större problem än fildelning och skydd för superrika artister.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elgot
Så? Det är, som det tidigare klokt sades, som att försvara narkotikabrott med att langare kan få svårt att försörja sig om knarkandet upphör.

Nej. Det är som att säga att det skulle behövas mindre poliser, åklagare, domare (allt rättsväsende) för att ta fast och döma dessa knarklangare.

Färre anställda på fängelser, behandlingshem osv osv...

Nu skulle självklart jag tycka att det vore bra om alla langare "åkte dit", men kom inte och säg att det inte blir otrevliga konsekvenser för "trevligt" folk!!

Permalänk
Medlem

BrytaPlanka var på väg åt rätt håll med sin idé, problemet är väl som alltid att film/musik-bolagen inte vill riskera att förlora sin vinst.
I dagsläget är det inte industrin utan privatpersonerna som förlorar mycket pengar då de betalar en rejäl summa för en osedd produkt. Piratkopiering kan användas antingen som en demo/lång trailer/smakprov på film/musik/spel som du sedan kan köpa om kvalitén var hög nog för att göra det prisvärt.
Eller så kan du behålla din kopia, skita i att köpa ett eget exemplar och minska vinsten för producenterna vilket rimligtvis borde leda till att de producerar mindre av det du gillar, vilket blir din egen förlust tillslut.

Skulle gärna se ett alternativ med 'try before you buy', speciellt med streaming/nerladdning då man skulle kunna testa ett spel/se en film/lyssna på en låt men bara ta del av ex. 50% av innehållet, eller till sämre kvalité än om man köper en egen kopia. Priset på det du testar ska självklart vara markant lägre än priset på ett köpt exemplar.

Jag tvivlar på att alla pirater är onda personer, utan de är helt vanligt folk som 'köpt grisen i säcken' alltför många gången (ex. Epic Movie) och inte vill lägga sina pengar på något de inte gillar. Därför laddar de hem spel/musik/film och kan på så sätt bilda sig en uppfattning om dess värde innan eventuellt köp. Nu finns det inget lagligt sätt att göra detta, vilket är synd.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Grumbledock
BrytaPlanka var på väg åt rätt håll med sin idé, problemet är väl som alltid att film/musik-bolagen inte vill riskera att förlora sin vinst.
I dagsläget är det inte industrin utan privatpersonerna som förlorar mycket pengar då de betalar en rejäl summa för en osedd produkt. Piratkopiering kan användas antingen som en demo/lång trailer/smakprov på film/musik/spel som du sedan kan köpa om kvalitén var hög nog för att göra det prisvärt.
Eller så kan du behålla din kopia, skita i att köpa ett eget exemplar och minska vinsten för producenterna vilket rimligtvis borde leda till att de producerar mindre av det du gillar, vilket blir din egen förlust tillslut.

Skulle gärna se ett alternativ med 'try before you buy', speciellt med streaming/nerladdning då man skulle kunna testa ett spel/se en film/lyssna på en låt men bara ta del av ex. 50% av innehållet, eller till sämre kvalité än om man köper en egen kopia. Priset på det du testar ska självklart vara markant lägre än priset på ett köpt exemplar.

Jag tvivlar på att alla pirater är onda personer, utan de är helt vanligt folk som 'köpt grisen i säcken' alltför många gången (ex. Epic Movie) och inte vill lägga sina pengar på något de inte gillar. Därför laddar de hem spel/musik/film och kan på så sätt bilda sig en uppfattning om dess värde innan eventuellt köp. Nu finns det inget lagligt sätt att göra detta, vilket är synd.

När det gäller spel så har du faktiskt demos, sen finns det trailers etc etc som är till för att locka folk att kolla på film / spela spel.

Visa signatur

"When the rich wage war, it's the poor who die." //Jean-Paul Sartre

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elgot
Om folk inte vore fullt så snabba att piratkopiera när de tycker att det börjar bli dyrt skulle nog till exempel openoffice vara mera spritt, dock. Nu finns det ju ingen anledning att leta efter nya alternativ, det är ju bara att låta bli att betala för program som egentligen kostar pengar. Varför försöka konkurrera med lägre pris om folk inte bryr sig om att betala i alla fall?

Det här tror jag är det enda fallet där vanlig piratkopiering kan skada. Det påverkar dock inte film/musik/spel eftersom vi där har väldigt få alternativa produkter.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Galka
När det gäller spel så har du faktiskt demos, sen finns det trailers etc etc som är till för att locka folk att kolla på film / spela spel.

En demo/trailer motsvarar ju tyvärr inte alltid upplevelsen man får i slutprodukten.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av silver16
Nej. Det är som att säga att det skulle behövas mindre poliser, åklagare, domare (allt rättsväsende) för att ta fast och döma dessa knarklangare.

Men om vi, som det gjordes ovan, förutsätter att dessa till största delen lever på folks olagliga verksamhet är de väl ungefär samma sorts patrask som langare, till skillnad från poliser, som ju istället jobbar åt motsatt håll.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elgot
Men om vi, som det gjordes ovan, förutsätter att dessa till största delen lever på folks olagliga verksamhet är de väl ungefär samma sorts patrask som langare, till skillnad från poliser, som ju istället jobbar åt motsatt håll.

Har lite svårt att förstå vad du menar. Men om det är vad jag tror du menar, så tycker jag du missuppfattar mitt argument.
Menar du alltså att datorhandlare/ISP ska liknas vid "patrask som langare"?

Jag tycker inte att de ska få den stämpeln. Visst - de tillhandahåller hög bredbandskapacitet och möjligheten att lagra flera TB av data till ett hyggligt pris som gör det möjligt för en användare att t ex ladda hem filmer och spel.

Men bara för att de tillhandahåller tjänsten så kan de inte räknas som ansvariga för vad konsumenten gör med deras tjänst! (Även om de mycket väl vet att det är "olagligheter" som de används till...)

Jag anser dock att de (datorhandlare/ISP/osv..) skulle få skära ner, sparka Sune Svensson (lagerarbetare, 32 år, 2 ungar, ingen utbildning) med flera. Dessa är inte människor som kan klassas som "patrask", utan de jobbar med ett hederligt jobb som kommer bli svårt att behålla om den här lagen går igenom...

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av silver16
Har lite svårt att förstå vad du menar. Men om det är vad jag tror du menar, så tycker jag du missuppfattar mitt argument.
Menar du alltså att datorhandlare/ISP ska liknas vid "patrask som langare"?

Tja, om deras verksamhet till största delen bygger på olagligheter (som det påstods ovan) finns det väl ingen anledning att tycka om dem? Nu påstår jag dock inte att så är fallet.

Permalänk
Medlem

Äh, det får väl bli som när man var liten då. Laddade jag ner spel till min SNES? Nej. Köpte jag några? Ja. Men mest av allt lånade jag av kompisar som inte ville spela dessa spel just då, samtidigt som de fick låna nåt de inte hade av mig.

Det största problemet som jag ser det är dock att om man är missnöjd med ett spel, t.ex. om det inte lever upp till ens förväntningar kan man inte få pengarna tillbaka som med de flesta andra produkter. Klart man inte vill betala för nånting som man inte ens vet om det är bra. Och att lite på proffsrecensioner kan man ju glömma, de har aldrig samma åsikter som en själv och spelar oftast inte spelen tillräckligt länge för att märka av djupgående buggar.

Visa signatur

Fractal Design R2 | BeQuiet Dark Power Pro 550 | Asus Rampage Formula | 2x Corsair XMS2 DDR2-8500 2048MB | Intel E8600 @ 3,72GHz | Noctua NH-U12P | Palit GTX 1080 Super Jetstream | Samsung EVO 840 Series SSD 250 GB | Intel X25-M 80GB | Hitachi Deskstar P7K500 500GB SATA | WD Red 3TB SATA III | WD10EACS 1TB | NEC ND35-40A | Scythe Ultra Kaze | Noctua NF-P12

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elgot
Tja, om deras verksamhet till största delen bygger på olagligheter (som det påstods ovan) finns det väl ingen anledning att tycka om dem? Nu påstår jag dock inte att så är fallet.

Nu är det ju så att det också kan exempelvis lagras köpta spel, hemmagjord film osv på hårddiskar. Och självklart kan man inte säga att exempelvis en datorhandlares största verksamhet går "till olagligheter". Däremot kan man säga att de skulle garanterat tappa försäljningsintäkter vid en eventuell lagstiftning och därför vara tvungna att skära ned. Vem skulle behöva en HDD på mer än 100 GB?..

Att göra en kopia, är det olika för hård/mjukvara? Eller är det priset för att göra kopian som spelar roll?

Om IKEA skulle ta fram nya hyllor osv och ingen skulle köpa dem utan istället till det betydligt billigare priset göra egna, precis likadana. IKEA får då ingen ersättning för kostnader att ta fram dessa hyllor. Nån "grupp" kanske köper en och sedan publicerar mått, färg och ritning på hur man ska göra...

Detta ses dock inte som kopiering?

Kom inte och säg att kopiering av film inte kostar pengar, det är många som lägger ner mycket pengar på det, både bredband, datorkomponenter och TID. Grupper som ser till att material kommer ut på nätet har garanterat omkostnader, men de tycker tydligen att det ändå är värt det.
Kopian är heller ingen exakt kopia, utan i stort sett byggd på den "ritning" en grupp kommit åt efter att ha köpt originalet.

IKEA är inte utsatt för "kopiering" på samma sätt, för deras varor är billigare och tar betydligt mindre kostnad i tid, än att tillverka dem själv. Skulle IKEAs skrivbord kosta 10 000 så tror jag att betydligt fler skulle "kopiera" deras ritningar och göra egna skrivbord.

Så är det inte för skivbolagens varor.

Det skulle vara skillnad om det kostade mer, både i tid och pengar att kopiera film gentemot att köpa den. Skulle var man kunna köpa/hyra sin film för 20 spänn direkt när den kom till bio kan jag garantera att piratkopieringen skulle minska/dö ut. Då skulle det inte vara billigare, värt kvalitetsminskningen, värt väntetiden osv att kopiera film/musik,spel.

Bara till sist: Självklart är inte detta någon jämförelse som "håller". Det är klart att jag förstår att det inte är samma sak, men jag tycker ändå att konceptet är det samma. Det har varit för mycket recut, directors producers special-extra med extra kommentarer, och fler varianter på samma film som dragit ut så mycket pengar. Var kommer kostnaderna/motiveringen till den lika höga prislappen då?

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av silver16
Nu är det ju så att det också kan exempelvis lagras köpta spel, hemmagjord film osv på hårddiskar. Och självklart kan man inte säga att exempelvis en datorhandlares största verksamhet går "till olagligheter". Däremot kan man säga att de skulle garanterat tappa försäljningsintäkter vid en eventuell lagstiftning och därför vara tvungna att skära ned. Vem skulle behöva en HDD på mer än 100 GB?..

Jag har aldrig sagt något om vad datorhandlare tjänar pengar på, det var det någon annan som gjorde, men om de nu skulle förlora intäkter på grund av minskad piratkopiering anser jag att det är ungefär lika synd om dem som om en langare som förlorar kunder. Om man ger sig in i en bransch som till stor del bygger på brottslig aktivitet får man vara medveten om riskerna.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av silver16
Om IKEA skulle ta fram nya hyllor osv och ingen skulle köpa dem utan istället till det betydligt billigare priset göra egna, precis likadana. IKEA får då ingen ersättning för kostnader att ta fram dessa hyllor. Nån "grupp" kanske köper en och sedan publicerar mått, färg och ritning på hur man ska göra...

Detta ses dock inte som kopiering?

Har du hört talas om patent? Förmodligen är det sällan möbler och liknande patenteras, då jag misstänker att de ofta saknar den uppfinningshöjd som krävs, men för mera avancerade (och dyra) varor är det inte ovanligt att åtgärder vidtages mot folk som producerar kopior.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av silver16
Kom inte och säg att kopiering av film inte kostar pengar, det är många som lägger ner mycket pengar på det, både bredband, datorkomponenter och TID. Grupper som ser till att material kommer ut på nätet har garanterat omkostnader, men de tycker tydligen att det ändå är värt det.
Kopian är heller ingen exakt kopia, utan i stort sett byggd på den "ritning" en grupp kommit åt efter att ha köpt originalet.

Inget hindrar att en kopia är en exakt avbildning, förmodligen är detta det vanligaste, och vad dessa förbrytares utgifter har med saken att göra förstår jag inte riktigt.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av silver16
Det skulle vara skillnad om det kostade mer, både i tid och pengar att kopiera film gentemot att köpa den. Skulle var man kunna köpa/hyra sin film för 20 spänn direkt när den kom till bio kan jag garantera att piratkopieringen skulle minska/dö ut. Då skulle det inte vara billigare, värt kvalitetsminskningen, värt väntetiden osv att kopiera film/musik,spel.

Problemet är att det förmodligen inte skulle löna sig att producera film och musik längre; om man inte bryr sig om detta och bara vill stoppa piratkopiering skulle man ju till och med kunna betala folk för att gå på bio, hämta skivor i affärerna och liknande. Få skulle nog vara villiga att nappa på den affärsidén dock.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av silver16
Det har varit för mycket recut, directors producers special-extra med extra kommentarer, och fler varianter på samma film som dragit ut så mycket pengar. Var kommer kostnaderna/motiveringen till den lika höga prislappen då?

Vadå "för mycket"? Om du inte är intresserad behöver du inte köpa dem, men att de finns (i stor mängd till och med) tyder på att det faktiskt finns folk som vill ha dem.

Permalänk
Medlem

Fast han har ju en poäng. Det finns ju en anledning till varför folk inte har piratkopierade böcker i hyllan därhemma. Vill man inte att folk ska piratkopiera ens grejer får man väl se till att göra det tillräckligt svårt så att folk låter bli. Och det är ju precis det de gör nu. Och hela kedjan av datortillverkning och -försäljning kommer drabbas. Men det betyder inte att jag kommer köpa mer spel, snarare kräva att de allmänna biblioteken gör det... jag köper inte alla böcker jag vill läsa, inte heller alla filmer jag vill se.

Visa signatur

Fractal Design R2 | BeQuiet Dark Power Pro 550 | Asus Rampage Formula | 2x Corsair XMS2 DDR2-8500 2048MB | Intel E8600 @ 3,72GHz | Noctua NH-U12P | Palit GTX 1080 Super Jetstream | Samsung EVO 840 Series SSD 250 GB | Intel X25-M 80GB | Hitachi Deskstar P7K500 500GB SATA | WD Red 3TB SATA III | WD10EACS 1TB | NEC ND35-40A | Scythe Ultra Kaze | Noctua NF-P12

Permalänk

Det som är relevant är inte om piratkopiering ska va lagligt eller inte, vilket det inte ska vara. Men för det första så ska skadestånden motsvara en faktist förlorad inkomst, så kostar en låt 10kr så kan skadeståndet för en låt ligga på 100kr, 1000 låtar 100000kr. Inte några fantasi summor som 80000 för 4 mp3or.
Sen så ska kravet på bevisen vara minst lika högt som det är för alla andra brott. En skärmdump har inget bevisvärde, ingen diskussion om den saken.
Och det är fortfarande ett brott så att låta bolagen själva skicka kravbrev, eller snarare hotbrev. Skulle en vanlig svensson skicka ett brev där det står "Vi har 'bevis' för att du delat ut film x, betala en månadslön till detta kontot inom 5 abetsdagar eller så stämmer vi dig på 5 månadslöner" så skulle du omgånede sitta i häkte misstänkt för utpressning.
Dilemmat för APB, BSA, MPA, RIA mfl ligger i att det finns inga bevis som håller i en domstol, utom möjligen loggar från alla parter som bidragit till att den misstänkte laddat ner filmen + att all trafikdata ska finnas sparad så att man kan verifiera att det verkligen var film x och inte någon annan data.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dafydd
Fast han har ju en poäng. Det finns ju en anledning till varför folk inte har piratkopierade böcker i hyllan därhemma. Vill man inte att folk ska piratkopiera ens grejer får man väl se till att göra det tillräckligt svårt så att folk låter bli.

Givetvis blir kopieringens omfattning mindre om större resurser och mer arbete krävs, men samtidigt är det väl inte riktigt rimligt att man skall behöva ersätta cd/dvd-skivor och liknande med något som är svårare att tillverka (eller dyrare) eller återgå till analoga lagringsformer bara för att kopiering skall försvåras?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dafydd
Men det betyder inte att jag kommer köpa mer spel, snarare kräva att de allmänna biblioteken gör det... jag köper inte alla böcker jag vill läsa, inte heller alla filmer jag vill se.

Observera dock att bibliotekslån är bättre än piratkopiering. Företagen tjänar pengar, om än inte lika mycket som vid försäljning, även på dessa; du vet bara inte om att du betalar.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elgot

Observera dock att bibliotekslån är bättre än piratkopiering. Företagen tjänar pengar, om än inte lika mycket som vid försäljning, även på dessa; du vet bara inte om att du betalar.

Så varför inte ha utlåning vid bibliotek på spel? Då får dom ju iaf något betalt för sin produkt vilket dom inte får vid nerladdning.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av olirc
Så varför inte ha utlåning vid bibliotek på spel? Då får dom ju iaf något betalt för sin produkt vilket dom inte får vid nerladdning.

Jag vet inte hur avtalen ser ut vid utlåning av film/musik och liknande, men lönsamheten är betydligt större om folk köper produkterna som vanligt. Risken är förmodligen att antalet köpare också skulle minska om man kunde låna istället.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elgot
Jag vet inte hur avtalen ser ut vid utlåning av film/musik och liknande, men lönsamheten är betydligt större om folk köper produkterna som vanligt. Risken är förmodligen att antalet köpare också skulle minska om man kunde låna istället.

Lönsamheten ja men vid nerladdning får rättighetsinnehavaren fortfarande 0:- så nog skulle dom tjäna på att få nån krona/utlåning?

Sen skulle nog dom mest populära spelen vara svårt att få låna pga lång väntetid så många skulle nog köpa spelet ändå för titta på bokförsäljningen som frodas och säljer bra trotts biblioteken så nja jag tror branschen vill inte ha nån lösning utan söker hela tiden konfrontation pga deras girighet vilket till slut gör att dom till slut har alienerat dom flesta potentiella kunder.

Det är vad jag tror.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av olirc
Lönsamheten ja men vid nerladdning får rättighetsinnehavaren fortfarande 0:- så nog skulle dom tjäna på att få nån krona/utlåning?

Sen skulle nog dom mest populära spelen vara svårt att få låna pga lång väntetid så många skulle nog köpa spelet ändå för titta på bokförsäljningen som frodas och säljer bra trotts biblioteken så nja jag tror branschen vill inte ha nån lösning utan söker hela tiden konfrontation pga deras girighet vilket till slut gör att dom till slut har alienerat dom flesta potentiella kunder.

Hur får du ihop det där egentligen? Om de nu vore så giriga (och givetvis försöker de, liksom de flesta andra, tjäna alla pengar de kan) borde de väl inte vara främmande för en lösning, särskilt inte om de har chans att tjäna pengar på den? Tyvärr är det nog så att det ännu inte finns något riktigt bra alternativ till dagens system.

Permalänk
Medlem

Hur jag får ihop det? Ja varför ska man införa IPRED i Sverige när det inte är obligatoriskt enligt EU Parlamentet? Jo för att rättighetsinnehavarna ska kunna leka Gestapo och även kunna skicka utpressningsbrev som man gjort i USA istället för att våga prova med att låta bibliotek låna ut spel som dom får iaf nån krona för istället för 0:-.

Så nej rättighetsinnehavarna vill inte ha nån lösning enligt mig för då hade fildelningen inte utvecklats som den gjort om rättighetsinnehavarna fattat vart vinden blåste men nej då vänd folket emot sig för hur många fildelar inte idag?

Vågar påstå att majoriteten här har nån gång fildelat olagligt material men jakten på dom intensifieras hela tiden så snart sitter väl 1 000 000 människor inspärrade :confused:.

Men vänta det går ju inte! Så då tar rättighetsinnehavarna till skrämseltaktiken för IPRED är beställt av dom och Reinfeldt inför den trots att han lovade inför valet att han inte skulle jaga enskilda fildelare och per automatik göra en hel generation kriminella.

Så jag undrar om inte Reinfeldt med lakejer vill förlora valet 2010 för det går väl inte att lura en hel generation en gång till?

Nä prova biblioteksiden rättighetsinnehavare för det gick ju bra för bokbranschen så varför inte för spel/film/musik?

Permalänk
Avstängd

Sossen har talat:P

Skämt åsido, måste jag dock invända mot två alltför stora och ej överserbara sprickor i din argumentation. Då tycker jag ändå att jag tolkat snällt.

De människor som du kallar folket är de som sysslar med olaglig nedladdning och de är med största sannolikhet en minioritet.

Även om faktiskt majoriteten skulle tycka som du så finns det fortfarande problem. Det handlar om att avveckla stora delar av rättigheten till intellektuellt arbete och upphovsrätt vilket är helt befängt.

I övrigt så bygger många av Sveriges lagar på principen att agerande som i vanliga fall är lagöverträdande kan bli lagliga om personen i fråga agerat under en längre tid och den förorättade accepterat detta eller om agerandet blivit sed inom branschen. En sådan princip skulle kunna användas analogt i detta fall. Piratkopiering faller dock ändå inte under denna princip eftersom skivbolagen etc. ej accepterat detta så det var rökt ändå.

Edit. kom på en sista sak jag vill nämna. Det är i detta fall olämpligt att fråga folket vad de anser om systemet. Det beror på två saker. Dels saknar majoriteten (troligen mig själv inbefattad) kompetensen att avgöra något sådant men framförallt så handlar det om en fråga som i förenklad ordalag handlar om att den enskilda personen kortsiktiga konsumtionsnytta överstiger densammas långsiktiga. Mänskliga som vi är kommer majoriteten välja den kortsiktiga nyttan.

Permalänk
Avstängd

Är det kanske så att fildelning har samma roll som ett bibliotek har för böcker? Enda skillnaden är att vi inte betalar skattepengar till fildelning, medans vi gör det för böcker på bibliotek.

De flesta jag känner som laddar ner köper de spelen och filmerna som de tycker är väldigt bra. Jag gör också så. Argumentet att fildelning förstör marknaden för försäljning är ju igentligen konstig, eftersom det fortfarande säljs böcker, även fast dom finns gratis att låna på bibliotek. Det är ju ett bevis på att marknaden inte går under av att det finns gratis. Det borde inte säljas böcker överhuvudtaget om det bara är priset som styr...

Fildelning är igentligen inte ett problem överhuvudtaget om de flesta agerar som mig själv och de jag känner.

Presenter kommer de alltid att tjäna pengar på för hur kul är det att ge bort brända spel och filmer i present? De flesta köper nog sina presenter. De som gör lagar borde ha tänkt mer än mig på det här, så vad är det jag missar?

Visa signatur

LG OLED65CX6LA | Samsung 840 EVO 1TB SSD | Samsung 840 Pro 256GB SSD | Eizo Foris FS2333 | Cougar 200K DE

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ton
Sossen har talat:P

Skämt åsido, måste jag dock invända mot två alltför stora och ej överserbara sprickor i din argumentation. Då tycker jag ändå att jag tolkat snällt.

De människor som du kallar folket är de som sysslar med olaglig nedladdning och de är med största sannolikhet en minioritet.

Även om faktiskt majoriteten skulle tycka som du så finns det fortfarande problem. Det handlar om att avveckla stora delar av rättigheten till intellektuellt arbete och upphovsrätt vilket är helt befängt.

I övrigt så bygger många av Sveriges lagar på principen att agerande som i vanliga fall är lagöverträdande kan bli lagliga om personen i fråga agerat under en längre tid och den förorättade accepterat detta eller om agerandet blivit sed inom branschen. En sådan princip skulle kunna användas analogt i detta fall. Piratkopiering faller dock ändå inte under denna princip eftersom skivbolagen etc. ej accepterat detta så det var rökt ändå.

Edit. kom på en sista sak jag vill nämna. Det är i detta fall olämpligt att fråga folket vad de anser om systemet. Det beror på två saker. Dels saknar majoriteten (troligen mig själv inbefattad) kompetensen att avgöra något sådant men framförallt så handlar det om en fråga som i förenklad ordalag handlar om att den enskilda personen kortsiktiga konsumtionsnytta överstiger densammas långsiktiga. Mänskliga som vi är kommer majoriteten välja den kortsiktiga nyttan.

Vilken kompetens? Om 10 000 000 000 flugor tycker skit är gott så är det gott :p.

Som sagt var skämt åsido men det behövs ingen kompetens för att fatta att majoriteten bestämmer i en demokrati och dom folkvalda ska representera oss.

Nu är det inte så därför att lobbyister springer i maktens korridorer och viskar i öronen på makthavarna vad dom tycker är rätt och fel. Sen om det finns pengar inblandat på ett eller annat sätt som t.ex lovad jobb hos lobbyistens arbetsgivare efter avslutad riksdagstjänst kan man bara spekulera i men bl.a en polis gick över till målsägarsidan kort tid efter att utredningen mot Pirate Bay var klar så nog gör rättighetsinnehavarna allt dom kan och lite till för att behålla status quo.

Sen kan lagstiftning ändra genom tiden pga förändrad teknik för ingen tror väl att det idag finns förbud mot att parkera hästen vid specifika platser då bilen tagit över dess roll så jag tror att även rättighetsinnehavarna får se ändrad lagstiftning men dom kommer att sparka bakut i det längsta för att behålla sina guldägg.

Permalänk
Avstängd

Tråden börjar överges, så jag drar mig ur diskussionen då det känns ganska meningslöst att diskutera två stycken. Vi kan återuppta ämnet vid nästa nyhet om piratkopiering dvs. om en vecka eller så.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gratzner
50-100 kr för en biofilm, vad är du för ett jävla troll och vilken värld lever du i?????
En biobiljett kostar idag 190 spänn vilket är inget annat än ocker!
Kommer faktikst ihåg när en biljett kostade 130 kr för en ny film. Fick en chock när Waterworld kom och den kostade 155!

i min by är normalpris 60kr och för hypade storfilmer är det 70-80kr som gäller
YaY för småorter

var gäller piratkopiering är det otvivelaktigt ett brott
dom som säger att det bara e en plastskiva rekomenderar jag att köpa ett storpack på maxi istället för filmer. DET är bara en plastskiva.

det är dock ett socialt accepterat brott som alla gör
visst, det stör systemet, men inget som kommer att sätta filmindustrin i graven.
Tidningarna som tex aftonbladet fruktade att dom skulle dö när internett kom på allvar, men dom finns kvar

piratkopiering och film kommer också att finnas kvar, och förhopningsvis sammarbeta.
ser fortfarande fram emot den dan då en extra avgift läggs på bredbandet vilket gör pirater lagliga:D

Permalänk
Avstängd

Jag fortsätter diskutionen på piratartiets sida i alla fall, då jag kom på lite andra frågeställningar. Tex, vad som är värt att betala skatt för på bibliotek och vad som inte ska betalas för att tillhandahålla där.

Varför ska böcker automatiskt ses som mer värt att ha gratis för allmänheten bara för att det råkar vara skrivet på papper, varför har böcker automatiskt ett högre kulturvärde medans det ses så allvarlig att man kan sättas i fängelse om man inte betalat för sig när man tar del av annan kulturform.
Jag tycker det är roligt att fundera på.

P.S
http://www.namninsamling.com/site/get.asp?IPRED

Visa signatur

LG OLED65CX6LA | Samsung 840 EVO 1TB SSD | Samsung 840 Pro 256GB SSD | Eizo Foris FS2333 | Cougar 200K DE

Permalänk
Medlem
Visa signatur

[b] OS: Vista ultimate 32 (X86) | Motherboard: Gigabyte - Socket 775 - ATX iP35 (GA-P35-DS4 Rev:2.0) |
CPU: Intel Core 2 Duo E6850 3.0GHz /1333MHz /4MB | Memmory: Corsair XMS2 2048MB DDR2 XMS2-6400 800MHz (4-4-4-12) (2x1024MB) |
Grafic Card: Asus Geforce 8800 GT 512MB 45@idle - 60@full load ,Stock cooler| [/b]