Microsoft ogillar Hybrid SLI och Crossfire

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BlackBird
Är nog på MS sida här faktiskt. Åtminstonde ATi och nVidia borde lägga mer energi på att göra grafikkort som inte drar 100 watt i 2D-läge. Det borde vara betydligt enklare.

Vadå "2D-läge"? Modern hårdvara har inget särskilt 2D-läge, och med Vista så renderas din desktop via DirectX.

Att göra strömsnål hårdvara är inte så enkelt som många här föreställer sig. Det är inte bara att "klocka ner". Lika väl som man inte kan klocka upp ett chip hur mycket som helst så går det inte per automatik att klocka ner hur mycket som helst heller. Alla grafikkort har redan en massa strömsparfunktioner, men det är ofrånkomligt att ett större och kraftfullare chip alltid kommer att dra mer ström än ett mindre. En Ferrari på tomgång lär nog dra mer soppa än en en moppe som gasar järnet.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Domifuling
Hur skall dom via WHQL tester kunna förhindra detta? Har du läst på vad WHQL kraven är för något och vad det ställer för krav?

Jag vet inte exakt vilka tester dom gör, men från min tid på ATI vet jag att WHQL mycket väl kan ställa till problem för drivrutiner och att Microsoft mycket väl kan aktivt motverka IHVs från att implementera funktionalitet som Microsoft inte gillar.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av echo
Va?
Har knappast något med att integrerade kort är för slöa - för givetvis kommer dessa att stödjas i win7 också.

Citat:

Nationalencyklopedin
sarkasm
sarka´sm, yttrande som innehåller skarpt ironisk eller hånfull kritik (vanligen av föga konstruktivt slag); om sådan kritik i allmänhet.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem

Mååh
Lågt att använda sarkasm i en hata MS-tråd

Permalänk
Medlem

visste inte att vistas skrivbord renderas i directx, det förklarar en heldel... det blir ju svårare att dra en gräns för när vilket grafikkort ska göra vad.

när jag först läste om möjligheten att ha ett integrerat kort som va aktivt för att t ex surfa och ett fetingkort för att spela då blev jag riktit glad och fick liv i mina uppgraderingsplaner igen, men det här va ju inga bra nyheter.

att MS inte stödjer något direkt ut kartong är ju inte hela världen, men att dom ska koda så att det kräver en omboot för att byta vilket grafikkort som används känns ju lite "bakåtsträvande", någon som minns deras reklam för XP att man ska kunna göra typ allt utan att boota om ?

problemet till den här nyheten har, som jag ser det, 2 sidor.

dels så vill MS att feta kort ska va igång hela tiden för att ha ett så flashing GUI som möjligt för att sälja sin produkt

dels så vill vi (användarna) ha grafikkort som har massvis med kraft i spel och att dom ska va snåla som en smålänning när man bara idlar, surfar eller gör annat som inte kräver stor systembelastning.

om det nu blir så att MS kräver en omboot för att byta grafikdel så kanske vi ser nya grafikkort med flera olika delar i sig, iställer för ett chip som gör allt. hmm kanske lite som intels larrabee ?

spontant så känns det dumt av intel att säga rakt ut att dom inte kommer stödja tekniken när hela världen har fokus på att nyttja mindre energi.

det kan även tolkas som en varning att win7 kommer att vara minst lika resurskrävande som vista =/

Visa signatur

problem händer, adelsmärket är hur man löser dom.

Permalänk
Medlem

Nej, MS vill inte att det feta kortet ska vara igång hela tiden.

Och det kan inte tolkas som att win7 kommer att vara minst lika resurskrävande som vista.

Det detta kan tolkas som är att hybridtekniken anses "instabil" och något som ger en "dålig användarupplevelse".

Sen kan man tycka att det är bakåtsträvande att satsa på stabilitet men det är en annan femma.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jymden

det kan även tolkas som en varning att win7 kommer att vara minst lika resurskrävande som vista =/

om w7 körs på laptops utan besvär har jag svårt att förstå hur w7 ska vara mer resurskrävande än vista.

i sin design måste tillverkaren göra vissa kompromisser, vilket för windows innebär att os ska vara kompatibelt och stabilt, vilket i sin tur tenderar att göra mjukvaran mer krävande vilket också medför vissa hårdvaru krav.
Men idag är en 3ghz mainstream, dualcore, 2gb ram är mainstream, snabb stor hd mainstream.
Det finns de som har hårdvara från 4 år tillbaka vilket är 2 generationer teknik i utveckling.

W7 följer nya design krav, skapar nyare former av interaktiv användning som tidigare inte varit möjligt med windows och dess design.
så för min del är w7 även om den bygger på Vista helt nytt för användaren, nya små designmål med användaren i första rummet och inte teknikern gör w7 till ett bra os redan idag.

Tyvärr är dock sweclockers moderatorer tydligen emot kunskap och kunnande vilket innebär att jag inte skriver speciellt mycket gällande w7.
Däremot kommer jag att skriva en blogg om min utforskning och testning gällande w7 just för att Microsoft valt att ändra om hela sitt sätt att skapa det nya windows.

Bakåtsträvarna med XP kan inte byta till w7 just för att det bygger på Vista.

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk

HAhahaha! Vad lustigt! HAHA

Permalänk

yay! 486 Powerboost kickade ass.

Microsoft är väl kanske inte helt ute och cyklar, för att det ska funka utan en omstart måste väl luckor i säkerheten öppnas. Finns det något annat OS som klarar det?

Omstarter dödar verkligen OS upplevelser. (speciellt inom simning... (sätter mig i skammvrån och skämms)).

2 korts är en nödlösning men samtidigt visar det ju lite på hur komplicerat problemet är för gpu tillverkarna, vore den riktiga lösningen lätt skulle de inte bränna en massa resurser på att ta fram en hyfsat avancerad nödlösning. Skulle tro att 97% av användarna väljer prestanda istället för energi (säkert mer). Lägga stora resurser på energidelen vore komersiellt självmord så det kommer att ta sin tid. Det är kunderna som hippies borde rikta sig mot, inte gnälla på tillverkarna för omöjliga åtgärder.

Men nu när Amerikansk ekonomi är i kris och el/bensin kostar mer än kranvatten kan det iofs bli lite intressantare för kunderna.

Visa signatur

dualsata2| A64 3500+ 2,7 ghz | Cruical ballistix 2 gig DDR 4000 | jag hatar Nvidia 8800GTS 100% buggar (nu 5% och gudomligt 660/1044)|Windows XP Pro | Proff deluxe - kungen av vattenkylning| 480 W Hiper typeR nätagg

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KimTjik
Om du är intresserad hittar du diskussionspanelen jag nämnde. Du kan inte förvänta dig att alla ska behöva mata dig med länkar och referenser, bara för att du tycker att något låter underligt.

Jag förväntar mig inte att alla skall mata mig med länkar men jag förväntar mig rätten att fråga efter en om någon skriver något som verkar intressant. Lugna ner dig ett par snäpp, ta en bärs eller något.

Som jag skrev ovan så har jag försökt leta men inte hittat något. Skulle du kunna förse mig med något sökord som gör så man hamnar i närheten? Unsigned driver och Marks namn ger inga träffar hos varken MS eller Google som påpekar detta.

Citat:

En sak har du dock missförstått, för när jag skrev "orsakar osignerade drivrutiner ibland avsevärda fördröjningar; lite enkelt uttryckt blir osignerade drivrutiner inte accepterade förrän efter några extra anrop", betyder det inte nödvändigtvis prestanda vid användande.

Om något tar längre tid ser jag det som att burken i helhet har sämre prestanda, om det enbart är vid uppstart eller när man kör kalkylatorn är ju en mer detaljerad diskution.

Visa signatur

"You know what's fun to do? Rent an adult movie, take it home, record over it with The Wizard of Oz, then return it so the next guy that rents it is thinking. 'When is this Dorothy chick going to get naked?'"
- Mark Pitta

Permalänk
Avstängd

"När man kör kalkylatorn"

Ja går det segt då är det verkligen illa:P

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ton
"När man kör kalkylatorn"

Ja går det segt då är det verkligen illa:P

ROFLMAO...

Visa signatur

[Phanteks Enthoo Pro TG] [ASUS ROG Strix 850W Vit] [Delidad i7 7700K] [Corsair iCUE Hydro H150i ELITE CAPELLIX Vit] [Corsair Vengeance RGB PRO SL DDR4 16GB 3200MHz/CL16 Vit] [ASUS Z270-F] [Gigabyte RTX 2070 Super 8GB GAMING OC Vit] [C:WD Black SSD 256GB M.2, E:Seagate Firecuda 1TB, F:Samsung 860 EVO 1TB, G:Seagate IronWolf 4TB & H:Seagate Momentus XT 7200.1 500]

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ton
"När man kör kalkylatorn"

Ja går det segt då är det verkligen illa:P

Tryck in ett par nior följt av "!".

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hummus
Jag vet inte exakt vilka tester dom gör, men från min tid på ATI vet jag att WHQL mycket väl kan ställa till problem för drivrutiner och att Microsoft mycket väl kan aktivt motverka IHVs från att implementera funktionalitet som Microsoft inte gillar.

Hummus, självklart innebär det "problem" eftersom MS ställer krav på vad som måste uppfyllas, men det är samma för alla. Om kraven uppfylls spelar det ingen roll vad MS har för åsikter om funktionerna. Jag kan förstå om en utvecklare tycker att det är för att djävlas, men är också ganska säker på att det bottnar i att utvecklaren vill göra på sätt som inte tillåts.

Visa signatur

"You know what's fun to do? Rent an adult movie, take it home, record over it with The Wizard of Oz, then return it so the next guy that rents it is thinking. 'When is this Dorothy chick going to get naked?'"
- Mark Pitta

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nyarlathotep

Men nu när Amerikansk ekonomi är i kris och el/bensin kostar mer än kranvatten kan det iofs bli lite intressantare för kunderna.

Olja och el är i princip gratis, var flera år sedan oljan var så billig, bensinen är nere på samma nivå som förra året. Eller faktiskt under förra årets priser om jag ska vara ärlig och det även fast borgarna lekt miljöpartister och höjt energiskatterna på bensin med 23 öre och på diesel med 44 öre. Vilket gör dieseln 55 öre dyrare än med tidigare skatter. Diesel är fortfarande mindre beskattat än bensin dock och den främsta anledningen att den är dyrare är att den alltid varit dyrare att tillverka åtminstone sedan vi fick miljöklass 1 1991. 17 år sedan. Sedan dess har nästan alltid produktionskostnaden varit högre mer eller mindre.

2 grafikkort är dessutom en utmärk lösning i miljön de var utvecklade för - laptops. Men hybrid CF bryr jag mig inte om, bara att man ska kunna växla mellan korten. Batteritid är allt. Man kan inte förvänta sig att ett gamergrafikkort ska dra tillräckligt lite ström för att vara smidig i en bärbar.

Elpriser är på väg ner också, men det blir väl runt 2006 års snittpris.

Produktionskostnaden på bensin är under 4kr litern. Visst den är inte 2 kr litern som när bensinen kostade 10 kr för 5 år sedan, men det kommer.

Visst den är inte gratis för amerikanarna, även om den är det i pumparna, men det är för att de har handelsunderskott som heter duga och har försökt skjuta problemet framför sig genom att låna pengar att de handlade med låtsatsprodukter hjälpte dom väl också.

Permalänk

Hur är det, kan man byta mellan grafikkorten "on the go", eller måste man starta om datorn för att byta grafikkort?

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!