Permalänk

Bra CAD/Workstation?

Hej!

Ska uppgradera min workstation här på jobbet, min budget är 35 000:-
Prioriterar kraft och minne (minst 8GB)
Men även en tyst dator då vi sitter i öppet kontorslandskap...

Har tittat på följande delar:

ANTEC SONATA PLUS 550
ASUS P6T DELUXE X58 S-1366 2XGBLAN FW ATX
BE QUIET LJUDDÄMPNINGS-KIT FÖR MIDITOWER SVART
INTEL CORE I7 965 EXTREME 3.2GHZ 8MB S-1366
2 x OCZ GOLD XTC 6GB PC12800 (3X2GB) 5010197224
PLEXTOR DVD±R/RW DL 18X PX-800A IDE SVART BULK*
WESTERN DIGITAL VELOCIRAPTOR 300GB 3.5# 10K RPM SA...
XFX GEFORCE GTX 280 1GB DDR3 2XDVI PCI-E

Ett annat option:

ANTEC P182B GUN METAL BLACK MIDITOWER ATX
ASUS P6T DELUXE X58 S-1366 2XGBLAN FW ATX
BE QUIET LJUDDÄMPNINGS-KIT FÖR MIDITOWER
INTEL CORE I7 965 EXTREME 3.2GHZ 8MB S-1366
INTEL X25-M 80GB SATA/300 SSD
2 x OCZ GOLD XTC 6GB PC12800 (3X2GB)
PLEXTOR DVD±R/RW DL 18X PX-800A IDE SVART BULK*
SEAGATE BARRACUDA 7200.11 1TB 7200RPM SATA/300 32M...
XFX GEFORCE GTX 280 1GB DDR3 2XDVI PCI-E
ZALMAN NÄTDEL 750W-HP SILENT

Jag jobbar med 3D applikationer
Synpunkter på dessa val?
Jag är lite tveksam på Chassit...
Vilket är det tystaste du kan hitta på marknaden idag?
Och räcker det medföljande nätagget till?

MvH Patrik

Permalänk
Medlem

Ah shit assåå, du har för liten budget!

Visa signatur

Kabiri-Hamdeed

Permalänk
Hedersmedlem

Du har inte funderat på ett workstation-grafikkort? Typ Nvidas Quadro-serie? Jag har egentligen ingen som helst koll på såna grafikkort, eller 3D-arbete, men jag har hört att Quadro är anpassade för sånt.

Permalänk

Jo jag har kört Quadro-korten rätt mkt.
När jag började med 3D och CAD för ca 10 år sedan så var "CAD-korten" överlägsna, när de applikationer jag använder gick över från OpenGL till DirectX för några år sedan så kom spelkorten ifatt dock... Vid senaste uppgraderingen (nuvarande maskinen) så skaffade vi ett Gefore 8800 GTS, och jag tycker det har fungerat helt ok om man tittar på priset.

Med de applikationer jag använder så är jag mer beroende av minne faktiskt...så för mig så är ett quadro-kort inte värt pengarna.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pwrdesign
Jo jag har kört Quadro-korten rätt mkt, men vid senaste uppgraderingen (nuvarande maskinen) så skaffade vi ett Gefore 8800 GTS, och jag tycker det har fungerat relativt bra också.

Med de applikationer jag använder så är jag mer beroende av minne faktiskt...

Okej, då tycker jag att du ska köra på ett 2x4GB-minneskit istället, och köra dom i dual-channel.
P182 är ett bra och tyst chassi om du byter ut de medföljande fläktarna.
Är det inte helt meningslöst att köpa ett kraftfullt grafikkort när du jobbar med 3D, om det inte är ett Quadrokort eller motsvarande?

Permalänk
Medlem

Självklart är mitt tidigare inlägg ett utmärkt exempel på ironi. Jag tycker datorpaketet ser riktigt bra ut och skulle själv kunna tänka mig en dylik konfiguration (om jag sålde frugan och lägenheten). Frågan är som sagt grafikkortet. Vad jag vet är quadro-korten väldigt dyra. Tror att det du valt skulle duga fullt ut i cad-världen, dessutom kan du ju köra crysis i relativt fin kvalitet under arbetstid också.

Visa signatur

Kabiri-Hamdeed

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av widL
Okej, då tycker jag att du ska köra på ett 2x4GB-minneskit istället, och köra dom i dual-channel.
P182 är ett bra och tyst chassi om du byter ut de medföljande fläktarna.
Är det inte helt meningslöst att köpa ett kraftfullt grafikkort när du jobbar med 3D, om det inte är ett Quadrokort eller motsvarande?

2x4=8Gb
Jag sitter på 8Gb idag och behöver mer, därför jag siktar på 12GB...

Editerade just mitt inlägg ovan, då programmen använder DirectX så fungerar spelkort rätt så bra. Inte lika bra som de dedikerade CAD-korten, men good enough, och mer än hälften så dyra.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av widL
Okej, då tycker jag att du ska köra på ett 2x4GB-minneskit istället, och köra dom i dual-channel.
P182 är ett bra och tyst chassi om du byter ut de medföljande fläktarna.
Är det inte helt meningslöst att köpa ett kraftfullt grafikkort när du jobbar med 3D, om det inte är ett Quadrokort eller motsvarande?

Moderkortet stödjer upp till 12gb ram. Vilken skillnad gör det att köra 3 4gb-stickor istället för 6 2gb-stickor?

Visa signatur

Kabiri-Hamdeed

Permalänk

Bra fråga, nån som har ett bra svar?
Ja är rätt så säker på att detta är konfigurationen jag vill ja...
SSD discen är väl inte helt nödvändigt, men intressant att testa också inför framtida inköp...

Så om någon vill komma med en synpunkt om konfigurationen fungerar så vore jag glad... Var ett tag sedan jag höll på med hårdvara... är inte helt updaterad på socklar, minnen osv.