Creative släpper källkoden till X-Fi

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Infinity_90
Svårt när dom typ varit det enda alternativet om man vill ha nått lite värre än on board :/

Funnits andra alternativ.. några hundralappar dyrare dock.

Visa signatur

Knowledge is not achieved until shared.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mrSvamp
inte särskilt nya nyheter...

Vad bra att du informerade oss som inte visste det då.

Visa signatur

Gammal är gubbe

Permalänk
Medlem

Det var fanemej på tiden, kanske finns det hopp om Creative trots allt då dom till slut tycks insett att dom själva inte kan skriva tillräckligt bra drivrutiner för sina egna kort. Skulle vara kul om dom kunde skriva om sina Windows-drivers också, eller låta någon mer kompetent göra jobbet.

Visa signatur

Spel/Multimediaburk: Antec P182b | Gigabyte EX58-UD5 | Core i7 920 | 3x1GB Kingston HyperX 1600mhz | Asus 9600GT Silent | 3x500gb Spinpoint | Corsair VX450 | XP Pro x86 | iPhone 3GS 16gb

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tinwe
Hade också gigantiska problem med X-Fi's Vista64-drivisar (kanaler som växlade i 5.1-läget, inställningar som resettades osv)

Detta tills jag nyligen provade beta-drivrutinerna från den 17:e oktober.
Rekommenderar dig att installera dem också. Har inte haft ett enda problem, sedan jag matade in dem.
http://se.europe.creative.com/support/downloads/download2.asp...

Nu har jag inte samma problem (ibland uppstår det ett knastrigt brus) som du hade men tack, jag ska prova dem. Visste inte att de hade kommit nya drivrutiner.

Permalänk
Medlem

Mycket trevligt och helt klart på tiden.
Största anledningen till att jag vägrat skaffa ett creative-kort har inte vart de taskiga drivrutinerna, utan deras attityd till det hela. Sen att det inte fungerat som det skall är ju också en anledning, men inte lika stor.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem

Undrar om det här i slutändan kan komma att betyda att Creatives kort kommer att fungera bättre i Linux än i Win :/

Visa signatur

USA har aldrig varit på månen, Sverige hade aldrig vm 1958 och 9/11 har aldrig inträffat och därmed basta.
P4 2,6C@<3,0Ghz + CNPS7000A-CU|AI7|1,5Gb BH5 & BH6|Antec Sonata|R9800np(BBA) + VF700-CU@425/258|HP LP2465|Logitech MX500, Seasonic S12 500W

Permalänk
Medlem

YES!! Detta va ta mig tusan det bästa som hänt det senaste halvåret! ÄNTLIGEN!!
Släng dig i väggen Windows, nu behövs inte du i mitt hus längre
byebye blue screen

Visa signatur

Sometimes autocorrect makes me say things I don't Nintendo.

Permalänk
Medlem

OMG det var på tiden

Visa signatur

CPU: 3570K |Minne: 8GB Corsair Vengence|GPU: GTX 650|Chassi: Nano 304|PSU: Corsair 600W M|Kylning: Batterisyra|Mus: MX150|Tangentbord: JP|Platta: Nexus 7(2013)

Permalänk
Medlem

"brokig historia"

Visa signatur

Phanteks Enthoo EVOLV | i5 4460 | Noctua NH-U9B SE2 |
Corsair 12GB@1866mhz | GTX 970 | SSDs: 3x120 raid, 1x 256 Win10

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mitrix
Undrar om det här i slutändan kan komma att betyda att Creatives kort kommer att fungera bättre i Linux än i Win :/

Så är det ju redan, i alla fall med audigy2-serien.

Permalänk
Medlem

Urch va mycket problem det va me skiten i början med "crack n pop"-problemen, en ziljon genomlästa sidor i creative-forumet och ändå ingen lösning. I slutändan fick det samla damm i ett år tills det va dags för ny dator. Och NU släpper dom lös koden....

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mrSvamp
inte särskilt nya nyheter...

Permalänk
Avstängd

Deras Windows drivrutiner suger.
De som hade Live och Audigy kort var tvugna att köpa drivrutiner för Vista om de ville uppgradera från XP.

En kille patchade deras drivrutiner för att dem var så trasiga, och då ville de stämma honom.

Det tog väldigt lång tid innan drivrutinerna för Linux kom, när de väl kom så var det en kass beta som bara fungerade i 64-bit.

Skönt att de äntligen har släppt källkoden till drivrutinerna nu. Äntligen! Det var på tiden!
Jag hoppas att de fortsätter med öppna drivrutiner framöver.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jioop
YES!! Detta va ta mig tusan det bästa som hänt det senaste halvåret! ÄNTLIGEN!!
Släng dig i väggen Windows, nu behövs inte du i mitt hus längre
byebye blue screen

Sitter du i Windows 95/98/Me? Eller har du taskiga minnen? ;). Jag har inte sett en blue screen på många år.

Visa signatur

Cyrix 686 - 166MHz, ASUS P5S-VM, 64MB ram, Matrox Mystique 4mb + Orchid Righteous Voodoo 2 3DFx 12MB 2x SLI, Quantum Fireball 1.28Gb, Quantum Bigfoot 6GB, Creative Soundblaster AWE32 8mb, 3Com 3C509B-TPC 10Mbit, Mitsumi CD-ROM 6x.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lakanman
Sitter du i Windows 95/98/Me? Eller har du taskiga minnen? ;). Jag har inte sett en blue screen på många år.

Jasså du har gått över till linux du med

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tinwe
Prova beta-drivrutinerna du också då. De finns även för XP.
För mig gjorde de underverk.

Ska ta ett kik, tack för tipset

Visa signatur

Intel Core i5-6600 Skylake, ASUS B150M-A Socket-1151, MSI GeForce GTX 960 2GB TIGER 2X, HyperX Fury DDR4 2133MHz 8GB kit, In Win 503 Midi Tower, Corsair CX 500W PSU, Samsung 850 EVO 500GB SSD , G402, Win10 64-bitHome, Creative T5900 5.1 , Logitech G15 , Sony DVD/RW , bredband , Netgear N300

Permalänk
Medlem

Toppen, nu slipper jag alltså vänta längre på fungerande, icke-sprakande drivrutiner till Vista och kan börja surfa på nätet efter nåt som nån har snickrat ihop hemma i källaren. Verkligen jippi. Jag skulle ha köpt ett Audigy istället, mycket bättre på alla sätt.

Visa signatur

Fractal Design R2 | BeQuiet Dark Power Pro 550 | Asus Rampage Formula | 2x Corsair XMS2 DDR2-8500 2048MB | Intel E8600 @ 3,72GHz | Noctua NH-U12P | Palit GTX 1080 Super Jetstream | Samsung EVO 840 Series SSD 250 GB | Intel X25-M 80GB | Hitachi Deskstar P7K500 500GB SATA | WD Red 3TB SATA III | WD10EACS 1TB | NEC ND35-40A | Scythe Ultra Kaze | Noctua NF-P12

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dafydd
Jag skulle ha köpt ett Audigy istället, mycket bättre på alla sätt.

Situationen är dock inte mycket bättre på den fronten, om inget har hänt den senaste tiden. Sprakande (eller obefintligt) ljud och instabilitet är det vanliga.

Permalänk
Medlem

Ok, bortsett från på det sättet då

Visa signatur

Fractal Design R2 | BeQuiet Dark Power Pro 550 | Asus Rampage Formula | 2x Corsair XMS2 DDR2-8500 2048MB | Intel E8600 @ 3,72GHz | Noctua NH-U12P | Palit GTX 1080 Super Jetstream | Samsung EVO 840 Series SSD 250 GB | Intel X25-M 80GB | Hitachi Deskstar P7K500 500GB SATA | WD Red 3TB SATA III | WD10EACS 1TB | NEC ND35-40A | Scythe Ultra Kaze | Noctua NF-P12

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jioop
YES!! Detta va ta mig tusan det bästa som hänt det senaste halvåret! ÄNTLIGEN!!
Släng dig i väggen Windows, nu behövs inte du i mitt hus längre
byebye blue screen

Visst är det bra men vägen dit har varit onödigt lång o besvärlig.

Visa signatur

< :: Intel i9 9900ks@5.0Ghz/Ring@4.5Ghz | 32Gb DDR4@3600Mhz | Geforce RTX 4070 :: >