Permalänk
Melding Plague

Tv-dator från AMD

AMD introducerar plattformen Maui, som bland annat är till för HTPC-datorer. Med hjälp av kompakta lösningar vill tillverkaren ta sig in i vardagsrummen.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

dyrt! ett separat tv-kort kostar ju ca 300... förstärkare är inte svåra att bygga heller.. trodde poängen med integrerade lösningar var att det skulle bli billigt..

Visa signatur

i5 10400f | asus b460-f | 2x8gb kingston 2666 | zotac 3060ti | corsair mp510 960gb (OS) + samsung 860 evo 1tb + 2x kingston a400 480gb | corsair vx450 | tr true black | fractal r3 | asus mg279q + lg w2363d | dt 880 | win 10 x64 | deathadder chroma | glorious 3xl | tb impact 600 | oculus quest 2

Permalänk
Medlem

tror nog dessa kort e lite mer avancerade än de 300 tv-kort du tänker på...'
men det kommer nog bli billigare om ett tag

Visa signatur

Dator: MSI Z77A-G45, i7 3770k, Crosair 24GB, MSI 970 4G, Samsung 840 250GB, Crucial MX500 1TB, WD Green 2TB, Phanteks Evolv ATX, Be-Quiet P7 550W skärm: Asus PB238Q, Acer p193w kringutrustning: Corsair k70 RGB, Logitech 603, SMSL SA 300 + Magic S-4 EX

Permalänk
Medlem

Bra initiativ från AMD!
En av poängerna med integrerade kretsar måste väl vara att det ska vara enklare för konsumenten. Bara att plugga in en processor, ram och köra!

Permalänk
Medlem

1800 kr skulle jag aldrig betala för ett MSI kort, än mindre med 780G, för dem pengarna förtjänar man 790GX.

Visa signatur

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.

Permalänk
Avstängd

Tycker det var galet dyrt för MSI-skräp.
Ser inte vad det kortet har av värde som inte ett vanligt 600:- mATX kort med HDMI inte har.

De borde fokusera arbeta med att få acceleration i MPC eller nåt istället.

Permalänk

AMD är bättre än Intel på något.. Otroligt!
Blev sugen som fasen!
Dock vill jag gärna ha detta systenm på Intelpropp!

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Typhonos
1800 kr skulle jag aldrig betala för ett MSI kort, än mindre med 780G, för dem pengarna förtjänar man 790GX.

Det är ju sant, räcker med att betala ca 1200 så få man ett MSI moderkort som håller alla mått och duger utmärkt till AMD-överklockning.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -Boris-
De borde fokusera arbeta med att få acceleration i MPC eller nåt istället.

Vad är det för acceleration som behövs som inte redan finns i MPC (Media Player Classic?)?

Permalänk
Medlem

Känns dyrt jämfört med det ASRock A780FDP jag redan kör.

Visa signatur

LianLiPC-V355bequiet!E9-480W-MSIB350M-MortarW10-WD-BlackSN750Ryzen7™2700MSI RX6500XTSONY-65"TV-ZD9
Övriga datorer ej i drift

Permalänk
Medlem

Det är väl ljudet som ska vara stora skillnaden läs vad "Java jack" skrivit här: http://www.techpowerup.com/75600/AMD_Maui_Platform_Makes_Mark...

Har tydligen de flesta video utgångar man kan tänkas behöva så som komponent hdmi etc.

Men jag tror jag satsar på gigabytes s775 9400 kort och en billig intel cpu i stället.

Permalänk
Medlem

ja det var något nytt

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -Boris-
Tycker det var galet dyrt för MSI-skräp.
Ser inte vad det kortet har av värde som inte ett vanligt 600:- mATX kort med HDMI inte har.

De borde fokusera arbeta med att få acceleration i MPC eller nåt istället.

WORD.

Visa signatur

Min:ABIT NF7-S V2.0,Barton 2500+AQXEA XPMW@2,35Ghz,2x521Mb Adata Cas 2-3-3-6,Lt 6800LE 1,3v 16x1,6@440-930,SLK900A,Mustek A806 5:1 Dolby Digital Amp. Frugans:ESC K7-SEM,Duron1600,512Mb DDR. Antons:Aopen AK73(A)-V,512Mb Sdr,Xp1600+Parlomino AGOIA GREEN@1875Mhz@1.9v,Volcano7+Moddad@92mm,Gf 4200Ti@305-610 Zalman HP-80.

Permalänk
Medlem

Uhm....MPC: Home Cinema (vanliga MPC är ett dött projekt) har stöd för accelerering? Min HTPC med 780g fixar det galant

Visa signatur

WS: AMD Ryzen 3700X | 16GB Corsair LPX 3733 | MSI RX 6800 | Samsung PM981a 1TB | Louqe Ghost S1
Laptop: ASUS UX32LN | i7-4510U | 12GB DDR3 | 13.3" FHD | 256GB SSD
Server: Intel Xeon E5-2660 | 32GB DDR3 | UnRaid

Permalänk
Avstängd

Plattformar uppskattas alltid! Ner i pris och det kan bli ett alternativ till min kommande HTPC.

Visa signatur

"Jo men det var exakt det jag menade med att den enda moddningen detta galleriet innehåller är Sanningsmodifikation och photoshoppande :)"

Permalänk
Medlem

Inte för det priset. Man kan hitta ett bra s775 moderkort + intel cpu (Celeron dual core E1200) för 1000 lappen...

Visa signatur

i5 750@3,57 Ghz (21x170) 1,225V|4GB OCZ DDR3 6-6-6-18 1333 Mhz|GTX470 @ 800 Mhz|Asus P7P55-M|Cooler master silent Pro M series 700W |A-data S596 64 GB SSD JMicron 612 |2 TB Samsung F3 RAID0| X-fi Music| IN-WIN Dragon Slayer|CoolerMaster TX3|

Permalänk
Medlem

löjligt högt pris i alla fall

Visa signatur

| Errare humanum est |

Permalänk
Medlem

verkar gullig men lite för hög prislapp

Permalänk

Vill man inte ha en FireWire-port för en FireDTV i sin HTPC?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

haha, ge mig gullig surroundförstärkare för moderkortet.nu !
Har redan hdmi utgång och digital ljudutgång + separata analoga ljudutgångar + dvi +vga på mitt gamla gigabyte med 780G chipset.. Vill jag koppla en vga till komponentadapter på kortet så gör jag det, förstår inte nyheten..
Visst, det följer med en pytteliten surroundförstärkare, men köper man t.ex ett logitech 5.1 system för under 1000:- får man med det..

Bra tänkt, men räcker inte hela vägen utan digital-tv mottagare med CA-modul och en svårmotiverad förstärkare, vem lägger ner några större pengar på surroundsystem utan att köpa en rejäl förstärkare ?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Är det inte billigare och nästan smidigare med ett vanligt 780G-baserat moderkort för dryga 799 riksdaler? Jag har för mig den bär på HDMI-utgång och har ju en solid grafikprestanda för en så liten maskin.

Permalänk
Avstängd

Jag tycker att moderkortet är för dyrt.

Dessutom vill jag ha optiska in/ut-gångar.

Permalänk
Medlem

Anledningen till det höga priset är antagligen färstärkaren som gör det möjligt att koppla in passiva högtalare direkt till moderkortet

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SNix
Anledningen till det höga priset är antagligen färstärkaren som gör det möjligt att koppla in passiva högtalare direkt till moderkortet

det är fortfarande dyrt man kan aldrig få ut nån effekt på en sånt litet kretskort , detta handlar kanske om 5*5watt i max effekt ,och som många säger så får man ett bättre moderkort o ett bättre ljudsystem med stöd för 5,1 för kanske 2500:-.

dock va det ju lite kul men inte värt för fem öre

Visa signatur

Jag kommer inte att vara trevlig mot er som försöker vara stavnings poliser. Det är inte eran sak att komma o kommendera hur jag ska skriva min svenska.

Permalänk

Läs det här och se vad som faktiskt skiljer mot ett "vanligt" m-ATX kort. Tycker det verkar väldigt prisvärt och jag skulle gärna vilja se någon som bygger en produkt kring det. Tänk en Tvix liknande apparat med blu-ray stöd och som man kan surfa på och köra visualisations. Allt i SFF.

Citat:

Hey All,

Perhaps I can shed a little insight on this board. I was a consultant on the team that helped spec out this board. My post here is to provide a little info about this board and the thought process behind it. I do work in the industry, but I do not work for MSI.

The board was designed with the Home Entertainment market in mind. If you look at the specs, you will notice that the legacy PC connectors were removed and replaced with more AV centric connectors.

Video
To provide better connectivity to HD displays (DLP, Plasma, LCD, etc), the board supports HDMI, Component Video and VGA. Therefore, regardless of the type or age of your HD screen, odds are this board will have a connection that supports it.

It is based upon the 780 family chipset so it supports 1080P, Blu Ray, etc. It also has 128MB of dedicated side port memory for stutter free HD playback, including Blu Ray without the need of a discrete graphics card.

A x16 slot was added to allow people to instally a hybrid x-fire card (Radeon 3200-3400 family) or a high end discrete card to make this a gaming HTPC.

Audio
Typical PC motherboards rely on the typical PC codecs (Realtek, ADI, etc.). While this board does have a realtek codec to support SPDIF, this board also has a codec from D2Audio. D2Audio makes high quality class D digital amplifiers for folks like B&W, Polk, Control 4, Phasetech, Denon, Marantz, etc. This code provides much higher audio quality than traditional PC audio. Signal to Noise Ratio is 105dB or higher, Total Harmonic Distortion is 0.1% or lower. This is similar to fairly expensive Mainstream Amplifers.

In additon to this, the audio is very scalable. The motherboards by itself, supports 2.1 RCA line level audio. With one of the add in cards you can take it up to 7.1. Again, these are standard AV style RCA connectors, not 3.5mm mini jacks. This way, if you have a nice amplifier and don't want to replace it, you can easily integrate this into your existing Home Entertainment solution and deliver high quality audio directly to the amp.

The board does support Coax SPDIF, but the audio quality over SPDIF does not come close to what you get from the line level 7.1 add in card.

Now, if you don't have a nice amp, but want great audio without spending $800 on just an amp, you can install the amplifer card 100/ch. and deliver AVR class audio directly to your speakers. Paired with Vista MCE and you have a high quality very nice, single solution box for your audio and video needs.

I have personally set up the 5.1 amp version and the audio sounds simply amazing. Great dynamic range, frequency response. Crystal clear highs, deep booming bass.

I use it almost daily. I rent a lot of blu rays and this plays back everything without any problems.

The challenge I have seen is that people think of this as another PC motherboard. While it can be used as a fully functional PC, it is really designed to deliver a great entertainment experience in a cost effective manner.

Hope this helps provide a little insight and info as to why this board was set up the way it was.

Regards,
Java

Permalänk
Avstängd

1800 kr + minne + cpu + bluray läsare + hård disk? + chassi. Det kommer nog att kosta ganska så mycket.

Finns inte det några media center liknande enheter för bara några hundringar? (utan blu-ray stöd dock).

Hur står sig denna mot enheter som Popcorn Hour?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av firefreak
Läs det här och se vad som faktiskt skiljer mot ett "vanligt" m-ATX kort. Tycker det verkar väldigt prisvärt och jag skulle gärna vilja se någon som bygger en produkt kring det. Tänk en Tvix liknande apparat med blu-ray stöd och som man kan surfa på och köra visualisations. Allt i SFF.

som sagt, utan ljudkortet (100W max, säg 50Wrms, 10Wrms per kanal) som ändå inte räcker till några vettiga högtalare, så är det ett strömsnålt 780G moderkort med några extra bildutgångar !

"Skickar oöverträffat ljud digitalt" wtf.. digitalt är digitalt, och duger inte det finns det ljudkort för 200:- som med speciella drivrutiner skickar ut ljud utan att det går igenom någon codec i dator, mycket större skillnad är digitalt och digitalt

Måste lägga upp bild på min mindre stora htpc när den ser klar ut, dock kul att de vågar göra någonting annorlunda, men jag missar poängen !

Visa signatur