Försäljningen av netbooks skadar Microsoft

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MBY
Varför agera utefter känsloargument? Det bästa vore väl om MS moderniserade sin affärsmodell, öppnade koden, skapade en öppen licens och började följa standarder?

Helt klart att Microsoft kommer att behövas ett bra tag till. Nackdelen har som du säger med standarder att göra. I och för sig har detta en historisk bakgrund eftersom Microsofts ursprungliga affärsmodell byggde på att sälja inkompatibla programvaror för att på så sätt tvinga kunden till att även köpa deras DOS variant. Men att år 2008 behöva acceptera ett virrvarr av t o m hårdvara med USB gränssnitt, där vart och varannan inte följer standarder utan kräver sina egna hemkokta drivrutiner är bara för mycket.

Hur som har tydligen även vissa i USA börjat tröttna på s k "intellectual property" patenten (det låter mer som en garantistämpel på att man är förmögen att tänka): http://www.groklaw.net/index.php (sök artiklar på ämnet Bilski). Bilski utlåtandet kommer helt säkert att möta besinningslöst motstånd. Om något är värt en "Aftonbladet" rubrik på sajter som denna är det faktiskt Bilski.

Permalänk
Medlem

Ge oss nya och komersiella speltitlar på LINUX!!!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av the squonk
Nej, de ersätter inte en "riktig" dator på något sätt. De är ett komplement främst för unga välutbildade som redan har ett knippe datorer men som behöver något som är lätt att ta med sig, på köpet har även andra börjat gilla dem - framförallt då vikten, storleken och priset ...

edit.

Det låter bra att det fungerar, för mycket behöver man inte mer än en Netbook.

Att netbooks skulle vara ett komplement till unga VÄLUTBILDADE, är väll nu inte helt riktigt...
Asus första netbook (Eee PC 701) kom delvis som ett svar mot XO-1. http://www.laptop.org/
Så de första netbooks som kom, var kanske mer riktade mot unga personer under utbildning...
Personligen, tycker jag de passar alla som vill ha en portabel och billig pc. En 17" laptop, är enligt min mening allt för stor, när man reser mycket.

Fint att Microsoft får känna av hur det är att ha konkuranse. Det är possitivt för konsumenterna.

Visa signatur

AMD Phenom II X6 1100T @ 4,1 Ghz: Asus Sabertooth 990FX R2.0: 32Gb ram@1800 Mhz: MSI Radeon RX 6750 XT MECH 2X OC: Samsung 970 EVO plus 500 Gb: Windows 11

Permalänk
Medlem

Right on, bort med monopol. Fram med innovation.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Josef
Att netbooks skulle vara ett komplement till unga VÄLUTBILDADE, är väll nu inte helt riktigt...
Asus första netbook (Eee PC 701) kom delvis som ett svar mot XO-1. http://www.laptop.org/
Så de första netbooks som kom, var kanske mer riktade mot unga personer under utbildning...
Personligen, tycker jag de passar alla som vill ha en portabel och billig pc. En 17" laptop, är enligt min mening allt för stor, när man reser mycket.

Fint att Microsoft får känna av hur det är att ha konkuranse. Det är possitivt för konsumenterna.

Permalänk
Medlem

Re: Försäljningen av netbooks skadar Microsoft

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nyhet
Datortillverkarna jublar över den explosionsartade försäljningen av netbooks. Microsoft är inte fullt lika glada – Windows ersätts av billiga Linux-distributioner.

Läs nyheten

Äntligen! Det är nu det börjar hända.

Inte bara att Microsofts monopol kanske bryts på längre sikt, utan att detta kan forma Linux' utveckling till något mer marknads-/konsumentorienterat, för är det något Linux behöver IMHO så är det standardisering. Ett riktigt alternativ - och då menar jag för alla!

PS. Linuxentusiaster, ta det lugnt med flamingen, det här är bara min egen åsikt/vision.

Visa signatur

Spel: Intel i5 9600K@4,8GHz | Hydro H100i Pro | 32GB Vengeance RGB Pro 3000MHz | Z390 Gaming X | HX750 | GTX1060 6GB | MSI Optix G273QF | Corsair Obsidian 500D RGB | EVO 970 Pro 500GB + EVO 980 1TB
Barnens: Intel i7 920 | 16GB Corsair | GA-X58A-UD7 | HX520 | GTX460 SLI | P182 | EVO 840 256GB

Permalänk
Hedersmedlem

Re: Re: Försäljningen av netbooks skadar Microsoft

Citat:

Ursprungligen inskrivet av epatnor
... för är det något Linux behöver IMHO så är det standardisering...

PS. Linuxentusiaster, ta det lugnt med flamingen, det här är bara min egen åsikt/vision.

Ursäkta för att jag plockar ut den satsdelen ur sitt sammanhang, men du har helt rätt än om det framför allt gäller något som du inte avsåg: Linux fortgående framgång är beroende av att mjukvaru- liksom hårdvaruutvecklare respekterar och strävar efter att upprätthålla öppna standarder. Det är långt viktigare än att ge sig in på de kosmetiska olikheterna mellan olika distributioner.

Permalänk
Medlem

Bra för dom som använder Linux om detta gör att spel får bättre stöd för Linux, personligen blir ja nog kvar på Windows

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk

vinst är ett väldigt relativt ord...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gender Bender
Bra för dom som använder Linux om detta gör att spel får bättre stöd för Linux, personligen blir ja nog kvar på Windows

Jag är övertygad om att detta kan vara bra för windowsanvändare också. Nu får microsoft lite press på att göra ett resurssnålare och bättre os. Skulle inte förvåna mig om win7 blir det nya rekommenderade os för spel.

Fast jag hade hellre velat se en övergång till Linux.

Permalänk
Medlem

Jag trodde microsoft tjänade mest på Office, inte själva Windows.

Permalänk
Avstängd

Jo Linux måste bli betydligt lättare att använda, stora massan kommer aldrig orka offra tid till att lära sig så mycket som man faktiskt måste i linux.
Jag själv försökte installera enemey territory på ubuntu och det var skitsvårt så jag sket i det.

Visa signatur

All datorprestanda kan jämföras i kronor och ören (kr/poäng). Exempel: Prestanda/krona på grafikkort | www.intrnet.se

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av michael123
Jo Linux måste bli betydligt lättare att använda, stora massan kommer aldrig orka offra tid till att lära sig så mycket som man faktiskt måste i linux.
Jag själv försökte installera enemey territory på ubuntu och det var skitsvårt så jag sket i det.

Eh, inte för att vara tjurig men skulle det vara lättare att göra tvärtom, alltså att installera linux-kod i Windows? Om Linux är svårare eller lättare är väl logiskt sett inte kopplat till att lyckas få "främmande" API att fungera i "fel" operativsystem.

Notering i marginalen, aningen utanför pappret: den "stora massan" verkar vara ett genomgående argument för Windows; inte kvalitet, eller om något per se är lättare, utan något zombiefierat tillstånd kallat den "stora massan". Det är inte enkla användare, för många av dessa använder redan Linux, och det är inte kodknackare för de tycks gilla Linux, så vem är denna "stora massa"? Finns det något inträdesprov för att bli medlem i klubben? Eller är det bara ett tidens tecken på en identitetskris? Samma jeans, samma operativsystem.

Förfrågan om hjälp: kan någon här bland Sweclockers medlemmar vilka dual-bootar Vista och Win7, eller kör båda på identisk hårdvara köra några benchmarks för att verifiera, fast helst dementera ( ) lite uppgifter som jag har? (Koppling till tråden = Microsoft sprider ryktet på nätet och i annan media om att Win7 är svaret på klara Windows alternativ för små netbooks)

Kärnan har ju redan visat sig vara Vista i grunden, än om den till viss del har utformats enligt den s k MinWin modellen. Gränssnittet är bevisligen (jag hoppas att jag inte överdriver här) snabbare, men ifall benchmarks körs tycks resultaten mellan Vista och Win7 vara i princip identiska. Kan någon verifiera eller dementera detta? Inget svammel tack, utan ärliga resultat. Det tycks nämligen som om även detta bekräftar förklaringen på att kärnorna i grunden inte skiljer sig nämnvärt åt. Tyvärr har jag själv inte möjlighet att testa detta.

Tack på förhand ifall någon känner sig manad!

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KimTjik
Eh, inte för att vara tjurig men skulle det vara lättare att göra tvärtom, alltså att installera linux-kod i Windows? Om Linux är svårare eller lättare är väl logiskt sett inte kopplat till att lyckas få "främmande" API att fungera i "fel" operativsystem.

Notering i marginalen, aningen utanför pappret: den "stora massan" verkar vara ett genomgående argument för Windows; inte kvalitet, eller om något per se är lättare, utan något zombiefierat tillstånd kallat den "stora massan". Det är inte enkla användare, för många av dessa använder redan Linux, och det är inte kodknackare för de tycks gilla Linux, så vem är denna "stora massa"? Finns det något inträdesprov för att bli medlem i klubben? Eller är det bara ett tidens tecken på en identitetskris? Samma jeans, samma operativsystem.
...

Mycket bra skrivet! Jag har själv flera gånger ifrågasatt idén och stereotypen över "normalanvändaren", den "typiske" användaren, "tant Agda" och andra omskrivningar för "min fördom om datoranvändning".

Det finns ingen 'normalanvändare' egentligen. Snarare är det väl så, att ju mer oerfaren man är vad datorer beträffar, desto lättare torde det vara att anamma Linux med en modern fönsterhanterare.

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk

ehh...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gemmy
Ge oss nya och komersiella speltitlar på LINUX!!!

Här, varsågod!

Visa signatur

Antec Performance P182 | Intel Core i7 920 | Gigabyte GeForce GTX 660Ti | Gigabyte GA-EX58-DS4 | Corsair XMS3 1333 MHz 6 GB | Samsung SpinPoint F3 | Corsair 650TX | Windows 7 x86-64 | QPAD MK-50

Permalänk

Päronsaft: Ja, nu är snart Vista bra, när de fixat buggar i 3 år och redan släppt nästa Windows Denna gången får användare en beta/RC-version som de kan buggtesta åt Microsoft i nåt år så att de kanske får till något som inte funkar alltför dåligt vid release.... not crossing my fingers tho...

Angående artikeln: OK, om Microsoft går ut och säger att Netbooks skadar deras försäljning, då är det Netbookköp som gäller omedelbums! Hehe Har väntat på tok för länge allaredan...

Visa signatur

[4790k@4.6]+[RTX 3070 OC]+[16GB]+[4x SSD]+[NZXT+700W Gold]+[Win7]+[2x Samsung SA27950D <3]+[Topre TKL]+[G403 Hero wired]+[HyperX Cloud Alpha S]+[KingKong 2 Pro]. ZBook 17 G5, Quadro P3200, Win11.