Microsoft släpper DirectX 11 till utvecklare

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Citat:

Ursprungligen inskrivet av VretaKloster
Hört talas om Vista?
Kanske för dyrt för dig, men klaga inte då, du har antagligen inte råd att köpa något spel heller, Så detta är ju inte dina problem !

Vista rent ut sagt suger imo, därför hänger många kvar på Windows XP tuffing

Förhoppningsvis är Windows 7 något man kan använda.

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Avstängd

Hoppas att OpenGL 3.1 också kommer snart.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av judge
Nytt grafik kort igen då, kanske ska vänta till generation 2 av grafik kort som stödjer dx11!

var det mitt inlägg i tråden om xp gamers som fick topic att spåra ur?

verkar som en bra ide
första gen av dx10 kunde ju i princip bara 8800gtx klara av dx10
och då menar jag riktigt klara av

Permalänk
Medlem

Haha och var det inte Alan Wake som skulle vara Dx10s flaggskepp?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Andreas D
DX9-kort klarar av att köra DX10-apps, men inte att använda DX10-specifika funktioner.

I dagsläget stämmer detta inte. Du kan inte använda DX10 på ett DX9 kort. Med DX11 så kommer man att kunna köra det på alla DX9/DX10/DX11. Är inte helt hundra, men skulle tippa på att man i det läget också kommer att kunna köra DX10 på DX9, men det skulle i så fall kräva uppdaterade runtime libraries.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av pekkasteele
Någon som vet hur mycket i förväg dom släppte detta till DX10?

Typ ett år eller så.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mr.Borka
DirectX10-världens pelare, Crysis, använder sig ju inte ens av DirectX10 och denne funkar 100% nativt på Windows XP.

Crysis använder DX10, men I XP används DX9.

Citat:

Funderar på om den tesselation som DX11 kommer att stödja är samma som ATI:s kort klarar av i dag.

Nej, det är en mer avancerad version. Däremot kan spelutvecklare redan idag använda den tesselation som finns på ATI kort, fast lite bakom ryggen på DirectX.

Citat:

Funderar också på om stödet för GPUGPU, kommer göra att alla DX11 kort i framtiden kommer ge hårdvarusstöd för fysik i spel.

Inte per automatik. Men det skulle vara fullt möjligt att skapa ett vendor-oberoende library för GPU fysik.

Citat:

DirectX 11 är bara ännu ett försäljnings knep, de insåg hur dumma och lättlurade vi var när Dx10 kom.

Med tanke på att det kommer till Vista också så ser jag inte hur man kan se det som ett "försäljningknep". För oss som utvecklar spel till vardags så är DirectX11 lite mer än så. Jag laddade ner SDK:et så fort det dök upp och har pillat i samples och läst dokumentationen redan.

Citat:

ja som ja ser det är ju frågan om dom släpper specen för dx 11 tidigare än för dx 10

Microsoft brukar aldrig släppa specen publikt, utan den får bara ATI/Nvidia m.fl. API dokumentationen däremot finns redan tillgänglig. Bara att ladda hem SDK:et.

Permalänk
Medlem

att folk ens försvara vista när windows släpper nytt nått år efter..Bara det säger att det är dåligt..

Wow look at me i got vista and it have aero glass and lots of other unnecessary things
Hehe inget illa menat men så känner jag för vista och har aldrig tyckt om det och kommer aldrig lägga tid på att göra det. Windows 7 hoppas jag på

Nä men dx11 blir säkert bra frågan är bara om det kommer några bra spel till det..Blizzard jag räknar med er och möjigtvis dice också och då tänker jag på ett nytt bf1942

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MrMadMax
att folk ens försvara vista när windows släpper nytt nått år efter..Bara det säger att det är dåligt..

Skulle vilja påstå att de bara är tillbaka i sin vanilga utsugar-takt. Tiden mellan XP och Vista var rätt lång, men om man ser före det har det varit ungefär 2-3 år mellan släppen.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Xake
Skulle vilja påstå att de bara är tillbaka i sin vanilga utsugar-takt. Tiden mellan XP och Vista var rätt lång, men om man ser före det har det varit ungefär 2-3 år mellan släppen.

win95 - win ME - ca 5år
win ME - Win Xp ca 5år

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nautilus011
win95 - win ME - ca 5år
win ME - Win Xp ca 5år

Tråden är redan förstörd så då kan den lika gärna förbli det så jag spinner vidare.

Det var väl inte 5 år mellan win ME och win XP. Snarare 1 år.
win ME och win 2000 som båda lanserades år 2000 och win XP som lanserades 2001. mellan win 95 och ME har du ju också win 98. Så xake's påstående stämmer bra.

Visa signatur

Main Rig FD Define R4 |Intel C2Q Q9650@3.6GHz|Asus P5Q-E|OCZ Reaper 4GB@800MHz|WD6400AAKS|HD6850|Corsair HX650
HTPC HDPLEX H1.S |Intel Core i3 4330|ASRock Z87E-ITX|8GB|128GB mSATA
Work Dell Vostro 3360 |Intel Core i5-3317U|8GB|Samsung 840 Pro 256GB

Permalänk
Medlem

"Många av de nya funktionerna, som tesselation och Shader Model 5.0, kräver dock en uppgradering av hårdvaran."

Behöver man uppgradera även om man bara vill utnyttja tesselation?

Har för mig att ATi stödjer tesselation.

Goda nyheter för övrigt:)

Visa signatur

[ Intel Core I7 930 4.2GHz HT på ] - [ Corsair Dominator GT 12GB DDR III 2000Mhz CL9-10-0-27 2N ] - [ ASUS P6DX58 Premium ] - [ MSI Gaming 4G GTX 970 - [ Creative SB X-FI Fatal1ty Pro ] - [ 1TB-750-500-Intel 80 G2 SSD] - [ Corsiar AX860 ] - [ Logitech Z530 ] - [ Antec P182SE ] - [ ASUS PA246Q ] - [ LG Blu-Ray Burner ] - [ Windows 7 64 Ultimate Swe ] - [Acer Aspire 8920G]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av khanan
Du anser fel, eftersom Vista klart är både stabilare, snabbare och lättare idag än vad det _sju_ år gamla XP är.

Är folk tröga eller bara allmänt obildade? Minneshanteringen i Vista är så överlägsen XP att jag gråter. Oavsett om jag kör med en DAW eller spelar ett spel, piskar Vista skiten ur XP-installationen med hästlängder. Just det där med spel är roligt, då folk tittar på maxfps och brölar -- "TITTA! VISTA ÄR SÅ SLÖTT!".

Ja, men eller hur? Tar vi en populär motor, source (får vi väl kalla den, då den driver cs, tf2, l4d, hl2 mfl.) så har ivf. jag (med 4gb och en c2d@3.4ghz) ca. 10-15% högre _AVGFPS_ än vad jag har i XP, mycket beroende på att XP flushar libs och heap för fulla muggar, medans Vista gärna släpper sina semaforer för systemet och låter exemeplvis DX allokera efter behov. Det RYCKER inte, STANNAR INTE UPP och annat dravel som XP håller på med -- sedan att den inte vid något enstaka tillfälle kan jämföra sig med XP, känns som om det kvittar? Detta är ungefär som DOS vs. Windows "striden" som var för en herrans massa år sedan. "Windows är bara slött! Alla spel ska vara i DOS, annars är det bara sug!". Att sedan API:erna var totalt bakom flötet, vilket gjorde att fler flyttade in i windows, förstod ingen.

Ungefär som att ingen verkar förstå hur minneshantering fungerar i Vista kontra XP i.o.m. servicepack 2 idag, schedulern verkar ha fått sig en rejäl omarbetning. Skönt.

Nej, vart det sitter, är att puckon handlar hårdvara för X antal tusen kronor, installerar XP gratis, sedan förväntar sig att kunna tanka spel och lira för fulla muggar. Varje gång någon ylar om att "XP är bättre än Vista", vet man ju precis vart skon klämmer -- kompetensen och pengarna.

Måhända att du har rätt när det gäller spel o dyl, men jag upplever Vista som mycket (MYCKET) långsammare på min arbetsdator (där jag främst sysslar med utveckling). De operationer som jag främst upplever som långsammare är när jag har stora filoperationer på gång, t ex när jag kopierar eller tar bort ett par GB. Jag kör också stora testsviter som är mycket dataintensiva och som löper över nästan en dag och dessa går betydligt snabbare på XP. Det största problemet är dock inte att mina testsviter tar längre tid, det hade jag kunnat leva med om jag hade kunnat jobba någorlunda normalt under tiden. På Xp kunde jag faktiskt jobba vidare ganska okej när jag hade tunga saker snurrandes, men i Vista är det knappt möjligt.

Permalänk
Hedersmedlem

Synd att DX11 inte blir Windows 7 "only" så man kan ta död på Vista snabbt.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av boldtaar
Vad fick du det ifrån? Tror du ska läsa artikeln en gång till!

Var jag fick det ifrån?
Ifrån artikeln som du uppenbarligen inte läste då du tydligen hade fullt upp att kritesera mitt inlägg.
"DirectX 11 fungerar med moderna grafikkort som klarar av DirectX 9/10."

Förövrigt svarade någon som utvecklar spel kring detta längre upp i tråden:

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hummus
...Med DX11 så kommer man att kunna köra det på alla DX9/DX10/DX11. Är inte helt hundra, men skulle tippa på att man i det läget också kommer att kunna köra DX10 på DX9, men det skulle i så fall kräva uppdaterade runtime libraries...

Seså.. Be om ursäkt nu.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av khanan
[...]men i övrigt kan jag upplysa om att anledningen till att "filkopieringar går segt"-fenomenet som det bräkts om, ligger återigen under kompetensfliken. Du kanske inte visste om att Vista använder sig av differentialkopiering istället för "SKA VI SKRIVA ÖVER FILEN ELLER INTE?" ala CIFS/SMB i XP. Detta innebär att en fil på 9gb bara uppdateras med _förändringar_ istället för hela filen -- detta går naturligtvis att stänga av med skeppades som påslaget default. Denna 'finess' var totalt imba initialt. Att du och vissa andra "åkte dit" på denna feature säger mer än vad jag vågar peka på, så låter bli.[...]

"Vissa andra" verkar ju vara en majoritet av Vista-användare tyvärr. Tråkigt att vi är så dumma att vi inte fattat detta då. Och ja, jag är ironisk, jag tycker inte att det finns någon orsak att man skall behöva känna till detaljer på den nivån för att använda ett operativsystem.

Kan du berätta varför MS använder den metoden för att kopiera filer om den nu är långsammare? Antar att det finns en orsak till det?

Och var tusan slår jag av det?!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hummus
Inte per automatik. Men det skulle vara fullt möjligt att skapa ett vendor-oberoende library för GPU fysik.

Finns visst redan - stod om det i Computer Sweden i veckan.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jonathan82
Var jag fick det ifrån?
Ifrån artikeln som du uppenbarligen inte läste då du tydligen hade fullt upp att kritesera mitt inlägg.
"DirectX 11 fungerar med moderna grafikkort som klarar av DirectX 9/10."

Ett annat sätt att tolka det är att DirectX 11 fungerar med moderna grafkkort som klarar både DX9 & 10.

Det finns säkert en möjlighet att få äldre kort att fungera med DX11 genom nya drivisar (som nån föreslog), men är det någon som tror att nVidia och ATI skulle göra det?!

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av widL
Vi "XP-gamers" får nog inse att vi snart måste överge XP, vilket förhoppningsvis inte blir något negativt när Windows 7 kommer.

Hoppas på det också, men Windows 7 bygger väl på Vista?

Visa signatur

AMD Phenom II 955BE x4 @3.61GHz|SamSung 2 x 500GB 7200 RPM|Asus M4A79T Deluxe|4GB OCZ Black Edition 12800@1600MHz|Sapphire HD5870 1GB RAM|OS varierar, men mest Win XP x64

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hunter(Swe)
Hoppas på det också, men Windows 7 bygger väl på Vista?

Ja de har mycket gemensamt, men Microsoft kan ju alltid ändra mycket innan det lanseras. Skulle nästan vilja kalla win 7 för "ett bättre Vista"

Visa signatur

Main Rig FD Define R4 |Intel C2Q Q9650@3.6GHz|Asus P5Q-E|OCZ Reaper 4GB@800MHz|WD6400AAKS|HD6850|Corsair HX650
HTPC HDPLEX H1.S |Intel Core i3 4330|ASRock Z87E-ITX|8GB|128GB mSATA
Work Dell Vostro 3360 |Intel Core i5-3317U|8GB|Samsung 840 Pro 256GB