AMD uppgraderar Radeon HD 4800

Permalänk

Vad härligt det är med lite konkurrens. AMD har gjort det hur bra som helst i och med 4800 serien.

Visa signatur

Mystique 631 | Hiper 580W | DFI LT X38 T2R | E6700 4GHz| Fuzion custom vattenkylning | HyperX 1150MHz @ 1310MHz | Asus 8800GT

Permalänk
Entusiast
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fire_Ice
Ska vi börja räkna upp Nvidias modeller då?!

Men så kan man väl inte tänka?

Bara för att ryssland tillverkar 10 atombomber så är det okej för usa att tillverka 8? Nej! Båda har tillverkat för många.

Förövrigt så hade hans post ingenting med nvidia att göra så sluta dramatisera allt å alla som har kritik emot ATi.

Visa signatur

PS5 :: Switch :: Steam :: StarCraft II

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Firkraag
Men så kan man väl inte tänka?

Bara för att ryssland tillverkar 10 atombomber så är det okej för usa att tillverka 8? Nej! Båda har tillverkat för många.

Förövrigt så hade hans post ingenting med nvidia att göra så sluta dramatisera allt å alla som har kritik emot ATi.

Vaddå "för många" det är ju bara positivt om det finns ett stort utbud av produkter, så att man inte ska tvingas köpa antingen skit eller monsterkort.
Och jo, nvidia är fortfarande dom som gör fel, dom sätter ut helt jävla pantade namn på sina produkter, så att ingen har en jävla aning om vad det är dom ska köpa, vilket kan leda till att dom betalar tex 2000 kr för ett kort som är likvärdigt med ett kort som kostar 1500 kr.
Så sluta att försvara Nvidia, vi vet redan att du är en fanboy, det står i din sign.

Visa signatur

Corsair 450 W, Gigabyte GA-P35-DS3, Intel E2160 @ 3 GHz, HD3870, 250GB S-ATA, Corsair DDR2 2046Mb Twin2X 6400
"Redan de gamla grekerna trodde sig leva i nutiden."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nussse
b ara

Vad är det? En kass fågel? =D

Visa signatur

Smidig som ett kylskåp, skillad som en lolkatt

Permalänk
Moderator
Testpilot
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DataNusse
Så länge det finns hönor som älskar att klanka på saker o ting till en ignorant överdrift så kommer jag vara bakom hörnan med en yxa.

Seriöst vad får du ut av att försöka försvara Nvidias namndribblande? Om du inte själv tycker att det är löjligt hur Nvidia rörde ihop det ett tag så är du ju uppenbarligen färgad och av någon okänd anledning tvungen att ta ett företags parti. Hade väl varit ok om du jobbade på företaget ifråga och vill försvara ryktet men det är ju föga troligt.

Du märker väl själv hur majoriteten inte köper dina argument?

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dinoman
Seriöst vad får du ut av att försöka försvara Nvidias namndribblande? Om du inte själv tycker att det är löjligt hur Nvidia rörde ihop det ett tag så är du ju uppenbarligen färgad och av någon okänd anledning tvungen att ta ett företags parti. Hade väl varit ok om du jobbade på företaget ifråga och vill försvara ryktet men det är ju föga troligt.

Du märker väl själv hur majoriteten inte köper dina argument?

Jag försvara inte den. Jag motsätter mig om den påståda volym av namnsättning. Det handlar inte om ett drös av kort. Utan två kort som bytte namn till den övriga 9-serien. Av dem följande diskutioner runt detta ämne så har vissa framståt detta som något överdrivande stort. Vilket jag tycker inte är och det är vad jag argumenterar emot.

Om majoriteten inte tog till sig vad jag argumenterar om så skulle majoriteten motargumentera.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dance
Du glömde 9800GT Hybrid power och 9800GTX så korrekt antal ska vara 11st för Nvidia och 9st för ATI.

9800GTX har utgått och ersatts av 9800GTX+. Hybrid Power är en funktion som kan enbart användas om man har nVidia chip. Jag tycker inte att det är ett skäll att säga att det är ett kort för sig bara för en funktion.

Visa signatur

"The flames of freedom. How lovely. How just. Ahh, my precious anarchy.."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DataNusse
Jag försvara inte den. Jag motsätter mig om den påståda volym av namnsättning. Det handlar inte om ett drös av kort. Utan två kort som bytte namn till den övriga 9-serien. Av dem följande diskutioner runt detta ämne så har vissa framståt detta som något överdrivande stort. Vilket jag tycker inte är och det är vad jag argumenterar emot.

Om majoriteten inte tog till sig vad jag argumenterar om så skulle majoriteten motargumentera.

9800GTX har utgått och ersatts av 9800GTX+. Hybrid Power är en funktion som kan enbart användas om man har nVidia chip. Jag tycker inte att det är ett skäll att säga att det är ett kort för sig bara för en funktion.

PS:
http://sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&postid=8717961...
DS..

nVidia är så förbannat mycket sämre på namnsättning. Hela GeForce9 serien är en stor sketgrej för att locka till mer försäljning med _EXAKT_ samma grafikprocessorer, vilket AMD inte gjort. Observera att R600 är inte samma som RV670, och att RV770 inte är samma som RV670. Så vart vill du komma?

Visa signatur

[ AMD 7800X3D // EK-Block @ custom loop, 2x420mm ][ MSI B650 Tomahawk ][ 32GB G.Skill Z5 Neo @ DDR6000 CL28 1T ][ AMD 7900XTX @ custom loop ][ Corsair 750D // Corsair RM1000X ][ 2TB Samsung 990PRO M.2 SSD ][ Win10 PRO x64 ][ LG 34GN850 ]

Permalänk
Proffsmoddare

Förstår inte varför folk fortfarande argumenterar om vilken tillverkare är bäst. Det är helt enkelt en ganska personlig fråga då alla har olika krav så som värme, prestanda, ljudnivåer osv.

Men allvarligt talat, När det gäller komponenter är det bara att vända kappan efter vinden och köpa det som är bäst just NU. Det är inte nå jävla hockey där man håller på ett lag i väder och vind även om det går bra eller dåligt.

Är jävligt (läs väldigt) trött på alla jävla "fanboys" som ALLTID tycker att Nvidia är bäst eller vice versa. Det är väl bara att acceptera att den ena tillverkaren har lyckats bra. Det är bara att gratulera ATI/AMD till deras lyckade 4800-serie. Har själv alltid köpt Nvidia då de har varit bäst vid de tillfällen jag köpt nytt. Det svänger ofta och det blir lätt så att man fäster sig vid någon tillverkare. Dock så har nu ATI lyckats väldigt bra med den här serien så nu när jag uppgraderar till jul så blir det ATI för hela slanten.

Är jag den enda som tycker att det är bra att marknaden svänger? Det är riktigt bra för oss konsumenter. Det är knappast bra att ett företag har övertaget för länge då konkurrensen minskar. Och som alla vet så ger konkurrens en bättre och billigare produkt.

Så kan alla sluta diskutera om vem som har sämst/bäst namn. Båda sidor har helt enkelt för många olika namn och versioner på sina produkter för att den oerfarne användaren ska få det lätt att välja.

Visa signatur

[Project]
WING X99

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av 2good4you
PS:
http://sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&postid=8717961...
DS..

nVidia är så förbannat mycket sämre på namnsättning. Hela GeForce9 serien är en stor sketgrej för att locka till mer försäljning med _EXAKT_ samma grafikprocessorer, vilket AMD inte gjort. Observera att R600 är inte samma som RV670, och att RV770 inte är samma som RV670. Så vart vill du komma?

Jag skulle kunna fråga dig vart vill du komma med den där bilden och ingång på R600, RV670, RV770 som har inte nämnts i diskussionen.

Visa signatur

"The flames of freedom. How lovely. How just. Ahh, my precious anarchy.."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DataNusse
Jag skulle kunna fråga dig vart vill du komma med den där bilden och ingång på R600, RV670, RV770 som har inte nämnts i diskussionen.

Bilden talar för sig självt. Sen om du läste vad jag skrev så hade du förstått varför R600, RV670 samt RV770 var relaterat till detta.

Visa signatur

[ AMD 7800X3D // EK-Block @ custom loop, 2x420mm ][ MSI B650 Tomahawk ][ 32GB G.Skill Z5 Neo @ DDR6000 CL28 1T ][ AMD 7900XTX @ custom loop ][ Corsair 750D // Corsair RM1000X ][ 2TB Samsung 990PRO M.2 SSD ][ Win10 PRO x64 ][ LG 34GN850 ]

Permalänk
Medlem

9600Gt kort som kostar mer en 9800gt.Sådant är ju helt sjukt.För 9600 är ett nedbantat 9800 kort. Men det är väl upp till köparen ta reda på? 9600 gt med 1 gb mot 9800 gt med 512mb. Vad fan ska man ha 9600 1 gb till? När väl behöver det där minnet så har man så låga fps att man ändå inte kan spela hahah.
Men finns så många puckon att nivida säkert säljer heldel klockade 9600 gt kort som kostar mer en 9800gt.Finns säkert mer exempel.
Så till tråden.Hur varmnt och hur mycket mer ström kommer inte nya 4800 ha då? Nån större uppdatering har jag svårt se det blir rent tekniskt.
4800 jäkligt bra kort, men det beror också mycket på nivida har misslyckats.Jag tycker 4800 drar för mycket ström och också för varma och väsnas.
Alltid gillar Nivida,Men idag skulle jag bara köpa Ati och kommer nog göra snart.

Visa signatur

Magnus AMD

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av 2good4you
Bilden talar för sig självt. Sen om du läste vad jag skrev så hade du förstått varför R600, RV670 samt RV770 var relaterat till detta.

En bild på en logo figur för ett företag. Det säger något ja.

Jag tog upp ämnet om nVidias namnbytte och skalan av betydelse av detta. Du börja ta upp AMD's ( ATI's ) äldre och nuvarande GPU chip beteckningar och säger att det är relativt. Du har nog hoppat över några steg i disktionsförnuft.

Visa signatur

"The flames of freedom. How lovely. How just. Ahh, my precious anarchy.."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DataNusse
En bild på en logo figur för ett företag. Det säger något ja.

Jag tog upp ämnet om nVidias namnbytte och skalan av betydelse av detta. Du börja ta upp AMD's ( ATI's ) äldre och nuvarande GPU chip beteckningar och säger att det är relativt. Du har nog hoppat över några steg i disktionsförnuft.

Men erkänn nu att du själv tycker att nvidias namnsättning på deras produkter är ett stort jävla skämt, endast avsett för att lura folk.

Visa signatur

Corsair 450 W, Gigabyte GA-P35-DS3, Intel E2160 @ 3 GHz, HD3870, 250GB S-ATA, Corsair DDR2 2046Mb Twin2X 6400
"Redan de gamla grekerna trodde sig leva i nutiden."

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dahren
Men erkänn nu att du själv tycker att nvidias namnsättning på deras produkter är ett stort jävla skämt, endast avsett för att lura folk.

nVidias namnsättning hade sina komplikation men det kan knappst för att lura folk. Det finns inget rättfärdigad belägg för.

Visa signatur

"The flames of freedom. How lovely. How just. Ahh, my precious anarchy.."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DataNusse
9800GTX har utgått och ersatts av 9800GTX+. Hybrid Power är en funktion som kan enbart användas om man har nVidia chip. Jag tycker inte att det är ett skäll att säga att det är ett kort för sig bara för en funktion.

Källa på att 9800GTX utgått? De säljs ju för fullt fortfarande.

Sen vad det gäller 9800GT så är hybrid power mer än bara en funktion eftersom dom är 55nm medans de vanliga 9800GT är 65nm så nog är det ett eget kort alltid.

Visa signatur

| Ryzen 5800X | ASUS X570 TUF | 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600 CL16 | Asus RTX 3080 Strix OC | 2x Samsung 970 Evo 1TB M2 SSD | Seasonic 850W Focus Gold modulärt || Kylning: Corsair H115i PRO, 9x 140mm Be Quiet! Silent Wings 3 PWM || Skärm: ASUS MG279Q || Chassi: Fractal Design Meshify 2 Dark TG

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dance
Källa på att 9800GTX utgått? De säljs ju för fullt fortfarande.

Sen vad det gäller 9800GT så är hybrid power mer än bara en funktion eftersom dom är 55nm medans de vanliga 9800GT är 65nm så nog är det ett eget kort alltid.

9800GTX har utgått då den inte säljs eller väldigt lite i affärer. Ta en titt på komplett.se eller newegg.com

Ok. Håller med om att 9800GT (55nm) kan definieras som ett kort för sig.

Visa signatur

"The flames of freedom. How lovely. How just. Ahh, my precious anarchy.."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DataNusse
nVidias namnsättning hade sina komplikation men det kan knappst för att lura folk. Det finns inget rättfärdigad belägg för.

Nej det kanske inte finns något konkret bevis som säger att dom är utsedda för att lura folk, men varför skulle dom annars använda det system som dom använder? Här har vi ett svårslaget exempel :"XFX GeForce 9500GT XXX" Man undrar ju lite om dom inte ska lägga till ett litet yeaah efter XXX...

Visa signatur

Corsair 450 W, Gigabyte GA-P35-DS3, Intel E2160 @ 3 GHz, HD3870, 250GB S-ATA, Corsair DDR2 2046Mb Twin2X 6400
"Redan de gamla grekerna trodde sig leva i nutiden."

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dahren
Nej det kanske inte finns något konkret bevis som säger att dom är utsedda för att lura folk, men varför skulle dom annars använda det system som dom använder? Här har vi ett svårslaget exempel :"XFX GeForce 9500GT XXX" Man undrar ju lite om dom inte ska lägga till ett litet yeaah efter XXX...

Ditt exemple har inget med nVidias namnsättnign att göra. XFX beteknar sina fabriksöverklockade kort med XXX.

nVidias namnsättning följer ett mål där de vill att alla deras kort övergår till ett bestämt prefix. Detta är förståeligt. Men detta ger vissa bekymmer när nVidias sortimment är välfylld och har en bra täckning som gör att de troligen inte såg varken ekonomiskt eller/och marknadsmässigt fördel att få ut en ny produkt som skulle ersätta den gamla med samma nivå. Dock så håller jag med om att det blev något knassigt.

Visa signatur

"The flames of freedom. How lovely. How just. Ahh, my precious anarchy.."

Permalänk
Moderator
Testpilot
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DataNusse
Jag försvara inte den. Jag motsätter mig om den påståda volym av namnsättning. Det handlar inte om ett drös av kort. Utan två kort som bytte namn till den övriga 9-serien. Av dem följande diskutioner runt detta ämne så har vissa framståt detta som något överdrivande stort. Vilket jag tycker inte är och det är vad jag argumenterar emot.

Nuvarande läge har börjat ordna upp sig bland Nvidia-korten men för bara halvåret och en tid bakåt i tiden var det total kaos i Nvidias modelluppsättning, det är där som allting startar sen att Nvidia har ett fåtal fler modeller än ATi är inte där folk irriterar sig just nu (hoppas jag), i alla fall inte jag.

Dessutom så baserar jag inte mina åsikter om dig på vad du har sagt enbart i den här tråden utan mer på det rent komiska i hur du går på korståg för Nvidia i tråd efter tråd. Jag har inget emot objektiva diskussioner, problemet är bara att det är omöjligt att ha en sådan med dig, vilket är lite av en paradox till varför jag just nu diskuterar med dig.

[QUOTE]
Om majoriteten inte tog till sig vad jag argumenterar om så skulle majoriteten motargumentera.
[/QUOTE]

Nja det där argumentet håller inte eftersom alla inte intresserar sig för dig och dina åsikter.

Du ska ha cred dock för att du orkar fortsätta att dribbla bort dig i tråd efter tråd med massa olika människor.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dinoman
[B]
Nuvarande läge har börjat ordna upp sig bland Nvidia-korten men för bara halvåret och en tid bakåt i tiden var det total kaos i Nvidias modelluppsättning, det är där som allting startar sen att Nvidia har ett fåtal fler modeller än ATi är inte där folk irriterar sig just nu (hoppas jag), i alla fall inte jag.

Dessutom så baserar jag inte mina åsikter om dig på vad du har sagt enbart i den här tråden utan mer på det rent komiska i hur du går på korståg för Nvidia i tråd efter tråd. Jag har inget emot objektiva diskussioner, problemet är bara att det är omöjligt att ha en sådan med dig, vilket är lite av en paradox till varför jag just nu diskuterar med dig.

Nja det där argumentet håller inte eftersom alla inte intresserar sig för dig och dina åsikter.

Du ska ha cred dock för att du orkar fortsätta att dribbla bort dig i tråd efter tråd med massa olika människor.

Håller med om att det har varit struligt med namn på modeller men jag skulle inte kalla det koas.

Jag håller en objektiv och saklig diskution till den mån det går. Att du finner att det är omöjligt att hålla sådant ser jag som konstigt. Sedan att du ser mitt engagemang som ett korståg är väldigt missbedömande från din sida.

Att du tar friheten att döma vad folk har för syn på mina åsikter vissar bara hur stort ego du har.

Visa signatur

"The flames of freedom. How lovely. How just. Ahh, my precious anarchy.."

Permalänk
Moderator
Testpilot
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DataNusse
Håller med om att det har varit struligt med namn på modeller men jag skulle inte kalla det koas.

Olika ord har varierande innebörd beroende på vilka människor som läser det, jag anser att för slutkonsumenten (Janne i svängen) så var det totalt omöjligt att förstå att ett 8800GT var bättre eller likvärdigt med ett 8800GTX och att 9800GT och 8800GT är likpresterande grafikkort eller att 9800GTX presterade exakt lika som ett 8800GTS 512MB som icke skall förväxlas med de tidigare modellerna 8800 320MB och 640MB.

Kaos? Möjligen. Total jävla oförståeligt för en icke datornörd att veta? Ja. Idiotiskt? Ja. Snudd på falsk marknadsföring? Inte långt ifrån.

[QUOTE]
Jag håller en objektiv och saklig diskution till den mån det går. Att du finner att det är omöjligt att hålla sådant ser jag som konstigt.
[/QUOTE]

I beg to differ.

[QUOTE]
Sedan att du ser mitt engagemang som ett korståg är väldigt missbedömande från din sida.
[/QUOTE]

Varför måste du ha ett engagemang för Nvidias produkter enbart, kan man inte bara ha ett engagemang för datorer och dess komponenter, bara ha ett engagemang för grafikkort t.ex.

[QUOTE]
Att du tar friheten att döma vad folk har för syn på mina åsikter vissar bara hur stort ego du har.
[/QUOTE]

Mitt ego kan nog anses ganska stort i vissa fall men av en bra orsak. Jag ger mig sällan in i diskussioner där jag är oinsatt i sakfrågan.

Sen tycker jag att du ska räkna antalet negativa trådkommentarer riktade mot dig och för dig så kanske du förstår vad jag menar.

Fridens.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Entusiast
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dahren
Vaddå "för många" det är ju bara positivt om det finns ett stort utbud av produkter, så att man inte ska tvingas köpa antingen skit eller monsterkort.
Och jo, nvidia är fortfarande dom som gör fel, dom sätter ut helt jävla pantade namn på sina produkter, så att ingen har en jävla aning om vad det är dom ska köpa, vilket kan leda till att dom betalar tex 2000 kr för ett kort som är likvärdigt med ett kort som kostar 1500 kr.
Så sluta att försvara Nvidia, vi vet redan att du är en fanboy, det står i din sign.

Och du har ett ATi kort. Vad har det med saken att göra?

Du borde ta dig en extra titt på vad jag skrev, då jag skrev att båda är på fel spår inte bara ATi.

Den som verkar vara en fanboy här är du som tar så illa upp utan att läsa vad jag skriver.

Så lugna ner dig lite, kasta inte sten i glashus osv

Visa signatur

PS5 :: Switch :: Steam :: StarCraft II