Dell bekämpar AIDS med motivlackade datorer

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TsunamiCoZ
Kan inte nån typ "piratkopiera" det och sen ta på sig smällen? Han lär ju komma in i himlen

Om något företag skulle tillverka och sälja HIV/AIDS bromsmedicin så blir de stämda av väldigt stora företag. Domstolen dömer de till de måste upphäva försäljning, och betala skadestånd.

Jag har hört att Brasilien vill strunta i patentet och börja att tillverka och sälja billig AIDS medicin.

De flesta länderna är med i WIPO (World Intellectual Property Organization). Om ett land väljer att ignorera patent så kan andra länder bestämma sig för att utföra handels och ekonomiska sanktioner mot landet vilket innebär svårigheter.
Mobbning och tvång.
"Vi har hittat på 'intellectual property' (imaginary property), så låt nu dom fattiga dö i sjukdomar, så att vi kan tjäna pengar. Gör du inte det, så lägger utför vi ekonomiska handelssanktioner och inför restriktioner för import och export, då kraschar eran ekonomi".

Permalänk
Medlem

Dessa designerdatorer i tid och otid, vad sägs som att lägga pengarna där det behövs, på prestandadelen? Tanken är god, men bättre kan dom.

Visa signatur

Spel/Multimediaburk: Antec P182b | Gigabyte EX58-UD5 | Core i7 920 | 3x1GB Kingston HyperX 1600mhz | Asus 9600GT Silent | 3x500gb Spinpoint | Corsair VX450 | XP Pro x86 | iPhone 3GS 16gb

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av FullOner
Dessa designerdatorer i tid och otid, vad sägs som att lägga pengarna där det behövs, på prestandadelen? Tanken är god, men bättre kan dom.

Ja, men förbannat bra affärside tycker jag.

Visa signatur

The game is done when the game is done!

Permalänk
Medlem

Utan möjlighet till bot vore det bättre om de smittade fick accedlerationsmedicin. Med bromsmedicin får de smittade längre tid på sig att sprida HIV till andra människor. Oetiskt men sant.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem

Hur kan folk klaga på att ett stort företag belyser AIDS? Man kan ju se det som en insamlingsgala eller vad fan man vill, poängen är att genom detta så blir det lättare för folk att skänka pengar som hjälper de som verkligen behöver hjälp. Ju fler kanaler det finns att skänka pengar genom desto bättre!

Jag är positiv till sånna här tilltag och tycker att fler företag borde ha dyrare alternativ där den extra påslaget går till AIDS/cancer/svält eller liknande. Sen så säger jag inte att alla produkter ska ha detta extra påslag, men en del av sortimentet bör

Folk verkar glömma bort att Dell faktiskt säljer ett antal datorer som gör att man slipper skänka pengar i välgörande ändamål. Så ni snikna pojkar och flickor som tycker att datorerna är fula, att det är dåligt gjort av Dell osv, välj inte en Dell?

Visa signatur

En potatis

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av FullOner
Dessa designerdatorer i tid och otid, vad sägs som att lägga pengarna där det behövs, på prestandadelen? Tanken är god, men bättre kan dom.

Men snälla människa!

Hur patetisk får man vara? "Nej jag vill ha 3 fps mer i Cuntastrajk, sluta designa alla datorer. För gör ni det så kommer ju den jag köper bli snabbare.."

Dom som vill ha en snabb dator köper nog en snabb dator ska du se Och dom som vill ha en snygg dator köper en snygg dator. Och dom som känner att dom vill skänka lite pengar samt köpa en designdator köper kanske den här. Medans dom som INTE vill skänka pengar ger blanka fan i att köpa den här och köper en annan. Svårare än så är det inte. Det är inte så att du är tvingad att köpa den. Och om du köper en annan dator så har den nog troligen inte sämre prestanda än den haft om denna designdator inte gjorts.

Sen kan man tycka vad man vill om detta. Personligen tycker jag tanken är god, och det ger lite mer pengar än om man köper nåt i stil med rosa bandet och 0,4 öre (underdrift ja) går till forskningen.

Tycker för övrigt den i mitten var snygg. Den nedersta hade varit snygg som fasen om den haft en annan färg än rosa. Typ mörkblå/grå etc.

Visa signatur

O11D Evo | Aorus Z790 Elite AX | 13600K | Kingston 5200 CL40 32GB DDR5 | Galahad 360 | 7900 XTX Nitro+ | Kingston Fury Renegade 1TB & 2TB NVMe | 2 x 860 EVO 1TB @ RAID0 | Ironwolf 8TB | Asus PB278QR & VG27WQ1B

HP Microserver Gen8 1610 | Samsung 840 120GB | 2x WD RED 1TB RAID 1 | 1x WD RED 2TB | 1x WD Green 1TB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SimonZes
Det va ju en bra inställning: "låt dem dö bara vi är för många ändå". Undra om du hade tyckt lika om det handlade om dig och ingen ville hjälpa till.
Och sedan så är du ju faktiskt så att dem "svaga" är dem som försörjer dig och resten av jorden med billig mat och produkter. För skulle dem ha samma krav på standard så skulle en banan kosta 500 kr i Sverige.

Jag skulle få köpa min egna medicin o det har jag råd med. Jag skulle inte kräva något bidrag i pengar, bara stöd från familj o vänner. "Krisländerna" i Afrika är deras problem o jag gör tillräckligt för dem så jag behöver inte sponsra mer, betalar själv 15000 kr i skatt varje månad och det går väl även till bla forskning mm...
Men sen finns det ju dem där "seeders" som har samlag med prostituerade som bara sprider aids vidare. Aja finns ingen mening med att skapa en politisk debatt då detta är sweclockers, men jag skulle kunna sitte hela natten o skriva massa saker :).
PS. Ta det inte personligt!

Permalänk
Medlem

Jag skulle tagit den översta. Kanske inte den snyggaste men den sticket verkligen ut och det är ju meningen. Lite som rosa-bandet. Nu var det ju iofs ett dåligt exempel då de har strulat med pengarna som kommit in men ändå.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BlackBird
Men snälla människa!

Hur patetisk får man vara? "Nej jag vill ha 3 fps mer i Cuntastrajk, sluta designa alla datorer. För gör ni det så kommer ju den jag köper bli snabbare.."

Dom som vill ha en snabb dator köper nog en snabb dator ska du se Och dom som vill ha en snygg dator köper en snygg dator. Och dom som känner att dom vill skänka lite pengar samt köpa en designdator köper kanske den här. Medans dom som INTE vill skänka pengar ger blanka fan i att köpa den här och köper en annan. Svårare än så är det inte. Det är inte så att du är tvingad att köpa den. Och om du köper en annan dator så har den nog troligen inte sämre prestanda än den haft om denna designdator inte gjorts.

Sen kan man tycka vad man vill om detta. Personligen tycker jag tanken är god, och det ger lite mer pengar än om man köper nåt i stil med rosa bandet och 0,4 öre (underdrift ja) går till forskningen.

Tycker för övrigt den i mitten var snygg. Den nedersta hade varit snygg som fasen om den haft en annan färg än rosa. Typ mörkblå/grå etc.

Hur patetisk man får vara? Tydligen är jag patetisk som tycker design är ett onödigt element på en dator, en dator ska vara så funktionell som möjligt, design kommer alltid i andra hand. Är det så patetiskt? För guds skull människa, ta och omvärdera dina ordval lite Sedan spelar jag inte CS heller, som alla oinsatta i datorvärlden tycks tro. Oj, kallade jag dig oinsatt? Så oeftertänksamt av mig.. Trodde allas åsikter värderades på dessa forum och jag tycker som sagt att Dell kunde ha släppt en Aids-edition dator (eller var dom nu väljer att kalla den) i precis samma utseende som deras övriga datorer, varför ska allt vara så fancy smancy nuförtiden? Känns som att varenda datortillverkare håller att bli Apple-wannabees. Funktion och prestanda först, design sist, det är min åsikt, patetisk eller inte

Visa signatur

Spel/Multimediaburk: Antec P182b | Gigabyte EX58-UD5 | Core i7 920 | 3x1GB Kingston HyperX 1600mhz | Asus 9600GT Silent | 3x500gb Spinpoint | Corsair VX450 | XP Pro x86 | iPhone 3GS 16gb

Permalänk
Medlem

vilken passande nyhet, jag skrev mig nämligen som månadsgivare till rädda barnen idag på lunchen

Visa signatur

MacBook Pro 15" i5 520M 8GB GT330M 750GB

Permalänk
Medlem

Till er som säger att dom lika gärna kunde varit vanliga och skänkt en slant istället.. Detta är lite som Rosa bandet, man vill visa att man gjort något. Men man kan ju skänka en slant annars med om man vill utan att visa det.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av FullOner
Hur patetisk man får vara? Tydligen är jag patetisk som tycker design är ett onödigt element på en dator, en dator ska vara så funktionell som möjligt, design kommer alltid i andra hand. Är det så patetiskt? För guds skull människa, ta och omvärdera dina ordval lite Sedan spelar jag inte CS heller, som alla oinsatta i datorvärlden tycks tro. Oj, kallade jag dig oinsatt? Så oeftertänksamt av mig.. Trodde allas åsikter värderades på dessa forum och jag tycker som sagt att Dell kunde ha släppt en Aids-edition dator (eller var dom nu väljer att kalla den) i precis samma utseende som deras övriga datorer, varför ska allt vara så fancy smancy nuförtiden? Känns som att varenda datortillverkare håller att bli Apple-wannabees. Funktion och prestanda först, design sist, det är min åsikt, patetisk eller inte

Men sen har vi kvinnor...meterosexuella män...osv...som utgör majoriteten av världens befolkning...något säger mig att dom inte riktigt har samma prioriteringsordning

Allas åsikter värderas, hur dom värderas är däremot en annan fråga...

Visa signatur

/Bob

Permalänk
Medlem

Rätt fina motiv tycker ja, men lite snålt med 20 dollar per sold enhet, om man gämför med vinsten. kollar man på övriga dell datorer med egenvald design så kostar designen ensam ca 500 spänn extra.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DAoG
Sånt trick för att lura människor! det är inte dell som skänker pengar det är du!
Fast själv är jag nästan imot alla slags pengainsamling. Aids och många andra sjukdomar finns av en anledning. Jorden är överbefolkad och de svaga överlever inte, precis som bland många andra varelser finns det ingen plats för de svaga. Det är ödets vilja :).
PS. Använd kondom och kör inte oralsex om du inte är säker på vad du gör...

Yeey, härligt med lite vettiga människor.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av SimonZes
Det va ju en bra inställning: "låt dem dö bara vi är för många ändå". Undra om du hade tyckt lika om det handlade om dig och ingen ville hjälpa till.

Och sedan så är du ju faktiskt så att dem "svaga" är dem som försörjer dig och resten av jorden med billig mat och produkter. För skulle dem ha samma krav på standard så skulle en banan kosta 500 kr i Sverige.

Ehm, nej?
Hur mycket varor kommer från Afrika? Nej, just det.

Visa signatur

««« »»»

Permalänk

Haha?! Köp en dator för 8k och vi skänker 160 spänn till välgörenhet! xD
Dell lär ju inte förlora på affären då välgörenhet är en lockande faktor och 160kr inte är så farligt mycket. Sådana här kampanjer är lite att leka med vårat samvete. Bättre man skänker sina pengar till en välgörenhetsorganisation man kan lita på. Snygg design på dom dock, speciellt den första

Permalänk
Medlem

Bra initiativ av Dell!

Visa signatur

The burk: FD Define Nano S, 1 FD 140 & 1 Corsair 120 i fronten, 1st FD 120 bak || FD Ion SFX-L 500W || AMD Ryzen 3 3300x m. Wraith || Asrock Fatal1ty B450 gaming-ITX/ac || PowerColor Red Devil 5600XT || Toshiba OCZ RC500 500GB NVMe M.2 || 2*8GB Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3200MHz || Asus VE247H LED TN || Ducky Shine II MX-red green LED || Steelseries Sensei mus

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av joeghurt
vilken passande nyhet, jag skrev mig nämligen som månadsgivare till rädda barnen idag på lunchen

Hehe se där ja!
Då är inte jag å sambon den ända som skänker pengar i tid å otid.
Visst,vi lever inte tätt.
Men en slant då å så ger man alltid till dom behövande.

Både hiv/aids & cancer ges det från oss 2.

Citat:

Jonte[YoT]

Stort exempel är ju diamant gruvorna.
Folk slås ihjäl pga "vi" ska kunna ha lite blingbling.
Köps billigt från dom, säljs sjukt dyrt i iländer

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DAoG
Jag skulle få köpa min egna medicin o det har jag råd med. Jag skulle inte kräva något bidrag i pengar, bara stöd från familj o vänner. "Krisländerna" i Afrika är deras problem o jag gör tillräckligt för dem så jag behöver inte sponsra mer, betalar själv 15000 kr i skatt varje månad och det går väl även till bla forskning mm...
Men sen finns det ju dem där "seeders" som har samlag med prostituerade som bara sprider aids vidare. Aja finns ingen mening med att skapa en politisk debatt då detta är sweclockers, men jag skulle kunna sitte hela natten o skriva massa saker :).
PS. Ta det inte personligt!

Men om du inte hade råd? Det är det som kallas empati!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DAoG
Jorden är överbefolkad och de svaga överlever inte, precis som bland många andra varelser finns det ingen plats för de svaga. Det är ödets vilja :).

Hur är afrikaner svagare än oss, förutom ekonomiskt sett? För övrigt så har de dålig ekonomi till stor del för att vi behandlat dom som skit. Varför förtjänar vi att vara rikare och friskare än afrikaner, undrar jag? Trodde vi levde i en modernare värld än så.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | RTX 3070 | 2x32GB DDR5-5600 | B650M Pro RS WiFi
Define R5 Blackout | Noctua NH-U14S | EVGA G2 SuperNOVA 850W
G502 Proteus Spectrum | Vortex Pok3r RGB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av leksak medan massvis av fattiga personer i Afrika dör... [/B]

skall du mata alla hungriga munnar? eller varför inte göra som Låna Sahlin och låta alla flytta hit till sverige? Världen är överbefolkad och det blir inte bättre.
Det som alla blödiga snyftare inte förstår är att hjälporganisationerna bara gör det värre. Istället för att 2-3/10 överlever spädbarnsålder så klarar sig 8/10. Det håller inte, men ändå försöker de ösa ur den sjunkande båten.

Nu kommer argumentet "a men i sverige så födde de 10 barn förr". Kom det några hjälporganisationer och hjälpte oss? Nej.

Visa signatur

GUD VÄLSIGNE DIG!
Ryzen 7 5700X3D - 64Gb DDR4 - RTX2060 - Coolermaster Stacker
---------------------------- www.roaddogs.se ------------------------
------- Bofors Interstellar - A Star Citizen Corporation --------
---------------------------------- Twitch ---------------------------------

Permalänk
Medlem

hmm aids-pc

Visa signatur

Gammal

Permalänk
Medlem

Stöde både AMD(Ati) och kampen mot adis

Visa signatur

Dator1: Chassi Silverstone Fortress II : Cpu AMD Ryzen 7 1700 @ 3.85 GHz : GPU Sapphire R9 390 Nitro (backplate) : MB ASUS Crosshair VI Hero : Ram G.Skill 3200CL14 2x16 @ 1.35V 2933 MHz CL14 : SSD totalt ~2.5 TB : HDD totalt 6 TB
http://hwbot.org/user/oggy_dz2/

Permalänk
Avstängd

Köper ej dell och AIDS är självförvållad (ingen tvinga dig), tanken var god men skit i datorn och ge pengarna till någon hemlös här i sverige.

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Medlem

härregud bomber3..... hur tom bakom flötet får man vara, för det verkar faktiskt som du är seriös i det du skriver..
Du vet lilla gubben att vissa människor tvingar faktist personen den här med att ha sex, det kallas v å l d t ä c k t....

du kan få aids genom.
* Sex eller våldtäkt

* Via sprutor. Framför allt narkotikamissbrukare som tar droger intravenöst riskerar att smittas via blod, om de delar sprutor med någon som är smittad.

* Från mor till barn.

* Via blodtransfusion. Det är en synnerligen effektiv smittväg, som dock stoppats idag genom kontroll av blodets kvalitet.

Det är tydligen 32miljoner HIV smittade i världen...

skriv inte om sånt du inte kan nått om...
patetiskt

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zetruz
Hur är afrikaner svagare än oss, förutom ekonomiskt sett? För övrigt så har de dålig ekonomi till stor del för att vi behandlat dom som skit. Varför förtjänar vi att vara rikare och friskare än afrikaner, undrar jag? Trodde vi levde i en modernare värld än så.

Svaghet/styrka är en definitionsfråga och är inte samma sak i alla situationer. När det gäller att Afrika är svagare än väst är det (oftast) ekonomin man pratar om.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av bomber3
Köper ej dell och AIDS är självförvållad (ingen tvinga dig), tanken var god men skit i datorn och ge pengarna till någon hemlös här i sverige.

+1

Borde fixa våran egna bakgård innan vi går ut och ska hjälpa hela världen....

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk
Medlem

Jag jobbar hårt för mina pengar jag vill bara inte ge bort dem. Jag känner mig värd mina pengar och jo jag hjälper dem genom att jag har Kenya som favoritresmål

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av FullOner
Dessa designerdatorer i tid och otid, vad sägs som att lägga pengarna där det behövs, på prestandadelen? Tanken är god, men bättre kan dom.

haha klockrent!

Visa signatur

men ja!

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Monarchy
härregud bomber3..... hur tom bakom flötet får man vara, för det verkar faktiskt som du är seriös i det du skriver..
Du vet lilla gubben att vissa människor tvingar faktist personen den här med att ha sex, det kallas v å l d t ä c k t....

du kan få aids genom.
* Sex eller våldtäkt

* Via sprutor. Framför allt narkotikamissbrukare som tar droger intravenöst riskerar att smittas via blod, om de delar sprutor med någon som är smittad.

* Från mor till barn.

* Via blodtransfusion. Det är en synnerligen effektiv smittväg, som dock stoppats idag genom kontroll av blodets kvalitet.

Det är tydligen 32miljoner HIV smittade i världen...

skriv inte om sånt du inte kan nått om...
patetiskt

Jag är faktiskt (med k) 100% seriös, som sagt ingen tvingar en.. våldtäkt (utan c) är tyvärr en sak man inte rår för, inget är perfekt.
MEN hur många HIV män våldtar? alltså påtvingad sex inte så som med HIV-mannen eller fjanten som locka till sig unga tjejer där "offren" var ovetande om HIV men ingen tvång fanns med på bild.

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bomber3
Jag är faktiskt (med k) 100% seriös, som sagt ingen tvingar en.. våldtäkt (utan c) är tyvärr en sak man inte rår för, inget är perfekt.
MEN hur många HIV män våldtar? alltså påtvingad sex inte så som med HIV-mannen eller fjanten som locka till sig unga tjejer där "offren" var ovetande om HIV men ingen tvång fanns med på bild.

Finns nog ett gäng gubbar/tanter runt om i världen som har aids utan att dom vet något, sen efter x antal samlag under livets gång går de inte spåra just till dom osv.

Sen fanns de ju en kärring för nåt år sen som levde "oventandes" om att hon va smittad, hon hade vetat om det iallafall minst 5-6 år. men ändå sa inget.

Så de finns gott om folk som säger dom är rena men inte vågar säga nåt osv.

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk
Medlem

Jag är ganska säker på att man inte behöver vara "metrosexuell" för att tycka att det är bra med snygga datorer. Hur många gånger hör man inte folk är som ALDRIG skulle tänka sig köpa en jävla grafikkort för att det har en ful kylare eller en låda för att den har en blå lysdiod. "Måste alla grafikkort se ut som rymdskepp nu för tiden osv" när de satt ett klistermärke på standardkylaren. OM nu utseendet inte har någon roll så borde man då inte skita i den blå dioden eller klistermärket utan endast fokusera på hur bra produkten är? Nej då kommer nån blåst kommentar om att man inte vill betala för sån krafs. 70 öre åt helvete som man kunde gjort nåt annat för liksom.

Om du inte märkt det, FullOner, så är 99% av alla som köper laptops INTE halvsociala datornördar som bara bryr sig om maximal I/O-prestanda och som är djupt engagerade i vilken BIOS-version den levereras med. Huvuddelen av alla som köper laptops ser den som vilken elektronikpryl som helst. Och generellt sätt så köper man ogärna fula saker.

Och sen är frågan - hur mycket energi tror du egentligen det går åt för att designa en sån där dator? Det är bara en bild tryckt på plast. Det är inte så att det är ett 4-årsprojekt som kostar ofantliga summor pengar. Trycket är nog mest där för att ge köparen något litet extra för att han/hon valt att skänka lite pengar. Och för att skilja den från mängden. Så att de som kanske gillar designen köper den och då skänker pengar som en bonus. Det går att vrida och vända på det lite hur som helst. Men det går INTE att påstå att det skulle vara dåligt. De som köper datorn gör ett aktivt val.

Patetisk är kanske att ta i, men jag finner det sinnesjukt trångsynt att gå och tro att bara för att man själv inte bryr sig om design eller finner det onödigt så är det generellt onödigt med design. För om det är onödigt med design på en dator, då är det väl onödigt med design på i princip allt? All teknik uppfyller ju sitt syfte bara den funkar.

Men tro det eller ej - en Thinkpad är också designad För att se seriös och trygg ut. Och är det då så fel att någon gör en dator som kanske gör en lite gladare om man tittar på den?

Visa signatur

O11D Evo | Aorus Z790 Elite AX | 13600K | Kingston 5200 CL40 32GB DDR5 | Galahad 360 | 7900 XTX Nitro+ | Kingston Fury Renegade 1TB & 2TB NVMe | 2 x 860 EVO 1TB @ RAID0 | Ironwolf 8TB | Asus PB278QR & VG27WQ1B

HP Microserver Gen8 1610 | Samsung 840 120GB | 2x WD RED 1TB RAID 1 | 1x WD RED 2TB | 1x WD Green 1TB