Core i7 på lager – får inte levereras

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jonazz
Visst det var väl ganska längesedan som en prolle gick på 10.000kr men vem har sagt att man måste köpa det som är dyrast?

Nej, sådana har nog funnit ungefär hela tiden: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=264792
Folk brukar dock, som sagt, i allmänhet inte köpa dem.

Permalänk
Medlem

Priset, inte för mycket anser jag. Men visst lever man på bidrag av någon form så kan det kanske va för mycket med en processor för 3000kr.

Överklockning. Ett flertal tester har visat att den är lätt att överklocka.

Strömförbruking. Att den skulle dra mer än core 2, eller mycket generellt. Eh so?

Skulle jag byta ut hårdvara i dagsläge så skulle jag absolut satsa på ett I7 system.

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nautilus011
Priset, inte för mycket anser jag. Men visst lever man på bidrag av någon form så kan det kanske va för mycket med en processor för 3000kr.

Överklockning. Ett flertal tester har visat att den är lätt att överklocka.

Strömförbruking. Att den skulle dra mer än core 2, eller mycket generellt. Eh so?

Skulle jag byta ut hårdvara i dagsläge så skulle jag absolut satsa på ett I7 system.

Jag tycker oxå att i7 verkar vara prisvärt för prestandan men jag tycker även att om man sitter på en E6XX eller QXXX processor så räcker den just nu gått o väl tills nästa generation processorer kommer eftersom det känns som att taket är liksom nått när det gäller processorer. De rejäla flaskhalsarna just nu är ju grafikkort

Visa signatur

Core i5 3570K@stock||Asus Z77 Sabertooth||16GB 1600mhz G.Skill RipJaws X||5850 1GB||Corsair Force GT SSD 120GB||XFX XXX 650W||CM HAF XB||Opad Mk-85 MX Red||Win7 Ultimate Signature Edition signerad av Steve Ballmer

Permalänk
Medlem

Fan vad alla klagar på pris hela tiden Det är ganska tröttsamt med tanke på att det faktiskt är ganska prisvärt Ett i7system, moderkort, minne och cpu, med billigaste cpun går på någonstans mellan 7000 och 8500 svenska små kronor

Endast en Quad Extreme går på 10k....

Vad väljer man? En Quad Extreme som förlorar i stort sett vartenda test eller en i7 för i runda slängar 2-3k mindre som är bättre? Är det ett svårt val för någon?

Kan ni snälla sluta klaga på att de är dyra!

Jag sitter här och tycker att de är billiga trots att jag lever på det morfar staten ger mig i studiebidrag varje månad, 1050 riksdaler! En uppgradering är i antågande och det är tveklöst en i7cpu i så fall!

Visa signatur

En potatis

Permalänk
Medlem

Men LOL på er !!! jämnför pris vad vanlig Qx9650 eller Qx9770 för socket 775 kostar så är core i7 extreme 965 billigare och presterar mycket mer än dom med. jävla tjafs jämt pris på qx9650 idag kolla här o häpna http://www.datorbutiken.com/se/default.aspx?Product=IQX9650 oj då ganska dyrt men många köper endå o jag har haft 2 st sånna. eller kolla in denna då http://www.datorbutiken.com/se/default.aspx?Product=IQX9770R ops !!! dyrare än Core i7s värsta model och den är lika snabb i ghz med.

Visa signatur

[Intel Core i9@13900KF Raptor Lake@5,5Ghz Oc][Asus ROG Z790 HERO[G-Skill RGB 32GB 6600Mhz cL34][WD Back 2TB NvMe][2TB Samsung 970 Evo + 2x8Tb Samsung 870 Qvo spel disk][Msi RTX 4090 Gaming Trio-X][ASUS ROG Swift OLED PG48UQ][Windows 11][1000/1000Mbits Telia fiber][Razer Ornata Tangentbord.

Permalänk

Skumt, sitter med en core i7 920 här hemma från webhallen. det kanske inte gäller alla återförsäljare?

Visa signatur

Core i7 920, Asus Rampage II Extreme, 3x2GB Corsair Dominator DDR3, Sapphire Radeon HD4870x2, Corsair HX1000W, WD VelociRaptor 300GB

Permalänk
Medlem

Datorbutiken har ochså i lager och inet mm till och med core i7 940 i lager utom Extreme 965

Visa signatur

[Intel Core i9@13900KF Raptor Lake@5,5Ghz Oc][Asus ROG Z790 HERO[G-Skill RGB 32GB 6600Mhz cL34][WD Back 2TB NvMe][2TB Samsung 970 Evo + 2x8Tb Samsung 870 Qvo spel disk][Msi RTX 4090 Gaming Trio-X][ASUS ROG Swift OLED PG48UQ][Windows 11][1000/1000Mbits Telia fiber][Razer Ornata Tangentbord.

Permalänk

är core i7 dyr eller billig?

jag minns när den billigaste konsumentdatorn kostade 20.000 kronor. nu klagar folk på att priset på en asus eee pc 900 ska sänkas till 2.000 kronor, eftersom prisskillnaden till 901 modellen är för liten.
tänk efter lite, ni får extremt mycket mer datorkraft för pengarna än någonsin tidigare, ändå klagas det mer nu än jag någonsin har hört!

man får det man betalar för.
köper man en core i7 så behöver man nog en sådan.

Visa signatur

Antec Performance P182 | Intel Core i7 920 | Gigabyte GeForce GTX 660Ti | Gigabyte GA-EX58-DS4 | Corsair XMS3 1333 MHz 6 GB | Samsung SpinPoint F3 | Corsair 650TX | Windows 7 x86-64 | QPAD MK-50

Permalänk
Hedersmedlem

Att köpa ett grafikkort för 5000kr som ändå är en flaskhals i datorn...det är mycket pengar det...

Det är nog kombinationen processor + moderkort + minne som gör det hela lite dyrt för många.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ManGz.com
Skumt, sitter med en core i7 920 här hemma från webhallen. det kanske inte gäller alla återförsäljare?

hmpf ta en bild och skriv emo på en lapp som du lägger bredvid så tror jag dej.

Visa signatur

Intel E8400@3,15 Ghz (AMAZING?)| XfX 9800 GTX+ @ 800/1988/1165 | Corsair Dominator PC2-8500 | Aerocool Extremengine <3t | Gigabyte EP35-DS3 | 900 GB...
Hp NC8000 Intel Pentium 1,6 Ghz | 1 GB ram | Amd Mobility 9600 64mb | Slutkört batteri...

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ZecretW
Till alla er som klagar över att detta är ett dyrt system.

Bara för er skull har jag scannat in ett kvitto på min första dator (den hette Elsa, min nuvarande heter Elsa-III). Ett stycke svensk kulturhistoria

http://leufstedt.itkroonan.se/images/jmekvitto.JPG

Observera att det inte ingår något ljudkort. Detta köptes i efterhand. Ett Soundblaster AWE32 som kostade 2696kr

Men nuförtiden är grejer billigare att producera. Man får högre yields vid tillverkningen.

Dessutom på den tiden, så fick man väl böcker/pärmar med hårdvaru ritningar, hårdvaru dokumentation, hårdvaru register, etc. Lista på alla instruktioner, funktioner och grejer.
Nuförtiden får man inte sådant längre.

Permalänk
Medlem

i7 finns i lager här bara o dra hem den ^^

https://www.datorbutiken.com/se/default.aspx

Visa signatur

[i7 6700k @4500|Asus Z170 Pro Gaming|Corsair Vengeance DDR4 3200MHz XMP |EVGA GQ 1000W Hybrid Modular 80+|MSI GeForce GTX 1080|Windows 10 Pro Swe|Aoc 28-4K|SSD Samsung 850 evo 250 Gb|

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AmdX2
i7 finns i lager här bara o dra hem den ^^

https://www.datorbutiken.com/se/default.aspx

¤%&/(&%¤##""%&...

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Medlem

Om man bygger nytt så är det nog inte så svårt att välja vilken arkitektur.

Men vilken i7 ska man välja om man vill kunna överklocka och vad får man bäst pris per performance ?
Intel Core i7 920 2,66 GHz Box 2940:-
Intel Core i7 940 2,93 GHz Box 5449:-

Skliljer 2.500 mellan dessa, så det kanske är bättre att gå på 920 och uppgradera om ca2-3 år ??

vad tror ni ?

Permalänk
Medlem

Orka bry sig vad det kostar. Allt är en prioriteringsfråga.
En lördagkväll ute.. 5-700:- sen en gång varje helg. blir en del pengar
Men fan ,, drabbar ingen fattig Väntar mest på dells nya 30", sen blir det ett nytt system, så man kan slänga ut den gamla X2 an.

Visa signatur

NEW ::i7 920 || GTX 295 1792MB || 1600MHz 6GB ||P6T Deluxe V2 || P182 || NH-U12P || TX 850W - LG - W3000H LCD MONITOR
--------
OLD :: X2 4400+ @ 2420Mhz x11 || Corsair TWINX2048-3200C2 @ 220Mhz || A lot of HDD-space ;) || A8N-SLI Premium || 6800GT Leadtek || OCZ 520 Modstream || - KÖPA ?

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MP_Swede
Skliljer 2.500 mellan dessa, så det kanske är bättre att gå på 920 och uppgradera om ca2-3 år ??

Säger inte ryktet att westmere skall komma i slutet av 2009?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MP_Swede
Om man bygger nytt så är det nog inte så svårt att välja vilken arkitektur.

Men vilken i7 ska man välja om man vill kunna överklocka och vad får man bäst pris per performance ?
Intel Core i7 920 2,66 GHz Box 2940:-
Intel Core i7 940 2,93 GHz Box 5449:-

Skliljer 2.500 mellan dessa, så det kanske är bättre att gå på 920 och uppgradera om ca2-3 år ??

vad tror ni ?

Jag skulle nästan garanterat kört på 920 men jag skulle möjligtvis väntat ett tag personligen eftersom jag gissar att priserna kommer sjunka hyggligt fort. Eller eventuellt kört på 8400/8500 och något p35 kort så länge, med vilket grafikkort jag hade tänk från början om jag var desperat. Men det skulle inte vara jätteförvånande om priserna inte sjunker speciellt mycket på ett tag heller osv så upp till var och en.

Permalänk

I7 spöar ju allt i hästväg och det finns inget om priset att diskutera. Det som presterar bäst kostar oftast mest. Man får här vad man betalar för. Varken C2D/CQD/AMD har ju inte speciellt mycket att säga till om just nu.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AlbinNdoja
I7 spöar ju allt i hästväg och det finns inget om priset att diskutera. Det som presterar bäst kostar oftast mest. Man får här vad man betalar för. Varken C2D/CQD/AMD har ju inte speciellt mycket att säga till om just nu.

Så sant! Core i7 är bättre i alla lägen, att den är dubbelt så bra i rar, rendering osv är verkligen inte en nackdel som de flesta som "just köpt sin core 2" får det att låta. Core i7 920 är ju bättre än Core 2 Extreme prollarna som finns nu och den kostar bara 3000 kära, min e6400 gick mot 2400kr från början men föll efter en vecka till runt 2100kr.

Permalänk

Anledningen till att många klagar är nog att vi haft väldigt låga priser på Både ram och moderkort och cpu en längre tid. man kan sätta i hop en dator beståendes av CPU,Ram, Mk ev GPU för under 1000kr. visseligen inget system som knappt går spela men ökar vi till det dubbla eller till runt 3000kr så får man genast ett system som står sig hyggligt idag. bortsett från grafikkorten då.
Vill man ha morgondagens system är det ju bara slänga på samma summa igen och man har en bra dator.

Jag skulle väntat till jan-feb för att priserna ska gå ner en smula.

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=FULLMOON=-
Anledningen till att många klagar är nog att vi haft väldigt låga priser på Både ram och moderkort och cpu en längre tid. man kan sätta i hop en dator beståendes av CPU,Ram, Mk ev GPU för under 1000kr. visseligen inget system som knappt går spela men ökar vi till det dubbla eller till runt 3000kr så får man genast ett system som står sig hyggligt idag. bortsett från grafikkorten då.
Vill man ha morgondagens system är det ju bara slänga på samma summa igen och man har en bra dator.

Jag skulle väntat till jan-feb för att priserna ska gå ner en smula.

pris idag är detsamma för i7 som för c2q med ny uppgradering.
dyrt?
nä.

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Medlem

Problemet ligger väll också i att Amerikanska dollarn har blivit rätt mycket dyrare. Har man köpt hårdwara senaste året har man dragit nytta av detta och kan således inte jämföra att det blivit "dyrare". Två små korta jämförelser:

* Köpte mitt Club3d 4870x2 i sommras för 3790kr ink moms. Det priset kan man se sig om i stjärnorna efter i dagsläget.

* Nyss hemkommen från Mediamarkt. Titta på en INTEL processor. Kommer inte ihåg exakt modell namn, E någonting, 3.1Ghz priset låg på 3350kr. Den prollen är både dyrare än I7 och bra mycket dyrare va exakt samma kostade 6-12 månader sen.

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tobbe Nukem
Dom som inte tycker prestandan rättfärdigar priset gör som dom alltid gjort, köper inte. Hur sablars svårt kan det vara? Men nej, likväl skall det gnällas på priset.

De är bara sura över att de inte kan tanka ner den ifrån TPB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Peo_Bond
De är bara sura över att de inte kan tanka ner den ifrån TPB

Haha

Visa signatur

C2D 6850, 2GB Corsair DDR26400, Asus P5K Deluxe/WiFi p35, 150 GB WD 10krpm, 500 GB WD 7.2krpm, GeForce8800GTS 320, Antec P180, Corsair 620W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elgot
Nej, sådana har nog funnit ungefär hela tiden: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=264792
Folk brukar dock, som sagt, i allmänhet inte köpa dem.

aa sant.. brukar inte titta åt de priserna:P

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ZecretW
Till alla er som klagar över att detta är ett dyrt system.

Bara för er skull har jag scannat in ett kvitto på min första dator (den hette Elsa, min nuvarande heter Elsa-III). Ett stycke svensk kulturhistoria

http://leufstedt.itkroonan.se/images/jmekvitto.JPG

Observera att det inte ingår något ljudkort. Detta köptes i efterhand. Ett Soundblaster AWE32 som kostade 2696kr

Härliga tider strålande tider ..när jag skulle köpa min första hårddisk på min 20 mb kostade 6000 kr

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TsunamiCoZ
hmpf ta en bild och skriv emo på en lapp som du lägger bredvid så tror jag dej.

bryr mig faktiskt inte om du tror mig eller ej

Visa signatur

Core i7 920, Asus Rampage II Extreme, 3x2GB Corsair Dominator DDR3, Sapphire Radeon HD4870x2, Corsair HX1000W, WD VelociRaptor 300GB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ManGz.com
bryr mig faktiskt inte om du tror mig eller ej

Men vi andra bryr oss om det... Skulle ju vara intressant att se verifiering på att det som står i artikeln inte stämmer. Posta gärna en bild även om du inte bryr dig - för oss andra

Visa signatur

C2D 6850, 2GB Corsair DDR26400, Asus P5K Deluxe/WiFi p35, 150 GB WD 10krpm, 500 GB WD 7.2krpm, GeForce8800GTS 320, Antec P180, Corsair 620W

Permalänk

Levereras? Det är snart år 2009. Att leverera varor är passé. Allt gör vi via nätet och vi ska ha möjligheten att ladda ner prollarna så slipper vi dessa leveransproblem och restriktioner. Enkelt och smidigt

PS Glömde skriva att det ska vara gratis också, Gratis är gott!

Visa signatur

Bärbara [ Nada ]
Jobbets [HP Elitebook]
Stationära [ kaputt ]
Övrigt [LG OLED65C2] [PS5] [Xbox One X] [Xbox One Series X]

Permalänk

Varför ska alla klaga på priset!! Ny teknik kostar!!