ATI Stream utmanar CUDA

Permalänk
Melding Plague

ATI Stream utmanar CUDA

ATI Stream är AMD:s svar på Nvidias CUDA, som låter grafikprocessorn utföra generella beräkningar. Mycket god prestanda lovas i vissa tillämpningar.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Vad trevligt för oss med 4600 serien.

Visa signatur

Min:ABIT NF7-S V2.0,Barton 2500+AQXEA XPMW@2,35Ghz,2x521Mb Adata Cas 2-3-3-6,Lt 6800LE 1,3v 16x1,6@440-930,SLK900A,Mustek A806 5:1 Dolby Digital Amp. Frugans:ESC K7-SEM,Duron1600,512Mb DDR. Antons:Aopen AK73(A)-V,512Mb Sdr,Xp1600+Parlomino AGOIA GREEN@1875Mhz@1.9v,Volcano7+Moddad@92mm,Gf 4200Ti@305-610 Zalman HP-80.

Permalänk
Medlem

Man riktigt hör på namnet hur bra det kommer flyta på. Streeeeaaaaaam

Permalänk
Medlem

vadå super nice!!

Visa signatur

Thx yorgo för minnena :D

Permalänk
Avstängd

Kan GPGPU kanske används för komprimering, coding/decoding, och kryptering kanske?

Dåligt att ATI har Stream och Nvidia har CUDA. De borde ha någonting gemensamt, en öppen standard som fungerar överallt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av leksak
Kan GPGPU kanske används för komprimering, coding/decoding, och kryptering kanske?

Dåligt att ATI har Stream och Nvidia har CUDA. De borde ha någonting gemensamt, en öppen standard som fungerar överallt.

Word mate.. Att dessa två aldrig kan komma överens Men å andra sidan skulle detta bara förbättra för oss konsumenter och så kan vi ju inte ha det

Permalänk
Medlem

Något säger mig att om de hade varit tvärtom så hade ATI-fanboys stormat och skrivit att Nvidia inte kommer på något själv

Håller med förgående talare, dom borde komma överens om en standard.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gender Bender
Något säger mig att om de hade varit tvärtom så hade ATI-fanboys stormat och skrivit att Nvidia inte kommer på något själv

Word. Så fort nvidia gör något så kan man räkna med gnäll, gnäll och åter gnäll.

Visa signatur

Cpu: AMD 7800X3D + Noctua NH-U14S | Mobo: ASUS TUF B650M-Plus WIFI | Ram: G.Skill Flare X5 DDR5 6000MHz 32GB | Gpu: Gigabyte RTX 2070 Super | Ssd: Kingston A2000 1TB, Crucial MX500 2TB | Psu: Corsair AX 760W | Case: Fractal Design Define Mini C | Monitors: Dell Alienware AW2723DF, Acer Predator XB271HU

Permalänk
Hedersmedlem

Jag har en känsla av att standarder sällan utvecklas av företag utan av universitet (öppna standarder!). För att få bill och bull att gå med på att använda gemensam standard så måste de ha något universitet som ligger i framkant och utvecklar detta vilket troligen inte kommer hända

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av leksak
Kan GPGPU kanske används för komprimering, coding/decoding, och kryptering kanske?

Det gjordes kryptering/dekryptering under 90-talet med gpgpu.

Visa signatur

Knowledge is not achieved until shared.

Permalänk
Medlem

Det finstilta säger att "HD-videon" dom pratar om (som kan kodas på 12 minuter) egentligen är 320x240 (1 timme 1080p mpeg2 24fps -> 320x240 mpeg4).
Sen så har jag inte så stora förhoppningar om videokodning på GPU. Nvidias försök var ju katastrofalt - visst gick det fort, men drar man ner kvaliten på CPU-baserade kodare till samma löjligt låga nivå så vinner en C2D över ett GTX280.

edit:
1h @ 24fps / 12 minuter = 120fps
Detta är långsammare än x264 på min X2 4400+, behöver inte ens gå löjligt lågt i inställningarna.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gender Bender
Håller med förgående talare, dom borde komma överens om en standard.

OpenCL?

Permalänk
Medlem

Kan detta få ATi kort att folda snabbare mån tro

Visa signatur

Main Rig FD Define R4 |Intel C2Q Q9650@3.6GHz|Asus P5Q-E|OCZ Reaper 4GB@800MHz|WD6400AAKS|HD6850|Corsair HX650
HTPC HDPLEX H1.S |Intel Core i3 4330|ASRock Z87E-ITX|8GB|128GB mSATA
Work Dell Vostro 3360 |Intel Core i5-3317U|8GB|Samsung 840 Pro 256GB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mellis
Word. Så fort nvidia gör något så kan man räkna med gnäll, gnäll och åter gnäll.

Tycker det blir mycket gnällande från er Nvidia fanboys om att det gnälls mycket på Nvidia när det kommer något nytt från ATi.
Sen är väll det enda egentliga gnällande på Nvidias "nya" att det oftast inte gällar något "nytt". Det som ajg sett mest gnällande över är att Nvidia döper om gamla kort för att sälja dom som nya.

Jag har testat programmet som är för Nvidia, Badaboom. Mycket dåligt vad jag tycker. Dålig kvalité på resultaten, den stöder mycket få format och det går inte så snabbt alls. Tar cirka 35 minuter att avkoda en DVD med Badaboom. Tar 25 minuter med WinAVI att göra samma sak på samma film (med badaboom som avkodar i bakgrunden till och med!). WinAVI kör på CPUn .

Permalänk
Medlem

Önskar mig GPGPU understöd för Auto Gordian Knot / Gordian Knot. Det vore en fin grej

Visa signatur

iMac "27" Late 2013

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av apamedvapen
Tycker det blir mycket gnällande från er Nvidia fanboys om att det gnälls mycket på Nvidia när det kommer något nytt från ATi.
Sen är väll det enda egentliga gnällande på Nvidias "nya" att det oftast inte gällar något "nytt". Det som ajg sett mest gnällande över är att Nvidia döper om gamla kort för att sälja dom som nya.

Word! Kan inte annat än hålla med.

Permalänk
Medlem
Permalänk

Men oavsett omd et är segare, så är det ju bra om man ex. ska zippa en fil och konvertera, istället för att det tar 40 minuter + 60 minuter så tar det 40 parallellt med 60.

Permalänk
Medlem

Om inte amd och nvidia öppnar upp till en genmensam standard så att även intel och S3 kan använda samma kod, då kommer det att bli något som endast utnytjas i "företags" progam och som då endast funkar med cuda eller Stream. Som det ser ut nu så är det endast ett reklamjippo för att man ska välja deras produkt.
själv hoppas jag att Direkt X lägger in stöd för detta i sitt program för avlastning av cpun. Microsoft kan med sin stora exponering mer eller mindre tvinga grafikkortstillverkarna in i en gemensam standard som gynnar alla oss användare. Så det finns stora fördelar med Microsofts när sådant här inträffar.

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Avstängd

Vad är det här? Det framställs som att Stream är något sent svar på CUDA? Sedan kommer nötter och pratar om att AMD härmar?
Stream är inte nytt, det har funnits länge.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mellis
Word. Så fort nvidia gör något så kan man räkna med gnäll, gnäll och åter gnäll.

Folk gnäller bara när nVidia gör något dåligt, typ, döper om kort, eller byter kärnor i kort men behåller namnen, eller på annat sätt våldtar sitt namnschema för att lura konsumenter. Det klagas nog också lite när nVidia dumpar sin FUD över hela internet. Eller när de kanske ljuger för konsumenter om sina defekta grafikkort.
Sedan att nVidia gör det oftare än de gör något kreativt gör ju att man lätt får intrycket att många bara klagar på nVidia hela tiden. Men det är något man får räkna med när man håller på så där.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av AtreX
Word mate.. Att dessa två aldrig kan komma överens Men å andra sidan skulle detta bara förbättra för oss konsumenter och så kan vi ju inte ha det

AMD stödjer en öppen standard som heter OpenCL. Bara nVidia som inte vill sammarbeta. De vill att alla ska följa deras standard på deras villkor.

Permalänk
Medlem

Bra men jag tänker applådera först när det kommer till verklig nytta. Ge mig en sequencer likt cubase som oavsett nvidia eller ATI exporterar spåren med hjälp av GPUn så gratulerar jag.

Permalänk
Medlem

Undrar vilka codecs som kommer stödjas...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sesese
själv hoppas jag att Direkt X lägger in stöd för detta i sitt program för avlastning av cpun.

DirectX 11 har stöd för GPGPU. Compute shaders kallas det.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av leksak
Kan GPGPU kanske används för komprimering, coding/decoding, och kryptering kanske?

Dåligt att ATI har Stream och Nvidia har CUDA. De borde ha någonting gemensamt, en öppen standard som fungerar överallt.

Jag förstår hur du tänker, OpenCL kanske du ska kolla upp om du är intresserad. För övrigt så är AMDs CTM betydligt närmare en "universell" lödning än nvidia.

AMD låter ju utvecklare skriva maskinkod (fritt) direkt till graffet, den som vill kan ju bara skriva en C-kompilerare så har man ju precis det nvidia kallar CUDA (i form av språk och funktion)...

Permalänk

Bara jag som helatiden blir sur och ledsen över att alla nya saker lovar 40% ökning osv. .. mot vad är det som är själva ökningen? hade det stämmt hade vi säkert haft datorer som vi kansek kan tillverka år 2025 i hemma nu. . tycker alla företag kommer med sånna lovökningar hela tiden näör det egeneligen bar aär nåra sec vinning. visst i praktiken men är det fortfarande inte teorin vi lever i då vår tillverkning inte kan förfinas för att ligga över kraven.

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av apamedvapen
Tycker det blir mycket gnällande från er Nvidia fanboys om att det gnälls mycket på Nvidia när det kommer något nytt från ATi.

Det var bara det där jag väntade på. "Nvidia fanboys." Jag äger inte ens något nvidia-kort, däremot två ATI. Ändå är jag en fanboy.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av -Boris-
Folk gnäller bara när nVidia gör något dåligt, typ, döper om kort, eller byter kärnor i kort men behåller namnen, eller på annat sätt våldtar sitt namnschema för att lura konsumenter. Det klagas nog också lite när nVidia dumpar sin FUD över hela internet. Eller när de kanske ljuger för konsumenter om sina defekta grafikkort.
Sedan att nVidia gör det oftare än de gör något kreativt gör ju att man lätt får intrycket att många bara klagar på nVidia hela tiden. Men det är något man får räkna med när man håller på så där.

Jag tycker det gnälls allt som oftast ändå. T.om. när nvidia sparkar personal tycker folk det är "bra."

Visa signatur

Cpu: AMD 7800X3D + Noctua NH-U14S | Mobo: ASUS TUF B650M-Plus WIFI | Ram: G.Skill Flare X5 DDR5 6000MHz 32GB | Gpu: Gigabyte RTX 2070 Super | Ssd: Kingston A2000 1TB, Crucial MX500 2TB | Psu: Corsair AX 760W | Case: Fractal Design Define Mini C | Monitors: Dell Alienware AW2723DF, Acer Predator XB271HU

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mellis
Jag tycker det gnälls allt som oftast ändå. T.om. när nvidia sparkar personal tycker folk det är "bra."

Det har jag inte sett. Men jag förstår ju iofs om en och annan gör det. Finns människor till allt.
Sen så har de väl också tröttnat på nVidias fasoner och därmed börjar klaga lite extra.

Permalänk
Medlem

Stream låter då mycket bättre än Cuda.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Robbaz
Stream låter då mycket bättre än Cuda.

.. Och det är även snabbare än CUDA. Stream är gratis, medan CUDA kostar. Inget svårt val.

Visa signatur

Knowledge is not achieved until shared.