Asus Eee med pekskärm

Permalänk
Melding Plague

Asus Eee med pekskärm

Asus lanserar en ny dator i Eee-serien. Denna gång handlar det inte om en netbook, utan ett stationärt system med pekskärm.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

fränt men tycker deras eee box är stilrenare och snyggare: )

Visa signatur
Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av storkeen
fränt men tycker deras eee box är stilrenare och snyggare: )

Håller med, denna är gräslig.

Permalänk
Medlem

Ge oss asus eee 901 och asus eee box med dual-atom istället.

Vad ska man med skärm till på en stationär dator när du använder teven

Visa signatur

||Ryzen 5800X3D, Asus TUF X570 Plus, 32GB RAM, Intel ARC a750|| Surface Pro 2017 || Samsung Flip 4|| Saab 9-3 Aero Cab|| BMW f750 GS 2023

Permalänk
Medlem

Varför ha tuch på en stationär?
Då har man ju iaf en mus.
Tuch gör väl mest nytta i en bärbar, en bärbara med roterande skärm som kan dubblera som tablet vore å andra sidan kanon!

Visa signatur

USA har aldrig varit på månen, Sverige hade aldrig vm 1958 och 9/11 har aldrig inträffat och därmed basta.
P4 2,6C@<3,0Ghz + CNPS7000A-CU|AI7|1,5Gb BH5 & BH6|Antec Sonata|R9800np(BBA) + VF700-CU@425/258|HP LP2465|Logitech MX500, Seasonic S12 500W

Permalänk
Medlem

Nu gillar jag knappast Imac (opraktiskt, dyr och överdesignad) men denna kopia gör ju Imac till en vinnare!

Visa signatur

Something is wrong with science – fundamentally wrong. Theories just keep getting stranger and stranger.

Permalänk
Medlem

Tror den här inte kommer bli så populär -.-

Permalänk

Jag tycker det är en bra idé, tänk att han en dator i köket då, snabbt kolla efter recept, kolla video/lyssna på musik, direkt utan att använda mus eller tangentbord. Och kolla på tv.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Svengelska
Jag tycker det är en bra idé, tänk att han en dator i köket då, snabbt kolla efter recept, kolla video/lyssna på musik, direkt utan att använda mus eller tangentbord. Och kolla på tv.

i köket? Kladdig värre

Permalänk
Medlem

Touch på den där? Den kommer ju att ramla omkull :S

Permalänk
Hedersmedlem

Jag ser en stor potential i denhär prylen. Iaf med lite modifikation. Med inbyggt batteri och lite nedbantad skärm är den perfekt som komplement till morgontidning i sängen. Bör kanske vara mer av en vanlig netbook där allt sitter i samma platta och med touch screen. Jag hade gärna haft med mig en sådan överallt

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Fixa touchscreen på vanliga eee pc istället så köper jag en direkt

Visa signatur

// paran0id

Permalänk

Ptja, för att styra HTPC-frontenden från soffan skulle den väl inte fela, typ

Visa signatur

That's just my opinion, I could be wrong...
> C2Q Q6700 > 8GB PC6400 > Gigabyte 965P-DQ6 > HD4870X2 & HD4650
> Lian Li PC-201B > Corsair HX620 > 10.46TB > HP LP3065 & 2x HP LP2065

Permalänk
Permalänk

Jag tycker den verkar trevlig... en sån till frugan så hon kan surfa på familjeliv och jag får min maskin för migsjälv. Allt hänger ju på priset, går den för över fem tusen så går den ju automatiskt bort eftersom man får en bra mycket kralligare burk för de slantarna om man bara bortser lite från designen.

Visa signatur

Workstation: i7 6800k, nVidia GTX 1070 8GB, 32 GB Ram.
Bärbar: Dell XPS13, i7@2600Mhz, 8 GB, QHD+.
Filserver: Gammal U36SD i5. Inbyggd UPS :-P
Pad: Asus Vivotab Smart.
Battlefield 3

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mitrix
Varför ha tuch på en stationär?
Då har man ju iaf en mus.
Tuch gör väl mest nytta i en bärbar, en bärbara med roterande skärm som kan dubblera som tablet vore å andra sidan kanon!

Tänkte precis på tablet också.. Tycker jag skulle vara coolt.

Använda den som tablet och installerat express gate skulle ju vara perfekt. Boota snabbt som attan och skicka iväg något mail eller titta nyheter.. Börjar låta väldigt futuristiskt måste jag säga Skulle ju vara skitenkelt att plocka upp ur en axelväska och använda bara medans man springer på stan eller sitter på bussen/tåget.

Fast det är väl bara mina drömmar.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jookeer
Varför inte en screen inbyggd i glasögonen, utan mus&tangentbord - använd telepati.

Telepati är pseudovetenskap och existerar inte.
Tankeavläsning däremot, är fullt möjligt. Men hjärnavläsare är ännu ganska dyra.

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk
Medlem

blir ju perfekt!!

jag som tänkte ta en eebox och sätta bakom en pekskärm...
de behöver jag nu inte nu!

perfekt köksdator och för hemautomationen jag har byggt!

Permalänk
Medlem

Re: Asus Eee med pekskärm

HP har något liknande men mer kraftfull och i svart istället för vitt HP TouchSmart

Visa signatur

HTPC Lian Li PC-A05FNB | Intel Core i5-13400 | 32 GB DDR5-6000 | 4,5 TB SSD | RTX 4070 12 GB
Laptop Razer Blade 15 Base 2021 | Intel Core i7-10750H | 16 GB DDR4-2933 | 1,5 TB SSD | RTX 3070 8 GB
Laptop Lenovo ThinkPad E585 | AMD Ryzen 5 2500U | 16 GB DDR4-2400 | 756 GB SSD | Radeon Vega 8

Klocka GTX 460 med NiBiTor 5.8

Permalänk
Avstängd

Blir lätt en vägghängd sån här i ena köksdelen!

Permalänk
Medlem
Citat:

Skärmen mäter något udda 15,6 tum med upplösningen 1366x768 pixlar.

förmodligen är den baserad på en TV, eller så planeras en sådan med samma struktur för att spara delar.

eller kanske nått som de här.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av mitrix
Varför ha tuch på en stationär?
Då har man ju iaf en mus.

jag tror den skulle passa bra för äldre, eller aningen handikappade. hantering av mus är ett stort problem för många vet jag, och ser ofta att de uppenbart rent instinktivt hellre skulle vilja peka på skärmen direkt.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem

Ser helt okay ut även om jag själv skulle föredragit Eee Box.

Visa signatur

-._.-

Permalänk
Medlem

Skulle vilja rätta redaktionen och påstå att den påminner om HP-touchsmart och inte Imac.

Dessa datorer kan bli attraktiva för de som vill ha en dator som inte består av miljoner sladdar och en stor burk, samt att touch-möjligheten gör den lämplig som någon nämnde i köket eller liknande.

Permalänk
Medlem

Martha Stewart hade den där HP-burken med touch i studion en dag och visade hur bra den var och hela publiken blev tokig så nog finns det en marknad. Vad ska den köra för OS? EN speciell översimpel linux-dist eller bara fönsterhanterare är nog ett måste för att folk ska uppskatta den här.

Visa signatur

MBP: 13" - M1
Stationär: Win11 - Ryzen 5900X - 128GB - GTX 4080
Server: Ubuntu - i5 4670k - 32GB - 4x5TB Raid-Z
Server: Rpi4 8GB, 1TB USB SSD

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mitrix
Varför ha tuch på en stationär?
Då har man ju iaf en mus.
Tuch gör väl mest nytta i en bärbar, en bärbara med roterande skärm som kan dubblera som tablet vore å andra sidan kanon!

Du menar som den här?
http://www.gigabyte.com.tw/Products/Notebook/Products_Spec.as...

Permalänk
Medlem

Jag fick köpsug direkt... perfekt att ha i köket eller annat centralt ställe i huset.

Visa signatur

ASUS A8N-SLI Deluxe // AMD Athlon 64 3200+ (Venice) // Corsair 2x1024Mb CL2 pc3200 // PowerColor Radeon Bravo X700 256MB // 2 st Hitachi Deskstar T7K250 250GB // Cooler Master Wave Master Chassi Svart // Hiper Nätaggregat Type R 480W // LG TFT 17¨ L1780Q 8ms

(På sin tid en kraftfull dator... nu en knappt fungerande)

Permalänk
Medlem

Såna här typer av datorer kommer säkert att bli vanligare och vanligare. Inte som "huvud-stationär" dator utan som en dator man kan ha vid frukostbordet (eller på muggen) som ett komplement till sin kraftfullare arbetsdator.

Överallt där man inte har plats med mus och tangentbord (eller sladd-trassel) kan man sätta en sån här, jag skulle inte ha nåt emot att kunna dra upp en film när man sitter och käkar frukost i köket på morgonen... Apple har redan e varianter där allt är inbyggt men de burkarna kostar oxå över 10k, denna är attraktiv eftersom den inte är meningen att maxa Crysis eller driva Photoshop och därför inte kostar så mkt.

Tycker också Asus borde fixa en Eee laptop med touchscreen, det skulle vara en skit-cool grej med galen Pryl-status!

Visa signatur

System 1: Antec 900 -- C2D 2.66 GHz -- Asus p5k Pro -- 8800 gts 512 -- WD 500 GB -- Corsair 750 w -- 2gb BallistiX 8500

System:2 Antec P182 -- C2D 3.00 GHz(45nm) -- Gigabyte EP45-DS3R -- Radeon 4850 -- Samsung Spinpoint 500 GB -- Antec 650 w -- 4GB Corsair 6400

Permalänk
Medlem

jag tycker också den verkar klockren! har länge tittat på smarttouch men om den här blir billigare så är ju toppen! plus att den verkar rätt platt, förhoppningsvis kommer den med VESA och att man kan ta bort plexi foten, så blir det toppen just i köket eller vid dörren för att driva kalender och anteckningar...

EDIT
hittade detta efter lite googlande
http://www.engadget.com/2008/10/17/video-asus-eee-top-gets-to...

Permalänk
Medlem

Alla persondatorer byggda efter typ 1969 styrs med fingrarna.

Visa signatur

K#^Ab
Mr_Krut: Seriöst, vi försöker få jämnställdhet i världen också kommer Asus och förstör allt med en pluttig rosa laptop

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kisengue
Alla persondatorer byggda efter typ 1969 styrs med fingrarna.

Haha "Nu vill jag öppna startmenyn... var lade jag det nedrans hålkortet för den instruktionen nu då?" Jobbigt när man ska spela cs.

Visa signatur

Fractal Design R2 | BeQuiet Dark Power Pro 550 | Asus Rampage Formula | 2x Corsair XMS2 DDR2-8500 2048MB | Intel E8600 @ 3,72GHz | Noctua NH-U12P | Palit GTX 1080 Super Jetstream | Samsung EVO 840 Series SSD 250 GB | Intel X25-M 80GB | Hitachi Deskstar P7K500 500GB SATA | WD Red 3TB SATA III | WD10EACS 1TB | NEC ND35-40A | Scythe Ultra Kaze | Noctua NF-P12