AMD visar framtidsplanerna

Permalänk
Melding Plague

AMD visar framtidsplanerna

AMD har delgett processorplanerna för den närmaste tiden. Fusionprocessorn, kombinationen av GPU och CPU, skjuts fram ända till 2011. Då lanseras även nästa generations entusiastprocessor.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Ser riktigt nice ut!

Permalänk
Medlem

ja det går framåt men är det inte lite med 2 mb cache ? intel har väl mkt mer i sina processorer men kanske för de har en annan uppbyggnad `?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Att de valde bort bulldozer är väl bara för att det börjar på B som man förknippar med näst bäst eller rentav negativt. Men trevligt trevligt, blir en deneb i väntan på orchi då.

Permalänk
Medlem

Intressant.

Och intressant vad Orochi kommer kosta.

Visa signatur

Hiroshima 45, Tjernobyl 86, Windows 95.

Leeloo Dallas Multipass

Permalänk
Medlem

Att sitta här år 2009 (snart) och tänka att det dröjer TVÅ HELA år innan AMD ens försöker komma in i kampen om entusiastprocessorerna, är för mig lite deprimerande.

Det påvisar bara hur brutalt Intel äger den marknaden.
Tycker nästan det är lite synd att detta monopol har uppstått, då en jämn kamp om prestandamodellerna ofta genererar lägre priser genom konkurrens.

Nu kan Intel sitta där på sin tron och sakta smyga upp priserna tills det att dom känner sig nöjda.

Permalänk
Medlem

lol var det inte snack om bulldozer som skulle komma i slutet av 2009 och erbjuda mkt bättre prestanda? nu får man vänta till tidigast 2011 tills de kommer med något som överhuvud taget kan prestrera i närheten av nehalem... mycket deprimerande.

Visa signatur

i5 10400f | asus b460-f | 2x8gb kingston 2666 | zotac 3060ti | corsair mp510 960gb (OS) + samsung 860 evo 1tb + 2x kingston a400 480gb | corsair vx450 | tr true black | fractal r3 | asus mg279q + lg w2363d | dt 880 | win 10 x64 | deathadder chroma | glorious 3xl | tb impact 600 | oculus quest 2

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Slabb^

Nu kan Intel sitta där på sin tron och sakta smyga upp priserna tills det att dom känner sig nöjda.

dom känner sig väl aldrig nöjda med priserna

Visa signatur
Permalänk
Medlem

"Lanseringsdatumet för Orochi är mycket intressant, eftersom AMD inte har någon annan entusiastprocessor planerad innan dess. De närmsta åren kommer AMD att satsa på de uppdaterade Phenom X4 med kodnamn Deneb."

Fel?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Slabb^
Att sitta här år 2009 (snart) och tänka att det dröjer TVÅ HELA år innan AMD ens försöker komma in i kampen om entusiastprocessorerna, är för mig lite deprimerande.

Det påvisar bara hur brutalt Intel äger den marknaden.
Tycker nästan det är lite synd att detta monopol har uppstått, då en jämn kamp om prestandamodellerna ofta genererar lägre priser genom konkurrens.

Nu kan Intel sitta där på sin tron och sakta smyga upp priserna tills det att dom känner sig nöjda.

Du kan vara lugn, AMD ska ge sig in i etnthusiastlägret lite tidigare med Phenom FX

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk
Medlem

Hm illa ... men så går det när företaget inte har pengar kvar ...

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk

Nej! :'O bulldozer o Fusion var de som jag såg mest framemot ju! de verkade så coola!.. =/

Permalänk
Medlem

Och vad har hänt med netbook processorn, bobcat är ju långt i framtiden enligt det där.
Ska väl inte vara så svårt att ta en vanlig dualcore, kapa bort hälften av kärnorna och cachen och krympa till 45nm så borde det vara konkurrenskraftigt mot Atom både i prestanda och effekt.

Visa signatur

USA har aldrig varit på månen, Sverige hade aldrig vm 1958 och 9/11 har aldrig inträffat och därmed basta.
P4 2,6C@<3,0Ghz + CNPS7000A-CU|AI7|1,5Gb BH5 & BH6|Antec Sonata|R9800np(BBA) + VF700-CU@425/258|HP LP2465|Logitech MX500, Seasonic S12 500W

Permalänk
Medlem

All hail Orochi =D

Permalänk
Avstängd

Vad är det här för påhitt av sweclockers redaktion?
Det finns inga belägg för att de skulle skrotat Bulldozer. Att redaktionen inte ser skillnad på interna arbetsnamn och offentliga förvånar mig.
Orochi kan vara Bulldozer, det vet vi ännu inte.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -Boris-
Vad är det här för påhitt av sweclockers redaktion?
Det finns inga belägg för att de skulle skrotat Bulldozer. Att redaktionen inte ser skillnad på interna arbetsnamn och offentliga förvånar mig.
Orochi kan vara Bulldozer, det vet vi ännu inte.

Jupp, det är vad jag tror. Att Orochi använder sig av Bulldozer-arkitekturen.

Och att Ontario är Bobcat.

Permalänk
Medlem

Orochi ÄR fd Bulldozer. Det sa AMD själva under AMD Financial Analyst Day 2008.

Permalänk
Medlem

det som jag tycker är mest synd är att AMD inte får fram någon "värsting-processor" förrän 2011.
vi vet ju dock inte om det är tidigt 2011 eller sent 2011 vilket innebär att allt från ca 2 år fram till 3 år så kommer intel att håva in lax som aldrig förr... (nu säger jag ju inte att detta stämmer MEN... OM det gör det )
ska konsumenten behöva vänta så länge på en ny entusiastCPU från AMD så kommer dem behöva ha något riktigt, jag till och med RIKTIGT vasst att komma med när den väl släpps.
sen måste ju AMD hålla sig i toppen; låt oss säga kanske 5 år för att börja plocka marknadsandelar igen..

nu är det ju iofs så att det är ju inte den entusiastiska delen som säljer mest, men iaf - hör man att AMD har en riktigt bra CPU så väljer man kanske AMD i det lägre segmentet också pga det

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TofZ
det som jag tycker är mest synd är att AMD inte får fram någon "värsting-processor" förrän 2011.

Grejen är ju bara att AMD själva räknar Deneb som en "värstingprocessor" då den ligger i samma segment som Orochi. Vi vet inte än hur Deneb kommer prestera. Det kommer komma en massa olika Denebprocessorer de kommande åren. Självklart kommer AMD optimera dem så mycket som möjligt under resans gång. Sedan får vi inte glömma bort Deneb FX

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Viceroy
Grejen är ju bara att AMD själva räknar Deneb som en "värstingprocessor" då den ligger i samma segment som Orochi. Vi vet inte än hur Deneb kommer prestera. Det kommer komma en massa olika Denebprocessorer de kommande åren. Självklart kommer AMD optimera dem så mycket som möjligt under resans gång. Sedan får vi inte glömma bort Deneb FX

Jepp ser fram emot vad dom kommer hitta på med Deneb längre fram, kan nog bli riktigt trevliga.

Permalänk
Medlem

Om de klockar fint kanske vi får en Deneb på 3,3 Ghz till sommaren. Då kommer man bli sugen på nytt

Visa signatur

Main Rig FD Define R4 |Intel C2Q Q9650@3.6GHz|Asus P5Q-E|OCZ Reaper 4GB@800MHz|WD6400AAKS|HD6850|Corsair HX650
HTPC HDPLEX H1.S |Intel Core i3 4330|ASRock Z87E-ITX|8GB|128GB mSATA
Work Dell Vostro 3360 |Intel Core i5-3317U|8GB|Samsung 840 Pro 256GB

Permalänk
Medlem

Tja, så länge de kvarstår som en konkurrent till Intel så kanske vi konsumenter är vinnarna hur som helst.

Visa signatur

1. Sonata | Athlon 64 3200+ | K8T Neo-FIS2R | 512MB | x800 Pro | Audigy 2 ZS | 74GB+300GB+500GB+1TB | ImageQuest Q17
2. Thermaltake V9 | C2D E8400@4,0GHz&1,33V | TRUE | P5Q Pro | 2x2GBPC8500Dominator | HD4850MC@720/1040 | WDCB640GB | Xonar Essence STX@2xLT1057ACN8 i I/V + Beyerdynamic DT 150 | Samsung 2233RZ@120Hz

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av this
Om de klockar fint kanske vi får en Deneb på 3,3 Ghz till sommaren. Då kommer man bli sugen på nytt

Ja kanske säljas i 3,3GHz, men om du klockar själv så får du nog 3,7-3,8 GHz (minst)

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk
Medlem

Det här ser riktigt illa ut, Jag trodde att Bulldozer fortfarande var tänkt att släppas 2009. 2, eller 3, år till med Phenom är inte särskillt lockande. Visserligen ser AMD's 45nm processorer ut att bli strömsnåla och dom har ju mycket bättre integrerad grafik än Intel så dom borde kunna sälja fler bärbara men ändå. Hoppas att ATI fortsätter gå bra.

Visa signatur

WS: DFI LP UT X38T2R (Gigabyte X38-DQ6 = Trasigt)| Intel C2D E6750 | 4*1 GiB Twinmos PC2-6400 | ATI Radeon HD4870 1GB | WD Caviar XL "AAKS" SATA 500GB | Antec Neopower 480W | Antec SLK3700-BQE
Server: DFI LP NF4 Ultra | AMD 3000+ "winchester" | 2*512MiB PC3200 | ATI Radeon HD2400pro | 1000GB WD GP, 3*320GB Seagate 7200.10, 250GB WD2500 PATA, 200GB Maxtor DM10 SATA = 2410GB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Shanni
Ser riktigt nice ut!

Nice????
Det är ju rena katatrsofen med Orochi först 2011, och som även har helt okänd prestanda. Att hålla emot Core2 och i7 tills desss tycker jag är helt ohållbart. AMD är återigen förpassad till en nischtillverkare som tillverkar lågpresterande CPU:er.
Deneb-coren är ju inte ens konkurrenskraftig nu, hur ska den kunna hålla till 2011?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mitrix
Och vad har hänt med netbook processorn, bobcat är ju långt i framtiden enligt det där.
Ska väl inte vara så svårt att ta en vanlig dualcore, kapa bort hälften av kärnorna och cachen och krympa till 45nm så borde det vara konkurrenskraftigt mot Atom både i prestanda och effekt.

ja, de är säkert skitenkelt o skitbilligt att framställa nya prollar

Visa signatur
Permalänk
Avstängd

får man väll hoppas att dom tänker dra en fuling släpper bulldozer till julen och drar oss alla ett litet spratt ^^

Visa signatur

-okey dad bye i love you, okey bye -why can you never say i love you to your own daughter?
I can i can but look what if she gets cancer right, and the doctor can't cure it. she hear it on her deathbed i love you from her dad for the first time then BAM shes dies happy !
Emil G Petterson R.I.P

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fire_Ice
"Lanseringsdatumet för Orochi är mycket intressant, eftersom AMD inte har någon annan entusiastprocessor planerad innan dess. De närmsta åren kommer AMD att satsa på de uppdaterade Phenom X4 med kodnamn Deneb."

Fel?

Du kan vara lugn, AMD ska ge sig in i etnthusiastlägret lite tidigare med Phenom FX

Intel våldtar dom tyvärr ändå med sin I7.
Och detta med att klocka en Deneb till 3.6-3.7Ghz som minst är lite och ta i kanske?

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem

Planchen säger ju faktiskt att Orochi kommer ha fler än fyra kärnor (>4) och inte fyra eller fler som det står i texten.

Visa signatur

3570K @ 4.181 GHz | Asus GTX 670 Directcu II | Asus P8Z77-V | Corsair 16GB CL9 1600Mhz VENGEANCE LP | Samsung SSD Basic 830-Series 128GB

Permalänk

undrar hur intels entusiast prolle ser ut 2011...

Visa signatur

8800 GT SLI, Asus P5N-D 750i, 2048 MB PC6400 CorsairXMS2, E8400 @ 3.8Ghz, Noctua NH-U9B CPU Cooler, Ipower Extreme 600w, 500 Gb Samsung Spinpoint, 300Gb Samsung Spinpoint, 320 Gb Toshiba? 500 GB WD Caviar. Massa Noctua Fläktar

Permalänk
Medlem

jag fundera på att köra med amd, men då med den nya phenom med 45 nm, och jag har ändå inte råd me de nya i7 prollarna, + moderkort+ ddr3.... man går ju o studerar så amds är lite mer pengareleterade till de :), behöver nog heller ingen värsting processor så för mig ser detta ganska okey ut, väldigt synd bara att det har gått så dåligt för amd ett tag.

dom får ju heller inte gå i konkurs för då kan man garantera intel höjer priserna när de inte finns nån konkurens......

Visa signatur

Dator: MSI Z77A-G45, i7 3770k, Crosair 24GB, MSI 970 4G, Samsung 840 250GB, Crucial MX500 1TB, WD Green 2TB, Phanteks Evolv ATX, Be-Quiet P7 550W skärm: Asus PB238Q, Acer p193w kringutrustning: Corsair k70 RGB, Logitech 603, SMSL SA 300 + Magic S-4 EX