Moderkortstillverkare förutspår dystra tider

Permalänk
Melding Plague

Moderkortstillverkare förutspår dystra tider

Flera stora moderkortstillverkare förutspår lägre försäljningssiffror den närmaste tiden – åtminstone när det gäller stationära datorer.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Avstängd

BS

Visa signatur

https://mega.nz/#!xNBjAJKA!OQctTR0tY5EK1Dk68MV0loIyCD3ftwL_KI...
(DX-11 DLL-fil till SweetFX/Reshade som är kompatibel med GTA 5)

Permalänk
Musikälskare

Varför BS då?

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem

Ja det är väl inte alls underligt. Något som däremot var underligt är att Handels(nån snubbe högt uppsatt) tror att det blir nytt försäljningsrekord denna jullen^^

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Permalänk
Entusiast

Dröjer nog ett bra tag innan man kan ersätta en stationär dator med en bärbar och för samma pris få samma prestanda. Men nog har försäljningen av bärbara ökat och det märks säkert av hos tillverkarna.

Permalänk
Medlem

Försäljningen av stationära kommer minska allt eftersom pga av att datorer är bra nog till det mesta nu och det tar längre tid innan man behöver uppgradera.

Film,musik,web,office allt funkar så är i princip bara spel och pro användare som har anledning att uppgradera ofta nu.

jag tror iaf att uppgraderingsracet är över för dom flesta iaf tills någonting större händer.

Visa signatur

Merkill
Ryzen 3700x,Intel ssd520 120gig,Samsung ssd830 256gig,Intel 660p 2tb,corsair 2x16gig3200mhz,Asus 570 TUF,XFX 6800 XT,Corsair 550D,Corsair AX750,Benq G2420HDBL,DELL 2412M.

Permalänk
Medlem

För några år sen blev det en standard att man hade minst en dator i hemmet. Nya standardaden är att ha en stationär och en bärbar...

Permalänk
Medlem

AMD's AM2+ moderkort är väl ett bakslag för moderkortstillverkarna, kunderna behöver ju inte uppgradera moderkort för att köra nya processorer ^^,

Permalänk
Inaktiv

Om div. tillverkare slutade spotta ut 5 nya kort i veckan kan de kanske tjäna in en slant också.

Permalänk
Medlem

Laptop marknaden lär bli mättad.... en stationär vill man ha lite mer krut i...

Visa signatur

Msi Z87-G41, i5 4670K, Asus Strix Gaming GTX 1070, Corsair 2x4096 mb 1600Mhz Vengeance, ssd disk Intel 520 180Gb, Corsair CX 600W, Chieftec chassi, Win 7.

Permalänk
Medlem

Överprissatta och med massa gimmicks...

Gör lite nononsens moderkort så får ni det sålt med samma typ av bios som i värstingkorten.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av raekan
Om div. tillverkare slutade spotta ut 5 nya kort i veckan kan de kanske tjäna in en slant också.

Håller helt med.
Behöver vi alla versioner av dem olika korten.
Bara kolla in Gigabyte och Asus som brukar släppa över 5 olika versioner av moderkort baserat på samma chipset.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BlackZam
Håller helt med.
Behöver vi alla versioner av dem olika korten.
Bara kolla in Gigabyte och Asus som brukar släppa över 5 olika versioner av moderkort baserat på samma chipset.

tanken har inte slagit er att moderkorten ligger i olika pris och prestanda? Ofta AMD/Intel/Nvidia släpper ett grafikkort/processor av en ny arkitektur, nej utan flertal processorer med i runda slängar 100-200mhz i stegvis ökning bara som exempel.

Visa signatur

Glass är gott

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nihilas
För några år sen blev det en standard att man hade minst en dator i hemmet. Nya standardaden är att ha en stationär och en bärbar...

Skulle nästan tro det mer är en stationär dator från typ 2000 och en laptop från 2007+ i de flesta "normala" hemmen. Och sedan sitter fler och fler av de som vill spela på ett Xbox 360 eller Playstation 3...

Tror att om bara typ fler speciella spel släpptes till PC skulle många fler köpa nya datorer t.ex. skulle nog många köpt en ny dator om GTAIV, Mirrors Egde etc. släpptes på PC innan tv-konsollerna etc.

Visa signatur

Neon
Citera mig om du vill ha svar!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dansk1
Laptop marknaden lär bli mättad.... en stationär vill man ha lite mer krut i...

Håller med. Dagens bärbara är såpass bra att de inte behövs uppgraderas (tänker på snabbhet i operativsystem/internet/bild/musik) på ett par år. Däremot så uppgraderas standarden inom stationära datorer hela tiden, ribban höjs med nya spel, nya rekord med överklockning osv. Men det är bara jag som spekulerar

Permalänk
Medlem

Jag tkr inte att en bärbar kan ersätta en stationär dator. Det är något speciellt men en stationär. Skulle dock kunna tänka mig att ha en bärbar som komplement till en stationär

Visa signatur

Main Rig FD Define R4 |Intel C2Q Q9650@3.6GHz|Asus P5Q-E|OCZ Reaper 4GB@800MHz|WD6400AAKS|HD6850|Corsair HX650
HTPC HDPLEX H1.S |Intel Core i3 4330|ASRock Z87E-ITX|8GB|128GB mSATA
Work Dell Vostro 3360 |Intel Core i5-3317U|8GB|Samsung 840 Pro 256GB

Permalänk

Om nu nyheten handlar om Moderkort varför är det då grafikkrot på bildern

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk

Entusiaster som föredrar stationära är ändå en ganska liten del av alla datoranvändare. För de allra flesta duger kraften i en bärbar gott samt att den har flera fördelar som storleken medför.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Calathea
Dröjer nog ett bra tag innan man kan ersätta en stationär dator med en bärbar och för samma pris få samma prestanda. Men nog har försäljningen av bärbara ökat och det märks säkert av hos tillverkarna.

Aldrig att jag ersätter min stationära med bärbar

Visa signatur

AMD Phenom II 955BE x4 @3.61GHz|SamSung 2 x 500GB 7200 RPM|Asus M4A79T Deluxe|4GB OCZ Black Edition 12800@1600MHz|Sapphire HD5870 1GB RAM|OS varierar, men mest Win XP x64

Permalänk
Medlem

Det kommer dock jag att göra, ser faktiskt ingen anledning att ha en stationär maskin längre, möjligtvis en som filserver.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hunter(Swe)
Aldrig att jag ersätter min stationära med bärbar

Permalänk
Medlem

Som sagt, att det säljs färre moderkort när trenden går mot att de kostar 3000kr och uppåt, är väl knappast konstigt, vad fan tror dem egentligen.

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fog
Som sagt, att det säljs färre moderkort när trenden går mot att de kostar 3000kr och uppåt, är väl knappast konstigt, vad fan tror dem egentligen.

Det finns mängder med vettiga & billiga moderkort från ca 400 kr och uppåt, moderkorten för 3000 kr existerar på marknaden för att det finns entusiaster som är beredda att betala för det.

Permalänk
Medlem

Det är de bärbara datorernas fel.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hunter(Swe)
Aldrig att jag ersätter min stationära med bärbar

Skulle jag inte heller.
Jag hade ändå fått koppla ett externa tangetbord till den (jag får ont av att sitta på bärbara datorers tangentbord för länge), en extra mus (jag orkar bara med plattan SÅ länge innan jag blir sur över att man kommer åt den av misstag och stänger av den helt), Jag orkar bara med skärmens position så länge innan jag placerar om den så att tangentbordet blir ännu mer oanvändbart.

...sen att de flesta bärbara datorer inte överlever så länge innan de blir ett nytt block i samlingen är ju faktiskt mer ett faktum än något annat. Min dator har hittils överlevt tre tangentbord (kaffe, cola, fest), för att inte tala om hur många uppgraderingar och byten av trasiga komponenter jag har fått göra (min integrerade nätverkskrets är ostabilt vad jag än gör med det, och är inne på mitt andra nätverkskort då åskan inte alltid är snäll).

Att försäljningen av bärbara har ökat så mycket ser jag mer som att det är en annan marknad som blivit större av folk som vill kunna ha med sig den lite var som (som min far som försöker lära sig hantera en dator genom att experimentera med den när han är ute och reser i jobbet) eller de som tycker en stationär tar för mycket plats (som min mor som har en väldigt begränsad användning hemmadatorn som epost/internet och en stationär mest skulle vara i vägen där).

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tempel
Överprissatta och med massa gimmicks...

Gör lite nononsens moderkort så får ni det sålt med samma typ av bios som i värstingkorten.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av raekan
Om div. tillverkare slutade spotta ut 5 nya kort i veckan kan de kanske tjäna in en slant också.

Kunde inte säga det bättre själv. Det stämmer så himla bra så att det är skrämmande!

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av depeo
Det kommer dock jag att göra, ser faktiskt ingen anledning att ha en stationär maskin längre, möjligtvis en som filserver.

Vill du verkligen sitta och glo på en sån där liten pluttskäm? man behöver nästan förstoringsglas för att kunna se vad som står på skärmen. Jag håller med mycket av det Xake skriver. Man ska ju ha huvudet rakt så man slipper få ont i nacken, det har man inte om man använder en bärbar. Antingen får man sitta och glo ner på skärmen eller så får man lyfta armarna så högt att man får ont där istället

Visa signatur

AMD Phenom II 955BE x4 @3.61GHz|SamSung 2 x 500GB 7200 RPM|Asus M4A79T Deluxe|4GB OCZ Black Edition 12800@1600MHz|Sapphire HD5870 1GB RAM|OS varierar, men mest Win XP x64

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TMO KOTOR
Entusiaster som föredrar stationära är ändå en ganska liten del av alla datoranvändare. För de allra flesta duger kraften i en bärbar gott samt att den har flera fördelar som storleken medför.

Jo, det är ju väldigt hög ergonomifaktor att sitta med en bärbar, har även hört att dessa bärbara brukar ha extremt bra skärmar...

Visa signatur

««« »»»

Permalänk
Medlem

Är väl som sagt för att datorerna idag är såpass bra att de håller längre. Var mer intressant med hårdvara när man spelade på datorn men nu är det PS3 som gäller för mig vad det gäller spelande.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av teejee
Det finns mängder med vettiga & billiga moderkort från ca 400 kr och uppåt, moderkorten för 3000 kr existerar på marknaden för att det finns entusiaster som är beredda att betala för det.

Säger du det...

Ge mig ett moderkort för Core i7 (dvs nästa generation) för 400kr. Jag menade självklart trenden för moderkortspriser, den har skjutit i taket den sista tiden.

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hunter(Swe)
Vill du verkligen sitta och glo på en sån där liten pluttskäm? man behöver nästan förstoringsglas för att kunna se vad som står på skärmen. Jag håller med mycket av det Xake skriver. Man ska ju ha huvudet rakt så man slipper få ont i nacken, det har man inte om man använder en bärbar. Antingen får man sitta och glo ner på skärmen eller så får man lyfta armarna så högt att man får ont där istället

Går naturligtvis att använda vanligt tangentbord, mus och extern skärm också om man vill. Lösningen är en dockningsstation, du ställer helt enkelt den bärbarar på dockan så fungerar det precis som en stationär om du har missat det konceptet.