Min subwoofer fungerar inte när jag lyssnar på musik (5.1-system)

Permalänk
Medlem

Min subwoofer fungerar inte när jag lyssnar på musik (5.1-system)

Hej!

Har precis köpt nytt 5.1-system. Min subwoofer vill dock inte fungera när jag lyssnar på musik. Basen är helt utdöd. I Realteks/ASUS konfigurationsprogram fungerar den dock som den ska.

Jag har även kört Vistas ljudkonfiguration och angivit att ljudsystemet är ett 5.1-system. Där fungerar också alla satelliter och basen bra, än så länge är det bara när jag lyssnar på musik i Windows Media Player och VLC som subwoofern inte används.

Vad kan vara problemet?

Jag kör Windows Vista Business 64 bitar.

PS. Mitt moderkort: https://www.datorbutiken.com/se/default.aspx?Product=ASP5BSE

Permalänk
Medlem

Vad har du för ljudsystem (grundtyp & modell? Och hur kopplar du det till datorn (analog, spdif, USB?)

Musik har inget särskilt basspår (i 5.1 ljud däremot så är ".1" basspåret), utan ditt ljudkort, receiver eller högtalare (beroende på typa av anläggning) måste skicka mixa ihop baskanalen från tvåkanalsljudet. Detta blir fel någonstans.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av teejee
Vad har du för ljudsystem (grundtyp & modell? Och hur kopplar du det till datorn (analog, spdif, USB?)

Musik har inget särskilt basspår (i 5.1 ljud däremot så är ".1" basspåret), utan ditt ljudkort, receiver eller högtalare (beroende på typa av anläggning) måste skicka mixa ihop baskanalen från tvåkanalsljudet. Detta blir fel någonstans.

Högtalarsystemet är detta: http://www.trust.com/products/product_detail.aspx?item=15084

Det är analogt kopplat.

Har trippelkollat kopplingen flera gånger om och det kan ju inte bara vara fel. Har dubbelcheckat mot manualen också. Ser inget fel, men subwoofern vill inte riktigt när jag lyssnar på musik.

Om jag i konfigurationsprogrammet manuellt anger styrkan på subwoofern och väljer det högsta så får jag lite bas. Givetvis har jag även satt på högsta basstyrka på subwoofern med dess vridreglage.

Men man tycker ju inte att allt ska vara på högsta för att få lite bas!?

Permalänk
Medlem

Jag köpte en gång ett 2.1 system till tjejen. Fungerade utmärkt i 5 minuter sen så slutade basen plötsligt lira. Konstigt tyckte vi ... Systemet va ett helt nytt ifrån logitech och kostade ändå några hundra.. Testade med köra emot en mp3 spelare istället ,funkade inte då häller. Så vi åkte upp till affären fick byta ut det och nu fungerar det som det ska och gjort det i drygt 2 månader Hoppas det håller !

Så har du garanti är det bara åka upp testa byta ut det.

Mvh Andreas.

Permalänk
Medlem

Tack för svaret! Grejen är den att jag tror att systemet fungerar. I konfigurationsprogrammet fungerar det utmärkt. Det är när jag spelar musik som knappt någon bas används.

Ingen som vet varför?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av G.Custer
Tack för svaret! Grejen är den att jag tror att systemet fungerar. I konfigurationsprogrammet fungerar det utmärkt. Det är när jag spelar musik som knappt någon bas används.

Ingen som vet varför?

Därför att musik inte har någon subwoofer kanal utan använder höger och vänster front i stereo.

Visa signatur

Fuck fruit! Sitting around being all smug on trees and in pies.
En vänlig liten puff blev en hatisk knuff.
Keso är köttfärs gjord på mumintroll.

Permalänk
Medlem

Det finns ingen LFE-signal i vanlig stereo. Du får aktivera flexbass/bass redirection i inställningarna för ljudkortet om du vill att subben ska användas vid uppspelning av stereomaterial.

Där sätter du en frekvens (80Hz ex), allt under det kommer skickas till subwoofern.

Visa signatur

5900X | CH8 | 64GB/3600MHz | RTX4080 | SN850 | H2O 2*360 Rad | LG CX48 | Ananda Nano, D30Pro & rHead