13 Nehalem för servrar och arbetsstationer nästa kvartal

Permalänk
Melding Plague

13 Nehalem för servrar och arbetsstationer nästa kvartal

Första kvartalet nästa år lanserar Intel flera processorer för servrar och arbetsstationer. Dessa är baserade på Nehalemarkitekturen, precis som Core i7.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

13 st hela nya proppar? shitt.. undra om det verkligen är bra att pumpa ut så många när det inte skiljer dirext mycket mellan en upp elelr ner. varför inte solla bort hälften? eller är det ett sådant spann mellan singel / dual / quad att det måste vara så många?

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem

kanske blir sig en Xeon E5502 isåfall om klockar någolunda

Visa signatur

| ASUS P8Z77-V DELUXE | Intel Core i7 2700K @ 4.7Ghz | 16GB Corsair Vengeance 1600Mhz @ 8-8-8-24 |
| ATi Radeon HD 6950@6970 (900|1350Mhz @ 1.14v) | Corsair Force GT 120GB | Corsair HX 650W |
| Nvidia's GT300 yields are less than 2% | Min ArmA2 YouTube Kanal |

Permalänk
Medlem

konstigt me så många... varför inte ha färre och mer prisskillnad mellan dem istället? :).... nåja, finns säkert en bra anledning till de hela

Visa signatur

Dator: MSI Z77A-G45, i7 3770k, Crosair 24GB, MSI 970 4G, Samsung 840 250GB, Crucial MX500 1TB, WD Green 2TB, Phanteks Evolv ATX, Be-Quiet P7 550W skärm: Asus PB238Q, Acer p193w kringutrustning: Corsair k70 RGB, Logitech 603, SMSL SA 300 + Magic S-4 EX

Permalänk
Avstängd

Högst troligt exakt samma tillverkningsprocess, bara olika samples som hamnar i olika kategorier, kan nog handla en e5502 och klocka den rätt bra.

Visa signatur

8x64-bit POWER5+, 2TB memory, 15.2mb L2-Cache, 2xFC & 2X10Gbit Ethernet -- en _riktigt_ dator har IBM P5+.

Permalänk
Medlem

Dock välldigt sällsynt med ett server moderkort som tillåter dig att överklocka, spec. hos de större leverantörerna (dell, hp, supermicro, etc).

Visa signatur

Data Center Operator

Permalänk
Medlem

Är kodnamnet "Clovertown"?

I övrigt en trevlig nyhet för främst företag och prestandakrävande entusiaster (i deras servrar) skulle jag tro. Personligen klarar jag mig dock med typ P3/P4-servrar... Men å andra sidan kräver jag inte så mycket som privatperson:P.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av The Mupp
kanske blir sig en Xeon E5502 isåfall om klockar någolunda

Jag tror inte det är riktigt rätt modell du riktar in dig på ifall du inte kör ett server liknande P2 moderkort. Ifall du söker en processor för ett vanligt en-socket moderkort är det Xeon 3000-serien du ska titta på.

Kommer Xeon 7000-serien att dyka upp ännu senare än dessa?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=FULLMOON=-
13 st hela nya proppar? shitt.. undra om det verkligen är bra att pumpa ut så många när det inte skiljer dirext mycket mellan en upp elelr ner. varför inte solla bort hälften? eller är det ett sådant spann mellan singel / dual / quad att det måste vara så många?

Tänk lite innan ni skriver gott folk, finns säkerligen många anledningar, men börja med att utgå från att inte alla kunder är gejmers eller småbarn som bor hemma etc, detta är en server processor, en uppenbar anledning kan således vara att server processorer oftast inhandlas i större kvantitet än en stycken. D.v.s. köper du hundra processorer blir prisskillnaden och prestandaskillnaden större med bara ett litet hopp.
Tänk dig hundra processorer a 2,66 det blir alltså 95800 dollars. Då är skillnaden större mot för 100 med 2,53 = 74400 dollars.

Ser ni.

Visa signatur

För länge sedan hade jag tydligen: Mac Book Pro 13" & Athlon 64 X2 4200+, Asus A8N32-SLI Deluxe, Corsair 3GB TwinX DDR 400, 2x Raid 0 Seagate Barracuda 160GB:s SATA, GeCube Radeon x1900xt , Nec ND-3500, Audigy2 Platinum, Cooler Master ATC-201 m.m.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KimTjik
Jag tror inte det är riktigt rätt modell du riktar in dig på ifall du inte kör ett server liknande P2 moderkort. Ifall du söker en processor för ett vanligt en-socket moderkort är det Xeon 3000-serien du ska titta på.

Kommer Xeon 7000-serien att dyka upp ännu senare än dessa?

tänkt införskaffa allt helt ifrån scratch, varför ska jag titta på 3000 serien dom va dyrare

Visa signatur

| ASUS P8Z77-V DELUXE | Intel Core i7 2700K @ 4.7Ghz | 16GB Corsair Vengeance 1600Mhz @ 8-8-8-24 |
| ATi Radeon HD 6950@6970 (900|1350Mhz @ 1.14v) | Corsair Force GT 120GB | Corsair HX 650W |
| Nvidia's GT300 yields are less than 2% | Min ArmA2 YouTube Kanal |

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Egd
Är kodnamnet "Clovertown"?

Clovertown är gårdagens Xeon 5000-serie. Conroe-baserad, syster till Q6600, typ.
Detta är Gainestown.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av The Mupp
tänkt införskaffa allt helt ifrån scratch, varför ska jag titta på 3000 serien dom va dyrare

3000-serien är till för single socket-brädor medan 5000-serien är för dual socket-brädor. 7000-serien är för 4S+.
Så fortfarande, kolla i7 istället för Xeon-serien. Om du nu förstås inte skall bygga en herrejösse workstation.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av KimTjik
Kommer Xeon 7000-serien att dyka upp ännu senare än dessa?

Japp, Q3'09. AMD får leka fritt i 4S+-branschen tills det.

Visa signatur

That's just my opinion, I could be wrong...
> C2Q Q6700 > 8GB PC6400 > Gigabyte 965P-DQ6 > HD4870X2 & HD4650
> Lian Li PC-201B > Corsair HX620 > 10.46TB > HP LP3065 & 2x HP LP2065

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av The Mupp
tänkt införskaffa allt helt ifrån scratch, varför ska jag titta på 3000 serien dom va dyrare

Dyrare i förhållande till Core i7 kanske, men å andra sidan har den två kärnor. Varför jag undrade är pga att den Xeon du talar om är avsedd för ett två-socket moderkort, och samtidigt skriver du om överklockning. Därför antog jag att det var fel CPU för uppgiften. Finns det någon typ av Skulltrail moderkort för dessa Xeon som skulle passa?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KimTjik
Dyrare i förhållande till Core i7 kanske, men å andra sidan har den två kärnor. Varför jag undrade är pga att den Xeon du talar om är avsedd för ett två-socket moderkort, och samtidigt skriver du om överklockning. Därför antog jag att det var fel CPU för uppgiften. Finns det någon typ av Skulltrail moderkort för dessa Xeon som skulle passa?

är det värkligen så omöjligt att överklocka dom prollarna? kommer ihåg när amd va på högkant då va det en hel del folk som köpte opteron cpuer och klockade dom ju?

Visa signatur

| ASUS P8Z77-V DELUXE | Intel Core i7 2700K @ 4.7Ghz | 16GB Corsair Vengeance 1600Mhz @ 8-8-8-24 |
| ATi Radeon HD 6950@6970 (900|1350Mhz @ 1.14v) | Corsair Force GT 120GB | Corsair HX 650W |
| Nvidia's GT300 yields are less than 2% | Min ArmA2 YouTube Kanal |

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av The Mupp
är det värkligen så omöjligt att överklocka dom prollarna? kommer ihåg när amd va på högkant då va det en hel del folk som köpte opteron cpuer och klockade dom ju?

Jag kan varken säga bu eller bä om hur bra dessa Xeon är att överklocka, men jag har fortfarande inte förstått huruvida du tänkte dig ett två-socket moderkort, vilket processormodellen du nämnde är gjord för. Alltså något i stil med detta: http://www.intel.com/Products/Server/Motherboards/S5000PSL/S5...

Länken visar ett moderkort som stöder nuvarande Xeon 5000-serien. Troligen är det inte den här typen av lösning du tänker på när du hänvisar till Opteron. Kolla t ex på prisjakt.se under AM2 processorer och du kan även där se en serie av Opteron processorer, men du ser då att beteckningen skiljer sig ifrån t ex Socket F: vanligen 1xxx för AM2 och 2xxx eller 8xxx för Socket F (beroende på antalet socklar på moderkortet, dvs 8xxx för fyra och fler).

Jag hoppas att jag inte tjatar om något du redan vet.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KimTjik
Jag kan varken säga bu eller bä om hur bra dessa Xeon är att överklocka, men jag har fortfarande inte förstått huruvida du tänkte dig ett två-socket moderkort, vilket processormodellen du nämnde är gjord för. Alltså något i stil med detta: http://www.intel.com/Products/Server/Motherboards/S5000PSL/S5...

Länken visar ett moderkort som stöder nuvarande Xeon 5000-serien. Troligen är det inte den här typen av lösning du tänker på när du hänvisar till Opteron. Kolla t ex på prisjakt.se under AM2 processorer och du kan även där se en serie av Opteron processorer, men du ser då att beteckningen skiljer sig ifrån t ex Socket F: vanligen 1xxx för AM2 och 2xxx eller 8xxx för Socket F (beroende på antalet socklar på moderkortet, dvs 8xxx för fyra och fler).

Jag hoppas att jag inte tjatar om något du redan vet.

nej då ingen fara om att tjata på något jag redan vet, det är bättre det blir sakt en gång för mycket än en gång för lite. jag funderar på en 4850e förut efter som jag bara ska ha lite skol arbeten och etc på den.

men vet inte vad för mobo man skulle valt då har inte konsentrera mig så mycket på amd mobos den senaste tiden om man säger så :/

ang överklockningen så va det bara för spänningens skull, men det är väl samma socket på 3000 serien och 5000 serien? så varför funkar inte 5000serien på singel socket kort?

Visa signatur

| ASUS P8Z77-V DELUXE | Intel Core i7 2700K @ 4.7Ghz | 16GB Corsair Vengeance 1600Mhz @ 8-8-8-24 |
| ATi Radeon HD 6950@6970 (900|1350Mhz @ 1.14v) | Corsair Force GT 120GB | Corsair HX 650W |
| Nvidia's GT300 yields are less than 2% | Min ArmA2 YouTube Kanal |

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av The Mupp
så varför funkar inte 5000serien på singel socket kort?

Du kan ju alltid kolla upp det. Jag vet inte vad oddsen är för att få tag på en kombination av CPU, moderkort och BIOS som fungerar ihop, men det kanske inte är omöjligt. Berätta gärna om du finner ut något.