Sanktionsdirektivet kritiseras

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av duck_the_hitman
@snap5ter mmm, ännu mer kontroll och övervakning och begränsningar - DET ska få folk att vilja betala.

Tyvärr så MÅSTE det till kontroller, övervakning och åtminstonde vissa begränsningar. De som inte VILL betala kommer heller inte att göra det förrän de blir tvugna...
Hur skulle det se ut om tex bilhandlarna lämnade bilarna ute med nyckeln i?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Peo_Bond
Om du köper i fysisk skivbutik brukar man få provlyssna en skiva om man känner för det. Men det finns streamingtjänster där du kan lyssna på låtarna också. Ganska många artister har så du kan lyssna på deras låtar direkt på deras sida också.

Jotack jag vet att man kan provlyssna innan, men det betyder inte att "skitlåtarna" som jag inte är intresserad av på albumet inte kostar något, man får faktiskt betala för dem med.

Citat:

Mjo, det är därför det skapas demos. Men för att kontra lite till: http://trygames.com/
Fick ner en 48timmars civ3 play the world för något år sen därifrån. Men det ser ut som att det är USA only nu. Men det finns och det kommer antagligen vidareutvecklas...

Speldemos innehåller oftast en eller flera begränsningar på ett eller annat sätt... De spel som jag känner att jag vill betala för är de spel som är så roliga att jag spelar dem en gång fullt ut och kanske spelar dem fler gånger i framtiden.
Samma sak med filmer. Hyr först och köp sedan, som jag försökte förklara i mitt första inlägg.

Jag kanske bör poängtera att mina idéer egentligen är mer nyanserade än den lilla info jag skrivit här. Försöker fatta mig kort och endast förklara innebörden med idén...

Jag är ingen duvunge, 35 bast med 20 års manisk erfarenhet av datorer samt 2 års utbildning i programmering med endast VG och MVG i samtliga ämnen. Jag kan dessutom nämna att jag tidigare körde och administrerade uppemot 20 servrar för varierande ändamål i min lägenhet innan jag skaffade familj och villa med en sunkig ADSL på 3.5Mbit.
Bland annat hade jag en 0-day ftp som det strömmade in 10 -15 filmer/dag +spel, mjukvara och musik. Drev dessutom Huvudhubben till ett numera nedlagt dc nätverk med +4000 användare och streamad hub-radio ifrån min shoutcast server 24/7 Så jag vet hur saker och ting går till och har min erfarenhet till grund för mina idéer.

Jag kanske bör tillägga att detta var INNAN det blev olagligt i Sverige.
Numera saknar jag dessutom både tid och bandbredd för detta.

Avslutningsvis:
Om man inte ens får försöka att kontrollera innehållet man har givit ut som finns på internet så KAN man inte heller göra det.
Det material som i dagsläget redan finns på internet är därmed i princip förlorat.

I så fall så återstår bara att starta ett nytt internet.
Internet_2 kommer att vara MAX kontrollerat och endast släppa in användare (privat personer och företag) som sköter sig och vid tecknat avtal före användandet av det har skrivit under på att han/de skall följa de lagar, regler och bestämmelser det innefattar.

Permalänk
Medlem

Om någon lånar min bil och kör vårdslöst, för fort och bilens reg.nr. fastnar i fartkamera, alternativt att en lobby organisation skriver ner det. Är det då jag som ägare till bilen som blir åtalad för att min bil användes? Nej. Naturligtvis inte.

Varför ska då jag bli åtalad för att någon lobby förening tycker de har sett mitt IP nummer användas i illegal fildelning? Vem säger att det är jag som utfört handlingen? Bara för att det är mitt IP nummer och ev. min dator saker finns på, innebär det ju inte att jag som ägare begått en brottslig handling. Någon kan ju ha lånat min dator och IP adress?

Permalänk

Det är detta som är problemet eftersom våra makthavare verkar väldigt oinsatta och så även domstolar. Det är kanske inte många som ens vet vad en DDoS eller DoS attack är eller vad spoofing är och hur lätt det egentligen är att ta över en dator som inte är skyddad. Så länge den stora massan saknar kunskapen eller viljan att skydda sin internetuppkoppling (och även då är det inte helt hundra att inte en erfaren hacker tar sig in på ens lina) så är det idiotiskt att jämställa ett IP nr med en person eftersom det inte finns några som helst bevis på att denne är den riktiga boven. Nu ägnar sig visserligen inte personer som tar över andras datorer åt småsaker som att ladda ner utan betydligt grövre saker som ger avsevärt högre straff men om denna lag går igenom kommer nog en del som har kunskapen att använda den för att slippa åka dit för att de laddat ner något som anses som brottsligt. Själv anser jag att den nya lagen som infördes för ett par år sedan är den mest korkade lag vi någonsin haft och att den kom till på grund av påtryckningar från USA. Nej det var bättre förr på sätt och vis då det bara var ett fåtal som gillade att spela spel för då slapp vi alla dessa idiotiska skydd som bara blir värre och värre. Det är först nu när den stora massan fått upp ögonen för något som jag är uppväxt med och älskat sedan barnsben utgivarna fått storhetsvansinne. Det fanns en tid då Electronic Arts stod för något positivt och annorlunda och även om dom har hittat tillbaks till detta iom alla spel dom ger ut verkar dom inte inse att om dom inte tar bort aktiverings begränsningarna kan deras dagar vara räknade.

Edit: Kollade just på avsnitt 27 av Invisible Walls (riktigt underhållande och intressant program på GT´s hemsida) och i det avsnittet tog dom upp EA´s spel NBA 09 där de som köper spelet i andrahand måste betala en viss summa pengar för att få tillgång till en feature som egentligen är en del av spelet och denna s.k feature är att kunna spela på Live. Japp det stämmer de som köper spelet begagnat kommer alltså bli tvungna att betala för att få möjligheten att spela spelet mot andra spelare över nätet. Detta visar återigen på att EA knappast kommer ge sig i frågan om att försöka se till att det inte kommer löna sig att köpa spel i andrahand eller att dom inte också ska få en del av kakan. Är det verkligen ett bolag man vill stödja som behandlar sina köpare på detta sätt? En stor anledning till att EA´s sportspel säljer bra är garanterat att de som köper dom nytt förr eller senare har tänkt sälja spelet när dom tröttnat på det. Således biter EA återigen den hand som föder dom eftersom allt färre nog kommer köpa deras spel om dom inte kan sälja dom vidare. Så ni som köper EA spel bör också vara medvetna att det är ni och inga andra som kommer se till att det i framtiden inte kommer vara lönsamt eller kanske inte ens gå att köpa spel i andrahand, är detta verkligen den framtid ni vill ha? Ta en funderare på detta nästa gång ni tänker köpa ett spel som det står EA på ;).

Följande länk visar att folk är riktigt, riktigt trötta på den typ av skydd som EA nu använder och som (ironiskt nog) Take2 till slut insåg inte var värd att behålla. Eftersom EA till skillnad från Take2 däremot har betydligt fler spel som folk köper i andrahand är det väl föga förvånande att dom fortsätter att använda detta skydd trots att folk visat sitt missnöje på diverse forum. Hur som helst så visar följande länk vilka spel som använder sig av det nya Securom men framför allt vilka spel som använder sig av aktiverings begränsningar. http://www.reclaimyourgame.com/index.php?option=com_content&v...

Visa signatur

Jack of all trades

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SNAP5ter
Tyvärr så MÅSTE det till kontroller, övervakning och åtminstonde vissa begränsningar. De som inte VILL betala kommer heller inte att göra det förrän de blir tvugna...
Hur skulle det se ut om tex bilhandlarna lämnade bilarna ute med nyckeln i?

Så upp åt väggarna fel.... stöld och kopiering är TVÅ helt skilda saker det borde väl du veta som har VG och MVG i allt....

Sen är det väl mer upp till alla skivbolag och filminstitut att ändra sin syn på kunden inte tvärtom. Hur fan kan Google tjäna så mycket pengar på just internet? De om någon borde väl ta SONY MGM och alla andra skitföretag och föreläsa lite vett. Alla webbsidor med någon som helst karaktär har reklam, även denna sida. Varför betalar inte du för att titta här? Nej för annonsintäkter tar hand om just det problemet. Om sweclockers inte hade det och la upp för endast betalande kunder skulle de bli ganska kortlivade. Eller ska de lägga upp feta juridiska anmälningar på folk som ghostar deras sida för att det finns ett intresse att komma åt deras information?

Om du och alla andra kunde tänka lite längre än vad näsan var lång så kanske det fanns andra marknadsmodeller för mediet internet. Det är inte svårt och massan finns där. Skitlätt att marknadsföra dig för miljoner och åter miljoner. Sen handlar lagen mer om att en lekman ska kunna "rota" hemma hos dig vilket äcklar mig.

Visa signatur

Bibeln var skriven av folk som trodde jorden var platt....... Så undrar man varför man tycker kristna är konstiga?

Permalänk

@snap5ter du verkar inte fatta vad mänskliga rättigheter eller frihet innebär eller står för.
du föreslår att staten olagliggör alla program som som kan användas för piratkopiering och att mediaskaparna ska installera spionprogramvara på sina användares datorer som kan anmäla dessa användare.

35 år och har familj my ass, du är nån 12 åring som gillar att bränna myror, det passar bättre in på ditt sätt att vilja missbruka makt.
din beskrivning av "viruset" blows your cover om inget annat, ingen med 20 år bakom datorn och 2 års programmeringsutbildning skulle prata så.

och ingen befolkning i ett fritt land skulle gå med på dina absurda ideer.

Visa signatur

shintel + novideo stationär, shintel + novideo bärbar, Ayymd bärbar 4 teh memez
One of my absolute top games: Natural Selection 1, a Half-Life 1 mod
1. Install HL1 2. Follow instructions: https://www.ensl.org/articles/1086 skim: https://www.ensl.org/articles/464 Warning: Bring thick skin for salty vets! ^^
Också: PlanetSide 2 https://en.wikipedia.org/wiki/PlanetSide_2

Permalänk
Medlem

IPRED lagen -

Citat:

Ursprungligen inskrivet av t0tt3
Så upp åt väggarna fel.... stöld och kopiering är TVÅ helt skilda saker det borde väl du veta som har VG och MVG i allt....

Sen är det väl mer upp till alla skivbolag och filminstitut att ändra sin syn på kunden inte tvärtom. Hur fan kan Google tjäna så mycket pengar på just internet? De om någon borde väl ta SONY MGM och alla andra skitföretag och föreläsa lite vett.

Stöld och kopiering... mhmm...ok... men 2 fel blir inte 1 rätt...
Man kan alltid se på en sak ifrån mer än ett håll.

Kontroller behövs tyvärr och finns överallt i vårt samhälle idag. Du tänker inte på det bara...

Ett par andra målande exempel då:

1) Du är i affären, du är på väg till kassan och får syn på senaste exemplaret av "microdatorn" eller "pc för alla" (Strunt samma vilken tidning). Du vet eller upptäcker att du saknar pengar till den och tar upp din mobilkamera för att fotografera sida efter sida... Du har inte tagit tidningen med dig så det är inte stöld... Eller? (Spioner fotograferar dokument emellanåt med...)
Och även ifall man har betat för tidningen så innebär det inte att man är tillåten att skanna in den där hemma för att lägga upp den på nätet.

2) Är det ok att provsmaka eller rent av frossa hejdlöst ifrån plockgodiset på Ica utan att betala bara för att det går att göra det...??? Skulle inte tro det. Ponera att Ica hade en sparbössa som kunderna själva betalade i när de gick ur butiken och skippade alla kassörskor. Hur skulle deras svinn se ut i butikerna då tror du.

Och sedan ang. ditt inlägg om Google... hehe

Du verkar inte vara speciellt påläst om google och deras metoder.
Såvida JAG inte har missuppfattat var jag har läst så:
De samlar info om alla besökare och kunder...
De kollar tex. vilken sida du besökt innan du går in på deras sökmotor osv.
Allt för att optimera den reklam som visas för DIG... Denna information säljs säkert även vidare till andra aktörer. Mot STORA förtjänster. Tycker du att det är ok att de samlar in och säljer info om dig. Är inte detta beteende att kontrollera folk?
Borde inte du i så fall få betalt likt artisterna vill ha betalt för det som kommer ifrån dem?

Det man inte vet om har man inte ont av...
Förresten, VG och MVG innebär inte att man är ofelbar. Hur ser dina betyg ut?

Jag är inte heller så sugen på de här lagarna, men jag är mogen nog att inse att det återigen tyvärr måste till kontroller för att saker och ting skall fungera. Folk är inte alltid ärliga...

Frågan är bara hur det skall gå till utan att kränka medborgarna och sätta dit gemene man istället för de som släpper materialet på nätet av olika syften...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av duck_the_hitman
@snap5ter du verkar inte fatta vad mänskliga rättigheter eller frihet innebär eller står för.
du föreslår att staten olagliggör alla program som som kan användas för piratkopiering och att mediaskaparna ska installera spionprogramvara på sina användares datorer som kan anmäla dessa användare.

35 år och har familj my ass, du är nån 12 åring som gillar att bränna myror, det passar bättre in på ditt sätt att vilja missbruka makt.
din beskrivning av "viruset" blows your cover om inget annat, ingen med 20 år bakom datorn och 2 års programmeringsutbildning skulle prata så.

och ingen befolkning i ett fritt land skulle gå med på dina absurda ideer.

Först & främst. Har du läst reglerna om inlägg?
Inga nedvärderande inlägg...
Tycker du verkligen att jag skriver med mentalitet som en 12 åring... I så fall borde du kontrollera ifall det finns någon kurs i verklighetsuppfattning. Det verkar åtmindstonde som att det finns behov av en sådan kurs i så fall...
Påminner verkligen mitt ordval och min grammatik om vad en 12-åring presterar???...
Skulle inte tro det... (Även om den inte är perfekt.)

Jag ÄR 35 med 1 fru och 1 son vid namn Ludwig... Gillar ej myror men bränner dem inte... Jag har blivit mobbad och utnyttjad av "vänner", bekanta och chefer i ca 25 av mitt drygt 35 år långa liv... Jag vill definitivt varken missbruka eller utnyttja andra... Jag vill bara få vara ifred och leva MITT liv mer eller mindre... Jag "VILL VÄL" helt enkelt... Gällande allt och alla. BÅDE gällande frihet och mänskliga rättigheter. Personligen så HATAR jag maktmissbruk i och med min historik... (Har jag betonat detta tillräckligt nu?)

Jag har ALDRIG skrivit att jag vill installera NÅGON programvara på användarnas datorer. Läs innan du svarar...
"Mitt" "virus" körs ifrån CD/DVD skivan via "Autorun.inf" och ingenting installeras på datorn. (Det kan köras ifrån ram minnet).
Dessutom så meddelar det endast eventuellt missbruk och polisanmäler anmäler endast vid upprepade och uppenbara försök att kopiera skivan. (Varför starta ett brännarprogram minst 3 ggr i följd innan du tittar på filmen?) Ingen kommer att tvinga någon att ladda ner någon film, MEN... Ifall de gör det så måste de först ha hyrt filmen/spelet/musiken/programvaran och godkännt villkoren för avsett ändamål. Precis som när du skriver under och hyr en film normalt sett...
Om du tar en vara i en butik så måste du godkänna att de tar betalt... Annars så har du ju inte handlat något utan istället tagit/stulit det.
Att olagliggöra brännarprogram osv. är givetvis totalt uteslutet.
Det jag vill begränsa är att de körs SAMTIDIGT med en upphovsrättsskyddad skiva i DVD'n.

Jag tar gärna kritik för mina inlägg, men ser helst att den är befogad och gärna konstruktiv... (Många svåra ord för en 12-åring i den här texten...)

De mothugg som jag har fått hittils på min idé visar endast på att det finns folk som klagar på allt som gör att de kan tvingas att betala för tjänster som de kan dra nytta av utan att betala för det de vill ha... Det är ibland annat ER de vill åt med de här lagarna... (Ni borde ej stå först på listan dock.)

I dagsläget så räcker det ju att de observerar eller rent av får en husrannsakan av en annan anledningen mot en användare som laddar ner, beslagtar deras dator och läser ifrån loggarna ip-adresserna till respektive connection för att bevisa förekomst av film, musik eller programvara.

Mitt förslag vill förhindra programvaran som möjliggör själva nedladdningen av dessa filer som saknar kopieringskydd. Jag har inte nämnt något om existensen av de aktuella filerna (musik, film spel osv.) på din HD.
Den programvara som existerar idag kan (i de flesta fall) garanterat modifieras och anpassas för mina idéer och utgivarnas syften och därmed godkännas för användning.
Dina uppgifter är du ju ändå tvungen att lämna ut för att hyra en film eller skaffa ett bensin eller kreditkort idag. Varför accepterar du det där men ej i dessa fallen?

Jag vill betona att LOGIK är något som ALLTID fungerar.
Fler människor borde begrunda detta påstående... (Framför allt de som har mest att säga till om här på denna planet. (En parentes i parentesen... hehe.. Se logiskt på hur jag skriver)).

Bara för att internet mer eller mindre har varit laglöst förr, så innebär det inte att vi kan ha det så framöver. I så fall kommer de som bestämmer här i världen slutligen bli tvingade att börja om ifrån scratch...
Dvs. mitt tidigare nämnda "Internet_2"... Tänk efter själv... Med LOGIK tack... Det är i så fall MYCKET sorgligt , men förmodligen sant...

Förresten så kan jag lanske passa på att ge reklam åt mitt förslag på google's tävling inför deras 10 års jubileum "project10tothe100". Mitt förslag går ut på att starta ett modernt pyramidspel till förmån för valfri enligt (via hemsidan) omröstning vald välgörenhetsorganisation. Jag tror att det med moderna verktyg och databaser är fullt möjligt att göra detta till ett globalt revolutionärt spel som i princip ALLA vinner på!!!
Röstingen börjar 27/1 - 2009 (tror jag) och jag hoppas att ni som stolta medborgare i landet som grundat och årligen står för nobelpriset
ser logiskt på vad jag skriver i mina inlägg och verkligen förstår att jag vill väl som sagt...

Adressen till googles tävling:
http://www.project10tothe100.com/index.html

Vill ni veta mer om denna idé så fråga gärna. (Jag är en reletivt ny medlem här och får tyvärr ej skriva under "övriga ämnen" (Tar därför nu i förbigående därför upp detta här för att återigen visa på min personlighet...Maktmissbrukare...LOL... Vänd någonting negativt till något positivt... DET är mer min stil...)

Den totala vinstsumman är på ca 70 miljoner kronor och man kommer även att få proffessionell hjälp med att verkställa sin idé...

Om ni tror på mig så hjälp mig då att förbättra världen...
Rösta på mig och hjälp gärna till att marknadsföra detta förslag i deras tävling, sprid ordet... Go with the wind... hehe

Det enda jag känner att behöver ursäkta mig för är att mina inlägg blir såååå långa... Samt min grammatik + en del felstavningar...
Här borde jag kanske nämna att jag använder för många punkter när jag skriver... MEN det ger poång åt det jag vill poängtera...
(Fler svåra ord för en 12-åring...) <-----

(Nu får vi se ifall det blir några intressanta kommentarer till detta...)

Permalänk
Medlem

1) Du är i affären, du är på väg till kassan och får syn på senaste exemplaret av "microdatorn" eller "pc för alla" (Strunt samma vilken tidning). Du vet eller upptäcker att du saknar pengar till den och tar upp din mobilkamera för att fotografera sida efter sida... Du har inte tagit tidningen med dig så det är inte stöld... Eller? (Spioner fotograferar dokument emellanåt med...)
Och även ifall man har betat för tidningen så innebär det inte att man är tillåten att skanna in den där hemma för att lägga upp den på nätet.

2) Är det ok att provsmaka eller rent av frossa hejdlöst ifrån plockgodiset på Ica utan att betala bara för att det går att göra det...??? Skulle inte tro det. Ponera att Ica hade en sparbössa som kunderna själva betalade i när de gick ur butiken och skippade alla kassörskor. Hur skulle deras svinn se ut i butikerna då tror du.

@ 1 och 2. blev förmycket att läsa sen. får läsa senare.

1. om ingen ser dig, och du inte sprider det utan använder det för personligt bruk ser jag inget problem med det. sen skulle du ju ändå inte köpt tidningen, så dom förlorar ju inga pengar på dig.

2. du vet att det finns självbetjäning på ica, där kan du välja att läsa alla streckkoder, eller inga.

Visa signatur

1: 3600x-16GB-1070ti
2: 1600x-16GB-580x
3: fx8350-16GB-1050ti

Permalänk

SNAP5ter: Om du är 12 år så behärskar du en oerhört avancerad retorik ;). Så nej jag tror knappast att du är 12 bast utan är i den ålder du säger dig vara. Jag är själv inte någon barnunge och har också levt ett liv där man fått göra saker som många andra nog aldrig gjort. När man fått ta tillräckligt mycket skit tar det till slut stopp och man lovar sig själv att det aldrig mer ska hända. Det är synd att sådant här får förekomma i sverige men tyvärr är detta den bistra sanningen.

Angående dina liknelser med att stå i affären och fota en tidning så är iaf den betydligt bättre än många andras eftersom det är precis så det går till när något man laddar ner illegalt från nätet skapas (fast det är betydligt mer komplicerat än att bara fota en tidning dock).

I båda fallen finns således originalen kvar och går att sälja för samma summa pengar (enkelt beskrivet för det är ju som med pengar ju fler som finns i omlopp ju mindre får man för dom) och har alltså inte blivit stulet. Däremot så är det stöld oavsett om man äter upp godiset utan att betala för det i butiken eller stjäl det för senare bruk eftersom godiset man äter skulle ge affären en viss summa pengar.

Som någon skrev ovan så skulle nog personen som fotade tidningen ändå knappast köpa den och är således inte ett bortfall av inkomst. Däremot är det inget som säger att nästa person som ser det som fotats skulle skita i att köpa tidningen men även här osäkert om denne verkligen skulle köpa den. Det absolut bästa sättet att få stopp på piratkopieringen är att gå till källan (iaf i de fall då spelen kommer ut innan retailen kommit ut i butik eftersom dessa har kommit över spelet på sådant sätt att straffet för detta är avsevärt högre än att bara lägga upp en fil på nätet.

Jag hade kunnat tänka mig något i stil med din lösning så länge den inte hindrar mig i mitt sätt att använda min dator. Dagens DRM (speciellt EA´s) jävlas bara med köparen och ALDRIG med de som laddar ner olagligt eftersom grupperna som släpper spelen på nätet ser till att knäcka dessa skydd. Många trodde att STEAM skulle lyckas men nej inte ens Valves sätt att kräva att man kopplar upp sig mot en server och har ett litet program aktiverat hela tiden funkade eftersom dessa personer besitter väldigt avancerade datorkunskaper. Ja Valves och EA´s lösning funkar alldeles utmärkt för de som inte besitter dessa kunskaper men inte ens EA´s senaste skydd (som är det absolut värsta som finns ute på marknaden) hjälpte för att se till att folk inte kunde ladda ner spelen illegalt. Det enda som hänt är att många oinsatta köpare fått väldiga problem och har i vissa fall blivit uppmanade att köpa en ny produkt. EA skiter blankt i vad deras köpare säger så länge dom vet med sig att dom säljer bra ändå. Felet många gör när ett skydd kommer på ett spel som dom vill ha till pc är att köpa det på konsol. Jag menar det kvittar väl om EA säljer spelet på pc eller konsol så länge dom faktiskt säljer det. Det enda riktiga i en sådan situation är en regelrätt bojkott så som jag gör för "money talks bullshit walks"...

Till sist, en stor anledning till att pc försäljningen dalar är nog inte bara att folk kopierar dom utan även att det idag är kvantitet före kvalitet. Konsolägare har inte varit lika bortskämd med bra spel som vi varit på pc väldigt länge nu och det märks eftersom de populäraste spelen idag till konsol är från företag som ligger bakom många pc spel. Visst gillar även jag att industrin vuxit som den gjort men samtidigt sörjer jag för denna nya utveckling eftersom spel idag produceras med löpande band principen (samma sak som musikindustrin nu haft ett bra tag) och detta gör att utvecklare inte längre behöver lägga ner tid på att göra kvalitativa spel. Som stort fan av Ut serien så är det med stort vemod jag inser att Ut 3 inte alls är det spel det hade kunnat vara om inte Epic rönt så stora framgångar med Gears of War. Det jag försöker säga helt enkelt är att spelen idag är för casual gamers medan dom på min tid var för hardcore och jag är nog lite av en hardcore spelare i botten.

Visa signatur

Jack of all trades

Permalänk

@snap5ter jag mena förståss inte att såra dig eller nåt. jag var nog för rakt på i mitt inlägg.
det är bara sättet jag är på.
och tummen upp för att du slutat ta skit från medmänniskor!

dock står min åsikt kvar, oavsett hur mkt logik du använder.
du verkar vara förblindad av din egna ide och inte inse hur intrusive (inkräktande?) den är.
Det är just det att piratkopiering som tjänst, mätt i användarvänlighet och bekvämlighet, är MYCKET mer attraktiv än de lagliga alternativen (och då tänker jag inte på priset).
Om mediabolgen ändrar sin säljmodell till en med samma egenskaper, och ett rimligt pris, så har de MYCKET mer att tjäna än att brottas med piracy.

detta är offtopic, men mitt förslag lutar mot att övertala folk att frivilligt gå över till betalning på något smidigt sätt. Man kommer inte få med ALLA, men det är en KOMPROMISS.
En sån ide är att betala en extra avgift för sitt bredband och tanka så mkt man vill.
Det finns redan liknande saker där man betalar en fast engångsavgift för att få tanka hur mkt musik man vill under begränsad tid.

Se StealThisFilm http://thepiratebay.org/user/stealthisfilm/
and don't worry, detta är fullt lagligt
Edit:
http://stealthisfilm.com/Part1/
http://stealthisfilm.com/Part2/

Visa signatur

shintel + novideo stationär, shintel + novideo bärbar, Ayymd bärbar 4 teh memez
One of my absolute top games: Natural Selection 1, a Half-Life 1 mod
1. Install HL1 2. Follow instructions: https://www.ensl.org/articles/1086 skim: https://www.ensl.org/articles/464 Warning: Bring thick skin for salty vets! ^^
Också: PlanetSide 2 https://en.wikipedia.org/wiki/PlanetSide_2

Permalänk
Medlem

@ zsimpey
Detta inlägg är kortare. Ang. Ica: Hört talas om avstämning?
Vänligen läs hela detta inlägg dock, för nästa stycke gäller dig med.

@CorranHorn
Tack för ditt svar. Äntligen någon annan som har dragit upp huvudet ur sanden och tagit av sig skygglapparna. Men... Ang. tidningen i affären:

Jodå, tidningen finns kvar och kan fortfarande säljas.
Fast det är andra kunder som uppmärksammar ditt beteende och tar varsin tidning och gör samma sak. Beteendet sprider sig, tidningarna blir dessutom efterhand sönderbläddrade i tidningsstället och kan inte säljas de heller. Hur går det för "tidningsmakarna" då? Skribenterna blir till slut arbetslösa i detta fall med...

Kan man bara hindra människor ifrån att försöka OCH lyckas med att manipulera innehållet ï filerna så kan man också se till så att man får betalt för sitt hårda slit och många arbetade timmar.

@duck_the_hitman
Tack. En bättre och mognare respons denna gång.
Men du har nog missat att mitt förslag faktiskt är frivilligt.
Ingen tvingar dig att hyra en film i butik, men du måste visa leg ändå. Mitt förslag är ju just en fast månads kostnad + att man laddar ifrån andra användare istället för en massa servrar som bolagen slipper en massa kostnader på. Mindre kostnader för dem borde rimligtvis ge lägre pris mot kund med...

För de som inte vill eller kan betala, så finns det faktiskt precis som du skriver alternativ på nätet ändå. Det finns ju massor av musik som artister bjuder på själva, streamade filer osv.
Timbuktu har ju tex. gett ut material på nätet. För att inte nämna all open source mjukvara.

http://www.project10tothe100.com/index.html

Permalänk
Hedersmedlem

Efter att ha hållit ett öga på tråden är det väl bara att konstatera att det finns en grupp som är intresserad av att betala för sig än om inte enligt dagens modell, och en grupp som är moraliserande men inte anser att arbete är värt pengar. Naturligtvis är detta en generalisering, men utifrån vad jag här läser inte alltför långt ifrån sanningen.

Att det blivit mer eller mindre krig i frågan är inte konstigt. En part i konflikten är en industri som varit van att t o m använda sina kontrakterade artister som förbrukningsvara. I mixen blandas in teknik som raserar barriärer mellan industrin och konsumenten, och dessutom består konsumentgruppen av vissa anarkistiska element. Alltihop är en stinkande varböld.

Fördelen med tekniken är att det teoretiskt finns bättre möjligheter att nå ut med sitt skapande. Nackdelen är att det är lättare sagt än gjort. Min egen fundering är om inte MTV kulturen skapar ett dånande brus som kväver tillväxten av nyare mer kreativ musik. Var det inte Q-tip som för ett tag sedan ifrågasatte hur det kom sig att skivbolagen kontrakterade talanglöst skräp? Ju mer skräp marknaden översköljs med ju mindre blir lusten att betala för sig, och ju svårare blir det att överrösta bruset.

Vad gäller film tror jag att problemet egentligen är klart mindre. De som s k råkar i kläm är de tunga pjäserna, bolagen som ändå vilar på en tung kriminell bakgrund. Smala filmer drar sällan in stora pengar, och är som jag uppfattar det ointressanta för den typ av folk som medvetet sprider illegala kopior. Jag kan naturligtvis ha fel, men jag tror att dessa filmer lever lika mycket på marginalen nu som tidigare. Ska du verkligen lyckas se några av dessa filmer krävs det att du betalar för dig.

För att återgå till musik blev jag riktigt glad när Radiohead la upp sin skiva för nedladdning och jag bestämde mig direkt för att sätta in 100 kr för musiken, ända tills jag insåg att endast mp3 filer fanns tillgängliga för nedladdning. Jag vill inte ha några invalidiserade musikfiler i form av mp3, m4a eller något annat! Ge mig åtminstone filer i flac-format och jag blir en trogen kund. Alltså förbyttes glädjen med besvikelse. Annars är detta enligt mig modellen: artister måste komma närmare sin kundkrets och tjäna pengar på att inte bara leverera musik utan också interagera med kunderna. Även många av de gamla klassiska kompositörerna levde på att den tidens köpstarka sponsrade dem.

En annan sak som irriterar mig aningen, men som är en effekt av att tekniken ligger före utbudet är inlåsningen av media till hårdvara. Den legala idén är att du köper en massa prylar, Blu-ray spelare och brännare, mediabox med hårddisk för inspelning, väljer ett särskilt operativsystem för att få köpa programvaror som stödjer vissa TV-kort osv. Du blir sedan brottsling ifall du betalar licensen men inte har dessa prylar och helt enkelt väljer att ladda ner ett program eller avsnitt du missat. Man behöver inte vara ett geni för att se hur klumpigt och irrationellt detta är. Tyvärr är ett av problemen att mediaindustrin lyckats parasitera flera led inklusive hårdvara och lagringsmedia, och drar på så sätt in "skatt" för sina produkter. Något som jag också skulle vilja definiera som piratverksamhet.

Ytterligare ett avslutande "tyvärr" blir det ifrån min sida i det att jag är aningen pessimistisk till att vi inom snar framtid kommer att se en förbättring. En av de få inblandade som haft möjlighet att sätta ner foten så att det känts är Microsoft, men t o m de är relativt små ställda i förhållande till mediaindustrin. Dessutom är knappast dess aktieägarna intresserade av att riskera sina 85 % av PC marknaden till förmån för konsumentintressen. Dessutom är jag rädd för att de anarkistiska elementen inom fildelningen i slutändan kommer att skada "the cause", och kanske också ofrivilligt sätta tillfälliga käppar i hjulet för t ex spridningen av open-source.

Bör jag nu avsluta med en :'( ?

Permalänk
Medlem

SNAP5ter:

Nu tar du upp stöld igen... Frossa godis i butik är stöld det håller jag med dig om. Men det är inte ett lagbrott inom upphovsrätten vilket är vad vi pratar om.
Sen har jag 240 hp inom maskinteknik. Men det kvittar det var du som tog upp diverse gymnasiebetyg inte jag.

Tycker det bara blir obalanserat att försöka ta verkliga livet kontra det virtuella så som internet. Dessa två världar går inte att jämföra, isf skulle jag vara en drakdödare och hova in massa pengar på att göra diverse drycker samt slå med en hacka på en stenbit och få värdefulla stenar.

Google använder ju just reklam, youtube börjar göra det med. Varför kan inte skiv- och filmbolag göra samma sak? För de är äckligt slappa och lever kvar i 80- talet. Sen att artister snor hej vilt och ska ha betalat för det blir ju bara ironiskt. Som om en tjuv skulle anmäla nästa tjuv bara för att tjuven blev av med sitt stöldgods. Bra logik ^^

Visa signatur

Bibeln var skriven av folk som trodde jorden var platt....... Så undrar man varför man tycker kristna är konstiga?

Permalänk
Medlem

@t0tt3

Piratkopiering är stöld oavsett vilket...
"Kärt barn har många namn..."
Någon har ju trots allt stulit materialet så att andra kan kopiera det.

Folk drar nytta av arbete som någon annan utfört utan att betala för det.
Och givetvis kan och bör man också dra nytta av andras idéer.
"Man skall inte uppfinna hjulet en gång till..."

Hur skulle det se ut idag om endast uppfinnaren av hjulet fick lov att använda det i egna syften.

Att film och skivindustrin inte använder reklam är ju HELT fel ifall du tänker efter. Det kallas produktplacering bland annat...

Permalänk
Medlem

Hur kan TV kanaler klara sig då som tex tv 4?
Du betalar ju inte någon licens till dom så var är skillnaden? Jo de har _reklam_.
Varför talar INGEN om porrindustrin. De lär ju vara de som tar mest stryk pga allt leechande.

Som många vet så är det en bransch som använder internet best av alla. Då de måste hitta på nya sätt för att publicera sina verk. Eftersom Berth Milton kunde köpa 10% av AIKs aktier borde det vara ganska lönsamt. Han har ju iofs sålt dem nu men ändå så har gjort det, vilket tyder att tjänar pengar och hans så kallade "artister".

Sen gör du ett skitjobb och måste fuska till dig via elektronisk hjälp så bör man inte få betalt. Det är inte en rättighet att bli försörjd, vore bra om några i branschen självdog så man slapp höra deras skit..

Visa signatur

Bibeln var skriven av folk som trodde jorden var platt....... Så undrar man varför man tycker kristna är konstiga?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av volvopowr
Skulle inte frågan behandlas av riksdagen efter årsskiftet?
Enligt vad ni skrivit i nyheten så låter det som att det är bestämt.

Jag och flera andra hade quoteat det här men nu är det borttaget. Förbjudet att kritisera en uppenbarligen malplacerad artikelförfattare?
STASI @ Swec?

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 1060 6GB@2100/4500MHz + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk
Medlem

Det är väl knappast upp till upphovsmännen/skiv- och filmbolagen att jaga fildelare... de ska syssla med det dom kan och inte leka låsatspoliser.

Visa signatur

< :: Intel i9 9900ks@5.0Ghz/Ring@4.5Ghz | 32Gb DDR4@3600Mhz | Geforce RTX 4070 :: >

Permalänk
Medlem

IPRED

Citat:

Ursprungligen inskrivet av shelter
Det är väl knappast upp till upphovsmännen/skiv- och filmbolagen att jaga fildelare... de ska syssla med det dom kan och inte leka låsatspoliser.

Hmm... Jag läste någon nyhetsrubrik på nätet att polisen endast klarar upp 6% av brotten. 94% förblir ouppklarade. Är den här piratlkopieringen inräknad då?
Skulle inte tro det...
De har fullt upp med att hålla fartkontroller & sätta dit yrkeschaufförer och andra skattebetalare för att dra in mer pengar till den obottnade skattkistan i svårt samhälle.
Skulle man dra in denna biten i den statistiken så pratar vi promille istället för procent... Ineffektivt??? hehe

Skitsamma vem som letar efter ipadresser i dc hubbar och i torrent klienter, även om jag håller med om att det är polisens uppgift att jaga bovar och inte företagens.

Att gnälla över att våra rättigheter kränks är sin sak, men vad många glömmer är att lagförslag och olika system eftersöks med ljus och lyckta för att vi även kränker upphovsmakarnas rättigheter. De har väl rättighet att få betalt för sitt arbete... Och vi har inte rättighet att ta del av det utan att betala...

Man borde dock beakta att endast "kränka" rättigheterna hos de människor som faktiskt valt att tillåta dem att göra det. De kan (via respektive hemsidas statistik) se din ip adress i statistiken vid uthyrning eller köp av filer precis som du visar leg och blr medlem när du hyr en film eller betalar med kort i en butik. Ipadressen ger om inte annat en fingervisning om vem som gjort vad.
Det finns ju exempelvis e-leg för att bekräfta sitt id på nätet vid nytt medlemskap och ett e-leg är inte lika lätt att förfalska som ipadressen man surfar med...

Laglösheten som finns idag på internet håller inte i längden.

Permalänk
Medlem

Adapt and overcome. Den lille mannen anpassade sig, nu är det skivbolagens (etc.) tur att anpassa sig om de vill överleva. Djungelns lag råder min vän, vare sig vi vill eller inte.