Intel Core i7 lanseras världen över

Permalänk
Medlem

Kan passa på att nämna att om man reggar student-konto på Dustin Home får man en Core i7 920 för 2899:-, när billigast på prisjakt är 2939:- (från en affär med betyg 3/10). Och dessutom gratis frakt.

Permalänk

Har redan beställt ett i7 Moderkort samt cpu, ska beställa resten av komponenterna till mitt 2008 System inom snarast så jag kan ha en fullständing ny dator lagom till jul. Denna börjar ju bli lite trött och är ett år gammal till jul.

Visa signatur

[i7 2600k @ 5GHz| NH-D14, fläktar utbyta mot ljudlösa 120mm SySS 800| Asus P8P67| HD6870 DirectCU| Corsair 4x8GB (32GB) 1600MHz DDR3| Moddat Corsair 550VX | Mac Pro / G5 Chassi| 2x120GB raid0 Intel 520 sys+ 2x3TB slask & home (riktig lagring på 12TB ZRAID NAS som även home backuppas/rsyncas till) ] - Helt ljudlös om man inte lägger örat intill chassit
[ MacBook Pro Retina 13 | 16GB ram | 256GB PCIe SSD | OS X(main), Arch ]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sisjöbävern
skulle va kul att se hur stor prestandaförbätting det är gentemot en 8600 i 1680_1050 MED grafikkortet inräknat.

http://www.guru3d.com/article/core-i7-multigpu-sli-crossfire-...

Där testar dom i7 mot E8400. Med bra grafikkort så är det stor skillnad. Dubbelt så många fps i några test med 3 st GTX 280 eller 2 st 4870x2.

Man kanske inte kommer märka så jättestor skillnad idag i spel men om man köper ett nytt grafikkort om ett år så kommer inte duo processorerna ha en chans mot intel i7.

Det kanske är smartare och vänta ett år tills priserna har sjunkit och man ser större skillnader i prestanda utan att kosta på över 10000 kr på grafikkort.

Visa signatur

Q9400@3.6ghz - 8gb Corsair dominator 1066mhz - EP45-DS3 - 4870x2- 2 x Patriot Warp V2 RAID 0 - Dell PERC 5/i

Permalänk
Medlem

Vilken värsting-kylare Intel skickar med...men vad gör man inte för att hålla priset nere. *ironi*

Visa signatur

Hiroshima 45, Tjernobyl 86, Windows 95.

Leeloo Dallas Multipass

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pontus_mRI
Jag hade trott att man kunnat förvänta sig lite mer prestanda för pengarna.

Missade du Swec:s test? i7 920 (~3000kr) slog QX9770(~14000kr) i de flesta testerna.

Jag tycker att det är väldigt bra prestanda för pengarna, med tanke på att du kan få i7 920 + moderkort + 6GB DDR3minne för mindre pengar än en QX9770.

Visa signatur

i7-10700K + Corsair H90 | Z490 | 64GB | RTX3080 | SSD 3*512GB + 500GB + 128GB | HDD 3TB | Phanteks P400S | TUF 750W | 31.5"+27"+24" | Corsair K95 RGB | Logitech G902 | Sennheiser RS 175

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Flopper
förstår inte kritiken.
Priser är lägre för Intels nya serie än deras nuvarande 775 serie.

.
.
.

Dyrare?
beror helt på hur man ser på det.

Problemet är att det är klart billigare än det borde vara, men inte tillräckligt billigt för att alla ska ha råd. Därav kvidande konsumenter.

Permalänk
Medlem

Och här sitter jag fortfarande och förundras över att folk fortfarande klagar på prislappen... Enkel matematik:
Billigaste i7system, moderkort+minnen+cpu = 6000 riksdaler!
Priset för endast den snabbaste Quad Extreme ~14000 riksdaler!

Woooaah! Man sparar ju faktiskt 8000 kr på att köpa ett i7system, om man sitter på s775, som presterar bättre än värstingquaden Det räcker ju nästan till 2st 4870X2... Hur kan folk tycka att det är dyrt?!

Mja, om jag inte hade varit fattig student så hade jag slagit till relativt snart på ett redigt i7system Synd bara att jag lever på morfar statens 1050kr/månad

Gogogo! Säger jag och funderar på att skaffa mig ett jobb så att jag kan köpa mig en vettig dator igen!

Visa signatur

En potatis

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Caroso
http://www.guru3d.com/article/core-i7-multigpu-sli-crossfire-...

Där testar dom i7 mot E8400. Med bra grafikkort så är det stor skillnad. Dubbelt så många fps i några test med 3 st GTX 280 eller 2 st 4870x2.

Man kanske inte kommer märka så jättestor skillnad idag i spel men om man köper ett nytt grafikkort om ett år så kommer inte duo processorerna ha en chans mot intel i7.

Det kanske är smartare och vänta ett år tills priserna har sjunkit och man ser större skillnader i prestanda utan att kosta på över 10000 kr på grafikkort.

Det var ändå mycket bättre prestandaökning än jag trodde, trodde det skulle ge några få fps. Men man får inte glömma att det är en billig 2 kärnig. Undra hur stor skillnaden är med ett singel 4870 eller 50.

Men det blir definitivt inget köp. Kanske om något år eller två. Är man 16 år har man tyvärr alldeles för många utgifter och för liten inkomst

Edit. TampongTomte>> Fabror Staten

Visa signatur

Vill du ha svar eller min uppmärksamhet så rekommenderar jag att du citerar ;D

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Michaelo
http://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=s31304170#rparams=k=s31...
Där har du 7 st bra för 5-700. [/B]

Räknas Pentium Dual Core som C2D?

Permalänk
Medlem

priset på kork+kort kan jag ta, men en C7-rigg blir det först när priset på 24G DDR3 börjar närma sig vad jag slantat upp för 8G nyligen.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ulf5
Räknas Pentium Dual Core som C2D?

Nej.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ulf5
Räknas Pentium Dual Core som C2D?

Nej, men det är det.

Visa signatur

Asus Prime X470-pro | AMD Ryzen 7 2700X | Corsair H115i | MSI GTX 1070 Gaming X | G.Skill Ripjaws 32 GB 3200 MHz | Samsung 970 EVO 1TB | Corsair RM750x v2 | Fractal Design Define S

Permalänk
Medlem

Tja, det är ju core-kärnor i grunden, bara cachemängden som skiljer, så även om de inte heter C2D så är de ju det i grunden ändå!

Angående dyrt eller inte, så visst kan man väl säga att det är dyrt då man vant sig vid att en vanlig dator går på mycket mindre, men det man ska komma ihåg då är ju att i7 inte ska användas till en "vanlig dator" utan är en hi-end processor, och de har alltid kostat mycket.
Prisvärdhet är ju upp till var och en, den procentuella förbättringen per krona blir alltid sämre desto mer hi-end produkten är!

Visa signatur

USA har aldrig varit på månen, Sverige hade aldrig vm 1958 och 9/11 har aldrig inträffat och därmed basta.
P4 2,6C@<3,0Ghz + CNPS7000A-CU|AI7|1,5Gb BH5 & BH6|Antec Sonata|R9800np(BBA) + VF700-CU@425/258|HP LP2465|Logitech MX500, Seasonic S12 500W

Permalänk
Medlem

En e6600 gick ju på nästan samma pris när den kom och folk säger att denna processor inte är prisvärd?

Permalänk
Moderator
Testpilot

Bara priset på moderkorten borde ju avskräcka i alla fall så gott som alla förutom de mest efterblivna jag-måste-vara-bäst-idioterna-så-jag-köper-en-processor-som-är-optimerad-för-serverarbete.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem

För att core i7 är dubbelt så bra på rendering, uppackning, decoding, program, multithread och lite bättre i spel gör det inte till en server processor. Varenda ny processor som kommit har varit bättre på det mesta och mindre bra på spel men fortfarande bättre.

Dyrt moderkort? För ett moderkort som stortsett kan allt så är det värt pengarna. Både crossfire och sli? Trodde aldrig det skulle komma.

E6600 när core2 kom kostade 3000kr ett bra moderkort gick up mot lite mer än 2000kr och bra 1x1gig ddr2 minnen runt 1500kr.

En core i7 920 tar alla gamla extreme prollarna i dom nya testerna. 3000kr vs 9000kr? q9550 vs core i7 920? Vad skulle du valt?

Dom mesta dumma core i7 kommentarerna kommer från intel användare sjävla speciellt dom med de nyaste processorerna. Då menar jag självklart inte endas denna nyhet men alla som har nåt med core i7 att göra. Folk med Amd verkar mest intresserade och posetiva.

Permalänk
Medlem

Varför klagar folk över priset, vi har vetat väldigt länge vad det skulle kosta så kom med något konstruktivt istället. Jag tycker bara det är synd att utbudet av moderkort är så ensidigt, behöver man inte SLI eller crossfire så är det ganska överflödigt. De borde försöka släppa några enklare brädor innan mainstream/budget sockeln kommer för det lär dröja.

Visa signatur

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.

Permalänk
Medlem

jag kommer ihåg när jag köpte min e6600 när den lanserades, då låg den på 3000 kr, mobot var exklusivt och kostade närmare 2000, ddr2 minnen var dyra.. sen gick det snabbt ner med priserna och rätt snabbt dök nya modeller upp... men jag sitter fortfarande med min e6600 och är fortfarande nöjd.
Väntar minst ett år innan jag uppgraderar så det känns som jag tjänat in pengarna på den här prollen redan

Visa signatur

thank you, come again

Permalänk

ja e så ledsen, snyft jag kan inte köpa min classé rig och mina B&W 800D + kablar (hemma bio system) för det kostar juh 500k drygt, jävla idioter att göra grejer jag inte har råd att köpa...

de jag vill ha sagt, det kostar att ligga på top. om man ser vad man får för pengarna så är i7 SVIN BILLIGT!!! de e juh fan extrapris. va kostar en 9770 + vettigt mobo plus 4 gb minne? du hamnar inte under 15k, se nu en i7 920 + minne + vettigt mobo, inte ens 10k och fett mycket bättre prestanda?

SKÄRPNING

Visa signatur

8800 GT SLI, Asus P5N-D 750i, 2048 MB PC6400 CorsairXMS2, E8400 @ 3.8Ghz, Noctua NH-U9B CPU Cooler, Ipower Extreme 600w, 500 Gb Samsung Spinpoint, 300Gb Samsung Spinpoint, 320 Gb Toshiba? 500 GB WD Caviar. Massa Noctua Fläktar

Permalänk

hoppas priset sjunker på 775 moderkort och intels äldre processorer så man kan köpa ett prispressat paket...

Permalänk
Medlem

Anledningen är att det är så dyrt tror jag är att moderkorten med x58 stöder både Sli och crossfire, och bara det kan vanliga socket 775 drömma om då man var tvungen köpa moderkort med chipset i680/780 eller 790 för att kunna köra sli eller annan moderkort för crossfire och jag ser inga problem med nya x58, då biostar x58 kommer att kosta runt 3495kr eller billigaste enligt prisjakt ser ni här http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=367325 att Mrpc.se har för 3179kr och den datorbutiken ligger i samma by som jag bor i så jag slipper frakt + jag känner dom som jobbar där och dom har bra service med.

Visa signatur

[Intel Core i9@13900KF Raptor Lake@5,5Ghz Oc][Asus ROG Z790 HERO[G-Skill RGB 32GB 6600Mhz cL34][WD Back 2TB NvMe][2TB Samsung 970 Evo + 2x8Tb Samsung 870 Qvo spel disk][Msi RTX 4090 Gaming Trio-X][ASUS ROG Swift OLED PG48UQ][Windows 11][1000/1000Mbits Telia fiber][Razer Ornata Tangentbord.

Permalänk
Medlem

Kollar man på vad X48-korten kostar så förstår man varför X58 är så dyra.

Visa signatur

Cpu: AMD 7800X3D + Noctua NH-U14S | Mobo: ASUS TUF B650M-Plus WIFI | Ram: G.Skill Flare X5 DDR5 6000MHz 32GB | Gpu: Gigabyte RTX 2070 Super | Ssd: Kingston A2000 1TB, Crucial MX500 2TB | Psu: Corsair AX 760W | Case: Fractal Design Define Mini C | Monitors: Dell Alienware AW2723DF, Acer Predator XB271HU

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av P1nGviN
Varför skulle de göra det? Intel vill sälja sina i7, då kan de inte konkurrera med Core2.

Tänkte nog mest att om folk börjar köpa i7:or så kommer folk börja sälja C2:or billigare bara för att bli av med dem. Intel kan ju tycka vad de vill om det. Men det kanske iofs dröjer ett bra tag innan i7 blir så pass vanligt att C2 börjar fasas ut - det är ju rätt stor skillnad i pris, och de flesta vill nog inte köpa en processor för 3000kr. Jag tänker då inte göra det, särskilt inte när det billigaste i7-kompatibla moderkortet kostar 3ggr så mycket som det jag tänkt köpa, och DDR3 är ju inte heller särskilt billigt. Jag vet inte ens om det är så mycket snabbare i praktiken... Triple channel låter ju väldigt najs, men hur ofta kommer man märka nån skillnad? Är det verkligen möjligt att FSB:n hos en X58 är 4 ggr så snabb som hos t.ex. en P45? Och vad betyder det isf?

I över huvud taget tycker jag dessa moderkort är väldigt overkill. Jag skulle gärna köpa ett som har 1 PCIe2.0-port - jag är inte intresserad av att använda mer än ett grafikkort. Det faktum att det inte verkar finnas något moderkort som stöder i7 och som bara har 1, eller ens 2 PCIe2.0-slottar säger ju en hel del om den tänkta målgruppen. Jag känner mig hyfsat utesluten.

Visa signatur

Fractal Design R2 | BeQuiet Dark Power Pro 550 | Asus Rampage Formula | 2x Corsair XMS2 DDR2-8500 2048MB | Intel E8600 @ 3,72GHz | Noctua NH-U12P | Palit GTX 1080 Super Jetstream | Samsung EVO 840 Series SSD 250 GB | Intel X25-M 80GB | Hitachi Deskstar P7K500 500GB SATA | WD Red 3TB SATA III | WD10EACS 1TB | NEC ND35-40A | Scythe Ultra Kaze | Noctua NF-P12

Permalänk
Avstängd

Core 2 måste få ett slut snart, Intel kan inte trycka upp dem mycket längre. De blir ostabilare för varje steg de trycker upp dem. Arkitekturen har mycket svängrum - men sedan rasar benchmarksen.

Visa signatur

Knowledge is not achieved until shared.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Caroso
http://www.guru3d.com/article/core-i7-multigpu-sli-crossfire-...

Där testar dom i7 mot E8400. Med bra grafikkort så är det stor skillnad. Dubbelt så många fps i några test med 3 st GTX 280 eller 2 st 4870x2.

Man kanske inte kommer märka så jättestor skillnad idag i spel men om man köper ett nytt grafikkort om ett år så kommer inte duo processorerna ha en chans mot intel i7.

Det kanske är smartare och vänta ett år tills priserna har sjunkit och man ser större skillnader i prestanda utan att kosta på över 10000 kr på grafikkort.

Jag tvivlar på att grafikkorten om ett år kommer ge samma prestanda som 2 st HD4870x2 eller 3 st GTX280

Visa signatur

"Jo men det var exakt det jag menade med att den enda moddningen detta galleriet innehåller är Sanningsmodifikation och photoshoppande :)"

Permalänk
Medlem

Du kanske borde öppna ögonen och inse att det faktiskt finns de som jobbar med sin dator och inte bara spelar, att det finns de som har behov av all prestanda som man kan få. För mig är valet solklart och jag tycker du borde tacka mig och de andra som redan beställt i7 för att vårt behov av prestanda driver utvecklingen framåt. Men eftersom jag nu är så efterbliven så ska du ju naturligtvis inte lyssna på vad jag säger.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dinoman
Bara priset på moderkorten borde ju avskräcka i alla fall så gott som alla förutom de mest efterblivna jag-måste-vara-bäst-idioterna-så-jag-köper-en-processor-som-är-optimerad-för-serverarbete.

Visa signatur

asus A7V266-E / amd1900+ /2x ibm 120GXP 80GB raid 0 / 2x 256M ddr cas 2.5 / gfs 3ti200 /

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Barak
Antar att det kommer komma ut betydligt billigare moderkort inom kort. En av anledningarna till att X58 moderkorten är så dyra är väl delvis för att Intel är tvungna att betala licenspengar tilll nVIDIA för SLI kompabiliteten.
Detta höjer då priset på kretsen vilket i sin tur gör det dyrare för kunden.

Ifall nVIDIA släpper en egen styrkrets antar jag att det blir billigare. Hoppas jag...

Det handlade om typ 50kr i licenpengar per bräda, det tycker inte jag motiverar ett pris på 3000kr. När jag köpte mitt Asus DH delux mobo för 2200kr för några år sedan tyckte jag det var svindyrt för ett moderkort, men nu om man jämför med dessa så är det ju relativt billigt...

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 3080 12GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB | Seagate IronWolf 10TB HDD intern HDD
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto
: Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Medlem

Jag hade också blivit ledsen om jag precis köpt en c2D och läste testerna där i7 dominerar totalt... Lite som att köpa en 42" plasma och dagen efter möta grannen i trappuppgången som konkar upp sin nya 50"are... självklart försöker man hitta fel på hans nya TV då...

Permalänk
Medlem

Min räcka et Tag till,vänta på lite vassere Grejor.Mvh........Klaus

Visa signatur

Asus Z97-E,Intel I7-4790K,Corsair Ram DDr 3- 16Gb 2x8Gb Pro Serie Vengance 2400MHZ

Permalänk
Medlem

Varför är ni förvånade över priset? Har det någonsin kommit in en helt ny produkt på marknaden som är överlägsen alla andra som dessutom kostar mindre än föregående produkt? Framför allt när Intel redan är överlägsna prestandamässigt så finns ingen anledning att lansera billigare.

Det finns ju en anledning till att 60-tumsteveapparater är så mycket dyrare proportionerligt mot 50-tummarna. Det är så få som köper dem. Men liksom alla elektronik kommer även Core i7 bli billigare ju fler som börjar köpa dem. Kom tillbaka om ett halvår om priserna fortfarande är höga. Då är det mer relevant att klaga.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av heddan
Jag hade också blivit ledsen om jag precis köpt en c2D och läste testerna där i7 dominerar totalt.

Jag har precis uppgraderat mig till ett Core 2 Duo-system (dock bara en E6750), men jag är inte ledsen för att Core i7 dominerar. Tvärtom gör det att om ett litet tag kan jag kanske fynda en QX9770 när folk uppgraderar till Core i7 som tokar.

Personligen uppgraderar jag sällan min dator mer än var tredje år. Är inne på min fjärde CPU sedan 1998. Brukar försöka tänka som så att jag inhandlar det som ligger snäppet under topphårdvara. Det är aldrig prisvärt att ligga högst. Sedan väntar jag tills jag ungefär kommer fördubbla eller trippla min prestanda med ett nytt system innan jag uppgraderar.

Visa signatur

Dator: MSI P67A-C45 B3, Intel Core i5 2500K @ 3,3 Ghz, 16 GB Corsair Vengeance DDR3 1600Mhz, MSI GTX 970 Gaming 4G, Samsung 850 EVO Series 500GB SSD, 4TB Seagate SATA2, Windows 10. Chassi: Define XL R2 Black Pearl. Monitors: Samsung 28" 4K LED U28E570D + Philips Brilliance 23" TFT Wide.
Inet - gratis frakt