AMD Phenom II X4 tar upp kampen med Intel

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elgot
Nja, nu var det förmodligen inte så att alla på amd avbröt allt de höll på med för att lösa tlb-problemen, särskilt inte folk som jobbar med att utveckla tillverkningsprocesser och liknande. Dessutom går väl introduktionen ungefär som planerat, jämför till exempel med förra årets plan: http://blogs.zdnet.com/processors/?p=208

Med andra ord så arbetar Intel snabbare än AMD med sina produkter. Iofs inte så konstigt då Intel är ett så mycket större företag...

Hoppas verkligen att AMD får till en bra konkurrenskraftig processor som har det alla innerst inne tkr om; galen pris/prestanda.

Visa signatur

Main Rig FD Define R4 |Intel C2Q Q9650@3.6GHz|Asus P5Q-E|OCZ Reaper 4GB@800MHz|WD6400AAKS|HD6850|Corsair HX650
HTPC HDPLEX H1.S |Intel Core i3 4330|ASRock Z87E-ITX|8GB|128GB mSATA
Work Dell Vostro 3360 |Intel Core i5-3317U|8GB|Samsung 840 Pro 256GB

Permalänk
Medlem

Phenom II X4 920 och Phenom II X4 940? Haha!! Där fick Intel rakt i ansiktet. För er som inte märkt det ännu så heter ju Intels Core i7-processorer också 920 och 940.

Här är lite mer info om AMDs uppkommande processorer från en tysk sida
(ursäkta strukturen i tabellen men jag orkar inte snygga till det):

Codename Takt L3-Cache Sockel TDP Launch
Phenom II X4 940* Deneb 4x 3,0 GHz 6 MiB AM2+ 125 W 8. Jan. 09
Phenom II X4 920 Deneb 4x 2,8 GHz 6 MiB AM2+ 125 W 8. Jan. 09
Phenom II X4 925 Deneb 4x 2,8 GHz 6 MiB AM3 95 W Feb. 09
Phenom II X4 910 Deneb 4x 2,6 GHz 6 MiB AM3 95 W Feb. 09
Phenom II X4 810 Deneb 4x 2,6 GHz 4 MiB AM3 95 W Feb. 09
Phenom II X4 805 Deneb 4x 2,5 GHz 4 MiB AM3 95 W Feb. 09
Phenom II X3 720* Heka 3x 2,8 GHz 6 MiB AM3 95 W Feb. 09
Phenom II X3 710 Heka 3x 2,6 GHz 6 MiB AM3 95 W Feb. 09
Phenom II X4 945* Deneb 4x 3,0 GHz 6 MiB AM3 125 W Q2/09

*Upplåst multiplikator

Lite ytterligare godis:

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av this
Med andra ord så arbetar Intel snabbare än AMD med sina produkter. Iofs inte så konstigt då Intel är ett så mycket större företag...

Tja, Intel har väl så gott som alltid varit först med mindre tillverkningsmetoder så om de är snabbare eller bara behåller sitt försprång kan diskuteras...

Permalänk
Medlem

kewl kewl nu förväntar man reviews å benchmarks så man får se om det är värt att köpa en sådan

Visa signatur

Linux Manjaro XFCE på en MacBook Pro late 2013, gammal slö Asus X202E, Nintedo Switch, gamla Huawei 20Pro

Intel är apartheid

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hobs0n
kewl kewl nu förväntar man reviews å benchmarks så man får se om det är värt att köpa en sådan

det e de nog för mig iaf (om man kollar min sign;))

Visa signatur

Dator: MSI Z77A-G45, i7 3770k, Crosair 24GB, MSI 970 4G, Samsung 840 250GB, Crucial MX500 1TB, WD Green 2TB, Phanteks Evolv ATX, Be-Quiet P7 550W skärm: Asus PB238Q, Acer p193w kringutrustning: Corsair k70 RGB, Logitech 603, SMSL SA 300 + Magic S-4 EX

Permalänk
Moderator
Testpilot

Början bli mäkta trött på den här marknadsföringsskåpmaten a la "Spider" och "Dragon". Nej tack jag väljer själv vad jag stoppar i datorn. Bara fjortisar och stackars svennsons på SIBA som blir lurade av sådan där skit. Sluta lås upp oss konsumenter och tvinga oss till massa val och sluta köp alla skåpmat som vi blir matade med (den var riktad till alla, "omg fuck shit vad mäktigt-folket härinne)

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻

Mumma! Släpp nån härlig Tri/Quad-core för en billig peng då jävlar

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dinoman
Början bli mäkta trött på den här marknadsföringsskåpmaten a la "Spider" och "Dragon". Nej tack jag väljer själv vad jag stoppar i datorn. Bara fjortisar och stackars svennsons på SIBA som blir lurade av sådan där skit. Sluta lås upp oss konsumenter och tvinga oss till massa val och sluta köp alla skåpmat som vi blir matade med (den var riktad till alla, "omg fuck shit vad mäktigt-folket härinne)

största gnällarn idag eller? :),

men visst har du en liten poäng i det hela måste jag säga, själv tkr jag dock amd är lite fräckare än intel, men de e ju en smaksak

Visa signatur

Dator: MSI Z77A-G45, i7 3770k, Crosair 24GB, MSI 970 4G, Samsung 840 250GB, Crucial MX500 1TB, WD Green 2TB, Phanteks Evolv ATX, Be-Quiet P7 550W skärm: Asus PB238Q, Acer p193w kringutrustning: Corsair k70 RGB, Logitech 603, SMSL SA 300 + Magic S-4 EX

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dinoman
Början bli mäkta trött på den här marknadsföringsskåpmaten a la "Spider" och "Dragon". Nej tack jag väljer själv vad jag stoppar i datorn. Bara fjortisar och stackars svennsons på SIBA som blir lurade av sådan där skit. Sluta lås upp oss konsumenter och tvinga oss till massa val och sluta köp alla skåpmat som vi blir matade med (den var riktad till alla, "omg fuck shit vad mäktigt-folket härinne)

Men bry dig inte om namnet då? Fokusera på själva produkten.

Visa signatur

"Jo men det var exakt det jag menade med att den enda moddningen detta galleriet innehåller är Sanningsmodifikation och photoshoppande :)"

Permalänk
Avstängd

Bilden är ju från den där kina-prollen, SweC skaffa lite stil istället för att köra någon annans reklam. Företag ska kopplas till rätt företag helt enkelt.

Visa signatur

Knowledge is not achieved until shared.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av invztr
Bilden är ju från den där kina-prollen, SweC skaffa lite stil istället för att köra någon annans reklam. Företag ska kopplas till rätt företag helt enkelt.

Tyckte jag kände igen bilden.

Permalänk
Medlem

Phenom II X3 720 ser intressant ut tycker jag. Tre kärnor bör göra den lite strömsnålare och svalare än X4 och upplåst multipel är skoj för den som vill överklocka. Mycket cacheminne har den också.

Permalänk
Medlem

JAG ÄLSKAR AMD!

Visa signatur

mobo Asus M4A88TD-M EVO/USB3 cpu 1100T kylare Noctua NH-D14
gpu RX 460 passive ram 16GB DDR3 1600MHz ssd Samsung 850 EVO 250GB
psu Corsair AX 850 skärmar 3 * 40" NEC P401

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ronnylov
Phenom II X3 720 ser intressant ut tycker jag. Tre kärnor bör göra den lite strömsnålare och svalare än X4 och upplåst multipel är skoj för den som vill överklocka. Mycket cacheminne har den också.

Och X3 verkar ju ha potential. Färre kärnor = Bättre klock.
Vi dräglade ju alla lite på Athlon X2 6500 som drog lite ström och klockade grymt.

Permalänk
Moderator
Testpilot
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pjuppi
största gnällarn idag eller? :),

men visst har du en liten poäng i det hela måste jag säga, själv tkr jag dock amd är lite fräckare än intel, men de e ju en smaksak

Lätt.

Nja ingen är särskilt fräck rätt stor gubbvarning på hela processorbranschen för tillfället.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av P1nGviN
Men bry dig inte om namnet då? Fokusera på själva produkten.

Namnet skiter jag väl i, innebörden är det jag blir irreterad på. De använder sig av fräcka namn och lockar med små fördelar för att man ska investera all hårdvara hos AMD. Processor, grafikkort och chipset.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -Boris-
Och X3 verkar ju ha potential. Färre kärnor = Bättre klock.
Vi dräglade ju alla lite på Athlon X2 6500 som drog lite ström och klockade grymt.

Du får gärna länka till någon sida där de klockar 6500 Är mycket intresserad av att läsa lite om det.

Visa signatur

Main Rig FD Define R4 |Intel C2Q Q9650@3.6GHz|Asus P5Q-E|OCZ Reaper 4GB@800MHz|WD6400AAKS|HD6850|Corsair HX650
HTPC HDPLEX H1.S |Intel Core i3 4330|ASRock Z87E-ITX|8GB|128GB mSATA
Work Dell Vostro 3360 |Intel Core i5-3317U|8GB|Samsung 840 Pro 256GB

Permalänk
Medlem

HAHA! Jag känner mig som en liten pojke på Julafton

[Ursprungligen inskrivet av invztr
Bilden är ju från den där kina-prollen, SweC skaffa lite stil istället för att köra någon annans reklam. Företag ska kopplas till rätt företag helt enkelt. ]

Samtycker.

Men varför tycker vissa illa om namnet? Att påstå AMD väljer häftiga namn för att "lura" sina kunder? Det är väl ändå att ta i en aning.
En schyst produkt med ett kick ass namn skadar väl inte
Tycker bara det finns för lite info än så länge, kan dom inte skäppa över en Phenom II till swec för att kösa lite tester?

Visa signatur

Sometimes autocorrect makes me say things I don't Nintendo.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av this
Du får gärna länka till någon sida där de klockar 6500 Är mycket intresserad av att läsa lite om det.

Kommer inte ihåg tyvärr. Men det var något i stil med 2.3GHz@3.2GHz.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -Boris-
Kommer inte ihåg tyvärr. Men det var något i stil med 2.3GHz@3.2GHz.

Jaha, jo men det låter ju bra

Visa signatur

Main Rig FD Define R4 |Intel C2Q Q9650@3.6GHz|Asus P5Q-E|OCZ Reaper 4GB@800MHz|WD6400AAKS|HD6850|Corsair HX650
HTPC HDPLEX H1.S |Intel Core i3 4330|ASRock Z87E-ITX|8GB|128GB mSATA
Work Dell Vostro 3360 |Intel Core i5-3317U|8GB|Samsung 840 Pro 256GB