USB 3.0 färdigutvecklat

Permalänk
Melding Plague

USB 3.0 färdigutvecklat

Arbetsgruppen bakom USB-standarden meddelar att version 3.0 är färdig. Nu återstår det för tillverkare att bygga hårdvara som stödjer tekniken.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Trött på att vänta :S

Visa signatur

Intel i7 930 ► GTX460 SLI ► Evga x58 Mini ► Corsair Dominator 1600mz 6GB ► Intel X25-M G2 80GB ► WD 1TB x3 ► Antec P180 Mini ► Noctua NH-U12P | Asus UL30JT | Twitter/Kidrow

Permalänk
Medlem

Oj, det var en trevlig nyhet, hoppas det kommer massa moderkort som stödjer 3.0 under 2009 så kanske man hinner få ett sånt tills det e dags för ny gamer dator

Permalänk

Och värt att nämna att alla dagens Usb grunkor kommer funka till Usb3. dock kommer de som max bara gå enligt usb 2 standad!
Dagens usbkablar kommer även kunna användas fast då bara till usb2 eller sämre.

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Inaktiv

De flesta grejer klarar sig nog mer än väl med 480mbit. Men för all del, någon gång kommer usb definitivt behövas och säkerligen inte allt för snart med tanke på kommande externa SSD diskar! Längre sladdar låter också trevligt..

Permalänk
Avstängd

Hoppas att USB 3.0 kommer med i Ibex Peak från Intel.
Hoppas att AMD också har någon styrkrets med USB 3.0 på gång.

Den ökade bandbredden kan nog bara bra för de som ofta gör backup, arbetar med videokameror, etc.

Jag tror nog att det blir Linux som får stöd för USB 3.0 först.

Permalänk

Jag tror att USB 3.0 blir en modefluga och folk kommer att använda USB 2.0 eller USB 1.1 istället. Det är tryggt och lagom snabbt.

Visa signatur

Bärbara [ Nada ]
Jobbets [HP Elitebook]
Stationära [ kaputt ]
Övrigt [LG OLED65C2] [PS5] [Xbox One X] [Xbox One Series X]

Permalänk
Medlem

Jag tror att USB 3 kan ersätta behovet av nätverk i vissa fall.
Hastigheten lär ju vara tillräcklig och sen ska det ochså funka med up and downstream samtidigt.
Ska man koppla ihop två datorer lite snabbt lär detta vara en bra alternativ. För man slipper pysslandet med configuration av nätverk.

Visa signatur

iMac "27" Late 2013

Permalänk
Avstängd

Får vi ingen SpaceWire ?

Permalänk
Medlem

Visst stämmer det att t.ex externa hårddiskar kommer kunna använda strömförsörjningen endast genom USB-kontakten?

Visa signatur

Intel i9-12900K | Asus STRIX Z690-I | 32 GB DDR5-6400 CL30 | AMD Radeon RX 7900 XTX | WD Black SN850 1 TB
Asus ROG Loki SFX-L 750W | SSUPD Meshlicious | Arctic Cooling Freezer II 280 | Alienware AW3423DWF

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av superapan
Visst stämmer det att t.ex externa hårddiskar kommer kunna använda strömförsörjningen endast genom USB-kontakten?

Så är det redan idag på vissa externa HDD

Visa signatur

Japp jag har dyslexi, så häng inte mig pga min grammatik.
CPU: Ryzen 7 5800X || GPU: ASUS ROG Strix RTX3070Ti OC || Moderkort: ASUS ROG Strix X570-F Gaming || RAM: 64GB 3200MHz || CPU kylare: Fractal Design Celsius S24 || Primär HDD: Samsung 980 PRO M.2 1TB

Permalänk

Högre hastighet är ju bra för externa hårddiskar och liknande.

Visa signatur

Phanteks P600S Grå - Ryzen 9 3900X - Phanteks PH-TC14PE Black - ASUS ROG Strix X570-F Gaming - G.Skill Trident Z Neo 32GB (2x16GB) 3600MHz CL16 - HD7970 - Seasonic Focus+ 650W Platinum

Permalänk
Musikälskare
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Funnyvlad
Jag tror att USB 3.0 blir en modefluga och folk kommer att använda USB 2.0 eller USB 1.1 istället. Det är tryggt och lagom snabbt.

Lagom snabbt? va?

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av flashen
Lagom snabbt? va?

Jag var lite ironisk men helt fel ute var jag inte. Ta exempelvis Firewire som var ute på marknaden när usb 1.1 var ute. Firewire var överlägset snabbast men tillverkarna ratade den för usb 1.1. Hur kommer det sig?

Visa signatur

Bärbara [ Nada ]
Jobbets [HP Elitebook]
Stationära [ kaputt ]
Övrigt [LG OLED65C2] [PS5] [Xbox One X] [Xbox One Series X]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Funnyvlad
Jag var lite ironisk men helt fel ute var jag inte. Ta exempelvis Firewire som var ute på marknaden när usb 1.1 var ute. Firewire var överlägset snabbast men tillverkarna ratade den för usb 1.1. Hur kommer det sig?

Är kanske helt fel ute, men jag antar att det var pga licenskostnader eller för att det var Apple som stod bakom det hela så "PC-tillverkarna" kanske 'vägrade' ha det med på moderkorten.

Angående USB 3.0 så är det självklart välkommet då det inte kommer tillföra några problem för användaren då det är bakåtkompatibelt.

Visa signatur

Snälla, kan SweC sluta låtsas vara en Youtube-kanal och återgå till en riktig hårdvaru- sida/forum där man får ordentlig information i text.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Funnyvlad
Jag var lite ironisk men helt fel ute var jag inte. Ta exempelvis Firewire som var ute på marknaden när usb 1.1 var ute. Firewire var överlägset snabbast men tillverkarna ratade den för usb 1.1. Hur kommer det sig?

USB är gratis att implementera.
För FireWire så måste man företagen betala en licensavgift för att licensera tekniken.
Därför så kommer alla moderkort med USB.
Låg-budet moderkort har aldrig FireWire, bara high-end som har det ibland.

Permalänk

kotan och leksak

Licensavgifter gör en hel del. My mistake

Visa signatur

Bärbara [ Nada ]
Jobbets [HP Elitebook]
Stationära [ kaputt ]
Övrigt [LG OLED65C2] [PS5] [Xbox One X] [Xbox One Series X]

Permalänk
Medlem

Hell Yeah!
Överföringshastigheter kan aldrig bli för höga så 4800 Mb/s är bara positivt, speciellt med tanke på bakåtkompabiliteten som gör att alla ens gamla USB-prylar fortfarande funkar utan adapter eller sånt skit.

Visa signatur

System 1: Antec 900 -- C2D 2.66 GHz -- Asus p5k Pro -- 8800 gts 512 -- WD 500 GB -- Corsair 750 w -- 2gb BallistiX 8500

System:2 Antec P182 -- C2D 3.00 GHz(45nm) -- Gigabyte EP45-DS3R -- Radeon 4850 -- Samsung Spinpoint 500 GB -- Antec 650 w -- 4GB Corsair 6400

Permalänk
Medlem

Så kablarna kan vara längre? En fråga, om man har en USB 2-hub och ett moderkort med en USB 2-kontroller, kan man sätta en USB 3-kabel mellan dem enbart för att öka längden...? Har lite problem med det just nu.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D CO + 2133 MHz FCLK GPU: Sapphire RX 7900 XT Pulse OC
RAM: Corsair 2x16GB 6000 MT/s CL30 (Hynix) BZ subtimings
MB: ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI SSD: Kingston KC3000 2TB PSU: Corsair RM850x

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av leksak
Låg-budet moderkort har aldrig FireWire, bara high-end som har det ibland.

Hur kommer det sig då att mitt Gigabyte GA-MA78G-DS3H har FireWire? Det kostade lite drygt 800 kr när jag köpte det, och jag tycker inte att man kan räkna det som high-end.

Mvh Johan

Visa signatur

AMD Phenom II X4 955 3,2 GHz, Gigabyte GA-MA790FXT-UD5P, Sapphire Radeon HD7750 Ultimate 1 GB, Corsair Vengeance/Kingston HyperX Blu 16 GB, Crucial MX250 250 GB, Crucial m4 128 GB, 2 x Seagate 7200.14 1 TB, Lian Li PC-8FIB, Be Quiet Pure Power 10 CM 600W, Windows 10 64-bit

Permalänk
Medlem

blir ju skönt för externa hårddisk-enheter! fast kommer inte på nånting mer just bandbreddsmässigt jag skulle vinna på. kul att utveckligen går framåt iaf!

Permalänk

Lär ju ta ett antal år innan det finns ett stort utbud av USB 3.0-produkter. Bara för att det finns på moderkortet är det ju inte så kul om man inte har nåt att koppla in.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Funnyvlad
Jag tror att USB 3.0 blir en modefluga och folk kommer att använda USB 2.0 eller USB 1.1 istället. Det är tryggt och lagom snabbt.

Hahaha fan va kul. Det värsta är att det är många här på sweclockers som är skeptiska så fort det kommer nått nytt som är snabbare och bättre än det gamla.

Visa signatur

E2140 1600@2666, 2 GB Corsari 800MHz 2 GB Kingston 667 MHz, MSI P35 NEO-F, 8800 GTS 320 Mb, 74GB Raptor, 500 Gb samsung, 250 GB Maxtor

Permalänk

"Arbetsgruppen bakom USB-standarden meddelar... att... [Stora pukor slår] version 3.0 ÄR FÄRDIG!!!"

Äntligen nu har man tagit ett steg med varje fot.
Ci7 USB3 vilket underbart år detta har varit.
Och man får inte glömma spel som Fallout3, Left 4 Dead och Dead Space.

Visa signatur

CPU i9-9900K GPU ASUS RTX 2080 TI Strix OC MB ASUS STRIX Z390-E RAM Corsair VENGEANCE RGB 32GB DDR4 3200MHz Case Fractal Design Define C PSU EVGA G3 850W Cooling Noctua D15
Monitor MSI Optix MAG342CQR SSD Samsung 970 EVO 500GB 860 EVO 500GB 860 QVO 2TB + QVO 4TB PLEX Server 2x HC560 20TB+WD RED 2x10TB+12TB

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lbs129
Hur kommer det sig då att mitt Gigabyte GA-MA78G-DS3H har FireWire? Det kostade lite drygt 800 kr när jag köpte det, och jag tycker inte att man kan räkna det som high-end.

Mvh Johan

FireWire kostar extra, så med andra ord har dom fått banta något på moderkortet.

Typ som med MSI moderkortet som följde med min gamla dator, FireWire men på bekostnad av kvalitet, och hur mycket sämre kan MSI bli?

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Medlem

överföringshastigheter är en sak. latenser är minst lika viktiga...
och det trevligare med USB 3.0 är att det är fullt duplex (kan skicka data åt båda hållen simultant).

Permalänk
Avstängd

Specifikationerna finns här;
* http://www.usb.org/developers/docs/

Du kan ladda ner specifikationerna för USB 3.0 här;
* http://www.usb.org/developers/docs/usb_30_spec.zip