Fler nyheter till SweClockers läsare

Permalänk
Medlem

Efter tillägget av den nya nyhetstickern så ligger jag på 50-100% cpuload, jämfört med 0-1% innan.

Browser: Firefox 3.0.3 (Iceweasel) under Debian Linux.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

prestanda datorn?

Men vad trevligt..

Det enda jag undrar över nu är vad som hände med ihopsättningen av erat prestanda system som skulle komma för några månader sen..

Ni hade budgett och mellanklass, men sen tog det slut, trots att ni lovat

Det är nåt som har hållit mig vaken i många nätter nu..

Snälla chefred, Svara!

Permalänk
Geeks
SweClockers

Re: prestanda datorn?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Deodot
Men vad trevligt..

Det enda jag undrar över nu är vad som hände med ihopsättningen av erat prestanda system som skulle komma för några månader sen..

Ni hade budgett och mellanklass, men sen tog det slut, trots att ni lovat

Det är nåt som har hållit mig vaken i många nätter nu..

Snälla chefred, Svara!

Det kommer så småningom, vi har mycket att göra nu.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kabniel
Efter tillägget av den nya nyhetstickern så ligger jag på 50-100% cpuload, jämfört med 0-1% innan.

Browser: Firefox 3.0.3 (Iceweasel) under Debian Linux.

För mig så ligger CPU-load på ca 20% för Opera när texten skrivs ut mot annart 0-1%.
AMD Athlon X2 3000+, Windows Vista Ultimate, Opera 9.6. Pröva UPPGRADERA (min MYCKET persoliga uppfattining) till Opera.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Biber
Ändrad till 3s.

Tackar Nu gick det lite fottare. Mer läsbart och man behöver inte sitta och vänta på att nyheten ska rullas fram.

//Martin

EDIT: som några säger så tar den rullande texten upp till20% cpu.

Fast mja jag tycker det är vanlgit att FF tar upp till 50% ibland

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem

pendlar mellan 14 och 45% i IE7 Xenon 5130 2gb ram och xp pro sp2

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av andnewman
För mig så ligger CPU-load på ca 20% för Opera när texten skrivs ut mot annart 0-1%.
AMD Athlon X2 3000+, Windows Vista Ultimate, Opera 9.6. Pröva UPPGRADERA (min MYCKET persoliga uppfattining) till Opera.

20% för en sträng text jag nog aldrig kommer se/läsa (måste ju scrolla ner för att kunna läsa mer än ett inlägg i forumet) är även det för mycket för min smak, får blocka swec med noscript tills vidare

Visa signatur
Permalänk
Medlem

.

Permalänk
Medlem

CTRL + F5 uppdaterar cachen.

Permalänk
Medlem

Jag får ~20% ökad CPU-användning av Firefox när tickern körs. Nej, jag tycker ni bör försöka lösa detta på något annat sätt. Blockerar sweclockers.com i NoScript så länge. =/

Visa signatur

Assembly är ett högnivåspråk.

Permalänk
Inaktiv

20% ökad cpu-användning...wow, vad farligt

Fast lite fånigt att det ska bli så för en rad text dock.

Permalänk
Legendarisk

Vi ska se vad vi kan göra åt scriptet för att minska processorbelastningen, ge oss lite tid innan ni börjar blockera javascript helt, det påverkar annan funktionalitet i t.ex. forumen. Har ökat tiden mellan varje tecken, ska se vad mer som kan göras. Scriptet är mycket enkelt så det är inte mycket logik att skära ner på där.

Visa signatur

Abstractions all the way down.

Permalänk
Geeks
SweClockers

Jag har märkt att senaste Firefox generellt sett käkar mer CPU än tidigare versioner, kan ligga någonting där också.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk

Re: prestanda datorn?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Deodot
Men vad trevligt..

Det enda jag undrar över nu är vad som hände med ihopsättningen av erat prestanda system som skulle komma för några månader sen..

Ni hade budgett och mellanklass, men sen tog det slut, trots att ni lovat

Det är nåt som har hållit mig vaken i många nätter nu..

Snälla chefred, Svara!

jaså det är fler än jag som funderat på detta ^^

gött med uppdatering får vi hoppas....

Permalänk
Testpilot

Måste tickern skriva ut varje tecken för sig då? kan den inte istället bara visa varje rubrik en liten stund och sen byta ut? som det är nu går det åt några sekunder att skriva ut hela texten och under den tiden kan man ändå inte läsa texten eftersom den inte är helt utskriven.

Bara ett litet förslag, annars tycker jag det är ett bra initiativ med fler nyheter

Aj aj aj, upptäckte att ni lagt till en autouppdatering av sidan med 800 sekunders mellanrum, var det verkligen nödvändigt? är det inte upp till besökarna själva att uppdatera sidan? Jag satt precis och läste en nyhet när sidan fick för sig att uppdateras och hoppa upp till toppen, otroligt störande.

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Geeks
Grundare
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hunden
Måste tickern skriva ut varje tecken för sig då? kan den inte istället bara visa varje rubrik en liten stund och sen byta ut? som det är nu går det åt några sekunder att skriva ut hela texten och under den tiden kan man ändå inte läsa texten eftersom den inte är helt utskriven.

Bara ett litet förslag, annars tycker jag det är ett bra initiativ med fler nyheter

Aj aj aj, upptäckte att ni lagt till en autouppdatering av sidan med 800 sekunders mellanrum, var det verkligen nödvändigt? är det inte upp till besökarna själva att uppdatera sidan? Jag satt precis och läste en nyhet när sidan fick för sig att uppdateras och hoppa upp till toppen, otroligt störande.

Kan det verkligen stämma? Det är bara förstasidan som uppdateras var 800:e sekund vilket är väldigt vanligt bland nyhetssidor. Om du är borta en stund vill vi att du får en uppdaterad förstasida när du är tillbaks istället för en som du redan läst. Men det gäller _endast_ förstasidan. 13,3 minuter som det är inställt på bör vara tillräckligt för att läsa förstasidan, men du kanske hoppade in mot slutet av tiden?

Visa signatur

Edin Mehinovic, SweClockers.com

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Loxus
20% ökad cpu-användning...wow, vad farligt

Jag har vettigare användningsområden för CPU-tid än att uppdatera en textrad som jag ändå inte läser, t.ex. Folding. Jag har Sweclockers igång i en flik i Firefox 24/7 så det blir en hel del CPU-tid i längden.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Biber
ge oss lite tid innan ni börjar blockera javascript helt, det påverkar annan funktionalitet i t.ex. forumen.

Ifall ni inte lyckas göra något åt det får ni gärna lägga scriptet i en underdomän så man enkelt kan blocka enbart den.

Visa signatur

Assembly är ett högnivåspråk.

Permalänk
Geeks
Grundare

Vi kommer att lösa loaden med tickern, det är ett löfte.

Visa signatur

Edin Mehinovic, SweClockers.com

Permalänk

Rent upplysningsvis fungerar sidan väldigt dåligt nu layout- och innehållsmässigt nu om man använder IE6.

I övrigt gillas idén.

Permalänk
Testpilot
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Edin
Kan det verkligen stämma? Det är bara förstasidan som uppdateras var 800:e sekund vilket är väldigt vanligt bland nyhetssidor. Om du är borta en stund vill vi att du får en uppdaterad förstasida när du är tillbaks istället för en som du redan läst. Men det gäller _endast_ förstasidan. 13,3 minuter som det är inställt på bör vara tillräckligt för att läsa förstasidan, men du kanske hoppade in mot slutet av tiden?

Jag läser så att jag går till förstasidan och när jag hittar något intressant öppnar jag en ny tabb för att läsa mer, när jag läst klart stänger jag min tab och fortsätter scrolla neråt på förstasidan. Jag tycker det inte kan vara ett helt ovanligt sätt att läsa nyheter på och när man då kommit en bit ner och hela sidan hoppar upp till toppen igen finner iallafall jag det störande.

Jag antar att jag kan fixa ett greasemonkeyscript för att slippa det annars om ni vill ha kvar funktionen.

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Medlem

På min stackars Eee 1000H hoppar processorn mellen 1% och 70% med bara swecs startsida uppe i Firefox. bra mycket högre än annars, vilket också resulterar i att det blir _väldigt_ segt att scrolla andra sidor.

Ska väl inte behöva köra datorn på Super performance bara för att läsa nyheter på swec?

Visa signatur

Stationära | Define 7 Compact | RM750x White | X570S AERO G | Ryzen 5 5600x | NH-D15 Chromax | Flare X 4x8GB 3200MHz | RTX 4070 Super | MP600 1TB | 980 1TB | A2000 1TB | 970 EVO 500GB | 850 EVO 500GB |
Acer X34A + 2x Dell U2719D | Wave 1 | Arctis Nova Pro Wireless |
Laptop | Macbook Air M1 2020 | 16GB | 256GB |
3dkatten.se

Permalänk
Legendarisk

Det verkar som om javascriptet drog mer prestanda när det låg i samma dokument som resten av sidan, det är flyttat till en iframe nu istället. Vi arbetar fortsatt med att justera allt.

Gronsaken: Tack för informationen, har tyvärr inte tillgång till IE6 på den här installationen men ska undersöka det i slutet av veckan, hoppas kunna fixa det asap.

Visa signatur

Abstractions all the way down.

Permalänk
Medlem

skall det till att bli något nytt och bättre så antar jag att vi får lida lite i början tills det fungerar med alla browsers där ute.

Jag lider gärna lite för detta och jag uppskattar initiativet att lägga in nya funktioner som kommer inbegripa fler nyheter.

Inget gott utan "något" ont.

Kör hårt SweC!!!

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gronsaken
Rent upplysningsvis fungerar sidan väldigt dåligt nu layout- och innehållsmässigt nu om man använder IE6.

Det är en feature.

Det ser bra ut i Firefox, det är huvudsaken. Har inte märkt av några loadproblem heller.

Nu saknar jag helt plötsligt en rubriksammanställning för artiklar.
Kan man inte putta ner "Nytt i Forumet" i högerspalten och lägga in två nya blå rutor typ "Senaste Artiklar" och "Senaste Nyheter".
Kategoriseringen finns ju redan, jag tycker att det skulle bli mer lättöverskådligt på det sättet.

Visa signatur

Antec P182 | i54670K | Noctua NH-U12 | A-Data DDR3 8GB | MSI GeForce GTX 760 2048MB TwinFrozr | Corsair TX 650W

Permalänk
Medlem

Vilken stor uppdatering ni har gjort! Trodde inte att det skulle vara så mycket som förnyats och lagts till.

Visa signatur

🖥️ IQUNIX ZX-1 - i5-10600K - Z490I Unify - RTX 3070 - 16 GB 3600 MHz - SF750 - ASUS PG279QZ
🚗 Fanatec CSL DD - CSL Pedals LC - HP Reverb G2
📺 LG B1 55 - Dali Concept 6 - Pioneer VSX-923
🎮 AYN Odin Lite
📞 Asus Zenfone 10

Permalänk

Kul med lit utveckling, men ...
ser tyvärr helt kajko ut med Firefox 2.00.17 med Noscript och AdblockPlus.
Kolumnbredden ändras dynamiskt att följa 'Senaste nytt' bredden.
Textstorleken har krympt.

Personligen ogillar jag skärpt rörliga fält på en websida( typ .net, flash eländet ).
Så hur ska man gör för att blockera div tickern ?

//

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Biber
Det verkar som om javascriptet drog mer prestanda när det låg i samma dokument som resten av sidan, det är flyttat till en iframe nu istället. Vi arbetar fortsatt med att justera allt.

Ligger mellan 0-2% för firefox.exe i taskmanager under WinXP Pro SP3 på en 3700+ så jag tror att det löste sig.

Har dock också problem med att sidan blir jävligt bred. Kan inga sitetermer så jag kan tyvärr inte sätta något ord på fenomenet.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Biber
Det verkar som om javascriptet drog mer prestanda när det låg i samma dokument som resten av sidan, det är flyttat till en iframe nu istället.

<1% CPU-användning nu.

Visa signatur

Assembly är ett högnivåspråk.

Permalänk

ehh...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av eas@tetris
Vilken stor uppdatering ni har gjort! Trodde inte att det skulle vara så mycket som förnyats och lagts till.

Är du sarkastisk eller menar du exakt vad du skriver?

Visa signatur

Antec Performance P182 | Intel Core i7 920 | Gigabyte GeForce GTX 660Ti | Gigabyte GA-EX58-DS4 | Corsair XMS3 1333 MHz 6 GB | Samsung SpinPoint F3 | Corsair 650TX | Windows 7 x86-64 | QPAD MK-50

Permalänk
Medlem

För mig med firefox 2.0.0.18 samt Acer Aspire One med win xp ligger jag runt 1-20% cpu load på sweclockers...men jag får samma på andra sidor med..Så jag tycker att det ligger normalt....