Här är AMD:s nya processorer

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MaLo
Kommer Q2 2009 och den är bara till AM3 sockeln.

Den ska väl gå utmärkt i en AM2+ också? Eller är det något special med den?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elgot
Typiskt felmärkt alltså, om än åt det "säkra" hållet.

Nej. Det hade varit en felmärkning om de försökte ange exakt effekt. Men nu är det, som jag skrev innan, TDP! Alltså olika klasser.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -Boris-
Nej. Det hade varit en felmärkning om de försökte ange exakt effekt. Men nu är det, som jag skrev innan, TDP! Alltså olika klasser.

Men nu är det väl inget som säger att man måste hålla sig till vissa värden; om man märker att det inte finns någon bra existerande klass kan man skapa en ny. Det må vara enklare att ta den närmast liggande högre klassen, men det gör märkningens värde mindre.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elgot
Men nu är det väl inget som säger att man måste hålla sig till vissa värden; om man märker att det inte finns någon bra existerande klass kan man skapa en ny. Det må vara enklare att ta den närmast liggande högre klassen, men det gör märkningens värde mindre.

Man delar alltid in saker i klasser, det är för att det inte ska finnas hundra olika klasser att tillverka moderkort och kylning efter. Man ser sånt överallt.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -Boris-
Man delar alltid in saker i klasser, det är för att det inte ska finnas hundra olika klasser att tillverka moderkort och kylning efter. Man ser sånt överallt.

Givetvis kan det finnas anledningar till att behålla tidigare klasser men om det skulle visa sig att, som du tidigare sade, "Phenom II i 3GHz ligger långt under sin TDP" är det kanske läge att fundera på om det verkligen är ett lämpligt system.

Permalänk
Medlem

Vad förväntas prisrangen vara för Deneb? Vågar man hoppas på under 2000?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ToScA-
Vad förväntas prisrangen vara för Deneb? Vågar man hoppas på under 2000?

Jag tvivlar och har börjat kolla runt efter q6600 i och med att jag ändå vill uppgradera och måste byta mobo hur jag än gör

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RainesX
Jag tvivlar och har börjat kolla runt efter q6600 i och med att jag ändå vill uppgradera och måste byta mobo hur jag än gör

Jag börjar bli oerhört osäker...blir helt ny dator (inklusive skärm) i Januari, hoppas verkligen att Deneb hamnar på ett, för mig, komfortabelt pris med tanke på att jag har trånat efter och avvaktat i väntan på den sedan i September-månad (istället för Q6600).

Hade för mig att Deneb skulle bli billigare än nuvarande Phenom 9850 BE eftersom det handlar om att gå ner till 45nm, vilket innebär lägre produktionskostnader vilket således leder till ett lägre pris i butik. Kanske var jag helt ute och cyklade dock.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elgot
Givetvis kan det finnas anledningar till att behålla tidigare klasser men om det skulle visa sig att, som du tidigare sade, "Phenom II i 3GHz ligger långt under sin TDP" är det kanske läge att fundera på om det verkligen är ett lämpligt system.

Med det menade jag så klart långt under den övre gränsen för TDP-klassen relativt klassens TDP-spektrum. Om den är från 95-125W så är 103 långt under max. Är den 110-125W är 112 långt under max.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ToScA-
text

http://www.nordichardware.com/news,8374.html Längst ner skriver dom att dom tror på pris på eller strax under corei7
these models are most likely going to be priced at or below Intel's Core i7 series.

Ser även ut att bli en BE av dom också där 4Ghz på luft är möjligt ^^ hoppas detta stämmer

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ToScA-
Vad förväntas prisrangen vara för Deneb? Vågar man hoppas på under 2000?

Det är en ren omöjlighet. Dels ligger Phenom 9950 nära 2000 kr. Dels presterar Deneb så mycket bättre än Agena 65 nm. Jag gissar på ett prisspann mellan 2.500 - 3.500 kr. Dels har man talat om ett pris på 300 dollar för Deneb vilket blir ca 3.000 kr inkl. moms i Sverige (med hänsyn till dagens dollarkurs). Sedan var det någon i en tråd som hade fått något riktpris på Deneb för AM2+ och det såg ut som om 3 GHz-modellen låg runt 3.200 kr om jag minns rätt.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Viceroy
Jag gissar på ett prisspann mellan 2.500 - 3.500 kr. Dels har man talat om ett pris på 300 dollar för Deneb vilket blir ca 3.000 kr inkl. moms i Sverige (med hänsyn till dagens dollarkurs). Sedan var det någon i en tråd som hade fått något riktpris på Deneb för AM2+ och det såg ut som om 3 GHz-modellen låg runt 3.200 kr om jag minns rätt.

Är det rimligt att lägga sig på samma, eller till och med högre prisnivå än i7?

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elgot
Är det rimligt att lägga sig på samma, eller till och med högre prisnivå än i7?

Nej, då är man helt fel ute.
Att köpa COre i7 är en mycket dyr affär. 3000 - 10000+ för i 7, när dyraste Deneb verkar hamna runt 3000. Räknar man dessutom med minne och mobo så har du 10000-17000 för i7 mot 4000-5000 för Deneb.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elgot
Är det rimligt att lägga sig på samma, eller till och med högre prisnivå än i7?

Det blir långt ifrån samma prisnivå som Core i7. Precis som -Boris- skriver innebär ett köp av Intels processor inte bara ett köp av själva processorn, utan också nytt minne och nytt moderkort. AMD:s Deneb blir billigare eftersom man bara behöver köpa ny processor om man har ett AM2+-moderkort.

Permalänk

Jag längtar redan efter denna nya processor, kan de inte skynda sig. Finns det inga test på nätet så man kan kolla hur bra den presterar? Hoppas den överklockar bra, det hade varit skitroligt.

Visa signatur

Phanteks P600S Grå - Ryzen 9 3900X - Phanteks PH-TC14PE Black - ASUS ROG Strix X570-F Gaming - G.Skill Trident Z Neo 32GB (2x16GB) 3600MHz CL16 - HD7970 - Seasonic Focus+ 650W Platinum

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -Boris-
Nej, då är man helt fel ute.
Att köpa COre i7 är en mycket dyr affär. 3000 - 10000+ för i 7, när dyraste Deneb verkar hamna runt 3000. Räknar man dessutom med minne och mobo så har du 10000-17000 för i7 mot 4000-5000 för Deneb.

Men om man skall jämföra får man väl jämföra rätt; 3500 kr är 20% mer än 2900 kr som i7 920 kostar för tillfället och vill man ha ddr3 till sitt amdsystem tillkommer den kostnaden även där. Det är förvisso sant att moderkorten till i7 än så länge är dyrare, men om processorn kostar 600 kronor mera jämnar det ut sig, och så får man sämre prestanda.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elgot
Men om man skall jämföra får man väl jämföra rätt; 3500 kr är 20% mer än 2900 kr som i7 920 kostar för tillfället och vill man ha ddr3 till sitt amdsystem tillkommer den kostnaden även där. Det är förvisso sant att moderkorten till i7 än så länge är dyrare, men om processorn kostar 600 kronor mera jämnar det ut sig, och så får man sämre prestanda.

Du anstränger dig verkligen va? Du tar dyraste ryktet du kan om Phenom II, sedan tar du lägsta möjliga pris på core i7, avrundar det neråt och får hela 600:- skillnad. Sedan påstår du att denna siffra, som du verkligen ansträngt dig för att knåpa fram så negativ som möjligt för AMD, och säger att de 600:- jämnar ut prisskillnaden på DDR3 och svindyra Core i7 moderkort.

Det är bara löjligt när du försöker leka med siffror sådär för att försöka få i7 att verka billig.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -Boris-
Det är bara löjligt när du försöker leka med siffror sådär för att försöka få i7 att verka billig.

Jag säger inte att de är billiga, även om de inte är så överdrivet dyra som folk ofta vill få det till, men då ett moderkort går att få för ~2400 kr (låt oss säga 1000 kr mer än motsvarande am2+-kort) blir skillnaden inte så stor om amd sätter priset så högt som det föreslogs i inlägget ovan. De har den senaste tiden satsat hårt på prestanda per krona-kvoten, varför sluta nu?

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elgot
Jag säger inte att de är billiga, även om de inte är så överdrivet dyra som folk ofta vill få det till, men då ett moderkort går att få för ~2400 kr (låt oss säga 1000 kr mer än motsvarande am2+-kort) blir skillnaden inte så stor om amd sätter priset så högt som det föreslogs i inlägget ovan. De har den senaste tiden satsat hårt på prestanda per krona-kvoten, varför sluta nu?

Tror inte de slutar. Om ryktet är sant om prestandan så är Phenom II billigare än C2Q även vid 3GHz. Om du vill leka med siffror sådär så får du ju det att verka som att Core i7 är billigare än Core 2 också, eller?

Permalänk
Medlem

Är lite av en nybörjare och osäker på kompatibilitet.

Ska köpa en begagnad dator med en Intel E6700 processor på ett Asus P5B DELUXE moderkort.

1. Går det att byta ut den nuvarande Intel processorn mot en AMD Deneb processor?

2. Går det över huvud taget att sätta en AMD processor på ett moderkort med Intel socket?

3. Klarar detta kort ens av 4 processorer?

ASUS P5B DELUXE:
CHIPSET Intel P965
PROCESSOR Intel® Core™2 Extreme / Core™2 Duo / Pentium® Extreme / Pentium® D / Pentium® 4 / Celeron® D
SOCKELTYP LGA775
FLERPROCESSOR SUPPORT NEJ

/tack för snabbt svar, ska förmodligen köpa datorn denna veckan.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rhec
Är lite av en nybörjare och osäker på kompatibilitet.

Ska köpa en begagnad dator med en Intel E6700 processor på ett Asus P5B DELUXE moderkort.

1. Går det att byta ut den nuvarande Intel processorn mot en AMD Deneb processor?

2. Går det över huvud taget att sätta en AMD processor på ett moderkort med Intel socket?

3. Klarar detta kort ens av 4 processorer?

ASUS P5B DELUXE:
CHIPSET Intel P965
PROCESSOR Intel® Core™2 Extreme / Core™2 Duo / Pentium® Extreme / Pentium® D / Pentium® 4 / Celeron® D
SOCKELTYP LGA775
FLERPROCESSOR SUPPORT NEJ

/tack för snabbt svar, ska förmodligen köpa datorn denna veckan.

Du kan inte köra AMD processorer på Intel-moderkort. De har helt olika bussar. Och du kan köra en del Intel Quads på det moderkortet. Vet inte riktigt vilka. Det kan du kolla på ASUS hemsida.