Permalänk
Medlem

Diagram eller inte. Man får väl verkligen HOPPAS att den är så mycket snabbare som de antyder. Dels då utvecklingen går framåt, dels då Spider knappast var någon prestandakung av sin tid. Plattformen MÅSTE vara snabb.

Jag gillar AMD men det känns lite att kasta pil i luften och missa när man jämför prestandan med en föregående modell som inte ens var i samma prissegment.

Visa signatur

O11D Evo | Aorus Z790 Elite AX | 13600K | Kingston 5200 CL40 32GB DDR5 | Galahad 360 | 7900 XTX Nitro+ | Kingston Fury Renegade 1TB & 2TB NVMe | 2 x 860 EVO 1TB @ RAID0 | Ironwolf 8TB | Asus PB278QR & VG27WQ1B

HP Microserver Gen8 1610 | Samsung 840 120GB | 2x WD RED 1TB RAID 1 | 1x WD RED 2TB | 1x WD Green 1TB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gambit_2K
Phenom II @ 6 GHz+

http://www.pcper.com/comments.php?nid=6455

Oj oj oj.. Fan va gött om detta stämmer. Kommer lungt bli en Deneb om den presterar och överklockar om ryktena!

Permalänk
Medlem

Hoppas på att detta kan bli räddningen för AMDs processordel nu efter ett tag av tråkigheter. Sålänge effekten och prestandan håller måttet så blir det ett väldigt aktuellt köp för mig som fortfarande sitter på en Athlon X2 6000+.

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻

Spider när det släpptes var tänkt som så att;
AM2+/DDR2
Phenom CPU @ 65nm
4 x HD3870
790FX chipset.

Dragon;
AM3/DDR3
Phenom II CPU @ 45nm
4 x HD4870 ?
790GX chipset ?

Så om vi ser på det hela på det här viset stämmer säkert diagrammet mer än väl kan ja tro

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Smartidiot89
Spider när det släpptes var tänkt som så att;
AM2+/DDR2
Phenom CPU @ 65nm
4 x HD3870
790FX chipset.

Dragon;
AM3/DDR3
Phenom II CPU @ 45nm
4 x HD4870 ?
790GX chipset ?

Så om vi ser på det hela på det här viset stämmer säkert diagrammet mer än väl kan ja tro

Ska nog vara FX chipset i dragon, gärna med SB750, och inte något integrerat grafikkort som GX har. GX är sämre än FX på alla vis, bortsett från att man inte behöver köpa ett grafikkort förstås.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av invztr
Du vet hur platformen kommer prestera, om man nu ska lita på testet. Grafikkortet har ingen som helst betydelse i flera av testerna, kolla spelen t.ex bara Crysis använder GPU'n.

Syftar förmodligen på det inbyggda GPU benchmarken.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AtreX
Men jisses.. "ett Radeongrafikkort".. Jaha? Så de har jämfört ett HD4870 med ett X850XT då eller? Detta luktar minst lika mycket som de "läckta" interna dokumenten från nVidia.. Fullständigt poänglöst att dra några slutsatser av sån't här.. Visst, det pekar åt rätt håll och lovar man nu 3x prestandan i vissa spel, då har man ju i alla fall lagt upp ribban.. Dock ställer jag mig mycket tvivlande till om de kommer klara den.. Men jisses, klarar dem det så är jag den förste att grattulera

Nej nej det kan inte vara ett x850xt eftersom Spider plattformen innebär att man har ett 3800 kort. Men jag håller med om att det är oklart om vilka grafikkort det är som man har använt.

Att Dragon spelplattformen presterar bättre i spel är ju inte så konstigt med tanke på att 4800 korten är så mycket bättre. Det säger ju inte så mycket om processorn. Men de här siffrorna jämför två plattformar helt enkelt och sen om det är grafikkorten eller processorn som medfört den stora skillnaden i prestanda spelar inte så stor roll.

Visa signatur

Main Rig FD Define R4 |Intel C2Q Q9650@3.6GHz|Asus P5Q-E|OCZ Reaper 4GB@800MHz|WD6400AAKS|HD6850|Corsair HX650
HTPC HDPLEX H1.S |Intel Core i3 4330|ASRock Z87E-ITX|8GB|128GB mSATA
Work Dell Vostro 3360 |Intel Core i5-3317U|8GB|Samsung 840 Pro 256GB

Permalänk
Medlem

Vill inte se ett test som AMD gjort, jag vill se ett test där AMD ställs mot Intel i en fight till döden.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem

Tar det här med en näve salt.

Visa signatur

Cpu: AMD 7800X3D + Noctua NH-U14S | Mobo: ASUS TUF B650M-Plus WIFI | Ram: G.Skill Flare X5 DDR5 6000MHz 32GB | Gpu: Gigabyte RTX 2070 Super | Ssd: Kingston A2000 1TB, Crucial MX500 2TB | Psu: Corsair AX 760W | Case: Fractal Design Define Mini C | Monitors: Dell Alienware AW2723DF, Acer Predator XB271HU

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av invztr
Du vet hur platformen kommer prestera, om man nu ska lita på testet. Grafikkortet har ingen som helst betydelse i flera av testerna, kolla spelen t.ex bara Crysis använder GPU'n.

Tänk lite va?
Hur har du tänkt att de ska köra call of juarez, company of heroes, lost planet och quake 4 utan gpu? Självklart är gpu'n även med i de spelen.

Som Hardware guy say så syftar (gpu) vid Crysis på den inbyggda benchmarken.

Visa signatur

Dator 1 | Intel Core i7-4770K @ 4,6Ghz | Corsair H100i | Asus Z87-A | Crucial DDR3 BallistiX Sport 2x8GB 1600Mhz CL9 | KFA2 GTX 980TI HOF | Corsair TX650W | Intel 335 240GB | LG 24" + Philips 27" + Philips 27" | Fractal Design R3 |
Dator 2 | Intel Xeon W3520 | TRUE Spirit 120M | Asus Rampage II Extreme | Patriot Viper II Sector7 3x2GB 1600Mhz CL8 | PNY 8800 Ultra | Intel 330 120GB |

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av invztr
Säger jävligt mycket då det står "GPU" inom parantes på t.ex Crysis... resten av spelen använder ngen gpu.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av invztr
Du vet hur platformen kommer prestera, om man nu ska lita på testet. Grafikkortet har ingen som helst betydelse i flera av testerna, kolla spelen t.ex bara Crysis använder GPU'n.

Godmorgon yxskaft.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gambit_2K
Phenom II @ 6 GHz+

http://www.pcper.com/comments.php?nid=6455

Ruskigt nice!

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Brodholm
Hoppas att AMD har något att komma med nu. Blir inte bra för oss konsumenter. Intel har haft tronen för länge nu. Dags för ett byte nu. Ser ju i alla fall lovande ut.

Du använder ju Intel själv. Gillar du inte Intel?

Visa signatur

AMD Phenom II 955BE x4 @3.61GHz|SamSung 2 x 500GB 7200 RPM|Asus M4A79T Deluxe|4GB OCZ Black Edition 12800@1600MHz|Sapphire HD5870 1GB RAM|OS varierar, men mest Win XP x64