Acer avslöjar två nya skärmar med Full HD

Permalänk
Melding Plague

Acer avslöjar två nya skärmar med Full HD

Acer Japan introducerar två nya skärmar med upplösningen 1920 x 1080 pixlar, vilket betyder att aspektration är 16:9. Detta är samma storleksförhållande som moderna tv-apparater använder.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Shit va fint, tror jag får vänta lite på 24"'s köpet och titta lite på dehär.

Permalänk
Medlem

Nice....

Permalänk
Medlem

Ser bra ut och de var ju inte så fasligt dyra heller

Visa signatur

PS3 Slim 750GB PSN: Asseroth
Dator:
i7 4790k | Gigabyte GA-Z97P-D3 | 32GB DDR3 | SanDisk SSD 128GB, OZC SSD 256MB, Toshiba 4TB, Toshiba 3TB | AMD Radeon R9 290x 4GB| Corsair CS650W | Fujitsu 27" 1080p & AOC 24" 1080p | Windows 10 Pro x64

Permalänk
Avstängd

De var fina, men jag tror jag behåller min BenQ T221W ett tag till

Visa signatur

Manli GeForce 8800GTS 512 @ 756/1890/1100

Permalänk
Medlem

Jag har en Belinea 24" som fungerar fin fint.. lite synd att Belinea gått i konkurs bara.
Den var billig också.

Permalänk
Medlem

Varför vill man ha 120 färre pixlar på höjden jämfört med den vanliga 192x1200-upplösningen? Det enda man får ut av det är:
1) Mindre plats på skärmen
2) Man "slipper" de två tunna svarta kanterna när man tittar på 16:9-film på sin datorskärm. Men tittar man på vanlig film så har man fortfarande kanter eftersom filmer inte använder 16:9-ration.

Permalänk
Medlem

kul att man börjar få några 24tummare på 2ms responstid att välja mellan nu

Permalänk
Medlem

Äntligen en 1920 skärm i storlek <24"... eller har jag missat någon annan som hann före?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av anund

2) Man "slipper" de två tunna svarta kanterna när man tittar på 16:9-film på sin datorskärm. Men tittar man på vanlig film så har man fortfarande kanter eftersom filmer inte använder 16:9-ration.

de flesta filmer idag är faktiskt gjorda närmast i det formatet. och för TV-produktioner är det exakt anpassat.

en kompromiss helt enkelt, de flesta har nog vant sig vid avmaskning horisontalt ibland idag. och skulle man istället ha vertikal blir det nog bråk och frågor om det istället bara.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sireddie
Äntligen en 1920 skärm i storlek <24"... eller har jag missat någon annan som hann före?

Det finns flera stycken, bland annat en Lenovo som är ganska populär.
http://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=393#rparams=k=s31415074

Citat:

Ursprungligen inskrivet av AndreaX
de flesta filmer idag är faktiskt gjorda närmast i det formatet. och för TV-produktioner är det exakt anpassat.

en kompromiss helt enkelt, de flesta har nog vant sig vid avmaskning horisontalt ibland idag. och skulle man istället ha vertikal blir det nog bråk och frågor om det istället bara.

De flesta använder väl 2.35:1-formatet?
Men vad gör det om man har ett par tunna streck över och under bilden när man tittar på film? Merparten av tiden gör man ju annat, och då har man mindre bildyta. Det är ju dessutom i höjdled man behöver den mest när man t ex surfar.

Sanning är ju att tillverkarna föredrar 1920x1080 eftersom de då kan använda samma paneler som i TV:s. Att en del konsumenter välkomnar denna försämring med öppna armar är för mig obegripligt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av anund
Sanning är ju att tillverkarna föredrar 1920x1080 eftersom de då kan använda samma paneler som i TV:s. Att en del konsumenter välkomnar denna försämring med öppna armar är för mig obegripligt.

[ironi]Ja för det är ju så tråkigt att dom kan pressa priserna när dom kan använda
en och samma panel till mer än en sak.[/ironi]

Så länge det leder till en bra skärm till vettigt pris så spelar det väl ingen roll
om samma panel även används i någon tv-apparat?

Visa signatur

// paran0id

Permalänk
Medlem

Det skulle inte spela någon som helst roll, om de inte kapar massa pixlar på höjden. Det är ingen "liten" skillnad jämför era 16:9 tvs och 16:10 skärmar.

Det positiva som kan tänkas hända nu när de bestämt att vi måste gå ner i vertikal upplösning är antagligen att det kommer komma en högre skärmstandard någonstans mellan 16:9 och 5:4 men om det gör det blir det antagligen inte billigt.