Microsoft utvecklar gratis antivirusprogram

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lurcazzus
Är det bara jag som tycker om brandväggen i Windows XP/Vista?

Lätt att ställa in och ställer inte till med ofog :).

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Loxus
Jag spelar mycket och brandväggen har aldrig ställt till med problem för mig.

Håller med er!
Brandväggen fungerar bra...

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk
Avstängd

Nja, brandväggen ställer inte till med något för mig heller, men den fungerar inte överhuvudtaget och släpper in precis allt fast inställningarna är på max.
Kanske två spel som har blockerats under 2år, och det är en massa spel jag haft under den tiden, dock väldigt få MP.
Det kommer alltid en "pop-up" som säger till att något är blockerad, och en lätt klick på upphäv rutan så är det bara att köra på.

Men som sagt, det släpper genom allt.

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Medlem

fattar ine hyppe ang. antivirus.... vem bryr sig? kör ghost varjr 6 mån och allt klar

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ax77
fattar ine hyppe ang. antivirus.... vem bryr sig? kör ghost varjr 6 mån och allt klar

Kan du uppge personnummer och adress? Det finns nog många som skulle vilja stämma dig för att ha bidragit till utpressning och stöld!

Mest humoristiskt, men med en gnutta allvar.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Clint Eastwood
Tänk antivirus funktioner, scanna->hitta 'farliga' filer->deleta/rapportera dem->du får brev hem.

Med 'farliga' filer menas de filtyper som MS anser är 'farliga'. Att kopierade mediafiler är 'farliga', det har vi fått höra sedan länge.

Jo, men varför skulle de vilja skanna efter filer med ett antivirusprogram? All filåtkomst sker ju redan genom operativsystemet. Varje gång du gör någonting med en fil så kommer operativsystemet veta om det, vare sig det handlar om att skapa nya filer eller bara att läsa/skriva till redan befintliga filer. Om du är orolig över att Microsoft får reda på vilka filer du har på din dator så borde du inte använda Windows över huvud taget.

Permalänk
Medlem

Windows egna Firewall släpper ut ganska mycket som inte ens visas att det ringer "hem".
Tex Outlook, MS Office paketet, Windows Media Player, Internet Explorer (även när den inte är igång eller blir använt).
Man kan säga att alla program eller tjänster med en viss priorität och djuphet i Windows blockeras aldrig av Windows egna Firewall.
Detta kan ni enkelt kolla upp själv genom att installera Wireshark och kolla trafiken in och ut.
Men sen är det så att inget av det som sänds är privata data eller saker man kan knuta er till. Det finns bara ett undantag och det är Windows Media Player. Den skickar informationer om alla filer ni lyssnar eller kollar på.
Så därför bör man inte använda den.
Om ni vill använda WMP:n och samtidigt vill blocka all trafik utgående från WMP:n så bör ni ha en redig Firewall som filtrerar och blockar inte bara portarna utan ni behöver en Firewall som kan skilja processerna som skickar och kan blocka allt ni inte vill släppa ut.
Jetico:s Firewall är grymt bra. Den gör datorn nästan vattentätt om att säga så.
Sen tycker jag de e lite överdrivet och tror att Microsofts Antivir skulle skicka uppgifter om privata data till en av deras servrar.
Skulle detta komma ut och allmänheten får veta det så har Microsoft ett allvarligt problem på halsen.

Visa signatur

iMac "27" Late 2013

Permalänk
Medlem

Minskar det spridningen av malware är jag nöjd.

Visa signatur

MBP: 13" - M1
Stationär: Win11 - Ryzen 5900X - 128GB - GTX 4080
Server: Ubuntu - i5 4670k - 32GB - 4x5TB Raid-Z
Server: Rpi4 8GB, 1TB USB SSD

Permalänk

M$ har ju redan Forefront för företag vilket jag anser innehåller ett fulldugligt antivirus, minst lika bra som något annat jag testat. Vet inte hur det här hänger ihop med det, men jag tror nog M$ kan göra ett bra antivirus.

Visa signatur

i7 930 @ 3.8 | P6X58D-E | 6GB Corsair XMS3 | 2x R9280X | Intel SSD|
Dell UltraSharp 2707WFP | Logitech Z5500 | Logitech Illuminated | MIONIX Saiph 1800 |

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Traumklang
Windows egna Firewall släpper ut ganska mycket som inte ens visas att det ringer "hem".
Tex Outlook, MS Office paketet, Windows Media Player, Internet Explorer (även när den inte är igång eller blir använt).
Man kan säga att alla program eller tjänster med en viss priorität och djuphet i Windows blockeras aldrig av Windows egna Firewall.
Detta kan ni enkelt kolla upp själv genom att installera Wireshark och kolla trafiken in och ut.
Men sen är det så att inget av det som sänds är privata data eller saker man kan knuta er till. Det finns bara ett undantag och det är Windows Media Player. Den skickar informationer om alla filer ni lyssnar eller kollar på.
Så därför bör man inte använda den.
Om ni vill använda WMP:n och samtidigt vill blocka all trafik utgående från WMP:n så bör ni ha en redig Firewall som filtrerar och blockar inte bara portarna utan ni behöver en Firewall som kan skilja processerna som skickar och kan blocka allt ni inte vill släppa ut.
Jetico:s Firewall är grymt bra. Den gör datorn nästan vattentätt om att säga så.
Sen tycker jag de e lite överdrivet och tror att Microsofts Antivir skulle skicka uppgifter om privata data till en av deras servrar.
Skulle detta komma ut och allmänheten får veta det så har Microsoft ett allvarligt problem på halsen.

Skönt att se att det finns folk som har lite kunskap och insikt.

Däremot så är jag övertygad om att illegala filer kommer att bli likställt med 'farliga' filer i framtiden, och då så ligger alla era nedladdade mediafiler löst. Det krävs inte mycket fantasi för att inse värdet för MS att kunna bistå mediaproducenter med denna funktionen djupt integrerad i OS'et.

Permalänk
Medlem

Finns som sagt redan i lite mer seriösa versioner

Och vad jag sett av den tid jag kört denna så hickar han inte på några falsk-positiva som andra av har som regel och göra.
Men det är nog en feature att varna för allt, annars köper ju kunderna inte uppdateringar i guess.

Visa signatur

Inget är omöjligt, bara det att det omöjliga tar lite längre tid

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KimTjik
Kan du uppge personnummer och adress? Det finns nog många som skulle vilja stämma dig för att ha bidragit till utpressning och stöld!

Mest humoristiskt, men med en gnutta allvar.

fattar inte.. på vilket sätt utpresning 0ch stöld? för att reklamerar ghost eller säger att för vanligt användare är antivirus onödigt?

vad är utpresning och stöld i mitt inlägg?

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ax77
fattar inte.. på vilket sätt utpresning 0ch stöld? för att reklamerar ghost eller säger att för vanligt användare är antivirus onödigt?

vad är utpresning och stöld i mitt inlägg?

Jag stötte nämligen på något liknande för ett tag sedan, där individens idé vara att köra systemet oskyddat till det kajkade ihop av virus, och sedan läsa bilden tillbaka till hårddisken och börja om igen. Så mitt skämt var lite kopplat till att virus på så sätt, än om det inte kanske var riktigt det du menade, kan spridas ganska effektivt. Virus i sin tur är kopplat till utpressning och stöld.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KimTjik
Jag stötte nämligen på något liknande för ett tag sedan, där individens idé vara att köra systemet oskyddat till det kajkade ihop av virus, och sedan läsa bilden tillbaka till hårddisken och börja om igen. Så mitt skämt var lite kopplat till att virus på så sätt, än om det inte kanske var riktigt det du menade, kan spridas ganska effektivt. Virus i sin tur är kopplat till utpressning och stöld.

man få medelande " BUHU Jag är elak virus, nu skall du betala pengar på xxxxxxxxxxxxx konto annars, hm, annars stänger jag av din skärm" ?

Permalänk
Hedersmedlem

Nja, kanske inte riktigt så, men rent allvarligt är det egentligen det här virus nu för tiden går ut på. Virus kan skapa en armé av zombie datorer, vilka sedan används för att attackare och överbelasta något företags servrar. Detta drabbar ofta företag i e-handeln vilka är beroende av att kunder kommer åt deras hemsida. De kriminella bakom attacken erbjuder ett förslag på en köpesumma för att avbryta attacken och kanske även en fortsatt månadspeng för s k beskydd. Kalla det e-racketeering (eget påhitt men termen skulle ju fungera) eller utpressning men du har i alla fall bilden av vad jag menar.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Michaelo
Microsoft och gratis i samma mening? Har jag nog aldrig sett förut...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av SWiFT.87
Ungefär samma reaktion här!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av FeSk28
hahaha, har du j*vligt rätt i;)

Inga av er småkillar som var med på den tiden Ms lanserade Internet Explorer? Den var (då som nu) gratis vilket inte marknadsdominanten Netscape Navigator var. Även om IE suger grön tå så nog fan hade Netscape plötsligt slutat ta betalt om det inte var för Redmond's Finest.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KimTjik
Nja, kanske inte riktigt så, men rent allvarligt är det egentligen det här virus nu för tiden går ut på. Virus kan skapa en armé av zombie datorer, vilka sedan används för att attackare och överbelasta något företags servrar. Detta drabbar ofta företag i e-handeln vilka är beroende av att kunder kommer åt deras hemsida. De kriminella bakom attacken erbjuder ett förslag på en köpesumma för att avbryta attacken och kanske även en fortsatt månadspeng för s k beskydd. Kalla det e-racketeering (eget påhitt men termen skulle ju fungera) eller utpressning men du har i alla fall bilden av vad jag menar.

''

aha, jag skall köpa antivirusprogram för att skydda e-handeln mot e-recketering
hmmm, mycket intressant
har du nån fond där vi kan sätta in pengar för att skyda vanliga butiker från recketering?
eller skall polisen utbildas o ta hand om det?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SWE|OggE
Blir det lika funktionellt som Windows Defender åker det ut direkt.

Hoppas att det blir bra dock, kommer säkert öka säkerheten hos många Svenssons.

Så länge det finns folk som inte förstår att Windows Defender är ett antiSPYWAREprogram och inte ett antivirusprogram så lär det inte gå så bra.

Permalänk

inte microsoft + antivirus

Visa signatur

Asus: Bara vi har äkta USB 3.0 och SATA 6,0 Gbps
[img]http://valid.canardpc.com/cache/banner/w47khy.png[/img]