Nya Macbook med kopieringsskydd

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lizardman
Nja, är det kopplat till hårdvaran gäller det ju bara datorer med denna hårdvara. Dvs. nya macbooks och macbook pros...

Mjo, sant. Men likväl så verkar det ju styras av att filerna innehåller en viss typ av kopieringsskydd? Alltså om jag rippar en film ur min samling och kopplar in min dator till min TV och spelar upp filmen med exempelvis VLC så kommer det att funka? Eller om man tankar ned en film "olagligt"? Det enda jag har sett är skärmdumpar när filmer från iTS skruvar ur. Eller?

[Edit: Från nyheten]

Vissa filmer går helt enkelt inte att spela upp om en skärm utan stöd för HDCP är ansluten.

Så, vad gäller?

Permalänk
Medlem

för min del så blir det att tanka ner ripp på de filmerna man köper för att det skall funka i htpcn

Visa signatur

GUD VÄLSIGNE DIG!
Ryzen 7 5700X3D - 64Gb DDR4 - RTX2060 - Coolermaster Stacker
---------------------------- www.roaddogs.se ------------------------
------- Bofors Interstellar - A Star Citizen Corporation --------
---------------------------------- Twitch ---------------------------------

Permalänk
Avstängd

Hakkenarsk: Det brukar bero på filmen (eller skivan) hur skyddet är utformat. En del skickar bara en Sd- signal, andra blir utan ljud eller utan bild och en del blir det inget av alls.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nino
bojkotta apple

Gör redan.

Visa signatur

CPU i9-9900K GPU ASUS RTX 2080 TI Strix OC MB ASUS STRIX Z390-E RAM Corsair VENGEANCE RGB 32GB DDR4 3200MHz Case Fractal Design Define C PSU EVGA G3 850W Cooling Noctua D15
Monitor MSI Optix MAG342CQR SSD Samsung 970 EVO 500GB 860 EVO 500GB 860 QVO 2TB + QVO 4TB PLEX Server 2x HC560 20TB+WD RED 2x10TB+12TB

Permalänk
Medlem

Man ser ju åt vilket håll utvecklingen går. Stängd maskinvara med villkor dikterade av storfinansen och multinationella mediekoncerner.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av devilstar
Piratkopiera eller ej, riktigt riktigt dåligt av Apple att implementera en sådan funktion i sina datorer. Om jag nu skulle köpa en mac så hade den även gått ganska mycket på min lcd tv som film spelare och då hade detta varit fullkomligt omöjligt om jag inte hade velat punga ut ytterligare 10000kr till på en ny lcd. Den medvetna konsumenten, eller företag som försöker spara kronor i dessa tider av nedskärningar och besparingar världen över skulle skulle aldrig köpa macbooks när det även skulle innebära att dem skulle bli tvungna att byta alla sina projektorer. På företaget jag arbetar vid så har vi 5-6 projektorer och detta skulle innebära en merkostnad på 70000-10000kr vilken jag är ganska säker på att ledningen inte skulle acceptera.

Men för den som absolut vill/måste använda mac så är det med största sannolikhet bara en tidsfråga innan någon snillrik person knäcker skyddet och sprider det hejvilt, eller så kommer man att kunna köpa en usb-dongle som kringår skyddet.

Så ni ser nerladdade filmer från iTunes på era möten? Ha lite koll.

Visa signatur

MacBook Pro '08 (Unibody) 2.53GHz Intel Core 2 Duo | 4Gig DDR3 RAM 1067MHz | GForce 9400M + GForce 9600M GT | 1.32Tb HDD

Permalänk
Medlem

Finns ju alltid AnyDVD HD till Windows om man stöter på problem med detta. Lär väl inte dröja allt för länge innan någon kommer på hur det fungerar och släpper en lösning open source, om det inte redan finns. Skulle inte förvåna mig. Löjligt skydd egentligen dock. AACS, BD+ eller liknande lär vara mer effektiva om det nu inte vore så att de misslyckas med en vettig implementation på det och containern som används.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av echo
[edit]
Där har vi ytterligare ett fint exempel. Konsollspel ingick ju klart i HD-standarden som i sig omfattar HDCP
Har kört xboxen (360) över VGA (ja, HD), hade xboxen krävt HDCP för HD hade jag knappast köpt en.

Det får då stå för dig. Varje gång jag ser på en DVD eller liknande så stör jag mig på hur illa det ser ut. Jag har ingen TV och jag ser inget som helst behov av att skaffa en, däremot njuter jag fullt av HD material och att ta bort den möjligheten för mig vore katastrofalt ur filmsynpunkt.

VGA är inte dött för fem öre och jag kan lugnt säga att jag skulle ha problem med att man inte kunde spela högupplöst material över VGA. Bara för att något inte är gjort jusst för filmvisning betyder det inte att det inte duger för det eller ens att det är sämre än något som är gjort för vardagsrummet. "VGA ingår inte i standarden" är ju rätt sjukt det med. VGA är en standard för att överföra bildsignaler, den klarar långt över de upplösningar som single-link DVI/HDMI klarar av och under högre frekvenser men ska inte kunna visa HD material därför att ....(profit?)....

Det är som att laser-skrivare inte skulle kunna skriva ut bilder bara för att det inte ingår i jpg standarden (ok, jämförelsen haltar något men nog borde poängen gå fram)

Btw. visste inte att HDCP ingick i DRM standarden.

Så alla enheter med kompatibilitetsbrister och fullt fungerande hårdvara som inte stödjer HDCP är alltså inget argument för att slopa det?
Klart, konsumenterna bör ju fatta att man måste köpa ny hårdvara varannat år för att saker ska fungera.

Det var din synvinkel det, tror du att det finns andra som inte delar den?

Själv funderar jag på att köpa en 30" datorskärm, jag köper den knappast för att se på film på men det är den fullt kapabel till och nog fan ska det fungera också (för även om jag inte köper den för film så vill jag utnyttja den för att göra det när jag väl ändå ska se på film). Sen är jag samtidigt student, en 70" tv för vardagsrummet är inget som månadspengen tillåter - inte för att jag har något vardagsrum att ställa den i för den delen.

Något mycket större än 40" vore i överkant för mig, samtidigt vore det fullständigt värdelöst att köpa en 40" TV när man ser så lite på film/TV som jag gör. Men det betyder inte att jag inte uppskattar HD eller inte värderar filmtittande.

Men det är klart, köper man inte något bara för att se på film på så kan gott leva med DVD-kvalitet, eller?

HDCP har aldrig någonsin stört någon pirat.

Se det såhär. Konduktören kollar av varje person, har personen en giltig biljett så får denne en snyting i ansiktet. Har däremot personen ingen biljett så blir han/hon förflyttad till första-klass.

En ganska klockren jämförelse är ju CD-skivorna med kopieringsskydd.
Köper du den och är så dum så att du använder den i en dator så får du in ett rootkitvirus i datorn och begränsad uppselningskvalitet (och råkar du använda skivan i en enhet som inte är kompatibelt med kopieringsskyddet så var det nog dags att köpa ny CD-spelare ändå, hur ny/dyr/bra den än är).
Laddar du ner den så får du bättre kvalitet och inget virus.
Fasst det är klart, är väl ingen som lyssnar på musik i en dator.

detta visar att du inte har full koll på läget. Xboxens HDDVD-mojäng hade inte varit möjlig om Xboxen inte hade haft HDCP i sin digitala utgång (vilken inte ens fanns på de första maskinerna dessutom)* för när HDDVD hade nått en viss massa så hade filmbolagen börjat flagga sina skivor, (nu kom inte det formatet så långt att det var ett problem) liksom det kommer att göras på Bluray. vad betyder det då? jo, att om du hade velat se HD-upplösta HDDVD med din Xbox i framtiden hade du A. fått nöja dig med DVD-upplösning via VGA. eller B.* skaffa en ny Xbox med HDMi samt en ny skärm som klarar HDCP.

det är inte bara upplösningen som gör att DVD ser sämre ut än Bluray (eller HDDVD) utan i högre upplösningar (uppskalningar) är det främst kompressionen samt mer begränsad färgrymd som avgör. nedskalad HDDVD ser fortfarande bättre ut än uppskalad DVD.

lugn med paranoian nu.. men ja, kasnske räknades VGA som för bra eller för sällsynt vid tiden DVD kom för att ingå i standarden. det finns DVD-spelare som har det för lätt koppling till tidens billiga dataprojektorer, (tänk nu på att för 15 år sen var videoprojektorer svindyra, stora datorskärmar fanns inte osv) men de är lätträknade. även RGB (som vi ju haft länge i Europa) ogillades av många bolag för att det medgav för bra professionella kopieringsmöjligheter av tex Laserdisc och saknades ofta helt.

nej det var faktiskt en konstig analogi då inga skrivare av nått slag tar emot .jpg-data utom möjligen om man kan räkna de som har minneskortsläsare då.

det sa jag inte, det ingår i Blurays och ingick i HDDVDs standarder.

ja det är iaf inget bra argument, man kan ogilla det men det är inte orimligare än andra teknikförändringar. vill man se en ny funktion av nått som helst slag får man finna sig i att det inte nödvändigtvis fungerar med det man redan har. folk borde bitcha mer om onödiga sockelbyten på processorer eller nya minnesstandarder som ger löjligt små fördela, eller omdesignade bakljus på en ny Volvomodell så man inte kan använda billiga skrotdelar än att en industri försöker skydda sina intressen.

nejdå, jag förväntar faktiskt nästan aldrig att nån håller med. särskillt inte här...

oavsett vad piraten har för intressen är det inte orimligt att insistera att nån med månadspeng nog att ha en 30" datorskärm antingen betalar för sig eller har intresse och framförhållning nog att anpassa tekniken.

värdesätter är ett abstrakt begrepp då man kan värdesätta saker högt men inte vilja betala för sig alls, då leder det ofta till vad som kallas stöld, våldtäkt eller annat traditionellt betraktat som moraliskt felaktigt idag. och filmer är i lika liten grad intellektuella rättigheter som med nån slags självklarhet kan fråntas beroende på huruvida man tror eller inte tror på dem.

nä historiskt sett har bara två saker stört en pirat, att betala för sig och att kölhalas. det kan ev bli läge för båda i Maj.

har då aldrig hänt mig när jag åker tåg, har man biljett så åker man, har man 1:a klass så åker man där, har man ingen åker man av eller får böta. oavsett vilket kommer konduktören, han är dock alltid trevligare mot den som betalat mest av många och uppenbara skäl. och alla som tycker det är i sin ordning kan ju logiskt sett inte gärna protestera mot den nya lagen, som sagt ovan.

jag har då aldrig fått nått rootkit. men ja, denna fråga är däremot lite knivigare (och har lösts på mer eller mindre bra sätt) då det till skillnad mot HDCP-frågan faktiskt är ett verkligt problem för väldigt många. lösningar som kan funka är att inkludera färdiga MP3 på skivan i en viss kvalitet. en CD är också en produkt som ännu har ett annat egenvärde för många än filmer har, problemen med piratande är alltså också därmed allvarligare.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av echo
Som sagts i tråden. HDCP är knäckt flera låååångt innan det fanns enheter med HDCP. HDCP skyddar dessutom bara att någon kopierar videosignalen över HDMI/DVI. Och det är mycket sämre att kopiera en film på det sättet så för den film man kan hitta på nätet är helt oberörda hurvida HDCP är på eller ej.

Det kräver dessutom speciell hårdvara och inget som svenssons håller på med direkt, det finns alltså absolut ingen som stör sig på HDCP förutom lagliga konsumenter och HDCP stoppar absolut inte en enda piratkopiering. Nämnde jag att det var knäckt?
Alltså, ett fullständigt verklöst skydd (nåja, mot piraterna i alla fall - konsumenterna känner ju minst sagt av effekterna från det).

Digital-TV har helt andra förutsättningar.

vi vet redan det här...

så se nedan:

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Damodred
Nej men det blidkar de med kontroll över vad du och jag tittar på. HDCP är en så pass enkel grej att lösa idag så problemet i praktiken är minimalt. Jag gillar HDCP just för att det är så pass enkelt, man behöver inte slå in någon genererad kod eller något annat märkligt. Du köper en blu ray, du köper en tv och du köper en film. Nyckelordet ligger i att man köper det man vill konsumera.

Sedan är det givetvis tråkigt att ett sådant här skydd behövs men det är sådana tider vi lever i. Bara att anpassa sig alternativt fortsätta titta på VHS på gamla bildrörstv. Det som är synd är att HDCP kostar i form av en licens som i slutändan drabbas oss som slutkunder. Tittar man dock på det eviga prisras som råder på framför allt tv-marknaden så ifrågasätter jag om den kostnaden också är mer än teoretisk.

exakt vad jag menar, det är inget problem utom för en väldigt högljud grupp som ändå inte har intresse av att köpa filmer i vilket fall. ett rent reptilförsvar av ängsliga snyltare som räds framtiden alltså, vilket så ironiskt är vad de ideligen anklagar filmbolagen för.

detta kan du inte mena? se på VHS och stödja Macrovision som krånglar till för användare med projektorer eller seriekopplade VHS-bandare? <-- OBS ironi. även Macrovision har som bekant fortsatt användas i 20 år efter att det "knäcktes", så de som räknar med att nått annat kommer gälla HDCP eller andra saker framöver kan fortsätta hoppas, för piratandet drev utvecklingen då när det inte var ett stort problem, och det lär göra det idag när det är enormt.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem

Köper det man vill konsumera? Vad är det för nonsens!?
Har jag köpt en film så har jag köpt det jag vill konsumera. Jag har dessutom betalat för rätten att se på denna film, vad jag väljer att se den på är mitt val, end of story. Filmbranchens rätt att yttra sig upphör när jag betalat för filmen.

Att komma med att man lika gärna kan sitta och kolla på vhs om man inte vill hänga med och annat är ju ännu löjligare. Det har inte ens med saken att göra för fem öre. Att uppgradera för att ny och bättre teknik skall kunna användas är en sak. Att tvingas göra det bara för att någon annan vill det är en annan, speciellt då detta inte medför några som helst förbättringar på något sätt.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Damodred
Hakkenarsk: Det brukar bero på filmen (eller skivan) hur skyddet är utformat. En del skickar bara en Sd- signal, andra blir utan ljud eller utan bild och en del blir det inget av alls.

Ok. Men då har det egentligen ingen reel betydelse för oss (svenskar) idag, ja, eftersom vi ändå inte kan hyra och köpa film genom iTunes Store? För det är inte hårdvaran i sig som styr detta, utan det är en klassisk form av mjukvarustyrt kopieringsskydd?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AndreaX
detta visar att du inte har full koll på läget. Xboxens HDDVD-mojäng hade inte varit möjlig om Xboxen inte hade haft HDCP i sin digitala utgång (vilken inte ens fanns på de första maskinerna dessutom)* för när HDDVD hade nått en viss massa så hade filmbolagen börjat flagga sina skivor, (nu kom inte det formatet så långt att det var ett problem) liksom det kommer att göras på Bluray. vad betyder det då? jo, att om du hade velat se HD-upplösta HDDVD med din Xbox i framtiden hade du A. fått nöja dig med DVD-upplösning via VGA. eller B.* skaffa en ny Xbox med HDMi samt en ny skärm som klarar HDCP.

Vadå?
Jag köpte inte xboxen för att se på HD-DVD, jag köpte den för att kunna spela spel. Skillnaden är ju att HDCP ingår i HD-DVD/Blu-Ray standarden och det är inget xboxen kan bestämma över. Däremot är det upp till Microsoft huruvuda xboxen kräver HDCP för att spela spel - och det gör den inte, och det är det jag bryr mig om.

Jag kan inte klaga på MS för att de kräver HDCP när man spelar HD-DVD, hade xboxen inte stött HDCP ö.h.t. så hade inte HD-DVD varigt möjligt och jag har hellre möjligheten att spela HD-DVD med HDCP än att inte kunna spela HD-DVD alls. Inte för att jag i xboxens fall bryr mig om något av det.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av AndreaX
det är inte bara upplösningen som gör att DVD ser sämre ut än Bluray (eller HDDVD) utan i högre upplösningar (uppskalningar) är det främst kompressionen samt mer begränsad färgrymd som avgör. nedskalad HDDVD ser fortfarande bättre ut än uppskalad DVD.

Absolut, det som gör DVD dåligt är ju främst MPEG2 - samma material som kodats i en modern codec ser oändligt mycket bättre ut för samma storlek (förutsatt att källan inte är en DVD då). Upplösningen är ju helt klart begränsande men det kan ju helt klart se bättre ut om man fixar resten. Däremot så duger inte nedskalad HD ändå, anser jag. Sen är det väl inte ens ett krav att man ska få det nedskalat heller - och få nöjjer sig nog med en svart bild.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av AndreaX
oavsett vad piraten har för intressen är det inte orimligt att insistera att nån med månadspeng nog att ha en 30" datorskärm antingen betalar för sig eller har intresse och framförhållning nog att anpassa tekniken.

Intresse och framförhållning nog att anpassa tekniken?
Det är jusst det jag gör, och det är jusst därför som jag kanske väljer en skärm utan HDCP. Hade jag bara brytt mig om att se på HDCP förstört material så hade jag ju satt HDCP som krav på en framtida skärm, eller än bättre - köpa en TV. Men nu har jag andra behov och jag tänker inte välja en sämre skärm när den ändå kostar ~10 kkr bara för att jag ska kunna se på HDCP skyddad film. Nej, då blir jag nog hellre brottsling och använder mig av mjukvara/hårdvara för att ta bort skyddet så att jag kan se på köpt media.

Framförhållning var det inte varigt möjligt att ha, tillverkarna var alldeles för sena att implementera det.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av AndreaX
värdesätter är ett abstrakt begrepp då man kan värdesätta saker högt men inte vilja betala för sig alls, då leder det ofta till vad som kallas stöld, våldtäkt eller annat traditionellt betraktat som moraliskt felaktigt idag. och filmer är i lika liten grad intellektuella rättigheter som med nån slags självklarhet kan fråntas beroende på huruvida man tror eller inte tror på dem.

Absolut, men ser inte relevansen?
Du tror att jag klagar på HDCP för att jag är pirat och av sympati tycker så synd om folk som betalar för media och därmed drabbas HDCP och att det är därför jag klagar?

Det är visserligen inte riktigt så enkelt, hade HDCP fungerat så hade jag sett poängen med att implementera det - nej jag hade fortfarande varigt motståndare till det men jag hade haft lättare för att acceptera det. Det som gör HDCP så ruttet är ju i stort dessutom att man var så sen på att implementera det, det var kännt och färdigt i bra många år men för att pressa ut varenda öre så valde tillverkarna att implementera det så sent så att vi idag har sanslöst många apparater som inte fungerar med HDCP skyddat material.

Hade tillverkarna börjat använda HDCP långt tidigare, och hade HDCP även omfattat analoga signaler. Då hade jag inte brytt mig i någon större utsträckning alls - undanataget kompatibilitetsproblem och andra fall där bara den laglige konsumenten drabbas. Här har filmindustrin ett enormt ansvar men som det ser ut i dagsläget så bryr de sig inte ett minsta. De är stora nog att kunna ignorera kunder som drabbas och det finns ingen som kan utmana dem ändå.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av AndreaX
har då aldrig hänt mig när jag åker tåg, har man biljett så åker man, har man 1:a klass så åker man där, har man ingen åker man av eller får böta. oavsett vilket kommer konduktören, han är dock alltid trevligare mot den som betalat mest av många och uppenbara skäl. och alla som tycker det är i sin ordning kan ju logiskt sett inte gärna protestera mot den nya lagen, som sagt ovan.

Nej det var ju precis det som var poängen. Vore helt idiotiskt om det var så, precis som det vore helt idiotiskt att använda sig av HDCP.
Skydd som HDCP främjar piratkopiering.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av AndreaX
jag har då aldrig fått nått rootkit. men ja, denna fråga är däremot lite knivigare (och har lösts på mer eller mindre bra sätt) då det till skillnad mot HDCP-frågan faktiskt är ett verkligt problem för väldigt många. lösningar som kan funka är att inkludera färdiga MP3 på skivan i en viss kvalitet. en CD är också en produkt som ännu har ett annat egenvärde för många än filmer har, problemen med piratande är alltså också därmed allvarligare.

HDCP-frågan är ett verkligt problem för många och det tas ofta upp än på forum för bildskärmar.
Tycker knappast det är en lösning att inkludera lågkvalitativa mp3or. Bara för att jag vill lyssna på musiken genom en dator ska jag få sämre kvalitet?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av AndreaX
vi vet redan det här...

Du missade första meningen?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av echo
Som sagts i tråden.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av AndreaX
exakt vad jag menar, det är inget problem utom för en väldigt högljud grupp som ändå inte har intresse av att köpa filmer i vilket fall. ett rent reptilförsvar av ängsliga snyltare som räds framtiden alltså, vilket så ironiskt är vad de ideligen anklagar filmbolagen för.

Det är en väldigt högljudd grupp, och det är inte pirater - som sagt, ingen pirat har någonsin stört sig på HDCP. Den högljudda gruppen består av personer som har för avsikt att köpa högupplöst material men inte anser det vettigt att köpa ny utrustning bara för att kunna stödja ett kopieringsskydd som inte fungerar.

Sen är det förstås trisst när man har utrustning som ska fungera men som strular pga. kompatibilitetsproblem, precis som macrovision så drabbas enbart de lagliga konsumenterna. Jag kan inte förstå hur du kan säga att det är piraterna som är högljudda när det är de lagliga konsumenterarna som drabbas.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av AndreaX
detta kan du inte mena? se på VHS och stödja Macrovision som krånglar till för användare med projektorer eller seriekopplade VHS-bandare? <-- OBS ironi. även Macrovision har som bekant fortsatt användas i 20 år efter att det "knäcktes", så de som räknar med att nått annat kommer gälla HDCP eller andra saker framöver kan fortsätta hoppas, för piratandet drev utvecklingen då när det inte var ett stort problem, och det lär göra det idag när det är enormt.

Ja, macrovision är ett utmärkt exempel på något som förstört för lagliga konsumenter. Den video vi hade på den tiden brydde sig inte om macrovision ö.h.t.. Underbart, alltid så tillfredställande när man faktiskt kan se på film man hyrt/köpt problemfritt - det är få unnat. Jag hade många kompisar som fått många filmer förstörda pga. macrovision. Macrovision var dock inte verkningslöst, det stoppade enkla ihopkopplingar av apparater. HDCP har inte stoppat någon.

Situationen med macrovision är väl likvärdig i princip likvärdig spelindustrin. Kopieringsskydden förstör för lagliga konsumenter men stoppar inte storpirater det minsta - däremot så stoppar det Kalle att göra en kopia själv. Med internet däremot så är det inget större problem, Kalle laddar istället ner spelet/filmen på nätet om han har för avsikt att 'kopiera' (med fördelen att han inte ens behöver känna någon som har spelet för att få det).
Det går fint i dagsläget men på VHS-tiden gick det inte så lätt att ladda ner filmer, därför hade macrovision en ännu större poäng (men likt spels kopierignsskydd så drabbade det lagliga konsumenter i stor utsträckning (det kan jag inte säga om HDCP, men bara för att relativt få som drabbas så är det OK? HDCP har ju dessutom nackdelen att det inte stoppar någon - vilket både spelens kopieringsskydd och macrovision gör/gjorde))

Så varken macrovision och dagens kopieringsskydd på spel är verkningslösa. Existensberättigande? Ytterst tveksamt.

För HDCP däremot är det inget snack om saken, varken existensberättigat och har inte någon verkningsgrad (i annat än att tvinga folk att köpa ny hårdvara).

Permalänk

Det här är inget nytt... Bluray har t.ex. samma funktion/problem.

Som någon nämnde ger det här bara besvär för folk som är lagliga och köper videomaterial från iTunes Store. Det är dock lustigt att Apple implementerar det här nu, när man för inte så längesen lanserade iTunes Plus som ju är DRM-fri musik i iTunes Store. Så man var på väg bort från DRM men är nu tillbaka med skyddade filmer.

Det ska också tilläggas att det här inte berör Sverige över huvud taget, eftersom filmer inte säljs här.

Visa signatur

Bajsmacka

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av belga
Köper det man vill konsumera? Vad är det för nonsens!?
Har jag köpt en film så har jag köpt det jag vill konsumera. Jag har dessutom betalat för rätten att se på denna film, vad jag väljer att se den på är mitt val, end of story. Filmbranchens rätt att yttra sig upphör när jag betalat för filmen.

Att komma med att man lika gärna kan sitta och kolla på vhs om man inte vill hänga med och annat är ju ännu löjligare. Det har inte ens med saken att göra för fem öre. Att uppgradera för att ny och bättre teknik skall kunna användas är en sak. Att tvingas göra det bara för att någon annan vill det är en annan, speciellt då detta inte medför några som helst förbättringar på något sätt.

självklart har du rätt att göra vad du vill med en sak du köpt sålänge du inte bryter mot faktiska lagar, jag likställer inte lagar och avtalsbrott. allt jag menar är att när lagar inte kan kan implementeras praktiskt har privata aktörer rätt att krångla till det hur mycket de vill i sina varor. och att det är beklagligt att så måste ske.

det var inte jag som sa det, jag påpekade tvärtom att saken var likadan på den tiden. och ännu löjligare så fortsatte användandet av Macrovision även på DVD för att folk inte skulle kopiera hej vilt till VHS. alla vet ju att VHS är ett njutbart alternativ till DVD efter att man vant sig vid det....

också echo, nu blir det att nästla här då jag inte är så ambitiös som dig tyvärr...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av echo
Vadå?
Jag köpte inte xboxen för att se på HD-DVD, jag köpte den för att kunna spela spel. Skillnaden är ju att HDCP ingår i HD-DVD/Blu-Ray standarden och det är inget xboxen kan bestämma över. Däremot är det upp till Microsoft huruvuda xboxen kräver HDCP för att spela spel - och det gör den inte, och det är det jag bryr mig om.

ja men nu var det film vi talar om, är du inte intresserad av det och Xboxen spelar spel fint på din HDCP-fria monitor så undrar jag vad du egentligen är så upprörd över? var glad, spela spel.

Jag kan inte klaga på MS för att de kräver HDCP när man spelar HD-DVD, hade xboxen inte stött HDCP ö.h.t. så hade inte HD-DVD varigt möjligt och jag har hellre möjligheten att spela HD-DVD med HDCP än att inte kunna spela HD-DVD alls. Inte för att jag i xboxens fall bryr mig om något av det.

du missuppfattar fortfarande tror jag, XBoxen har i sitt grundutförande inte DVI eller HDMi alls. och därmed inte HDCP, det var en ogenomtänkt produkt ifall de nu hade planer på att stödja HDDVD, framtida ägare hade blivit lurade om HDDVD hade överlevt och dessa maskiners ägare hade vart hänvisade till SD, HDCP är då räddningen mot SD, inte tvärtom.

Absolut, det som gör DVD dåligt är ju främst MPEG2 - samma material som kodats i en modern codec ser oändligt mycket bättre ut för samma storlek (förutsatt att källan inte är en DVD då). Upplösningen är ju helt klart begränsande men det kan ju helt klart se bättre ut om man fixar resten. Däremot så duger inte nedskalad HD ändå, anser jag. Sen är det väl inte ens ett krav att man ska få det nedskalat heller - och få nöjjer sig nog med en svart bild.

nej, om spelaren är korrekt standardiserad så ska nedskalning vara alternativet för visare som saknar HDCP eller om man absolut vill använda analoga HD-kompatibla utgångar som VGA, eller i vardagsrumsapparatur mer traditionell komponent. (som är rätt lik VGA-standarden)

sen att det säkert krånglar på en dator är jag inte det minsta förvånad över, och det är även därför jag inte anser att de har nått att göra i en "hembio" för annat än just nedladdade media. en vanlig DVD för 1000kr eller en Bluray för 3000 blir i samtliga fall av 10 en bättre upplevelse än en 10000kr dator där. folk som envist måste krångla med datorer där får antingen klaga hos sin hård/mjukvaruleverantör eller finna sig i de krånglar, för det har de ju alltid gjort.

Intresse och framförhållning nog att anpassa tekniken?
Det är jusst det jag gör, och det är jusst därför som jag kanske väljer en skärm utan HDCP. Hade jag bara brytt mig om att se på HDCP förstört material så hade jag ju satt HDCP som krav på en framtida skärm, eller än bättre - köpa en TV. Men nu har jag andra behov och jag tänker inte välja en sämre skärm när den ändå kostar ~10 kkr bara för att jag ska kunna se på HDCP skyddad film. Nej, då blir jag nog hellre brottsling och använder mig av mjukvara/hårdvara för att ta bort skyddet så att jag kan se på köpt media.

var seriös nu, så svårt är det inte att få tag i en skärm med HDCP idag. det är ju tvärtom undantagen som inte har det, att vinkla det till ett enormt problem är bara mer av den där argumentbrist i retoriken som jag nämnt tidigare.

du blir ingen brottsling av att avaktivera "HDCP-skyddet" du blir det av att bryta mot upphovsrätten, dvs piratkopiera eller fildela.

Framförhållning var det inte varigt möjligt att ha, tillverkarna var alldeles för sena att implementera det.

nej det är trams, Apple är möjligen sena men HDCP är gammalt som gatan och finns i stort sett i varenda TV-apparat som sålts de senaste åren. (men ja, några undantag finns)

Absolut, men ser inte relevansen?
Du tror att jag klagar på HDCP för att jag är pirat och av sympati tycker så synd om folk som betalar för media och därmed drabbas HDCP och att det är därför jag klagar?

kanske inte just du, men retoriken är vanlig bland dessa. och du gör det ju inte heller direkt klarare när varvar motsättningar då du i varannan mening säger ungefär:

"det stör inte en pirat!" och "då tankar jag bara ner istället och"

för att varva med:

"om jag köper en film så" osv.

eller hur?

Det är visserligen inte riktigt så enkelt, hade HDCP fungerat så hade jag sett poängen med att implementera det - nej jag hade fortfarande varigt motståndare till det men jag hade haft lättare för att acceptera det. Det som gör HDCP så ruttet är ju i stort dessutom att man var så sen på att implementera det, det var kännt och färdigt i bra många år men för att pressa ut varenda öre så valde tillverkarna att implementera det så sent så att vi idag har sanslöst många apparater som inte fungerar med HDCP skyddat material.

Hade tillverkarna börjat använda HDCP långt tidigare, och hade HDCP även omfattat analoga signaler. Då hade jag inte brytt mig i någon större utsträckning alls - undanataget kompatibilitetsproblem och andra fall där bara den laglige konsumenten drabbas. Här har filmindustrin ett enormt ansvar men som det ser ut i dagsläget så bryr de sig inte ett minsta. De är stora nog att kunna ignorera kunder som drabbas och det finns ingen som kan utmana dem ändå.

du säger sanslöst vanligt, jag säger marginellt problem. det enda jag kan medge är ett problem i den lilla mån det är det på konsumentelektronik idag är att informationen om det finns eller ej är otydlig, eller rentav frånvarande. men funkar inte HD-burken man skaffat sig lär man ju klaga, så detta skulle isf industrin eller förmodligen främst handeln självsanera om/när det är ett problem.

varför skulle det omfatta analoga signaler? om en TV har DVI så har den HDCP där, har den inte DVI så lär ju inte en TV som enbart har analoga ingångar ens komma ifråga då den inte tillverkas längre. eller håller du med om att Xboxen var en riktigt korkad konstruktion av ett företag som sa sig stödja HDDVD nu bara?

Nej det var ju precis det som var poängen. Vore helt idiotiskt om det var så, precis som det vore helt idiotiskt att använda sig av HDCP.
Skydd som HDCP främjar piratkopiering.

det gör snarare varken till eller från, men det hindrar framförallt inte vare sig kopiering eller piratkopieringen idag. liksom Macrovision igen. (AndreaX vill ha ett kex!)

HDCP-frågan är ett verkligt problem för många och det tas ofta upp än på forum för bildskärmar.
Tycker knappast det är en lösning att inkludera lågkvalitativa mp3or. Bara för att jag vill lyssna på musiken genom en dator ska jag få sämre kvalitet?

nej, jag håller med. detta är ett problem. och lägger de in för många kvalitetsalternativ och format har de vanan trogen skjutit sig både i skallen och foten som folk här brukar säga, och kunde då lika gärna strunta i saken. medlemsskap och DRM direkt till mediaspelaren kommer istället irritera folk med lite konstigare operativsystem. (som mig) åas kan jag rippa kopieringsskyddade skivor utan hinder, kanske tack vare det systemet så jag kanske bara har tur.

Du missade första meningen?

ingen aning, vad var den? formen börjar förvirra mig här...

Det är en väldigt högljudd grupp, och det är inte pirater - som sagt, ingen pirat har någonsin stört sig på HDCP. Den högljudda gruppen består av personer som har för avsikt att köpa högupplöst material men inte anser det vettigt att köpa ny utrustning bara för att kunna stödja ett kopieringsskydd som inte fungerar.

som sagt, gaphals eller ej så får man helt enkelt läsa instruktionsboken för sin TV (eller monitor om man nu ändå envisas med det) innan man traskar iväg och köper sin Blurayspelare.

detta skiljer sig inte från att man måste kolla att DVD-spelaren kan ge ut DTS (min kunde inte) innan man skaffar en sån förstärkare, hjulen passar bilen, etc etc.

Sen är det förstås trisst när man har utrustning som ska fungera men som strular pga. kompatibilitetsproblem, precis som macrovision så drabbas enbart de lagliga konsumenterna. Jag kan inte förstå hur du kan säga att det är piraterna som är högljudda när det är de lagliga konsumenterarna som drabbas.

för att det faktiskt är de ivrigaste piratprästerna som alltid hörs högst, oftast och mest i de här frågorna. de som köper filmer har i verkligheten utom i extremt få fall några problem alls, och det hade inte heller gynnat industrin.

Ja, macrovision är ett utmärkt exempel på något som förstört för lagliga konsumenter. Den video vi hade på den tiden brydde sig inte om macrovision ö.h.t.. Underbart, alltid så tillfredställande när man faktiskt kan se på film man hyrt/köpt problemfritt - det är få unnat. Jag hade många kompisar som fått många filmer förstörda pga. macrovision. Macrovision var dock inte verkningslöst, det stoppade enkla ihopkopplingar av apparater. HDCP har inte stoppat någon.

ja många konstiga märken saknade detta, större tillverkare däremot ville eller tvingades givetvis vara på industrins sida. pirater på den tiden hade alltid dessa videos, eller en Macrovisonrensare. (för som jag påpekat tidigare har sådana också funnits minst 20 år samtidigt som Macrovision)

det stoppade koppling till andra Macrovisionapparater. åas kan man säga att det också är ett ickeargument mot då det inte finns nån poäng at seriekoppla 2 VHS-bandare, det blev bara sämre även utan Macrovisions inblandning. (ett piratargument anno 1985 mao)

ett riktigt problem däremot var att Macrovision kunde ge bildstörningara även på projektorer, nu hade iof praktiskt taget ingen i hela landet en videprojektor när VHS var the shit, men som sagt igen så överlevde ju Macrovision in i DVD där sån utrustning började bli om inte vanlig så iaf inte extremt udda.

Situationen med macrovision är väl likvärdig i princip likvärdig spelindustrin. Kopieringsskydden förstör för lagliga konsumenter men stoppar inte storpirater det minsta - däremot så stoppar det Kalle att göra en kopia själv. Med internet däremot så är det inget större problem, Kalle laddar istället ner spelet/filmen på nätet om han har för avsikt att 'kopiera' (med fördelen att han inte ens behöver känna någon som har spelet för att få det).
Det går fint i dagsläget men på VHS-tiden gick det inte så lätt att ladda ner filmer, därför hade macrovision en ännu större poäng (men likt spels kopierignsskydd så drabbade det lagliga konsumenter i stor utsträckning (det kan jag inte säga om HDCP, men bara för att relativt få som drabbas så är det OK? HDCP har ju dessutom nackdelen att det inte stoppar någon - vilket både spelens kopieringsskydd och macrovision gör/gjorde))

nu motsäger du dig själv igen, Macrovision hindrade ingen eller alla eller några?

svaret är att det hindrade vardagskopieringen, vilket var ett problem för industrin på den tiden. även om det kanse inte överallt var som i den här hålan att den lokale byfånen hade en egen videouthyrning för 1/3 priset så fanns det där av en anledning. så det rätta svaret är att envetna pirater är svårstoppade, och ju mer pirater som är det ju mer krångel får de få konsumenter som betalar, klart att denna grupp har anledning att gnälla men de som hörs är återigen pirater som aldrig har betalt och aldrig tror sig behöva det.

Så varken macrovision och dagens kopieringsskydd på spel är verkningslösa. Existensberättigande? Ytterst tveksamt.

Macrovision, ja. (mellan 1980 och 1998)

CSS: ja. (mellan 1998 och 2000, samt ett tag senare när ett tilläggsskydd funkade ett tag)

"dagens skydd": (AACS, BD+ etc) ja. (mellan 2008 och ?)

För HDCP däremot är det inget snack om saken, varken existensberättigat och har inte någon verkningsgrad (i annat än att tvinga folk att köpa ny hårdvara).

verkan är givetvis om de där "dagens skydd" inte knäcks eller gör det och åtgärdas så kopieringens enda alternativ är strömripp. detta hindrar som bekant inte storpiraterna, men kvaliten på resultatet blir sämre precis som med Macrovision.

så frågan är bara om vår lokala byfåne kommer erbjuda de där nästan lika bra Blurayfilmerna för 10kr i framtiden. och förhoppningsvis då med stereoljud denna gång...

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hakkenarsk
Ok. Men då har det egentligen ingen reel betydelse för oss (svenskar) idag, ja, eftersom vi ändå inte kan hyra och köpa film genom iTunes Store? För det är inte hårdvaran i sig som styr detta, utan det är en klassisk form av mjukvarustyrt kopieringsskydd?

Exakt så. Jag kan tänka mig att anledningen till att det är svårt att knäcka (utan att piratkopiera) skulle kunna vara för att skivan inte är ett skrivbart medium. Sedan finns det program som helt enkelt kringgår den här spärren istället men det är på intet sätt knäckt för det. Och nej, det har i praktiken ingen betydelse för oss svenskar. Sedan är väl frågan, hur många har idag en tv som är mer än fyra år gammal och planerar att behålla den ytterligare en längre tid? I stort alla apparater idag är HDCP- kompatibla, vänder man på det så skulle man kunna säga att Apple skulle vara efter i utvecklingen om de inte implementerade HDCP i sina datorer. De vill knappast vara den felande länken i hemmet.

Och visst, det var kanske att överdriva att säga att man kan fortsätta titta på VHS på sin bildrörstv, men jag satt och läste ett reklamblad gällande ett hotell som precis har nyöppnat efter en renovering och då nämnde de bla att de har platt-tv i alla rum. För jag tänkte "går det ens att köpa nya bildrörstv idag?". På något sätt skulle det vara lite retrocoolt att köpa en ny HD-Ready/FullHD bildrörstv på 150kg

Ang det där med 30" med/utan HDCP: Min HP LP3065 har tre ingångar med HDCP- skydd. Slut på reklam

Citat:

Det är en väldigt högljudd grupp, och det är inte pirater - som sagt, ingen pirat har någonsin stört sig på HDCP. Den högljudda gruppen består av personer som har för avsikt att köpa högupplöst material men inte anser det vettigt att köpa ny utrustning bara för att kunna stödja ett kopieringsskydd som inte fungerar.

Echo: Men det finns ju nästan inga skärmar, ens datorskärmar, som kan visa Hd-material utan att vara HDCP- certifierade? Oavsett, tittar man på HD-material på en 20/22" eller 24" monitor så tror jag ändå inte man ser någon skillnad mot vanlig dvd-kvalitet, likaså äldre lcd och plasma borde inte heller kunna visa FullHd. Ordspråket "Tomma burkar låter högst" är något jag tror på. Jag tror också att problemet i stort enbart finns i teorin, i praktiken är det nog rätt minimalt. Dessutom kommer det bara bli mindre ju längre tiden går.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AndreaX
och du gör det ju inte heller direkt klarare när varvar motsättningar då du i varannan mening säger ungefär:

"det stör inte en pirat!" och "då tankar jag bara ner istället och"

för att varva med:

"om jag köper en film så" osv.

Nej?
Var har jag sagt att jag laddar ner filmer?
Vad jag har sagt är att om man laddar ner filmer så slipper man alla problem.
Håller inte med om att HDCP + pirat = gnäll, piraterna vet väl knappt om HDCP.

Bara för att jag tar upp flera alternativ betyder inte att jag gör dem alla själv.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av AndreaX
sen att det säkert krånglar på en dator är jag inte det minsta förvånad över, och det är även därför jag inte anser att de har nått att göra i en "hembio" för annat än just nedladdade media. en vanlig DVD för 1000kr eller en Bluray för 3000 blir i samtliga fall av 10 en bättre upplevelse än en 10000kr dator där. folk som envist måste krångla med datorer där får antingen klaga hos sin hård/mjukvaruleverantör eller finna sig i de krånglar, för det har de ju alltid gjort.

Här ser vi olika på saker kan jag lova...
Jag skulle aldrig skaffa en hembio utan en dator i navet. TV-tittande utan en HTPC är helt enkelt inte värt det. Musik i vardagsrummet utan en HTPC är väldigt bakvänt, har man väl kört med en HTPC så går det bara inte att byta tillbaka.

Alla filmer, all musik, alla bilder - allt finns i HTPCn, ruskigt störigt att fippla med skivor. Det är med en oöverträffad smidighet man med en fjärrkontroll har tillgång och enkelt kan navigera mellan alla bilder och filmer från alla semestrar, hela musikbiblioteket och såväl köpt film som inspelad TV.

En dator för 10 000 är mycket kababel och en klockren investering till vardagsrummet (bra mer än någon begränsad blu-ray spelare). Det datorn saknar rent generellt är vettigt ljudkort. Detta kan man köra bit-perfect till en enhet bättre lämpad för det. En dyrare receiver eller ett externt ljudkort fixar biffen. Bildkvalitén är det få som slår datorn på och datorn erbjuder långt mer inställningar för bilden än något annat.
Efter att ha använt HTPCn med gäster närvarande är det få som inte önskar att de hade samma möjlighet i sitt vardagsrum.

Visst kan det vara rätt krångligt beroende på vad man ska göra och vad man har för förutsättningar, men det är något man gör en gång.
Särskilt sorgligt blir det dock med dagens katastrofala digital-TV, men det är en annan historia.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av AndreaX
varför skulle det omfatta analoga signaler?

Därför att många apparater som bara har analoga ingångar fortfarande har mycket att ge. Komponent var ju betydligt vanligare i vardagsrummet än VGA, och komponent i sig klarar ju av HD utan problem.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av AndreaX
verkan är givetvis om de där "dagens skydd" inte knäcks eller gör det och åtgärdas så kopieringens enda alternativ är strömripp. detta hindrar som bekant inte storpiraterna, men kvaliten på resultatet blir sämre precis som med Macrovision.

Om dagens skydd inte knäcks och man då slår på HDCP så är det ingen som hindras av det (av jusst HDCP då). Och HDCP medför ingen kvalitetsförsämring, nog för att det inte är lika optimalt att kopiera bildsignalen men det har ju inget med HDCP att göra.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av AndreaX
ja men nu var det film vi talar om, är du inte intresserad av det och Xboxen spelar spel fint på din HDCP-fria monitor så undrar jag vad du egentligen är så upprörd över? var glad, spela spel.

Trodde det var HDCP som var på tapeten Nog för att det främst används till film. För xboxens del är jag inte det minsta upprörd, kan köra hdmi där även det utan hdcp om jag så skulle önska. Men jag väljer hellre VGA då skärmen bara har en DVI ingång - dock HDCP kapabel.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av AndreaX
var seriös nu, så svårt är det inte att få tag i en skärm med HDCP idag. det är ju tvärtom undantagen som inte har det, att vinkla det till ett enormt problem är bara mer av den där argumentbrist i retoriken som jag nämnt tidigare.

du blir ingen brottsling av att avaktivera "HDCP-skyddet" du blir det av att bryta mot upphovsrätten, dvs piratkopiera eller fildela.

Du tror fortfarande att jag pratar om nya skärmar man köper i butik? Jag pratar om äldre skärmar som än fungerar fint och kommer fungera fint i bra många år framöver också.
Roliga var att när HDCP hysterin var som störst (nåja, en av de större peakarna i "början") så visade det sig sen också att inga grafikkort på marknaden hade stöd för det

Och btw. det är olagligt att kringgå kopieringsskydd.

Det här kan nog hålla på i all oändlighet, största skillnaden är väl dels att jag ser mer till datorns perspektiv och att det finns en stor mängd apparater som inte klarar av HDCP men som för det klarar av att visa stora skillnader mot DVD (även TV-apparater, plasma dominerade på den tiden och även om upplösningen inte ser mycket ut jämfört med 1080p så är skillnaden mot DVD stor).

Ni verkar tycka att det är OK bara för att alla dagens skärmar och de flesta för något år tillbaka också har det. Men det duger inte för fem öre (anser jag då). De flesta byter inte sin TV så ofta och köper man bra skärmar finns det inget behov av att köpa nya sådana heller. Varenda apparat borde ha haft HDCP sedan åtminstone 2003, och inte 2006/2007 som det i princip blev.

Bärbara kör ofta fortfarande bara på VGA, och de är många fullt kapabla på att visa HD material dessutom.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Damodred
Echo: Men det finns ju nästan inga skärmar, ens datorskärmar, som kan visa Hd-material utan att vara HDCP- certifierade? Oavsett, tittar man på HD-material på en 20/22" eller 24" monitor så tror jag ändå inte man ser någon skillnad mot vanlig dvd-kvalitet, likaså äldre lcd och plasma borde inte heller kunna visa FullHd.

Du måste skämta?

Upplösningen är inte allt och även om jag sitter på en lågupplöst skärm idag (1680x1050) så gör sig HD riktigt bra på det. Nej, skärmen är inte ens 1080p men trotts det är skillnaden mot DVD så påtaglig att man nästan fäller en tår när man ser hur dåligt det är med DVD. Visst vänjer man sig snabbt vid DVD kvalitet och kan titta på det, men i HD är det en njutning rakt igenom (visst, en dålig film i HD är ju inte bättre än en bra film på DVD, men HD bidrar ju tveklöst till känslan)

Äldre LCD och plasma är säkerligen flaskhalsen när det kommer till att visa 1080p material, men det spelar ingen roll för det ändå är mycket bättre än DVD. Jag kan utan problem se stor skillnad på en HD video med halvbra bitrate och en med bra bitrate, och det på en 20" skärm.

Ni verkar båda ha glömt bort hur det var när HDCP var nytt, nåja - nytt och nytt. Det var lastgammalt redan då men när det plötsligt dök upp på marknaden så visste *ingen* om det. Det var väl efter den första platt-tv vågen (alltså inte för early adopters utan första svensson-vågen). Halva svenska folket hade köpt platt-TVs utan HDCP, ni verkar ha fått för er att man köper en ny TV lika ofta som man köper ny dator. Den TV som familjen hade innan vi köpte platt-TV hade vi i över 11 år. När vi sen köpte platt-TV i slutet på 2005 / början på 2006 så var det först då som HDCP börjat bli en självklarhet för TV apparater. Den är med andra ord tre år gammal snart och vi har knappt börjat använda dess potential och det är en fröjd att se 1080p på den, sen att comhem är sämst gör ju att den inte utnyttjas så väl mestadels. Den kommer leva med lätt och ledigt i många många år till, folk som inte hade koll på HDCP och köpte en skärm strax innan oss kan ha åkt dit på en rejäl nitlott.

Jag är rätt sugen på HP LP3065 (efter månaders av eftersökningar), men precis när jag skulle slå till på den så togs den bort från HPs sida samtidigt som rykten om en ny panel kom. Jag vet inte om jag vågar vänta in nästa skärm eller om jag ska slå till
Ett ex. på en 30" skärm för som inte har HDCP:
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=299466
Verkar vara väldigt varierande kvalitet på alla 30"are på marknaden (samsungen ovan däremot verkar vara klart bäst på det i sin prisklass, men den lider av andra saker (S-PVA relaterade brister och relativt hög input-lag beroende på vad man jämför med)) och det är väl därför jag väntar för att se resultatet. Blir nog ingen ny skärm i år heller.

Anledningen till att jusst 30"arna har svårt med HDCP beror nog på två saker. Dels dual-link och dels att många av 30"arna är gamla. Både HPs och Samsungs kom väl ut 2006. Och 2006 var det inte självklart med HDCP.

Men hade jag köpt en 30" skärm 2005 så har jag klart tänkt använda den i 8+ år och lätt använda den för HD. Men det vore ju korkat att tro att det skulle gå

Kör du windows?
http://www.microsoft.com/windows/windowsmedia/musicandvideo/h...
Ladda ner ett HD klipp (Ex. Coral Reef Adventure 1080p) och jämför med valfri DVD. Värt att notera dock är att de WMV codecen inte känns så vass eller om det är källdatan som känns lite halvbra i åtminstone många av filerna. Bitraten kunde varigt högre också, men skillnaden mot DVD är ändå slående. Så väl på din 30"are som på en bärbar dator så är skillnaden löjligt stor.

EDIT:
Likväl anser jag det fullständigt idiotiskt att jag inte skulle kunna köra HD på min bärbara och skicka ut det via VGA till en projektor/TV/datorskärm. Men det är väl det som är skillnaden, jag anser inte att filmindustrin har rätten att begränsa all hårdvara på marknaden - särskilt inte med så dålig framförhållning.

De har helt klart rätt att skydda sina intressen (hur skruvade de än må vara), men när enbart lagliga konsumenter drabbas kommer jag alltid att vara motståndare till det.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mental
Rätt smart, stimulerar till nyköp av kringutrustning. Mac-folket brukar inte vara de som klagar över pris och pengar så det borde fungera.

På PC sidan hade det buats rätt hårt åt ett sådant tilltag.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mental
Tror inte det, Mac-användare är mer toleranta mot ofria lösningar och begränsningar och har nog lättare att godta det.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Funnyvlad
Bra! Ingen vill ha piratkopierat eller virusbesudlat material till den fina Macen!

Är ju just piratkopierat material som ej berörs av saken. TV har inga kopieringsskydd idag och DVD/BD är knäckta så man kan kopiera i alla fall. Så piratkopierat rullar på fint.

Mental, PC har redan HDCP som standard sedan flera år tillbaka och det används redan. Detta är ett steg för att Apple ska kunna möjliggöra Blu-ray uppspelning på macarna, men bara ett litet steg dit, de måste även erbjuda skyddade ljud och videovägar internt för att kunna få en godkänd BD-mjukvaruspelare. Macanvändarna är inte mer toleranta, problemet är dock att alla äldre Appleskärmar till skillnad mot vanliga skärmar har saknat HDCP fram tills nya Cinema HD-skärmen som nyss kom. För att en vanlig skärm ska sakna HDCP måste det vara en el-cheapovariant utan DVI eller äldre än ~3 år. Samma med TV-apparater i princip, saken är dock den att en ett år gammal PC har stöd för HDCP över DVI/HDMI medans en "gammal" iMac med ATI x1600 inte har det. OS X är betydligt friare än Windows och det är dessutom betydligt enklare att köra fri programvara skriven för unix-liknande system. Apple inkluderar ju tom Xorg och försöker jobba för att få det att fungera. Macports drivs av Apple. Resten behövs väl inte nämnas. Ett fritt alternativ är dom inte, men ett sådant alternativ kan inte existera i denna värld heller. De har ju för fan tom licensierat Arial från Microsoft.

Det är samma med alla Windows-tjänster. De har massor DRM som ofta gör det omöjligt att använda tjänsten även fast man har rätt grejer. Hos iTMS är det oftast möjligt att ladda ner AAC utan kopieringsskydd iaf. Finns tom andra spelare än iPod som klarar det, mobilen också för den delen. För att spela upp AAC behöver du ingen licens från Apple (dock patentlicenser för MPEG2 och MPEG4).

Citat:

Ursprungligen inskrivet av amZor
Värdelöst ifall PC hade satsat på det. Men MAC users är ju beredda att sträcka på plånboken så det är väl underbart för dem.

PCs har det redan sedan flera år tillbaka. Men för det mesta märks det bara av om man försöker spela BD* på sin stationära eller laptop.

* Blu-ray disc.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av leksak
Riktigt jävla illa.
Fan vad dåligt av Apple.
Dock så förvånar det mig inte, det är ganska bekant att Apple gillar DRM, att ta order från Hollywood och jävlas med folket.

Apple suger. Hade jag haft en Mac så hade jag skämts.

De är som sagt flera år senare än Windowsfolket och tjänsterna med att implementera något så här avancerat skydd. Du kan fortfarande inte spela upp BD på en Mac.

Permalänk
Medlem

så om man köper en film med skydd så kan man inte spela upp den på sin tv utan detta tillägget men om man istället laddar ner samma film så går det?

Gör detta saker och ting bättre för filmbranschen?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Semenra
så om man köper en film med skydd så kan man inte spela upp den på sin tv utan detta tillägget men om man istället laddar ner samma film så går det?

Gör detta saker och ting bättre för filmbranschen?

Verkligen inte. För att citera Steve Jobs själv om saken (dock handlar det om musik, men bör kunna tillämpas även på film).

Citat:

Much of the concern over DRM systems has arisen in European countries. Perhaps those unhappy with the current situation should redirect their energies towards persuading the music companies to sell their music DRM-free. For Europeans, two and a half of the big four music companies are located right in their backyard. The largest, Universal, is 100% owned by Vivendi, a French company. EMI is a British company, and Sony BMG is 50% owned by Bertelsmann, a German company. Convincing them to license their music to Apple and others DRM-free will create a truly interoperable music marketplace. Apple will embrace this wholeheartedly.

- Steve Jobs

Läs hela brevet här.

Visa signatur

Bajsmacka

Permalänk
Medlem

Fan vad ni snackar om BD/HDDVD i nattmössan.

ICT (Image Constraint Token) har inget med HDCP att göra. Har man bara digital kabel till skärmen (eller TVn) så kommer man få svart i rutan. Oavsett om filmbolaget satt ICT-flaggan för nerskalad analog-bild. Det är därför HDCP-stöd är så viktigt för Apple så att de någon gång ska få möjlighet att släppa en mjukvaru-BDspelare. HDCP är alltid ett krav för film med AACS (vilket man måste ha på filmen för att få kalla den HD-DVD eller BD). Enda man kan göra är att ta bort AACS, för då försvinner HDCP-kravet automatiskt. Det är visserligen i gråzonen lagligt i Sverige, men det är inte lagligt att sälja program som stödjer det.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mental
Rätt smart, stimulerar till nyköp av kringutrustning. Mac-folket brukar inte vara de som klagar över pris och pengar så det borde fungera.

På PC sidan hade det buats rätt hårt åt ett sådant tilltag.

Där slog du nog huvudet på spiken rätt hårt. Apple kan hitta på vilka dumheter som helst och släppa vilken skit som helst till överpris *host* iphone *host*, och det försvaras av applefolket full ut. Så de möter nog inget direkt motstånd med det här heller.

Exempel:
"Bra! Ingen vill ha piratkopierat eller virusbesudlat material till den fina Macen!"

Visa signatur

mvh