Phenom II överklockad till 5+ GHz med flytande kväve

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -Boris-
Jupp,flera sidor har rapporterat om 6GHz+. På flytande kväve och 5GHz+ på torris, Men AMD ville tona ner det lite, de ville inte ge för stora förväntningar kanske. Eller så vill de överraska ytterligare lite senare.

Det är sweclockers fåniga redaktion som envisas med att skriva med så korrekt svenska att det blir fel, igen. De vägrar använda engelska ord bland annat, och översätter allt på de fånigaste vis. Detta är helt enkelt kompressorkylning.

fryskylning är en mer korrekt översättning.
enkelt att förstå.
Kompressorkylning är också ett korrekt utttryck.

amd kommer med en bra cpu med deneb.

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk

Läste först Pentium II..

Visa signatur

WTF?!

Permalänk
Medlem

Grattis AMD till dessa nya prestanda! Men är de inte så att IBM är inblandat i saken? för de var ju snack om att de skulle samarbeta med varandra om teknik och cpu eller är jag ute å cyklar???

Visa signatur

McFreedy är en som finner saker andra inte finner!! Och går där ingen annan har gått!!

Permalänk
Medlem

De har sammanbetat en längre tid, eller AMD får ta del av IBMs forskning så vitt jag vet.

Permalänk
Medlem

Inte illa pinkat av en trähäst

Visa signatur

Stationära: [Fractal Design Define R2] | Corsair TX 750W | Intel Core i7 8700k | Xigmatek Gaia Cooler | 48GB G.Skill Flare X Black DDR4 | RAID 0 2xWD Black 640GB | NVME Samsung 970 EVO 512GB | EVGA Z370 FTW | KFA2 GeForce RTX 3070 | Logitech G9x + Logitech G19 | AOC 31,5" Q3279VWF |
Macbook Pro Retina: 13,3" | Intel Core i5 2,7Ghz | 8GB | Intel Iris 6100 | 256GB SSD |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av McFreedy
Grattis AMD till dessa nya prestanda! Men är de inte så att IBM är inblandat i saken? för de var ju snack om att de skulle samarbeta med varandra om teknik och cpu eller är jag ute å cyklar???

Det gällde tekniken. AMD använder SOI för tillverkningen som de fick tillgång till via IBM så det är nog det samarbetet som fortsatt. I takt med att IBM vidareutvecklar denna får AMD tillgång till den.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av McFreedy
Grattis AMD till dessa nya prestanda! Men är de inte så att IBM är inblandat i saken? för de var ju snack om att de skulle samarbeta med varandra om teknik och cpu eller är jag ute å cyklar???

Citat:

Ursprungligen inskrivet av ed76
De har sammanbetat en längre tid, eller AMD får ta del av IBMs forskning så vitt jag vet.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mor5ives
Det gällde tekniken. AMD använder SOI för tillverkningen som de fick tillgång till via IBM så det är nog det samarbetet som fortsatt. I takt med att IBM vidareutvecklar denna får AMD tillgång till den.

Nja, det är inte så att IBM utvecklar och AMD tar emot. AMD har en ganska stor del av utvecklingsarbetet också. Det måste de då de och IBM inte gör saker på samma sätt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -Boris-
Nja, det är inte så att IBM utvecklar och AMD tar emot. AMD har en ganska stor del av utvecklingsarbetet också. Det måste de då de och IBM inte gör saker på samma sätt.

Vad jag personligen syftade på var att så vitt jag vet så betalar, eller vilka ord man vill använda, AMD IBM för att få ta del av eller utnyttja delar av IBMs forskning. Inte att AMD inte har egen forskning och utveckling.

Permalänk
Medlem

Skulle tro att det ligger en hel del i IBMs intresse att hålla tillbaka Intel en smula genom att hjälpa AMD, skulle Intel få för stort försprång på PCmarknadens cpuer skulle det till slut även påverka IBMs egna cpuer Cell och Power.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk

Men, 5 ghz me flytande kväve, är de jätte bra då? ^^ Jag menar, vad gör inte en I7, eller en Q9770 ( de e väll värstingen av core 2?) med flytande kväve kylning? ^^

Permalänk
Avstängd

Min tanke också, den stora frågan jag ställer mig är hur den presterar per mhz i jämförelse med C2D och i7.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tempel
Skulle tro att det ligger en hel del i IBMs intresse att hålla tillbaka Intel en smula genom att hjälpa AMD, skulle Intel få för stort försprång på PCmarknadens cpuer skulle det till slut även påverka IBMs egna cpuer Cell och Power.

Man kan ju tycka det men verkar inte som de bryr sig så hemskt mycket för tillfället. Kommer ju upp då och då, och har väl till och med kommit grodor från Intel ibland om att de varit oroliga för att IBM seriöst ska börja lägga sig i. Men inget verkar tyda på att IBM har eller haft såna planer än.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Adelante66
Men, 5 ghz me flytande kväve, är de jätte bra då? ^^ Jag menar, vad gör inte en I7, eller en Q9770 ( de e väll värstingen av core 2?) med flytande kväve kylning? ^^

I7 strax över 5 för tillfället tror jag. Men nyhetsvärdet i detta har inte speciellt mycket med intel eller inte ens phenom 2s prestanda att göra, utan att väldigt få kunnat förutspå eller trott att AMDs plötsligt skulle gå att få upp till de här frekvenserna.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Damodred
Min tanke också, den stora frågan jag ställer mig är hur den presterar per mhz i jämförelse med C2D och i7.

Förmodligen likvärdigt mot i7 (samma typ av processor) men klart bättre än C2D. Även om C2D går bra på tester så är den ju hur jobbig som helst, jag har själv kört den ett tag nu på snabb portabel och begriper mig inte på "skiten", mycket smidigare och arbeta på processorer av typen phenom eller i7

Jag tror de som uppgraderar från C2D till i7 kommer märka hur mycket smidigare det är och arbeta med en processor som flyter bättre, något phenom användare är vana vid

Visa signatur

Programmerare med C++ som huvudspråk.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ed76
Vad jag personligen syftade på var att så vitt jag vet så betalar, eller vilka ord man vill använda, AMD IBM för att få ta del av eller utnyttja delar av IBMs forskning. Inte att AMD inte har egen forskning och utveckling.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tempel
Skulle tro att det ligger en hel del i IBMs intresse att hålla tillbaka Intel en smula genom att hjälpa AMD, skulle Intel få för stort försprång på PCmarknadens cpuer skulle det till slut även påverka IBMs egna cpuer Cell och Power.

Ja självklart, AMD betalar ju IBM för samarbetet då IBm står för björnparten av utvecklingen. Men de betalar nog inte så mycket som IBm skulle kunna kräva. Tror precis som Tempel att IBM har intressen i att det går bra för AMD också.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Adelante666
Men, 5 ghz me flytande kväve, är de jätte bra då? ^^ Jag menar, vad gör inte en I7, eller en Q9770 ( de e väll värstingen av core 2?) med flytande kväve kylning? ^^

Rekordet för Intels liknande processor i7 är ju lite drygt 5GHz. Medans den för Cre 2 Quad QX9770 är drygt 6.1GHz. Då är inte 6.3GHz för en Phenom särskilt dåligt.

Permalänk

jag fattar inget som vanligt, är det 6.3 gånger 4 man ska räkna?

Visa signatur

Ride wit me, or collide wit me
jag älskar trådar som spårar ur redan vid första inlägget :)

Permalänk
Medlem

Det här e lite intressant... men hur bra det stämer vet man inte riktigt olika drivers m.m kan gör lite gran..

Specs
Phenom II 940 (core Deneb, AM2+)
Motherboard: M3A79-T Deluxe (AMD 790FX+SB750 )
Memory: 4096 Mb CSX 1066MHz (DDR2)
Graphics: Gigabyte 4870X2 2048Mb @ stock

Denab Score:

3.0ghz och 3dMark2006 = 22130
4.0ghz och Vantage = 17036

Tagit från:

http://markbench.blogspot.com/2008/11/our-1st-benchmarks-with...

Specs
Intel Core I7

Specs
Core I7 @2.93ghz
MSI R4870X2-T2D2G-OC
DDR3-1066CL7/3Ch

Intel Core I7 Score:

2.93ghz och 3dMark2006 =19401
4.0ghz och Vantage = 16347

Tagit ifrån:
http://www.au-ja.de/review-intel-corei7-extreme-965-27.phtml
och
http://www.vr-zone.com/articles/how-much-ram-do-you-need-for-...

Visa signatur

Xp1700+@Max 2689 mhz FSB@Max 250 SC(Synk) NF7-S rev 1.2
Thorton@Max 2801.8mhz+(L2@512) FSB@Max 291+! 2,5.3.4.11 DC(1/1)3.54 Vdimm 2x256 mb bh5 Dfi Lanparty Rev B(4440+/4095+)

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MIFFo_BEast
jag fattar inget som vanligt, är det 6.3 gånger 4 man ska räkna?

4 klockor går inte snabbare än en.

Frekvensen är alltså 6.3GHz. Men 4 kärnor med den prestandan är snabbt, som fan.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lastviking
Det här e lite intressant... men hur bra det stämer vet man inte riktigt olika drivers m.m kan gör lite gran..

Specs
Phenom II 940 (core Deneb, AM2+)
Motherboard: M3A79-T Deluxe (AMD 790FX+SB750 )
Memory: 4096 Mb CSX 1066MHz (DDR2)
Graphics: Gigabyte 4870X2 2048Mb @ stock

Denab Score:

3.0ghz och 3dMark2006 = 22130
4.0ghz och Vantage = 17036

Tagit från:

http://markbench.blogspot.com/2008/11/our-1st-benchmarks-with...

Specs
Intel Core I7

Specs
Core I7 @2.93ghz
MSI R4870X2-T2D2G-OC
DDR3-1066CL7/3Ch

Intel Core I7 Score:

2.93ghz och 3dMark2006 =19401
4.0ghz och Vantage = 16347

Tagit ifrån:
http://www.au-ja.de/review-intel-corei7-extreme-965-27.phtml
och
http://www.vr-zone.com/articles/how-much-ram-do-you-need-for-...

Onekligen intressant. Hoppas kan man.
Får se hur bra det stämmer. Verkar lite otroligt då den oklockad klår bästa klockade Phenomen idag.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hannseman
Läste först Pentium II..

TACK!

Så det var inte bara jag.

All min lycka till AMD. <3

Visa signatur

HP

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dundermuppen
Ja, du bekräftar ju ungefär det jag menade i mitt eget inlägg.

Tog ett axplock av tester under en femårsperiod och helt ärligt så ser jag inte en våldsam skillnad. Det skiljer några procent hit och dit, men i det stora hela ligger dem på ungefär samma nivå. Bortsett från i en del fall.

http://www.anandtech.com/showdoc.aspx?i=1941&p=10
http://www.anandtech.com/showdoc.aspx?i=2038&p=9
http://www.anandtech.com/showdoc.aspx?i=1937&p=6
http://www.anandtech.com/showdoc.aspx?i=1595&p=9
http://www.anandtech.com/showdoc.aspx?i=1554&p=8
http://www.anandtech.com/showdoc.aspx?i=1543&p=12
http://www.anandtech.com/showdoc.aspx?i=1360&p=19

Ser inga "hästlängder" eller någon stor ledning till endera tillverkares fördel.

Möjligt att mitt fokus på tester ger denna bilden, men å andra sidan är det den typen av arbete jag använder mina datorer och servrar till. Det var många år sedan jag växte ifrån spel. Benchmarktester på minneshanteringen enbart ser jag också som ganska ointressant då det i sig inte utför något nyttigt. Goda resultat i de program jag dagligen använder är intressantare för mig.

Fusk? Hänvisar du till vad det nu var för program som visade bättre resultat när man manuellt angav processorid till intel? I så fall är det knappast fusk eftersom tillverkaren optimerade till för tidpunkten kända processorer och då fanns inte den amdprocessor (tror jag det var) som sen testades. Dvs programmet föll tillbaka på en defaultkod och nyttjade inte instruktionsuppsättningarna. Det är åtminstone min teori. Följde inte tråden så noga eftersom den snabbt urartade till ett standardkrig om vems processor som kunde pissa längst.

Vad du med på den tiden och har egna erfarenheter eller? Jag behöver inte läsa benchmarks då jag läste dom på den tiden då dom var acktuella och jag testade själv med polarena på våra lan där det fans allt från P3, P4, Duron ,Athlon, Athlon XP osv. Fans från budget till det extremaste inom Processorer, kylning mm från både AMD och intel. Vi var några på den tiden som höll på ganska hårt.

Intel hade inget å sätta i mot som jag sa då P3 inte kom över 1Ghz. AMD släppte 1.1-1.4Ghz thunderbird och den var minst lika snabb clock to clock så övertaget var ju ganska ordentligt. Priset för en Thunderbird 1.4Ghz Q3 2000 var ca 1500Kr tror jag. Jag betalade inte mycket i alla fall. Inte introducerade P4 på 1.3-1.5Ghz så det tog ett tag innan dom hade 1.8Ghz ute och jag mins när 2.0Ghz släpptes och den blev rätt ratad pga sin dåliga prestanda. Sedan ska man inte nämna priset.

Som sagt det rörde sig inte om några SMÅ skillnade. Ända gången intel kom i kapp var under nortwood tiden. jag körde athlon XP 2400+ som jag köpte hem samma dag dom ko mte sverige så fick ett av dom första exen. Polaren köpte Nortwood 2.4Ghz sammtidigt. Det var precis innan DH. Det var ända gången intel låg gämt eller över AMD sedan släppte dom A64 nåt år senare.

Och angående fusken jag. Har tom vart uppe på swc då intel mutade i alla fall ett företag som pysslade med media så deras endast körde med SSE stöd på intel processorer och intel AMD processorer.

Och jag tar ju så klart exempel relevanta till tiden. Eftersom detta är år 2000-2004 vi snackar ungifär och jag spelade spel själv när jag var yngre så är det ju högst relevant. Inte så att jag kan trolla fram tester på maskiner som är skrotade nu.
Var ochkså i samma veva som jag började exprimentera med linux och även polarna hade hållt på i flera år. Så det blev några benchar där också. Och minnesprestanda är högst relevant. Märktes tydligt på Athlon64 tex att den presterade mycket sämmre med PC2100 mot PC3200 tex under kompilering. Vi pysslade mycket med sånt och benchade där också.

jag encodade en hel del film ett tag på olika AMD men även intel processorer.

Så jag har mina erfarenheter och om du frågar mig så hade intel inte någon ledning och i många fall var domrejält omkörda från P3 gick i väggen och till C2D kom.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Päronsaft
För att visa upp överklockningspotentialen i de nya processorerna bjöds amerikansk press in till AMD:s högkvarter i Texas, USA. Där visade AMD vad Phenom II X4 800/900 (aka Deneb) går för.

Ähhh skulle gärna se nån oberoende klockare få samma resultat, ser det annars som ett PR-trick från AMD´s sida

Högkvarter i Texas?

Precis som alla andra high-techbolag i USA är deras huvudkontor i Kalifornien. I Sunnyvale i AMDs fall. Visst Microsoft är i Washington. Men de flesta är från Kalifornien. Intel, HP, Google, Sun, Apple, Cisco, Adobe, BEA Systems (fast nu är de ju ägda av Oracle), Oracle, nVidia, Agilent, Solectron, Sanmina-SCI, Juniper Networks och ebay är alla baserade i Kalifornien.

ATI och nVidia har länge haft liknande jippon. De lever ju på sånt.

Ang dålig svenska.

Fasövergång är den rätta svenska översättningen av phase-change och att det heter phase-change cooling kommer från att kylmediet förångas (i förångaren eller evaporator som sitter på CPU/GPU eller för den saken, delen inuti kylskåpet) och kondenseras (i kondensorn eller eng condensor som är en värmeväxlare/heatexchanger). Därav byter fas från flytande till gas och från gas till flytande. Därav alla namn som Vapo-chill etc. På svenska kan man dock inte använda något annat ord än kompressorkylning för att beskriva en phase-change cooler med kompressor. Heat pipes är ju också sånt som blir dåligt när de försvenskar rakt av, även de utnyttjar fasövergångsfenomenet för att flytta värme. Fast de använder sig av värmen och kapiläreffekten (eller gravitation) istället för en kompressor.

Permalänk
Medlem

Alltså, alla vet att klockfrekvenser inte är allt. AMD har tidigare visat detta med Athlon och Intel visade detta med sin Core 2 arkitektur. Det här betyder ingenting som jag ser det utan endast ett resultat av krympningen från 65nm till 45nm. Möjligen kör dom med High-k material vilket även detta förbättrar möjligheterna.
Jag vill tillägga att jag inte är någon expert på området men jag tror jag har ganska rätt här.

Permalänk
Medlem

När det gäller tillverkningssamarbeten som IBM Alliance där The Foundry Company (AMDs tillverkningsgren som emiraten Abu Dhabi skjutit in pengar i), Chartered, Freescale, Toshiba, Infineon, Samsung och STMicroelectronics, samt då självklart IBM är medlemmar i. IBM har fler liknande samarbeten. Där är för övrigt 2 av företagen europeiska med europeiska tillverkningsanläggningar för halvledare. (Fabs). Så är det vanligt inom halvledarbranchen för att möjliggöra teknikutbyten och för att göra de konkurrenskraftiga mot konkurrenterna och mot företag som TSMC, Intel och UMC. Det är helt enkelt för dyrt att göra det ensamt.

AMD/The Foundry Company har också samarbete med Qimonda som finns på plats i Dresden, båda företagen ger således stöd till Dresdens tekniska universitet. Precis som AMD i NY samarbetar med IBM i East Fishkill, NY och där de planerar en ny fab. IBM i East Fishkill samarbetar med CNSE Albany universitetet och är väl lite av en förebild för The Foundry Company. De vill använda samma resurser som IBM (närheten till en god teknisk och halvledarinriktad utbildning). Det är ju ingen slump att högteknologiska företag tenderar att ligga nära varandra. Varför så mycket har hamnat i forna östtyska Dresden kan man ju fråga sig, (The Foundry Company, Infineon/Qimonda och Toppan photomasks) och det har ju att göra med DDRs/TDRs mycket goda försök att konkurrera på dator och halvledarmarknaden, de hade en 486-processor flera år innan AMD som dog ut pga återföreningen :). Men det beror också på att Comeconmarknaden var sanktionerad av väst, så medan västtyskland fick kontrakttillverka processorer hos Siemens så fick Comeconländerna inte ens köpa (importera) datorer. Så det var kopior av allt som gällde mjukvara som hårdvara. Det var stora industrier så det skulle inte förvåna mig om man hittar gamla rävar därifrån hos The foundry company och Infineon/Qimonda

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pa1983
Vad du med på den tiden och har egna erfarenheter eller? Jag behöver inte läsa benchmarks då jag läste dom på den tiden ...

Intel hade inget å sätta i mot som jag sa då P3 inte kom över 1Ghz...

Som sagt det rörde sig inte om några SMÅ skillnade. Ända gången intel kom i kapp var under nortwood tiden

Det som du kallar för "den tiden" anser jag fortfarande vara nutid Född -72 så jag anser nog att jag varit med ett tag.
Trots att du säger emot hela tiden så är vi på det stora hela faktiskt överens. Innan northwood 2 GHz så låg intel under, mer i början, mindre i slutet. Därefter anser jag att fram till någonstans mellan Athlon 64 introducerades och fram till kanske socket 939 någonstans så har det varit ganska jämt.

Det jag inte riktigt håller med om är att många anser att Amd varit klart överlägsna ända sedan athlonen introducerades och fram till core/core2.

Med överlägsen menar jag enbart prestanda i betydelsen reell hastighet. Prestanda/pris har de väl i princip alltid varit bra på om man räknar tiden efter de bedrövliga k6-x. Innovationsgrad ligger de också högt.
Försäljning är de däremot dåliga på och min personliga teori är att det bland annat beror på att de hade ett tydligt hat till sina kunder under tidig athlontid då de tvingade alla som ville köra deras processorer att använda kort baserade på via och andra obskyra tillverkare. De körde under en kort tid sina egna chipset, men de var väl för bra så det fick ju vara. Hade ett Amd-760 och det var precis lika pålitligt som vilket intelkort som helst - ända tills jag i mörkret tryckte in en dimm på fel håll och eldade upp kortet. Sen kom Via och allt gick åt skogen för dem.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dundermuppen
Prestanda/pris har de väl i princip alltid varit bra på om man räknar tiden efter de bedrövliga k6-x.

Beror lite på hur man ser på det. Flyttal var ju inte K6-2 bra på. Men ALUn var stark. Faktum är att K6-3 utpresterade den då mäktiga Athlon på den punkten.

Permalänk
Medlem

Mjo men problemet med Pentium 4 och Pentium D var att do mvar lite som K6-2 var i minga ögon. K67-2 hade jag och det var en överlag hyffsa CPU i rätt händer. Den hade dålig flytalsprestanda men den hade hyfsad prestanda med 3Dnow! som var SIMD isntrucktioner likt MMX eller SSE villket liknar metoden vectorbaserade processorer beräknad tal, flytal tex. Så Me spel eller program med bra 3Dnow! stöd utpresterad min K6-2 oftast likvärdigt klockad maskin i dåtidens program. utan det så var den sämmre.

Men man lärde sig tweaka saker därefter.

hela netburst architecturen byggde på hög troughput. Låg IPC teoretiskt men med sin långa pip och avancerade bracnh predict så skulle den alltid se till å hålla pipen full å maximera prestandan. Under väl optimerade kod och förhållande så kunde netburst prestara bra men överlag så var det sällan fallet.

Athlon hade kortare pip och högre IPC då den kunde decoda och exivera fler isntrcuktioner varge cykel och behövde väl inte redigt samma optimering för att komma upp i prestanda.

Jag har haft några netburst prollar med. Syrran lånar en burk med P4 2.53Ghz nu av mig och jag har nån celleron med mobo liggandes med.

AMD med sina X2 och FX dualcore processorer presterade ju välldigt bra mot Pentium D som skalade upp till 3.8Ghz.

Rent tekniskt så var ju prescott rätt kast pga sina extrema värmeproblem. Och igen överdrift direckt. Har haft system hemma och reparerat bland annat pga värmeproblem.

Dåliga försäljningen för AMD berode som jag sa mycket på intel redan hade starkt fotfäste och kapital att erbjuda processorer till bra pris och även fulspel med kontrackt som ligalt kunde ifrågasättas.
Sedan hade AMD helt klart lite problem med styrkretsarna i början. Dock ej testat AMD's chipset. Vet att jag valde bort det pga nån bugg med USB i ett fall. Körde mycket på VIA själv med goda resultat förutom KT266 som vart lite buggigt men å andra sidan var det solteck mobot totalt kiko ändå och dom erkände fabrikationsfel men vägrade ersätta mig gratis. Men tyvär tar det lång tid innan allmänheten följer med i trenderna och AMD hade behövt mer tid på sig för å vända.

Och det var ju bra att du var med på "den" tiden. Då vet jag det
jag försöker se saker ur det perspecktivet dom sågs ur då inte hur det hade sett ut i dag. Hur en Athlon VS en willy hade presterat i dag tex annser jag irelevant. Men det går knappast å förneka att Athlon var bättre i princip på allt över netburst lika så athlon64 i senare skede.

Det var ju inte SPECIELT länge häller som inte hade 64bit stöd. Annses ju vara en hyffsad fördel med A64 bland annat. Eller hur bra opteron skalade i SMP system.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av timberjack
va jag undrar är hur deneb klockar, asså klockar den bra på fsb eller är de bara multipilier den klockar?

29,6 i multiplier ganska högt om du frågar mig =/

Visa signatur

| ASUS P8Z77-V DELUXE | Intel Core i7 2700K @ 4.7Ghz | 16GB Corsair Vengeance 1600Mhz @ 8-8-8-24 |
| ATi Radeon HD 6950@6970 (900|1350Mhz @ 1.14v) | Corsair Force GT 120GB | Corsair HX 650W |
| Nvidia's GT300 yields are less than 2% | Min ArmA2 YouTube Kanal |

Permalänk
Medlem

Har själv haft 440BX, KT133A, KT333, KT266A, AMD 760, NF2, 865PE, ATI RD480+ULI 1575, Serverworks LE i mina egna burkar de senaste åren och alla fungerade bra, mitt AMD 760-kort körde VIA 686B sydbrygga och hade alltså inget USB-problem som AMD 760-MPX. AMDs chipset var ju första med DDR. KT266A var lika snabbt som KT333, var bara att det saknade 1/5 divider, det var tider med 50MHz PCI. Mitt KT333 var minst lika snabbt och gick minst lika högt som mina NF2-kort. Och hade inget problem trotts 43MHz PCI.

Att avsaknaden av egna kvalitets chipset skulle ha spela någon roll avfärdar jag för hur många OEM-burkar har inte diverse SiS-chipset och avdankade VIA-chipset. Miljontals. Och fortsätter säljas i miljontals. Är ju först nu AMD har börjat att komma in på OEM-marknaden, men jag tycker fortfarande de lider av begränsat utbud särskilt på laptop och det finns på tok för lite business-grejer. Skulle jag köpa en AMD-server? Förmodligen, skulle jag köpa en AMD-laptop? Förmodligen inte då de inte finns några i den klassen jag skulle begära, varken i klassen hemanvändarlaptops eller businesslaptops. Även fast 780G är utmärkt i laptops. Var ju för övrigt först när det började gå sämre för de som de kom in på OEM-marknaden igen. Prestandamässigt. Sen har väl taiwanesiska bolag som Acer och Asus hjälpt till.

Det jag missa på Socket A var väl ALi Magick, KT133, KT266 och NF1 och tur är väl det (Samt annat skräp från SiS då) Övertaget på Socket A tiden var garanterat inte stort och absolut inte hela tiden och alla marknader (P-M kom ju trotts allt tidigt 2003, innan det var det P3-M som gällde). På servermarknaden existera de knappt heller.