Nya supereffektiva nätaggregat från Enermax

Permalänk
Melding Plague

Nya supereffektiva nätaggregat från Enermax

Taiwanesiska Enermax lanserar ett gäng nya nätaggregat. Egenskaper som framhålls är världsledande effektivitet, framtidssäkra kablar och skyhög effekt.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Samma effektivitet på ett 300W nätagg hade varit trevligt tycker jag.

Permalänk
Medlem

hehe kraft!

Permalänk
Medlem
Citat:

En annan intressant finess är vad tillverkaren kallar för ”Fit4future”. Detta innebär att nätaggregaten är utrustade med särskilda kontakter som är förberedda för framtida anslutningar för grafikkort och CPU. Det enda som behöver göras är att byta ut kabeln.

och då vill det till att man får tag på just en sådan kabel

Visa signatur

| Errare humanum est |

Permalänk
Medlem

Riktigt snygg var den också. Snyggare än Corsair's!

Visa signatur

Hiroshima 45, Tjernobyl 86, Windows 95.

Leeloo Dallas Multipass

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ronnylov
Samma effektivitet på ett 300W nätagg hade varit trevligt tycker jag.

Jupp, samma här.

Permalänk
Avstängd

Trevlig energieffektivitet.

Synd bara att den minsta modellen är på 850 W vilket är overkill.
De borde göra ett likadant med 300 W istället.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kazutoyo
Jupp, samma här.

Och kanske något där imellan, 500watt?

Permalänk
Musikälskare
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ronnylov
Samma effektivitet på ett 300W nätagg hade varit trevligt tycker jag.

Äh det är ju framtidssäkert! *rolleye*

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ronnylov
Samma effektivitet på ett 300W nätagg hade varit trevligt tycker jag.

Ja det hade varit trevligt.

Men snygga var dom.

Visa signatur

"Jag har övergett den moraliska ståndpunkten. Moral leder till abstraktion och orättfärdighet. Den ger upphov till fanatism och förblindelse. Den som är dygdig måste hugga av huvuden."
Albert Camus

Permalänk
Medlem

Whoow, ett sånt där vill man ju bara ha att titta på O.o
Vågar typ inte använda det för de är så fint snyggt

Permalänk
Medlem

JÄKLA PWR det där!! men håller med er, borde lanseras ett på ca 400w med samma effektivitet. Borde inte vara så svårt att göra ett sånt nätagg. Kanske inte blir lika lönsamt. Bättre effektivitet kräver ju också bättre komponenter som kostar pengar.

Visa signatur

Main Rig FD Define R4 |Intel C2Q Q9650@3.6GHz|Asus P5Q-E|OCZ Reaper 4GB@800MHz|WD6400AAKS|HD6850|Corsair HX650
HTPC HDPLEX H1.S |Intel Core i3 4330|ASRock Z87E-ITX|8GB|128GB mSATA
Work Dell Vostro 3360 |Intel Core i5-3317U|8GB|Samsung 840 Pro 256GB

Permalänk
Medlem

De har ju nästan samma effektivitet på sina svagare nätagg... det stora problemet är ju att Enermax senaste nätagg inte hittar sig till sverige. Hela 82+ serien lyser ju med sin frånvaro.

Visa signatur

//Bacon

Permalänk

En fråga: datorn drar väll lika mycket ström om man använder ett 500 w eller ett 850 w nätagg om man använder samma grejer till datorn???? Rätta mej om jag har fel.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Stefanken
En fråga: datorn drar väll lika mycket ström om man använder ett 500 w eller ett 850 w nätagg om man använder samma grejer till datorn???? Rätta mej om jag har fel.

jo så är det, men det är inte så bra för komponenterna om du belastar ett
500w agg med 500w.

Visa signatur

Fractal design R4 : ASUS Sabertooth Z77 : I5 3570K @ 4,5 : INTEL 520 SSD :corsair 16GB : GTX 260 :Tagan 600W : Windows 7 X64 : Samsung 2443BW

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Stefanken
En fråga: datorn drar väll lika mycket ström om man använder ett 500 w eller ett 850 w nätagg om man använder samma grejer till datorn???? Rätta mej om jag har fel.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Blom_Avesta
jo så är det, men det är inte så bra för komponenterna om du belastar ett
500w agg med 500w.

Jag tror han menar "varför kan man inte köpa det bra nätagget när datorn ändå drar lika mycket?".... Och det kan vara för att bra nätagg är dyra och pengar kostar mycket att få tag på

Visa signatur

In the end what separates a man from a slave?
Money? Power? No... A man chooses, a slave obeys.
ASUS Z170M-PLUS || Intel Core i7 6700k @ 4,7GHz || 64GB 2133MHz Corsair RAM || MSI NVIDIA RTX 2070 Gaming Z 8GB || Bifenix Prodigy M || 2x CZ TR150 480GB RAID 0 || BeQuiet DarkRock Pro

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Stefanken
En fråga: datorn drar väll lika mycket ström om man använder ett 500 w eller ett 850 w nätagg om man använder samma grejer till datorn???? Rätta mej om jag har fel.

Om båda nätaggregaten har samma effektivitet så drar dom exakt lika mycket vare sig du använder dig av 500watts eller 850 watts nätaggregat.

Permalänk

Tack nu vet jag det, var lite osäker där.
blir nog ett +850w agg nästa uppdatering. bra med extra krut med framtida croosfire/sli konfigurationer.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ronnylov
Samma effektivitet på ett 300W nätagg hade varit trevligt tycker jag.

Tror det finns ett 250W som är 80 Plus Bronze från Delta Electronics.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Quadspider
Om båda nätaggregaten har samma effektivitet så drar dom exakt lika mycket vare sig du använder dig av 500watts eller 850 watts nätaggregat.

Ja, men chansen att båda har samma effektivitet vid låg belastning är inte stor. Så det med 850W kommer med stor risk dra mer.

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Medlem

Faktiskt sett med egna ögon hur det kan skilja i strömförbrukning mätt med samma mätare då jag gick från Xion 650W till Corsair 450W och då sjönk förbrukningen från 140W till 120W i idle vilket i sig inte är mycket men omvandlat till effektivitet så är det säkert mer :p.

Åter till ämnet så undrar jag när ett nätagg på 2500W kommer från Enermax för med den här utvecklingen så lär det inte dröja länge :confused:.

Permalänk
Medlem

Det låter ju bra (som alltid), vi får hoppas att det lever upp till förväntningarna! Och mer än 850w lär ju inte många behöva i dagens läge, det räcker väl till 4870 x2 i CF och en C2D i runt 4GHz + några hårddiskar?

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 3080 12GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB | Seagate IronWolf 10TB HDD intern HDD
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto
: Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av olirc
Åter till ämnet så undrar jag när ett nätagg på 2500W kommer från Enermax för med den här utvecklingen så lär det inte dröja länge :confused:.

Nätagg som är på mer än 1300W får inte säljas i USA så de kanske inte är så intressanta att tillverka...

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Avstängd

När orden "super" och "ultra" används om en produkt så blir jag genast otroligt skeptisk.

Permalänk
Medlem

Finns en bra artikel på Anandtech angående hur man väljer det optimala nätaggregatet till sin dator:
http://www.anandtech.com/casecoolingpsus/showdoc.aspx?i=3413

Här är effektivitetskurvan hos Enermax Rebolution 85+
http://www.anandtech.com/casecoolingpsus/showdoc.aspx?i=3452&...
Vid 120 W så är effektiviteten 80% och vid 200 W är effektiviteten 88-89% när man kör 230 V.

Antag att jag har en dator som drar 60 Watt i idle, t.ex. en filserver och kanske 120 W i full last då känns Thermaltake TR2 300 W som ett smartare val om man vill ha ett nätagg med bra verkningsgrad.
http://www.anandtech.com/casecoolingpsus/showdoc.aspx?i=3460&...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ronnylov
Antag att jag har en dator som drar 60 Watt i idle, t.ex. en filserver och kanske 120 W i full last då känns Thermaltake TR2 300 W som ett smartare val om man vill ha ett nätagg med bra verkningsgrad.
http://www.anandtech.com/casecoolingpsus/showdoc.aspx?i=3460&... [/B]

Tack! sitter precis och letar efter ett nätagg som är "miljövänligt" runt 300W!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ZeroX
Tack! sitter precis och letar efter ett nätagg som är "miljövänligt" runt 300W!

Jo, fast jag hittade inte Thermaltake TR2 300W på prisjakt, bara 500W och 550W och de har inte lika bra effektivitet vid låg belastning.

Men sök på 80plus certifierade agg med låg maxeffekt. 80 plus ska ju garanterat ge minst 80% effektivitet vid 20% belastning. Sökning på max 400W och 80+ ger detta:
http://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=v1016#rparams=k=s315268...

Funderar själv på om Corsair CMPSU-400CXEU 400W kan vara bra, den verkar relativt prisvärd och är 80+ certifierad.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mfm
Nätagg som är på mer än 1300W får inte säljas i USA så de kanske inte är så intressanta att tillverka...

Den skulle jag vilja se en källhänvisning till.

ePower har ju en psu på 2000W, http://www.epowertec.com/ep-2000p10-t3.html. Men som en köpare säger

"It can't do backflips, and it doesnt play guitar. Seriously, this is extremely unnecessary for 99% of users. I'm fairly certain if this thing had the proper power connectors on it you could run 2 entire gaming PCs with a bit of power left to spare.

Your neighbors will wonder why your lights dim whenever you turn on your rig. "

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Cuteshark
Den skulle jag vilja se en källhänvisning till.

ePower har ju en psu på 2000W, http://www.epowertec.com/ep-2000p10-t3.html. Men som en köpare säger

"It can't do backflips, and it doesnt play guitar. Seriously, this is extremely unnecessary for 99% of users. I'm fairly certain if this thing had the proper power connectors on it you could run 2 entire gaming PCs with a bit of power left to spare.

Your neighbors will wonder why your lights dim whenever you turn on your rig. "

2 gaming pcs? snarare 4-5st och då snackar vi 45nm quad, HD4870 så 4 spelbara utan problem.

tycker det är synd att dom gör så tunga nätagg...är inte många som behöver det.

Som en tidigare skrev så lyser PRO82+ serien med sin frånvaro, Pixmania har däremot dom inne men vem vill handla där?

Permalänk
Avstängd

3dGameMan testar Enermax REVOLUTION85+ 1050W här:
http://www.youtube.com/watch?v=namKezertkA

Visa signatur

LG OLED65CX6LA | Samsung 840 EVO 1TB SSD | Samsung 840 Pro 256GB SSD | Eizo Foris FS2333 | Cougar 200K DE

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BrytaPlanka
3dGameMan testar Enermax REVOLUTION85+ 1050W här:
http://www.youtube.com/watch?v=namKezertkA

hans tester är ju inget vidare

Visa signatur

| Errare humanum est |