Vista Service Pack 2 nästa år

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av unisol
Kanske dum fråga men... 64bit Vista, finns det några kompatibilitetsproblem med 32bit programvara eller har dem lyckats lösa detta?

Jag kör x64 och har noll problem med program. Det finns dock chansen att ett 32bit program inte går att installera pga installationsprogrammet är 16-bit (fråga mig inte varför, men så är det) och 16bit går ej att köra i x64.. men alla dina 32 bit program som är relatift nya ska ej tjorva, men defrag, virus och en del systemnära program bör vara 64 bit eller kräver att du kör 64 för att fungera. Annars är det inge problem med 32bit program. funkar skitbra, jämfört med XP 64

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hwasser
Företag kommer aldrig gå över till vista. Varför? Av följande anledningar:

- Det finns ingen anledning att uppgradera från XP till VISTA, då XP redan anses vara bra, kompatibelt med de flesta program, samt inte kräver så mycket datorkraft.
- Vista drar för mycket datorkraft. Ca 80% av företagsdatorerna har inte 2 gb ram eller dual-core processorer och får därför bättre använderupplevelse med XP än Vista.
- Många företag använder specialprogrammerade program för deras typ av tjänst. De flesta av dessa har inte stöd för vista.
- De flesta företag har inte senaste versionens mjukvara, så vissa program kan inte köras stabilt på vista.
- Det är en dyr investering att övergå till vista. Som någon skrev ovan: från 10 000 - 1 miljon. (bara i köp av OS)
- Varför bygga om nätverket när allting redan fungerar? Om datorerna skulle få vista installerat kan det leda till dyr felsökning i nätverket i början av användandet.

Detta är lite grejer ja kan få ihop varför företag inte går över till Vista. Företag behöver kraftsnåla, kompatibla och stabila OS. Och när XP redan fungerar, varför ska de gå över till Vista? (har jobbat som it-support/tekniker/administratör på 4 olika arbetsplatser, och har således lite erfarenhet iaf)

Samma resonemang kan dock användas när man hävdar att företag aldrig kommer att byta till xp, windows 2000 och ungefär alla tidigare system också.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elgot
Samma resonemang kan dock användas när man hävdar att företag aldrig kommer att byta till xp, windows 2000 och ungefär alla tidigare system också.

Men det är historia det är nuläget som gäller eller hur? och varför uppgradera när windows7 står så nära?.. Och jag tror knappt företag kommer uppgradera då ens..Funkar allt som det ska så finns det ingen mening att lägga pengar på sånt. Speciellt med den inflationen som nu finns.

För övrigt tycker jag det är ganska underhållande med alla som idiotförklarar dom som fortfarande kör med xp xD

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Ja kör dualboot med Vista och XP. . men är det proffesionell användning som musikproduktion och liknande är det fortfarande XP som gäller. (om man kör Cubase)

Visa signatur

Dator: Fractal Design 650w modulär - Piledriver FX8350 + Arctic Cooling Freezer Xtreme Rev 2 - 4x2 gb Corsair Dominator 1866 mhz 9-9-9-24 - 1x 500 gb sataII, 1x640 Western Black Caviar, 1x Crucial m4 128 GB SSD - Fireface UCX (ljudkort) - SAPPHIRE Radeon HD7870GHZ (överclockat) - ASUS någonting lite över medelklass, 3 st 120mm chassifläktar Windows 8.1 x64

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MrMadMax
Men det är historia det är nuläget som gäller eller hur?

Givetvis, men min poäng var att då företag tydligen vågade uppgradera till windows xp (trots att tidigare versioner fungerade och inte krävde lika mycket av datorerna) skall man nog inte bli förvånad om man i framtiden får se dem köra även vista (eller windows 7 för den delen).

Permalänk
Hedersmedlem

Uppgradering till Vista påverkar mycket mer än endast de fysiska PC stationerna. Group-policies måste också justeras, vilket kan betyda mycket extra arbete beroende på företag.

Permalänk
Medlem

Jag förstår inte hur alla fortfarande klagar så mycket på Vista. Har ni problem så ligger problemet med all säkerhet inte hos operativystemet. Tycker ni att det käkar mycket RAM? Stäng av Superfetch så frigör du ~20%. Har man dålig prestanda i Vista så är det dags för en ny dator. Ett nytt operativsystem ska inte vara designat att dra mindre resurser än sin föregångare, det är helt ologiskt eftersom man då får mycket mindre utrymme för nya funktioner.

On-topic så tycker jag att SP2 verkar trevligt, om än aningen onödigt för min egen del. Jag hade hellre sett bättre SSD-stöd än enklare nätverkskonfigurering. Jag kan inte förstå hur man kan göra det enklare än att trycka på en knapp för att söka efter nätverk och en annan knapp för att ansluta till det, heh.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D CO + 2133 MHz FCLK GPU: Sapphire RX 7900 XT Pulse OC
RAM: Corsair 2x16GB 6000 MT/s CL30 (Hynix) BZ subtimings
MB: ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI SSD: Kingston KC3000 2TB PSU: Corsair RM850x

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Arzei
On-topic så tycker jag att SP2 verkar trevligt, om än aningen onödigt för min egen del.

Som sagt är det traditionellt ovanligt att servicepaket innehåller så mycket mera än tidigare släppta patchar, så om man inte tycker att de är onödiga har man varit dålig på att uppdatera. De är dock väldigt behändiga om man behöver installera om systemet.

Permalänk
Avstängd

Bra att Microsoft släpper SP2 till Vista, det kan nog behövas. Vista suger.

Jag hoppades på att Windows 7 skulle bli bättre, men av vad jag har sett så imponerar det inte.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elgot
Givetvis, men min poäng var att då företag tydligen vågade uppgradera till windows xp (trots att tidigare versioner fungerade och inte krävde lika mycket av datorerna) skall man nog inte bli förvånad om man i framtiden får se dem köra även vista (eller windows 7 för den delen).

Det beror nog snarare på att Microsoft slutar med supporten på gamla OS. I annat fall skulle nog många hellre sitta kvar på det gamla väl fungerande OS:et.
I industrimiljö är det f.ö. väldigt många datorer som körs på gamla operativsystem. Dels för att det är onödigt att uppgradera något som fungerar bra, men dessutom för att specialapplikationer som körs på datorerna inte har officiellt stöd för senare OS (kräver i många fall en uppgradering av applikationen a´några tiotusen-hundratusen). Då OS-et körs i avskärmade nätverk är det dessutom rätt vanligt att man inte ens uppgraderar OS efter drifttagningen, om man inte först har provkört uppdateringen på en testrigg. En uppdatering som gör att en applikation kraschar kan kosta tiotusentals (eller ibland hundratusentals) kronor i produktionsbortfall (har sett överentusisatiska IT-avdelningar göra detta misstag).
Det är sällsynt att något systemkritiskt körs på en PC, men om t.ex. recepthanteringen eller SCADA (operatörsmiljön) kraschar och inte går att snabbt starta igen, så funkar ju inte inlagring av nya recept eller nya kommandon till styrsystemet, dessutom får inte operatörerna någon feedback från systemet längre.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av WrongTarget
Det beror nog snarare på att Microsoft slutar med supporten på gamla OS.

Jag håller med, men det jag syftade på var att det i princip inte är mindre sannolikt att företag förr eller senare går över till vista än att de gick över till xp, om man bortser från att vistas liv verkar bli ganska kort om man jämför med xp:s.

Permalänk
Medlem

Precis. Att hänga kvar vid XP i dagsläget kan jag inte se som något annat än bakåtsträvande eller envishet till punkten av dumhet. Ja, Vista hade sina problem vid release, men de är sen länge åtgärdade. Om man sen fortfarande sitter på XP när Windows 7 lanseras, ja... no comment.

Det är så komiskt att folk gnäller över att systemkraven är högre idag än vad de var för åtta år sen när XP kom. Det är ju ganska logiskt, och folk hade precis samma åsikt om XP jämfört med dess föregångare.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D CO + 2133 MHz FCLK GPU: Sapphire RX 7900 XT Pulse OC
RAM: Corsair 2x16GB 6000 MT/s CL30 (Hynix) BZ subtimings
MB: ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI SSD: Kingston KC3000 2TB PSU: Corsair RM850x

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Arzei
Precis. Att hänga kvar vid XP i dagsläget kan jag inte se som något annat än bakåtsträvande eller envishet till punkten av dumhet. Ja, Vista hade sina problem vid release, men de är sen länge åtgärdade. Om man sen fortfarande sitter på XP när Windows 7 lanseras, ja... no comment.

Det är så komiskt att folk gnäller över att systemkraven är högre idag än vad de var för åtta år sen när XP kom. Det är ju ganska logiskt, och folk hade precis samma åsikt om XP jämfört med dess föregångare.

Å andra sidan att uppgradera bara för uppgraderandets skull är väl lika tokigt det. Om XP nu fungerar varför måste man öht uppgradera till Vista/-7? Är det inte bättre då att objektivt jmfra XP/Vista/-7 och se vad man själv skulle vinna/förlora på respektive version?

Jag sitter kvar vid Windows XP av den enkla anledningen att det flyter på bra. XP kräver mindre minne (nu talar jag inte om disk-cachat minne, utan minne som används av operativsystemet för att "hålla igång systemet"), jag kör en snabb SSD vilket gör att SuperFetch inte gör ngn större skillnad för mig, jag kör EWF på systemdisken vilket inte går att göra med Vista, jag kör med 2GB minne så jag behöver inte 64-bitars OS, jag kör med 2GB minne i XP dvs växlingsfilen används sällan dvs ReadyBoost skulle för mig inte göra ngn större skillnad. Jag spelar väldigt sällan så jag behöver inte den allra senaste versionen av DirectX. All min kringutrustning har fullt stöd i Windows XP så jag behöver inte av den anledningen uppgradera. Jag ser det därför som att jag gjort ett aktivt val att stanna kvar vid Windows XP. Därmed inte sagt att jag aldrig kommer lämna Windows XP, men jag har den tokiga idén att om jag ska uppgradera vill jag oxå att jag ska få ut något av det.

De högre systemkraven skulle inte vara något problem om de högre systemkraven fanns där av en anledning annan än att Vista (ännu) inte är helt optimerat. Windows 7 ser därför intressant ut, och med tanke på att man kan se det mer som ett Service Pack 3 för Vista än ett helt nytt operativsystem kanske det oxå fungerar bra för de flesta redan från början. Det som fortfarande saknas är bättre stöd för SSD, tyvärr får man väl vänta ännu en version för att Microsoft ska behöva lägga till det, kanske kommer Windows 7 sälja bra tack vare/pga dess prestanda (i jmfrelse med Vista), och Windows 8 för att det är optimerat för SSD.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Arzei
Ett nytt operativsystem ska inte vara designat att dra mindre resurser än sin föregångare, det är helt ologiskt eftersom man då får mycket mindre utrymme för nya funktioner.

Varför kan koden inte vara bättre skriven? Problemet med extra funktionalitet, förutom att det ibland inte tillför mer än att blanda en kortlek, är att det gör koden bulkig. Det byggs på och vidare, och patchas och fixas buggar som hänger samband med led 3 i utvecklingen nu när vi är på led 17. Därför finns det inget direkt samband som bevisar att nyare kräver mer. Ibland är det radikal städning av koden som behövs och du har plötsligt ett snabbare och kraftfullare operativsystem som kräver mindre resurser.

Permalänk
Medlem

Inte precis nåt i SP2 som verkar användbart för mig, bara exFAT men det är inte så spännande i sig.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Arzei
Precis. Att hänga kvar vid XP i dagsläget kan jag inte se som något annat än bakåtsträvande eller envishet till punkten av dumhet. Ja, Vista hade sina problem vid release, men de är sen länge åtgärdade. Om man sen fortfarande sitter på XP när Windows 7 lanseras, ja... no comment.

Det är så komiskt att folk gnäller över att systemkraven är högre idag än vad de var för åtta år sen när XP kom. Det är ju ganska logiskt, och folk hade precis samma åsikt om XP jämfört med dess föregångare.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av steps
Windows 7 är i min mening allt som Vista borde ha varit. Om man jämför mellan Vista som slukar lite mer än 1,5 av mina 4 GB RAM på min laptop så drar Win7 ungefär 5-600 MB och lägger istället kraften på de program man kör.

Snikeri? Precis som Intel höll inne på i7 så länge som möjligt för att Q2Extreme skulle ha en chans att sälja lite extra i slutet? Det är så världen fungerar.

Vista får min ändå att småle och tänka tillbaka på Win ME som inte blev någon succé. Känns som att Vista kommer hamna ungefär i samma position när Win7 släpps.

*REKLAM* Win7 @ PDC 08 *REKLAM*

XP går snart in på sitt 8:e år, kan vara dags för vissa att vakna upp och inse att ett OS som rullar ok på 300Mhz och 128 RAM kanske inte gör din rig med i7-prolle med 6 GB DDR3 och 4870x2 i Crossfire rättvisa, även om SuperPI går kalasfort.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av AtreX
Word, synd att det verkar vara rätt få förutom du och jag som förstått detta..

F.ö. hade jag hoppats på lite mer info om vad SP2 faktiskt innehåller? Nånting nytt måste den väl tillföra, eller är det bara buggfixar?

Vad är egentligen erat problem med att folk fortfarande använder xp, varför bryr ni er?

Jag håller med om att det har varit väl mycket gnäll om att vista suger förut men nu är det mer folk som klagar på att man fortfarande använder xp och att det är idiotiskt och bakåtsträvande.

Jag har fullförstående för folk som använder vista och absolut inget emot det, jag klagar inte och håller på om att folk använder vista (precis som de allra flesta andra som fortfarande kör xp eller kanske tom 2000) och tycker det störande att läsa när folk gör det men då måste det motsatta också gälla.

Det är faktiskt enormt störande att se folk som antar att de vet vad andra har för behov av operativsystemet och att den absolut enda anledningen till att någon kan sitta kvar vid ett gammalt operativsystem är bakåtsträvan tvärtom tycker jag ju att uppgradera bara för den skull att uppgradera är onödigt.

Jag kör vista själv på min laptop och det fungerar för det mesta fint men jag gillar xp bättre så jag har kvar det på den stationära.

Visa signatur

Dator 1 | Intel Core i7-4770K @ 4,6Ghz | Corsair H100i | Asus Z87-A | Crucial DDR3 BallistiX Sport 2x8GB 1600Mhz CL9 | KFA2 GTX 980TI HOF | Corsair TX650W | Intel 335 240GB | LG 24" + Philips 27" + Philips 27" | Fractal Design R3 |
Dator 2 | Intel Xeon W3520 | TRUE Spirit 120M | Asus Rampage II Extreme | Patriot Viper II Sector7 3x2GB 1600Mhz CL8 | PNY 8800 Ultra | Intel 330 120GB |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Chajken
Varför gör de inget åt det kassa SSD-stödet?

Har dom sagt att dom inte ska göra det eller?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Arzei
Jag förstår inte hur alla fortfarande klagar så mycket på Vista. Har ni problem så ligger problemet med all säkerhet inte hos operativystemet. Tycker ni att det käkar mycket RAM? Stäng av Superfetch så frigör du ~20%. Har man dålig prestanda i Vista så är det dags för en ny dator. Ett nytt operativsystem ska inte vara designat att dra mindre resurser än sin föregångare, det är helt ologiskt eftersom man då får mycket mindre utrymme för nya funktioner.

Du menar att det ska vara norm att koden ska bli fulare och fulare med tiden? Det folk klagar på är att given samma mängd arbete kräver Vista mer resurser för att avsluta mängden arbete. Att Vista har fler funktioner har nog de flesta fattat, men de fattar inte varför de skulle offra prestanda för funktionerna som de inte anser väger tungt nog.

Visa signatur

P4 2.0 GHz@2.26 GHz | GF6600GT Core 500 MHz@580 MHz Mem 900 MHz@1135 MHz | 1 GB pc2700 <<Lite kuriosa bara: Ping eller mer korrekt latency är en storhet, ms är enheten. Spänning är också en storhet medan volt är enheten. Tänk vad skoj det skulle låta om du sa: "Hörru höj upp kilometer per timmen va!" (Brun hårig sjuk sköterska)>>

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av XCan
Du menar att det ska vara norm att koden ska bli fulare och fulare med tiden? Det folk klagar på är att given samma mängd arbete kräver Vista mer resurser för att avsluta mängden arbete. Att Vista har fler funktioner har nog de flesta fattat, men de fattar inte varför de skulle offra prestanda för funktionerna som de inte anser väger tungt nog.

Om det _skall_ vara norm kan kanske diskuteras, men i praktiken är det väl så i de flesta fall. Titta på hur vilket program som helst har utvecklats genom åren. Den ökande datorkraften används oftast till att driva nya abstraktionslager som till exempel gör det lättare att utveckla program, jämför till exempel assembler - c - .net. Till folkmassorna brukar man samtidigt passa på att slänga med lite ögongodis.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av skunkenn
Ere bara jag eller crashar vista otroligt ofta (för mig, 2-8 ggr dan)
Tycker dom borde göra något åt alla crasher som sker, polarna får samma skit..

Jag gick nyligen tillbaka till XP, även då jag gav vista 5 veckors försök att imponera mig.

Sedan sp1 har det fungerat nästintill klockrent! Så om du inte har sp1 kanske det är dags att installera, annars är det väl nåt program eller hårdvara som spökar.

Visa signatur

Main Rig FD Define R4 |Intel C2Q Q9650@3.6GHz|Asus P5Q-E|OCZ Reaper 4GB@800MHz|WD6400AAKS|HD6850|Corsair HX650
HTPC HDPLEX H1.S |Intel Core i3 4330|ASRock Z87E-ITX|8GB|128GB mSATA
Work Dell Vostro 3360 |Intel Core i5-3317U|8GB|Samsung 840 Pro 256GB

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Arzei
Precis. Att hänga kvar vid XP i dagsläget kan jag inte se som något annat än bakåtsträvande eller envishet till punkten av dumhet. Ja, Vista hade sina problem vid release, men de är sen länge åtgärdade. Om man sen fortfarande sitter på XP när Windows 7 lanseras, ja... no comment.

Det är så komiskt att folk gnäller över att systemkraven är högre idag än vad de var för åtta år sen när XP kom. Det är ju ganska logiskt, och folk hade precis samma åsikt om XP jämfört med dess föregångare.

mitt xp funkar och jag tänker inte slänga ut 2000 spänn på ett vista för att få deras fina alt+tab meny
bra att vistas problem är lösta, så kan ju dom som vill spela i dx 10 faktiskt.. ja, spela det utan blå ruta.
ja kommer absolut att hoppa över vista, ser ingen anledning till att skaffa det när alla spel fungerar till det, e stabilare och när win 7 e så pass nära

som någon skrivit ovan, hur samrt e det att uppdatera bara för att det är nyare.

Permalänk

Vad kul att läsa att så många f.d bakåtsträvare gillar Vista

ONTOPIC: Alltså.. Ska det komma ett SP2 till Vista efter att Windows 7 släppts? Mystiskt. Men SP3 kom ju till XP när Vista Släppts, så varför inte.

Hoppas iaf att det är lite mer nyskapande än bara massa buggfixar och stöd för Bluray i ett paket...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hwasser
Företag kommer aldrig gå över till vista. Varför? Av följande anledningar:

- Det finns ingen anledning att uppgradera från XP till VISTA, då XP redan anses vara bra, kompatibelt med de flesta program, samt inte kräver så mycket datorkraft.
- Vista drar för mycket datorkraft. Ca 80% av företagsdatorerna har inte 2 gb ram eller dual-core processorer och får därför bättre använderupplevelse med XP än Vista.
- Många företag använder specialprogrammerade program för deras typ av tjänst. De flesta av dessa har inte stöd för vista.
- De flesta företag har inte senaste versionens mjukvara, så vissa program kan inte köras stabilt på vista.
- Det är en dyr investering att övergå till vista. Som någon skrev ovan: från 10 000 - 1 miljon. (bara i köp av OS)
- Varför bygga om nätverket när allting redan fungerar? Om datorerna skulle få vista installerat kan det leda till dyr felsökning i nätverket i början av användandet.

Detta är lite grejer ja kan få ihop varför företag inte går över till Vista. Företag behöver kraftsnåla, kompatibla och stabila OS. Och när XP redan fungerar, varför ska de gå över till Vista? (har jobbat som it-support/tekniker/administratör på 4 olika arbetsplatser, och har således lite erfarenhet iaf)

Här kan jag inte riktigt hålla med baserat på mina erfarenheter. Jag tar ett exempel ur verkligeheten hos en av mina kunder.

1. Jo. Möjligheten att kunna styra vilka skrivare man får installera som user gör att jag kan ta bort 500 lokala admins i nätet. UAC gör att de som fortfarande måste vara admin inte surfar som admin. Offline files synkroniseringen är några minuter snabbare än XP för användarna. Iom att De synkar på in och urloggning så är det ca 5 min per användare och dag. Med några tusen användare blir det en hel del pengar. Bättre GPO styrning gör att de inte behöver springa runt och uppfinna specialare utan kan styra det mer centralt

2. Jo, de har 2 Gb som standard sen länge pga appar som behöver det. De ser inge prestandaminskning på dessa under vista

3. Samtliga egenutvecklade program som används för verksamheten fungerar utmärkt under Vista. Tom så att det är enklare under vista med äldre dåligt skrivna appar som försöker skriva till program files eller local machine i registret. Vista virtualiserar dessa anrop och styr om dem så att de funkar. På XP fick man hacka behörigheter till höger och vänster.

4. Det beror på vilken typ av avtal man har. Har man abbonemagsavtal så betalar man för antalet exemplar av KlientOS. Sen om det är XP eller Vista spelar ingen roll utan man betalar för rätten att köra en klient.

5. Visst, därför man testar att prylarna funkar innan man sätter dem i händerna på användarna, därmed är det lika mycket testjobb med en servicepack som tex SP3 till XP som det är att gå till Vista

Extra bonus för dem med enterprise är bitlocker som gör att de slapp avtal och support för ett tredjepartsprogram samt att iom att bitlocker ingår så är ju patchar och SP:s redan testade mot det så man slipper den testningen själv.

Därmed blev deras övervägande kostnaden för utbildning av användarna på vista mot de vinster som nämdes ovan. Enligt den kalkyl man gjorde så var det en klar vinst på att uppgradera till vista vilket man också gjorde

Det här exemplet var ett företag med 10K plus användare.

Sen för att gå in På Win7 och UAC så blir den betydligt trevliga att jobba med. En hel del onödiga UAC rutor är bortplockade. Generellt så har man tänkt till lite (egentligen självklart men men), nu krävs inte elevering för att titta uta bara för att ändra

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415