Microsoft överväger gratis uppgradering från Vista

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av majken_60
Hur är det om man har en "fabriksversion" av Vista Home Premium? Har en laptop från HP och då var Vista redan installerat på hddn när jag köpte den

Det är en typisk oem-version.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av majken_60
Hur är det om man har en "fabriksversion" av Vista Home Premium? Har en laptop från HP och då var Vista redan installerat på hddn när jag köpte den

Det finns egentligen 3 olika "sorter" man kan ha

1. OEM version 1: förinstallerat på märkesdatorer från t.ex Dell, Acer, HP m.m. Dessa versioner så får man vad jag vet aldrig några direkta speciel erbjudande som t.ex detta, eller att kunna byta 32 mot 64 bitar.

2. OEM version 2: Köps i samband med ny dator från t.ex komplett, datorbutiken m.m. Verkar gå att utnyttja vissa erbjudande om man har denna versionen, och om man snokar runt tillräckligt, jag lyckades byta mitt 32 till 64 bitars genom att ringa microsoft, som skickade mig till någon annan avdelning, som sedan gav mig instruktioner om att ringa leverantörer (datorbutiken), som då skulle förse mig med en blankett jag behövde fylla i. Ringde db som inte hade någon aning om att detta ens var möjligt, lyckades övertyga personen att ringa numret jag fått till han på microsoft, och sedan fick jag en blankett via mail som jag faxade in. Voilá

3. Retail du går in i en affär och köper windows i en affär, kostar rejält mycket mer än en OEM version, men du får tillgång till diverse erbjudande om framtida uppgraderingar och liknande

Visa signatur

Vem orkar uppdatera den här signaturen egentligen? Kommer ju ny teknik hela tiden :(

Permalänk
Medlem

Låter bra, men själv så har jag OEM version av Home Premium så lär väl inte gälla... (OEM)

Visa signatur

Win 7 x64 | Intel Core 2 Duo E6750@2.66Ghz | Gigabyte GA-P35-DS3R | Corsair 4096MB XMS2-6400 | Radeon HD4850 512MB | Creative X-FI ExtremeMusic | 2TB HDD | Hiper 580w | Sunet 100/100

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av oradd
Finns många svenskar som inte är lika bevandrad i engelska som du är, till exempel min mamma skulle inte alls känna sig lika bekväm med ett engelskt OS som med ett svenskt,

och om du nu föredrar engelska så varför inte ett engelskt forum istället för ett svenskt?

MVH

Tror det oftast har större betydelse om man är datorvan eller ej, om området är nytt så är terminologin ny och då blir det inte lättare med engelska, och är man osäker vill man gärna ha det språk man kan bäst.

Men för de datorintresserade så ser jag ingen anledning att köra något annat än engelska (om man inte har barn/äldre som inte klarar av det lika bra som ska använda datorn).

Ang. forum har du en poäng, byter faktiskt mer och mer till engelska forum av liknande anledningar. Svenska forumen är för små och expertisen för låg när det börjar bli detaljerat (visst finns det många som kan sina grejjer men medelnivån på engelska forum är många gånger högre (beroende på vilket forum det är förstås)).
Stora nischade forum på svenska är en bristvara.

Permalänk
Avstängd

Med tanke på att Windows 7 är en tillputsad version av Vista så är detta föga förvånande.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ReZZiE
Med tanke på att Windows 7 är en tillputsad version av Vista så är detta föga förvånande.

Visserligen men de har tagit betalt för sådant förr. Windows 98 var ju inte så olikt windows 95 och ME var typ windows 98 fast sämre och det var inte gratis.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Hedersmedlem

Måste vara lite jobbigt att se att deras mest populära operativsystem är XP som dom gjort allt för att få folk att inte köpa mer.

Vi får se när Windows 7 kommit ut om det verkligen är så bra som deras propagandamaskin försöker få oss att tro.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av echo
Tror det oftast har större betydelse om man är datorvan eller ej, om området är nytt så är terminologin ny och då blir det inte lättare med engelska, och är man osäker vill man gärna ha det språk man kan bäst.

Men för de datorintresserade så ser jag ingen anledning att köra något annat än engelska (om man inte har barn/äldre som inte klarar av det lika bra som ska använda datorn).

Ang. forum har du en poäng, byter faktiskt mer och mer till engelska forum av liknande anledningar. Svenska forumen är för små och expertisen för låg när det börjar bli detaljerat (visst finns det många som kan sina grejjer men medelnivån på engelska forum är många gånger högre (beroende på vilket forum det är förstås)).
Stora nischade forum på svenska är en bristvara.

Personligen så spelar det absolut ingen roll om det är svenska eller engelska

Har svenska på Vista hemma på laptop+desktop, men installerade ubuntu på engelska, samt kör allting på engelska på jobbet och jag tänker inte direkt på vad som står, utan kör bara mer på gammal vana och vet vart allting är

Visa signatur

Vem orkar uppdatera den här signaturen egentligen? Kommer ju ny teknik hela tiden :(

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av NoCc
Personligen så spelar det absolut ingen roll om det är svenska eller engelska

Har svenska på Vista hemma på laptop+desktop, men installerade ubuntu på engelska, samt kör allting på engelska på jobbet och jag tänker inte direkt på vad som står, utan kör bara mer på gammal vana och vet vart allting är

Håller med. Och jusst därför så är det dumt att välja svenska när det finns så många nackdelar med det.

Problemet med att "veta vart allting är" är att det inte är så lätt när saker och ting bytt plats mellan svenska och engelska versionerna.

Permalänk
Medlem

Det går att köra in svenska MUI på engelska Vista, men bara om du har Ultimate. I ultimate ingår 32 och 64 bittar samt "alla" språk om du vill.

Iaf om man ska vara 100% laglig enligt licensvilkoren för Vista...

Permalänk
Medlem

Med tanke på att Retailversionen kostar som alla OEM versioner med olika språk tillsammans så är det kanske inte så konstigt

Permalänk
Hedersmedlem

Ja så är det nog.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Hedersmedlem

*tråd rensad*

Brott mot §7.

Visa signatur

Är du lycklig nu?

Frågor och funderingar angående modereringen tas med mail, inte genom forumet. dennizpop@sweclockers.com

Permalänk
Medlem

bara att dela en technet sub med någon så för du tillgång till allt när det kommer ut

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ReCover
Det är ju väldigt dumt att behöva köpa samma produkt hela tiden, oavsett om det är en ny version. Microsoft kommer aldrig klara sig med att ta betalt för varje version om de börjar släppa dem snabbare.

Jo det är jäkligt korkat, men folk gör det ju redan, se till exempel på mobiltelefonen. DÄr tycker jag istället att det är synd att de måste komma med nya produkter typ var tredje månad... =/
Hoppas att Win 7 håller sig längre, och att de kan utveckla ett ordentligt OS utan bluescreens och shait.