Intel lanserar fyrkärniga processorer med 35 W TDP

Permalänk
Avstängd

har en P8400 på min portabla, snabb disk och mycket minne med och är riktigt besviken. Att jobba på den och den stationära (phenom 9750) är det väldigt stor skillnad på.

i7 eller phenom är betydligt smidigare och jobba med

Visa signatur

Programmerare med C++ som huvudspråk.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kreuger
Jo visst men den passar ju inte i 775 sockeln om det var den du tänkte använda?

Läste du inte ens toppen av artikeln? De står * Processorer ursprungligen avsedda för bärbara datorer är på väg till sockel 775. Detta innebär så låg energiförbrukning som 35 watt.*

Visa signatur

Fractal Design Arc Mini. Fractal Design Newton R2 650W. Intel Core i5-2500. Intel Liquid Cooling Solution RTS2011LC. ASUS P8H77-M Pro. 8GB Samsung PC3-10600. ASUS GTX 560 Ti 448-cores DirectCU II 1280MB. 1 St Samsung 830 Series 128GB. 1 st Samsung SpinPoint F1 500GB. 1 st Samsung EcoGreen F4 2TB. Samsung SH-123. ASUS VH238T. SteelSeries Ikari Optical. SteelSeries QcK Mini. SteelSeries G6v2. SteelSeries 4H. Edifier E3300.

Permalänk
Medlem

Bemödar sig någon ens att läsa vad källan skriver? Står ju klart och tydligt:

Citat:

“The T-and P-series CPUs are not LGA775 compatible, they are mobile sockets,” an Intel spokesperson said.

Läs Correction länken själva: http://www.xbitlabs.com/news/cpu/display/20081124131409_Corre...

Edit: Länkningen fungerar inte så ni får klippa och klistra.

Permalänk
Medlem

[QUOTE]Ursprungligen inskrivet av Raghor
[B]Läste du inte ens toppen av artikeln? De står * Processorer ursprungligen avsedda för bärbara datorer är på väg till sockel 775. Detta innebär så låg energiförbrukning som 35 watt.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av fesen
"Hela 13 nya processorer är på väg till sockel 775. Det handlar om modeller ursprungligen avsedda för bärbara datorer, som nu kommer att finnas tillgängliga för vanliga stationära system."
och T9600 finns med i listan...

Men Hallå!
Läs original artikel sweclockers är ju dåliga på att översätta nyheter från andra källor.

“The T-and P-series CPUs are not LGA775 compatible, they are mobile sockets,” an Intel spokesperson said.

Visa signatur

Athlon x2 5000+ BE_Stepping G2_14x200 = 2800mhz_ VCore 1.15

Vilka jävla nötter det finns här!

Permalänk
Medlem

Har ryktats ett tag att imac modellerna i januari ska ha de här processorerna.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pACE
Bemödar sig någon ens att läsa vad källan skriver? Står ju klart och tydligt:
Läs Correction länken själva: http://www.xbitlabs.com/news/cpu/display/20081124131409_Corre...

Edit: Länkningen fungerar inte så ni får klippa och klistra.

De va som fanken! Den fanns inte då jag läste artikeln.

Visa signatur

Fractal Design Arc Mini. Fractal Design Newton R2 650W. Intel Core i5-2500. Intel Liquid Cooling Solution RTS2011LC. ASUS P8H77-M Pro. 8GB Samsung PC3-10600. ASUS GTX 560 Ti 448-cores DirectCU II 1280MB. 1 St Samsung 830 Series 128GB. 1 st Samsung SpinPoint F1 500GB. 1 st Samsung EcoGreen F4 2TB. Samsung SH-123. ASUS VH238T. SteelSeries Ikari Optical. SteelSeries QcK Mini. SteelSeries G6v2. SteelSeries 4H. Edifier E3300.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pACE
Bemödar sig någon ens att läsa vad källan skriver? Står ju klart och tydligt:
Läs Correction länken själva: http://www.xbitlabs.com/news/cpu/display/20081124131409_Corre...

Edit: Länkningen fungerar inte så ni får klippa och klistra.

Det är 2 olika länkar, den du länkar till är ju "korigerad"

Så my bad

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lezziter
Om jag minns rätt skriver Intel ut något värde som är "högsta energiåtgång under normalbelastning" eller liknande. AMD skriver ett värde som är 100% burn på alla kärnor.
Själv tycker jag AMDs siffra är mest intressant, men det är väl upp till var och en.
AMD har ju 65W Phenom X4 vilket också är rätt intressant för den som vill ha strömsnål quad, jag vet inte hur den står sig mot en Intel 35W dock..
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=320891

Det är "värre" än så. AMD, och antagligen även Intel slänger in processorerna i ett antal klasser så TDP siffran blir till och med mindre exakt.
Allt det där är i sig inget problem. Om de till exempel vill ge en fingervisning om vilket kylare med en viss märkning för en viss CPU man kan tänkas behöva kan det vara en intressant siffra.

Problemet är att såna som oss och journalister tyvärr har en förkärlek till att förvandla dessa tillverkarsiffror till energiförbrukning, tex max TDP=max energiförbrukning i väldigt många diskussioner. Tråkigt nog har det smygit sig in i även denna artikel.

Att det blivit så här beror antagligen på våran vilja att stödja oss på någon underliggande kunskap som vi vill kunna briljera med av någon anledning.
I detta fall är den undeliggande kunskapen folk gillar att briljera med att energiförbruking=värme och att TDP råkar vara en förkortning av thermal design power. Är perfekt upplagt psykologiskt för missbruk och missuppfattningar.

Personligen är jag mycket intresserad av energiförbrukningen(stort plus att sweclockers mätte upp routrarna i de senaste testet) eftersom jag har så jäkla dyr elräkning. Men det är inte enkelt att skaffa sig en uppfattning om datorers energiförbrukning så länge testare och journalister nöjer sig med tillverkares TDP siffror som inte ens betyder samma sak i verkligheten mellan olika tillverkare.
Det skulle antagligen bli bra mycket lättare om det blev mer standard i CPU tester att till exempel alltid mäta med moderkort och minnen, och att de inte "råkar" ge TDP mer betydelse än det har.

Permalänk
Medlem

TDP är som föregående talare sa thermal design power. Om jag inte missminer mig så ska kylsystemet, kulare + chassi + fläktar, allt så hela systemet kunna avlägsna dessa TDP Watt. En watt är alltid samma mägd energi men en CPu drar sällan lika mycket energi hela tiden. Även en CPu som kan dra 50W load och 20W idel kanske i genomsnitt förbrukar 35W. Bar för energimägde ökar som processor avger så stiger inte tempraturen på flänsen direckt utan ökar gradvis till en ny stabil nivå. Lika så luften i chassit osv osv.

Så en kyalre som kontinuerligt bara klarar att avlägsna säg 35W för en given processor utan att överskrida kritiska tempraturer kan mycekt väl klara en högre last om 50W kortare perioder då det so msagt tar en stund för tempraturen att stabilisera sig.

Intel antar att processorn nät intill aldrig avger maximal effekt villket i pracktiken oftast är omöjligt men TDP värdet so manges kan fortfarande överstigas enligt intels dockument. Alltså effekten som avges kan var mer än 35W även om TDP värdet är 35W då det bara anger vad systemet bör klarar att bortföra.

Så TDP värde säger inte så mycket om vad processorn facktiskt kan förbruka utan det anger vad för energi mängs systemet måste hantera från processorn som minimum för att den ska kunna fungera inom normala förhållande. Alltså i vanliga PC miljöer.

Någon som designar ett kluster där processorerna kanske körs väldigt hårt med kontinuerlig full lat och hårt optimerad kod som kanske nyttjar chipen mer skulle nog vara klog i att överväga både extra kylning och bättre strömförsörjning som klarar högre kontinuerlig last.

AMD's TDP värden fugnerar på samma vis vill jag minnas. Alltså att processorn kan avge mer än vad TDP värdet säger. Dock är ju TDP värdet relativt till hur man specefierar typiska last. AMD har jag för mig fortfarande baserar sina på hårdare laster alltså inte som intel runt mer typsiska full load senarion man kan hitta i vanliga desktop miljöer.

Så beroende på användnigsområden så kan processorn både avge mer eller midnre än TDP värdet. Vad en processor slutligen avger beror ju helt på hur många transistorer som swhitchar varge cykel och hur hög frekvensen är och vad varge transistor förbrukar.

Jag vill minnas att intel specefierar typiska max strömar i sina dockument. Dock vill jag minnas att även dessa kan överskridas vi hårdare laster så inte heller dom är maximala. Men jag vill minnas att dessa i hop med vcoren gav högre effekt än vad TDP värdet var när jag kollade intels datablad för C2D. Dock mins jag inga koreckta uppgifter jag kom fram till men det är ju rätt lätt att ladda ner databladet från inte och verefiera.

TDP värden fyller enligt mig bara en fuktion. Referens för att designa tillräklig kylning för systemet. Säger inte så mycket slutligen om vad en CPU förbrukar.

Skulle ju dock vara helt möjligt att facktiskt modefiera säg ett moderkort så att man kunde mäta strömförbrukinigen från kretsanra som matar processorn. Det skulle ju ge en exakt förbrukning. Men då får man ha grejor för å göra det med. Men borde inte vara omöjligt.

Permalänk

Varken Amd eller intel visar några konsekventa tdp´s.

Tittar man på bägges 65w processorer så drar intels oftast mindre i idle/låg och går därmed svalare under låg belastning. Många av intels processorer skulle ha bättre även i amd´s tdp version än Amd´s modeller när man läser tester med prime95 osv. Bägges tdp´s är kassa men core2 har ofta liknande tdp strömförbrukning ur vägguttaget även om amd fanboys gärna hittar på annat.Vägguttaget är det enda sanna! Tdp är bullshit.

Det är bara ni läser lite tester med W på nätet så ser ni själva Amd tdp myten spricka. Problemet med Amds 65w phenom anser jag vara att den får stryk av core2 3ghz dualcore i prestanda(tack vare låg mhz) samtidigt som den drar mer ström och går varmare. Den är 65w tack vare 1,8-2 ghz.

Som allt annat kan/kommer Deneb ändra på läget. Men intels 35w behåller prestandan samtidigt som den har låg w och blir därför svårslagen och svindyr.

Visa signatur

dualsata2| A64 3500+ 2,7 ghz | Cruical ballistix 2 gig DDR 4000 | jag hatar Nvidia 8800GTS 100% buggar (nu 5% och gudomligt 660/1044)|Windows XP Pro | Proff deluxe - kungen av vattenkylning| 480 W Hiper typeR nätagg

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bomber3
Nej nej, AMDs siffror visar när det är på väg att bli härdsmälta, Intel visar hur mycket den drar bara man tittar på den.

Hehe, oh vad rolig jag var nu

Men jag tror det var att AMD skrev det som den drog i genomsnitt medan Intel vad den drog obelastat eller liknande.
Intel Atom drar mer än fantasi värdet 2Watt till exempel, tyvärr minns jag inte källan.

Nej du där har du fel det är inte atom som drar mer än 2 watt det är chipsetet och plattformen som en atomcpu sitter i som drar mer:))

Visa signatur

Fractal Design Refine R2 Asus Commando(1901) Q6600@3600mhz@Vattenkylning Corsair HX620W 4Gb 2x2 dominator 8500 Powercolor HD4870X2 Ikari Laser WD MyBook 500Gb@E-Sata 3dmark06@20436+/-
Win xp sp3/win 7 ultimate

Permalänk
Medlem

Håller helt med att det självklart är att det är vad som går åt från elutaget som räknas i slutändan men C2 mot phenom, båda agena och deneb, känns mer som ett exempel på hur ointressant TDP kan vara för energiförbrukning eftersom det verkar vara så stora skillnader både mellan TDP och faktisk förbrukning(båda verkar dra rejält mycker mindre i verkligheten än TDPn, åtminstone de fyrkärniga) och i moderkortsförbrukning.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ed76
Håller helt med att det självklart är att det är vad som går åt från elutaget som räknas i slutändan men C2 mot phenom, båda agena och deneb, känns mer som ett exempel på hur ointressant TDP kan vara för energiförbrukning eftersom det verkar vara så stora skillnader både mellan TDP och faktisk förbrukning(båda verkar dra rejält mycker mindre i verkligheten än TDPn, åtminstone de fyrkärniga) och i moderkortsförbrukning.

Nu har jag inte kolalt på do mtesterna du säker kollat på men ett problem tror jag är att mång atester görs med vanliga program så som spel tex som ofta inte är fletrådade och specielt inte bortom 2 trådar. Så för att ens avgöra hur mycket en quad drar så bör man lasta alla kärnor fullt ut. Det är onitresant att säg att det inte händer under normal förhålladne för det är just nu inte specielt vanligt. En quad förblir ofta outnytjad i tex en gamer dator men skulel du stoppa den i en rigg som renderar film eller animationer där programet kan dra full nytta av alla kärnor så blir nog förbrukingen en helt annan.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pa1983
Nu har jag inte kolalt på do mtesterna du säker kollat på men ett problem tror jag är att mång atester görs med vanliga program så som spel tex som ofta inte är fletrådade och specielt inte bortom 2 trådar. Så för att ens avgöra hur mycket en quad drar så bör man lasta alla kärnor fullt ut. Det är onitresant att säg att det inte händer under normal förhålladne för det är just nu inte specielt vanligt. En quad förblir ofta outnytjad i tex en gamer dator men skulel du stoppa den i en rigg som renderar film eller animationer där programet kan dra full nytta av alla kärnor så blir nog förbrukingen en helt annan.

Baserade inte att de verkar dra rejält under TDPn på något speciallt test, bara en känsla jag fått efter diverse tester och speciellt från en diskussion på ett annat forum där folk mätte i uttaget med diverse konfigurationer och olika program. Jag skrev verkar eftersom det är lite av en djungel och jag hemskt gärna skulle vilja se mer bra data generellt vad gäller energiförbrukning.
Att vi sitter och skriver sånt här visar väl rätt tydligt hur snåriga TDP siffrorna är i förhållande till den totala datorenergiförbrukningen för tillfället hehe.

För övrigt så har jag precis inhandlat 2 olika energimätare(kul och se hur stor skillnad det är mellan mätarna) av den typen man sätter mellan elutaget och det man nu vill mäta men jag har tyvärr bara Intel system att testa på för tillfället(vilket jag inte börjat med ännu).

Permalänk
Medlem

Mäta från väggutaget är i sig välldigt missvisande då du bar mätter summan av komponenterna och dess varierande elförbrukning och även förlusterna i nätaget.

Så det säger inte mycket om processorn alls annser jag. har en elmätare själv så vet.

Det är stor skillnad i last mellan att tes köra ett test som nytajr grafikkortet mäst till ett som nytjar processorn mäst och till ett som nytjar lite av varge. Kan garantera dig att processorn tex inte nytjas nära fullt ut vad det gäller att förbruka energi under spel. Bara tt dra igång prime95 på min C2D@3.8Ghz genererar 50W+ till i förbrukning. jag har testat både prime95 och 3D mark, spel osv men det som gick hårast åt på min C2D var helt klart intels variant av linpack. Dett fick den å svettas bra hårt. Vet att jagp ostat resultaten i forumet nånstans en gång men mins inte siffroran just nu.

För att värkligen veta vad processorn drar måste man eleminera dom andra komponenterna. antigen veta precis vad dom drar och alla förluster och dra av det på summan eller helt enkelt mäta störmen som går till processorn och spännigen och på så vi veta precis vad den drar.

En quad CPU är 4st processorer sammanfogade så ju fler kärnor ju svårare är det att maxa ur den med konventionela program då dom är väldigt dåligt optimerade. Inte många om är flertrådade och sällan bra nog att nyttja alla kärnor full ut kontinuerligt och optimalt.

Intel sätter ju så klart sin energiförbrukning och TDP värde efter vad en quad skulle kunan förbruka och vad för kylning den behöver. Annars hade dom tex kunna sätta samma TDP som en singel core om dom resonerat så att igen nyttjar mer än en kärna. Men självklart räknar dom med att en person som köper quad försöker nyttja alla 4 så optimalt det går och därför är det ju rimligt att ange ett TDP där 4 kärnor nyttjas optimalt.

Permalänk
Medlem

All data är dock intressant, i detta sammanhang speciellt vad TDP siffrorna kan tänkas betyda för den verkliga energiförbrukningen som det dras likamedtecken mellan i tex denna artikel. Personligen är jag nog mest intresserad av vad moderkort, cpu och ram kan tänkas dra tillsammans just nu pga "bristen" av tester på nätet med olika konfigurationer. Funderar nästan på att plocka ihop en gammal celeron 433 burk med tidsenliga komponenter, CPUn fungerade fint som "router" och för internetsurfnade typ youtube senast den var vid liv med XP sp3. Sen kan man ju få en uppfattning hur mycket andra komponenter spelar in, till exempel ljudkort och hårddiskar.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av alban
Nej du där har du fel det är inte atom som drar mer än 2 watt det är chipsetet och plattformen som en atomcpu sitter i som drar mer:))

Tack för rättelsen, det var nog garanterat så med tanke på att kylaren till chippet är större än det på CPUn.

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk

Lägger upp några länkar där man kan se att Amd´s 65W inte är mer effektiva än andra phenom utan bara lägre klockade. De verkar även ligga rätt så nära intels 95W i förbrukning. När man kör två olika system med samma komponenter är det ju egentligen bara cpu + moderkort som skiljer. Blir inte helt exakt men jämfört med intel/amds hejvilda tdp spekulationer betydligt bättre.

http://arstechnica.com/reviews/hardware/amd-9350-phenom.ars/2

http://www.anandtech.com/cpuchipsets/showdoc.aspx?i=3344&p=6

Visa signatur

dualsata2| A64 3500+ 2,7 ghz | Cruical ballistix 2 gig DDR 4000 | jag hatar Nvidia 8800GTS 100% buggar (nu 5% och gudomligt 660/1044)|Windows XP Pro | Proff deluxe - kungen av vattenkylning| 480 W Hiper typeR nätagg

Permalänk
Geeks
SweClockers

Uppdaterad med Xbitlabs rättelse.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SWE|OggE
Jisses, 35W, det var inte dåligt!
"Porta" processorer från bärbara till stationära verkar inte vara någon dålig ide direkt. De lär ju klocka bra också.
AMD borde kanske ta efter?

Amd har liknande på 45 TDP. Det är snarare Intel som apar efter AMD i detta fall

Visa signatur
Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gamblor
Tusan vad dyra dom var. Vad är det som skiljer dem mot de vanliga förutom core- och buss-frekvens?

Tycker det är lite dumt att man måste betala så pass mycket mer för att få det strömsnålt, det borde vara tvärtom.

TDPn?

Jo visst tycker man det. Det är ju samma sak med miljö bilar, dyrare än "vanliga" bilar.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem

LOL, så många som inte fattat att det rör sig om ENDAST laptop cpuer

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Danjeel
Amd har liknande på 45 TDP. Det är snarare Intel som apar efter AMD i detta fall

Ja visst är det....

Visa signatur

"You know what's fun to do? Rent an adult movie, take it home, record over it with The Wizard of Oz, then return it so the next guy that rents it is thinking. 'When is this Dorothy chick going to get naked?'"
- Mark Pitta

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fire_Ice
LOL, så många som inte fattat att det rör sig om ENDAST laptop cpuer

De beror väldigt mycke på att nyheten handlade om att dessa processorer skulle släppas för Socket 775. Sedan gjordes en rättelse!

Visa signatur

Fractal Design Arc Mini. Fractal Design Newton R2 650W. Intel Core i5-2500. Intel Liquid Cooling Solution RTS2011LC. ASUS P8H77-M Pro. 8GB Samsung PC3-10600. ASUS GTX 560 Ti 448-cores DirectCU II 1280MB. 1 St Samsung 830 Series 128GB. 1 st Samsung SpinPoint F1 500GB. 1 st Samsung EcoGreen F4 2TB. Samsung SH-123. ASUS VH238T. SteelSeries Ikari Optical. SteelSeries QcK Mini. SteelSeries G6v2. SteelSeries 4H. Edifier E3300.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Raghor
De beror väldigt mycke på att nyheten handlade om att dessa processorer skulle släppas för Socket 775. Sedan gjordes en rättelse!

Jo men det är fortfarande fel skrivet. Alla Intel Core 2 Quad och Core 2 Extreme som är listade i nyheten har en TDP på 45W inte 35W.

Okej X9100 har en TDP på 44W men stor skillnad....kan ju lika gärna vara fel skrivet.

Källa http://processorfinder.intel.com/

Visa signatur

Athlon x2 5000+ BE_Stepping G2_14x200 = 2800mhz_ VCore 1.15

Vilka jävla nötter det finns här!

Permalänk
Medlem

Core 2 Duo SU9300
TDP 10 W

Tror jag på för en htpc iaf

Annars finns ju 2.4ghz verren.

Core 2 Duo SP9400
TDP 25 W

Intel har alltid haft ULV processorer som är cherry-picked för servrar och mobile applikationer.
Miljömedveten som man är så är det ju onödigt med kräm som inte går till någon nytta, sedan att de ofta går och överklocka högre vid lägre volt är ju bara plus i kanten

Visa signatur

Inget är omöjligt, bara det att det omöjliga tar lite längre tid