Fildelningslagen gäller inte gamla brott

Permalänk
Medlem

Tog det från Aftonbladet, via google.

Permalänk
Medlem

vi har sänkt hastighet på några vägar och de som körde fort innan dess och var filmade med kameran kommer att betala bötter retroaktivt

vägverket

Permalänk
Medlem

Roligt att omröstningen bryter emot §7

Permalänk
Medlem

Tänk vad kul när man får se en politiker som röstar ja till den här lagen och blir senare själv avslöjad för grovt olaglig fildelning.

Visa signatur

Hiroshima 45, Tjernobyl 86, Windows 95.

Leeloo Dallas Multipass

Permalänk
Avstängd

Det är ganska onödigt att fildela program och så.
Kör man Linux så är det ju ändå gratis, och då är alla programmen också gratis.

http://www.ubuntu.com/

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nage

Jo, i tyskland är det lagligt att ladda ner film och musik för 30tkr. För beslutfattarna inser att man inte har resuser att lagföra alla fildelare.

Kloka människor de där tyskarna...

Menar du 30000kr och isåfall för hur länge? Om året eller för en 10-årsperiod?

Visa signatur

Bärbara [ Nada ]
Jobbets [HP Elitebook]
Stationära [ kaputt ]
Övrigt [LG OLED65C2] [PS5] [Xbox One X] [Xbox One Series X]

Permalänk
Medlem

Här är artikeln.
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article3117051.ab

Det ska bli intressant att höra om debatten inför besultat tar upp detta.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Crippa90
Du vet inte vart man kan läsa mer om detta? Tvivlar lite på att det skulle vara så (bra).

Tyskarna legaliserar allt nu för tiden verkar det som.

Detta är sant. Jag har tyska kanaler och på nyahterna så beröättade de om detta. Om värdet av dina filer du laddar ner/delar ut inte överstiger 30 000kr så gör de inte så mycket. Utan de som säljer och tjännar pengar på detta går de efter istället. Detta är deras priotering. De anser om du är en liten privatperosn så ska de itne behöva lägga ut skattepngar på att jaga bara för att företag kanske förlorar pengar på detta utan man ska gå efter storfiskarn som säljer etc.

Edit:
Glömde däremot fråga om en sak.

Har hört i Kanada är det lagligt att ladda ner och du kan ej straffas för detta, någon som ahr någon länk till detta och gäller det också om du delar ut?

Visa signatur

Här för att försöka hjälpa med det jag kan ^_^

Permalänk
Medlem

Tror endå dem kommer jaga de personer/grupper som Laddar upp filerna mer än dem som laddar ner ..

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Medlem

Så jävla sjuk lag. Svenska ordningsvakter får inte gripa brottslingar men privatpersoner får jaga "brottslingar" och ställa dom inför rätta. Hur jävla sjukt samhälle lever vi i egentligen? Hoppas verkligen att lagen inte går igenom, att de bara är ett sätt att bevisa att svenska regeringen förstår hur mycket lidande de svenska folket skapar bland artister som bor i lyxhus med jacuzzi och dyra bilar.

Läste föresten att polisen inte ser detta som en positiv sak då denna lag bara försvårar deras arbete mot nätpedofiler m.m. Ska de vara så? Ska äckliga pedofiler få gå fri bara för att Per Gessle vill ha mer pengar?

Vill ni ha mer pengar så åk ut på turné, ni har trots allt valt detta yrke så jobba för fan.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Hedersmedlem

Ooooo!! ajajaj, min mage!
Hahahaha!
Gender bender.
Du använder vår käre plus-sverkers härliga fras "ska det vara så?" helt seriöst. Förlåt, men med den frasen och den något partiska meninden som föjer efter så är det ju faktiskt ganska komiskt, haha.

- "Ska det vara så? Ska mördare verkligen få gå fria medans polisen satsar pengar på att ta hand om snatteri! Ska det vara så?"
(ja, det är nog lämpligt att det är så Sverker för att annars kommer vi aldrig att kunna ta hand om ett brett spektra av brott och då är det heller inte lönt att ha lagar angående andra förseeler än just mord)
Ett litet retorikexempel

Jag tycker också att lagen är tokig. Men aktar mig för att använda dina argument.
Det jag ser som det stora problemet är att andra än polisen kan jobba med bevisinsamling för stora företag och framförallt när det är så enkelt att framställa falska bevis.
Det låter inte som denna lag är tänkt för samhällets bästa då den främjar en privatfinansierad och privatägd egen poliskår som skall sköta övervakning där inte ens polisen haft befogenheter att spana innan utan rimlig misstanke.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Är det ingen här inne som någonsin har tänkt tanken att det är ett väldigt konstigt argument att man ska få något gratis som en/många personer har bekostat.
Jag fildelar själv men jag kan inte påstå att jag tycker att det är rätt, dock så köper jag vissa grejer som jag tycker är bra.

Det jag reagerar på är att alla tar det så för givet att man ska få saker gratis.
Vad ger oss rätt till att gratis få någon som tillverkaren eller producenten har lagt flera miljoner på.

Om vårt beteende skulle få fortskrida så innebär det i längden att spel film och musikbranschen skulle få mindre vinst = sämre spel sämre filmer och mindre utgiven musik.
Att folk reagerar som dem gör måste innebära att lagen skrämmer folk och det är det politikerna vill.
Argument som att branschen inte har utvecklats köper jag inte för 5öre, produktionen av all underhållning idag är betydligt dyrare än vad det var för 10 år sen, priserna har också gått ner på allt.

Ska bli spännande att se hur lagen kommer att tillämpas.

Permalänk
Medlem

Vad som är märkligt att det pratas helt tyst om att branchen kommer att i praktiken stå över lagen

Inte nog med att branchen tar 700kr för ett spel, 300kr för en blue ray

De vill äta kakan och ha kakan kvar

Hur bestäms fantasiböterna egentligen?

Det kommer ju att sluta med att man hotar individen för att rättegånskostnader skulle bli alldeles för dyrt

Samtidigt ljuger brancherna om att de inte får ersättning

Musiktjänsten spotify... HELT GRATIS... japp... helt gratis musik mot reklam eller betala 300 kr för att slippa

Detta nämner INGEN artist som idag protesterar

Jag betalar 200kr för canalplus och får hundratals filmer per månad... Kostnad per film per abonnemang... 50 öre kanske?

Dessa filmkanaler nämner filmbranchen ALDRIG i debatter

Hur mycket mer råljuger brancherna om?

Världens DYRASTE skiva... Nya Guns N Roses kan avlysnas HELT GRATIS.... japp helt gratis på myspace

INTE ETT ORD från organisationerna om detta!

Permalänk

Gamla klassikern matthandlarna i bazaarerna runt medelhavet kört med i tusentals år. Kom med ett riktigt skambud, backa sedan ned till vad du egentligen ville få igenom och framstå som du gör eftergifter.

Rätt gulligt om hur dåligt det tagits upp hur kass säkerheten är hos majoriteten hos internetanvändarna. Bara titta på wikipedia - http://en.wikipedia.org/wiki/Botnet . En miljon datorer i enbart de få kända bottnäten. Datorer användarna inte har en aning om sysslar med. För inte tala om alla som tycker det är bekvämt med trådlöst eller hålen som rapporteras i windows varje månad.
Vad ska de användare göra när de får en "varning" om olagligheter? Hur överklagar man en sådan föresten. Måste man skicka in hela maskinen för analys? Ska internetleverantören sätta sig gå igenom loggar? Vad händer under tiden?
Ställs orimligt krav på de utpekade samtidigt som den som anklagar kan komma med vilka fantasisiffror som helst i krav på kompensation som exempel utomlands visar. Alla vet att det inte är rättvisan som segrar i domstolar utan den som har bäst (dyrast) advokater.
Som det ser ut nu så vemsomhelst med måttliga datorkunskaper om inte "sätta dit" någon oskyldig ge dem en riktigt näsbränna tills de blir rentvådda.

Att sedan mediaindustrin lovar de bara ska gå efter de "stora" bovarna är redigt snömos. Det vore som att säga legalisera all fildelning under x antal filer vilket de knappast önskar. Snarare vore det önskvärt enligt dem sätta dit folk med bara en eller två låtar för understryka att ingen går säker.

Hela debatten påminner mig om mötet på kommunen om huruvida de skulle gå över till open source för spara pengar och andra fördelar. Alla gubbar röstade nej. När sedan personen som lagt fram förslaget ställde sig upp och frågade "Vet någon här vad open source överhuvudtaget är?" var det knäpptyst trots informationen som lagts fram. Att internet och datorer är konstiga saker som bara ljusskygga individer ägnar sig verkar vara en vanföreställning många äldre villigt tror på.

Slutligen, nej, jag är inte emot att folk ska få betalt för sitt arbete var sig det handlar om musik eller spel men det måste vara rimligt reglerat.

Visa signatur

Gamla Bettan - [ P5N32-E SLI| C2D E6600 3ghz@1,35v| |4GB Kingston HyperX SLI RAM| Asus NVIDIA 8800GTS 320MB | SB X-FI Xtreme Gamer |2*500GB HD Seagate Barracuda 7200.9 | Antec P180 Gunmetal Black Case ]

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hambli
Är det ingen här inne som någonsin har tänkt tanken att det är ett väldigt konstigt argument att man ska få något gratis som en/många personer har bekostat.
Jag fildelar själv men jag kan inte påstå att jag tycker att det är rätt, dock så köper jag vissa grejer som jag tycker är bra.

Det jag reagerar på är att alla tar det så för givet att man ska få saker gratis.
Vad ger oss rätt till att gratis få någon som tillverkaren eller producenten har lagt flera miljoner på.

Om vårt beteende skulle få fortskrida så innebär det i längden att spel film och musikbranschen skulle få mindre vinst = sämre spel sämre filmer och mindre utgiven musik.
Att folk reagerar som dem gör måste innebära att lagen skrämmer folk och det är det politikerna vill.
Argument som att branschen inte har utvecklats köper jag inte för 5öre, produktionen av all underhållning idag är betydligt dyrare än vad det var för 10 år sen, priserna har också gått ner på allt.

Ska bli spännande att se hur lagen kommer att tillämpas.

Jag håller med dig helt -Varför ska man få ladda ner nånting utan att betala för det bara för att att det är tillgängligt på nätet, för oavsett hur man försöker måla upp film- och musikproducenter/bolag så handlar det fortfarande om att ta nånting som någon annan har lagt en massa tid och pengar på utan tillåtelse. Det går inte att rättfärdiga.
Jag tycker det är fel att många försöker få oss privatpersoner att framstå som små svaga människor som bara vill ha "kultur", och dom stora hemska bolagen vill bara ta våra pengar och sätter ockerpriser på allt. (visst kan det vara så också, men det är fel att använda det som ett argument). En del saker är dyra, och det beror oftast på att dom sakerna också är dyra att tillverka, dessa saker kan ju inte ges ut gratis eller till ett för lågt pris - ingen vill ju jobba för nåt som dom inte får lön för eller alldeles för lite lön...
Sen är det många som påstår att dom har så lite pengar så då har dom inte råd att köpa alla nya spel eller filmer som kommer, och måste därför ladda ner det mesta. Men vad är det som ger en rätt till att få spela alla nya spelen eller se alla nya filmer? Det är verkligen inte rättighet trots att många har fått för sig det. Ingen går in i en mataffär och plockar med sig en fet oxfilé utan att betala och skyller på att dom "inte har råd och att det är synd om dom eftersom dom bara får äta fläskfilé"... Desamma ska gälla för konsumtion av kultur/mulitmedia osv. Har du bara råd att köpa ett spel i månaden eller kanske ett spel var tredje månad, då får du nöja dig med det eller jobba hårdare och spara mer pengar alternativt prioritera om.

Hur som helst så kan man ju disskutera rätt och fel i oändlighet, men det som behövs är nya lösningar. Jag vill gärna se nån form av tjänst som Steam, fast kanske en torrenttracker där det går mycket snabbare att ladda ner och upphovsrättinnehavaren laddar upp spelet eller vad det nu än är och alla andra betalar en summa(helst mindre än vanligt) för att få materialet. Jaf kan iaf bara se till mig själv, och trots att jag laddar ner film och lite musik ibland (spel mycket sällan) så skulle jag kunna tänka mig att betala för en film eller ett spel om det är lika snabbt och enkelt att ladda ner som med en vanlig torrent.

Den nya lagen ser jag inte som en lösning

Permalänk

Jag fildelar ibland musik, det jag gillar köper jag för att jag tycker en riktig cd-skiva låter bättre och är "komplett".
Även om jag inte kunde fildela skulle jag inte köpa det jag inte köper idag, den musiken duger youtube till att spela.

Visa signatur

Acer Predator x34A, FD R5, Intel Core i5 6600K, ASRock z170 Extreme4, Hyper 212evo, EVGA Supernova G2 750w, Crucial DDR4 2x8gb, Windows 10, Samsung 830 SSD 120Gb, WD Green Mekaniska, Palit 1070 Super Jetstream

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jimbo66
Hela den här lagen tycker jag dom ska kasta i soptunnan och låta den stanna där.
Det enda som kommer att hända är att det kommer att bli en mycket lösam affär för många att starta anonymiseringtjänster.
Vilket i sin tur resulterar i att dom som fildelar öppet idag förvinner och gräver ner sig i hålor där ingen kan få tag på dom.
Det är märkligt att så enormt dumma figurer har lyckats klättra upp till toppen i samhället och dessutom ska styra över våra öden.
Enda lösningen som jag ser det för att få in pengar till artister och diverse mediebolag är att lägga någon typ av stimavgift på internetabonnemangen.
Politiker och mediebolag måste få upp ögonen, det är inte -70 och -80 tal med LP skivor och kassettband, det är en helt ny tid med en helt annan teknik som dom måste anpassa sig till.
Anpassar dom sig inte till tekniken och det behov som vi har idag så kommer det bli deras egen undergång.

Håller med till fullo.Innan nerladdningen kom köpte jag väl max typ 5 cd skivor på ett år.blir runt en 800kr slå ut det på 12 månader på bredbands räkningen istället så får dom in sina miljoner,hoppas ni förstår vad jag menar..lägg till 50kr på bredbandet och låt oss ladda ner i fred utan att göra 40% av befolkningen till brottslingar..fungerar ju inom radio med stim penning varför inte på internet????.

Visa signatur

ASUS Maximus III Formula || Intel i5-760@4.0Ghz || Noctua NH-D14 || Gigabyte GTX480 || 2x1TB sataIII raid0 || Corsair Dominator 1600Mhz@1800Mhz || Sound Blaster X-Fi Titanium - Fatal1ty Champion Series || Corsair HX850W || Logitech Z-5500 || AOC 619VH 26" || Obsidian 800D || Logitech G19 || Razer Copperhead 3G ||

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nage
Viasat betalar inte ut licenspengar för filmer beroende på antal tittare antar jag? De köper rättigheterna och sedan använder de dem till en miljon reprisvisningar.

Applicera detta på nätet med global marknad för film och musik. Jag ser likheter med bredbandsskatt.

Jo, i tyskland är det lagligt att ladda ner film och musik för 30tkr. För beslutfattarna inser att man inte har resuser att lagföra alla fildelare.

Kloka människor de där tyskarna...

Vad bra, då kan ju Sverige kanske ta över, för om Tyskland har lyckats borde Sverige också kunna lyckas. Har läst att det frågas hur pengarna ska fördelas. Tyskarna har löst det, fråga dem hur och inför detta i Sverige! Då slipper vi alla onödiga resurser på att jaga olagliga fildelare och kanske sätta pengarna åt att jaga riktigt kriminella folk som pedofiler, våldtäktsmän, mördare etc... Skamligt vad som prioriteras här i Sverige...

Det är iaf vad jag tycker och för mig låter det klokt.

Visa signatur

HTPC - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/album/?id=2902
HTPC - Galleri; http://www.sweclockers.com/galleri/6562-htpc-galleribilder
42U - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/galleri/7862-42u-rackskap-i-hemmet
i7 8700K, Antec kühler 620, Asus ROG Strix Z370-I Gaming, Corsair Vengeance RGB DDR4-2666 2x16GB RAM, ASUS GTX 1070

Permalänk
Medlem

En fråga bara.. Är det olagligt i Sverige att fildela (upphovsrättsskyddat material) för personligt bruk?

Ifall det nu inte är lagligt så borde man väl bli frigiven i rätten.

Nu är jag inte så insatt i detta, därför jag frågar.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 1600 3.2 GHz - MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6GB - Corsair 2x8GB 3000MHz

YOMAHA, YOMASO!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Demir
En fråga bara.. Är det olagligt i Sverige att fildela (upphovsrättsskyddat material) för personligt bruk?

Ifall det nu inte är lagligt så borde man väl bli frigiven i rätten.

Nu är jag inte så insatt i detta, därför jag frågar.

Menar du att fildela från till själv till dig själv? eller menar du bara att personen du fildelar till bara ser på filmen han just tankat i sitt vardagsrum?

det är olagligt, ja.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Demir
En fråga bara.. Är det olagligt i Sverige att fildela (upphovsrättsskyddat material) för personligt bruk?

Ifall det nu inte är lagligt så borde man väl bli frigiven i rätten.

Nu är jag inte så insatt i detta, därför jag frågar.

Menar du att om det är INTE är lagligt borde du bli frigiven? Har svårt att se hur det går ihop. Glömde du måhända ett 'O'?

Permalänk

Tjohej! Anonymiseringstjänster finns det gott om. De kostar runt femhundra spänn om året. Jag skulle gärna vara o-anonym på nätet och betala de femhundra extra varje år för att slippa storföretag och FRA snokande i vad jag hittar på online men eftersom musik/spel/film och mjukvaruindustrin inte vill ha de pengarna så får jag väl ge dom till dold.se eller relakks.

Ja, jag köper mina spel och filmer och jag har de skivor jag vill ha. Dock vill jag inte se någon jävla privatpolis som jagar bus och hotar kids till höger och vänster. Lösningen ligger i en dialog som gagnar alla och i att man skapar mervärde i lagliga alternativ.

Visa signatur

Workstation: i7 6800k, nVidia GTX 1070 8GB, 32 GB Ram.
Bärbar: Dell XPS13, i7@2600Mhz, 8 GB, QHD+.
Filserver: Gammal U36SD i5. Inbyggd UPS :-P
Pad: Asus Vivotab Smart.
Battlefield 3

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Modifikationer blir alltid dyrare än man tänkt sig.

Permalänk
Medlem

per gessle är ju en stor anhängare till ipred

ironiskt nog så är han en av dem som tjänar mest pengar av alla artister i sverige...... girig idiot som bara vill ha mer? svar JA

politiker fattar noll om internet.

en så enkelt grej som ett tilläg på 50 spänn för bredbandet hade ju i princip fått slut på detta tjafset

Visa signatur

Phenom II 940 BE 3,5GHz | NZXT Rogue Blue | Gigabyte GA-MA78GM-D2SH | Hyper Kingston pc6400 2GB | Coolermaster SilentPro 500w | ASUS Radeon EAH4850

Permalänk
Medlem

Varför går ni inte över till program som Perfect dark, shareEX2 och Winny då kan inte någon se vad ni gör inte äns ni själva

Permalänk
Medlem

Tack för tipset!

Visa signatur

HTPC - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/album/?id=2902
HTPC - Galleri; http://www.sweclockers.com/galleri/6562-htpc-galleribilder
42U - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/galleri/7862-42u-rackskap-i-hemmet
i7 8700K, Antec kühler 620, Asus ROG Strix Z370-I Gaming, Corsair Vengeance RGB DDR4-2666 2x16GB RAM, ASUS GTX 1070

Permalänk

Det här kommer ju bli omöjligt att tillämpa i praktiken. Ett Ip-nummer är ju inte lika med ett personnummer vilket alltid är unikt. Massa av människor kan dela samma ip-nummer, ett exempel är ju 3g-näten. 3 vet jag verkar ha samma IP-nummer över hela Sverige (i alla fall 3 kontant) vilket gör det omöjligt att binda en specifik person till brottet. Tillgängligheten av anonyma bredband nullifierar också såna här lagar, och då har jag inte ens nämnt tjänster som relakks etc. Nä det här lagförslaget hör hemma på 1800-talet, inte 2000-talet. Våra köpta "folkvalda" kan ta och stoppa upp nåt vasst där bak.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mharcus
per gessle är ju en stor anhängare till ipred

ironiskt nog så är han en av dem som tjänar mest pengar av alla artister i sverige...... girig idiot som bara vill ha mer? svar JA

politiker fattar noll om internet.

en så enkelt grej som ett tilläg på 50 spänn för bredbandet hade ju i princip fått slut på detta tjafset

haha, morgonsoffan!

Visa signatur

Core i7 920 @ 3,8 Ghz | Noctua NH-U12P se1366 | P6T Deluxe | Corsair 6GB 1600 Mhz | ASUS GTX 295 | WD Caviar Blue 640 GB | WD Velociraptor 300 GB |Windows 7 Ultimate x64 RC | 3D Mark Vantage: 24 887 poäng | -----> Galleri <-----