Seagate tampas med krånglande jättehårddisk

Permalänk
Melding Plague

Seagate tampas med krånglande jättehårddisk

Lagringsjätten Seagate har bekymmer med modellen Barracuda 7200.11 1,5 TB. En första uppdatering löser de ursprungliga problemen, men introducerar samtidigt ett nytt.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Det är väl ändå bättre att de fort som tusan får ut nya firmwareuppdateringar.
Om nu prestandan sjunker lite kan ju vara att de varit överspecade eller behöver ytterligare en firmwareuppdateringen som är mer specialskrivet. jag tycker iaf att de har gjrot mycket bra ansträngningar för att lösa detta istälelt för att bara mygla bort det!

Great jobb!

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem

Av dom som har varit tvungna att slå av skriv-cachen för att kunna i princip använda sin RAID kommer nog inte gnälla

Frågan är om nytillverkade hårddiskar kommer ha uppdaterat firmware eller Seagate ska försöka putsa till det ännu mer då inte alla kör RAID.

Permalänk

det är ändå nog dax att satsa mer på ssd tror inte mekaniskahårddiskar kommer kunna bli så mycket större utan prestanda svikt...

Permalänk

Idag är det för dyrt om om ett år elelr två då det förhoppnignsvis blir billigare med SSD så kan det avra värt fast det kan nog dröja tills vi får samma pris/GB som vi har på de mekaniska. de duger ju rätt skapligt.. vi byter ju datorn innan hårddiskarna går sönder (som brukar rekas till 5 år) och då är det så billigt att köpa nya istället så vad gör det.

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Avstängd

SSD har väl bara snabb sök tid men långsam överföring mot en snabb mekaniskt?

Jag har komiskt nog undvikit SeaGate väldigt länge, men min 500GB disk började muppa sig och fick en ersättnings disk som "tyvärr" var en SeaGate 500GB.. shit, kan en disk vara tystare?
Fan, datorn är dödstyst med bara den disken in kopplad.

Så jag kommer nog ersätta alla diskar snart till samma modell
Hoppas tomten får min önske lista på 5st diskar bara (har 2.5TB att byta ut)

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bomber3
SSD har väl bara snabb sök tid men långsam överföring mot en snabb mekaniskt?

Jag har komiskt nog undvikit SeaGate väldigt länge, men min 500GB disk började muppa sig och fick en ersättnings disk som "tyvärr" var en SeaGate 500GB.. shit, kan en disk vara tystare?
Fan, datorn är dödstyst med bara den disken in kopplad.

Så jag kommer nog ersätta alla diskar snart till samma modell
Hoppas tomten får min önske lista på 5st diskar bara (har 2.5TB att byta ut)

Bra SSDs spöar skiten ur mekaniska diskar på överföringshastighet också. Intels X25-E Extreme är 100MB/s snabbare än velociraptor på både läsning och skrivning.
http://www.techreport.com/articles.x/15931

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Thomas
Bra SSDs spöar skiten ur mekaniska diskar på överföringshastighet också. Intels X25-E Extreme är 100MB/s snabbare än velociraptor på både läsning och skrivning.
http://www.techreport.com/articles.x/15931

Men kostar mer än det dubbla.. Jag har verkligen enorma problem med att kunna motivera köp av en hårddisk på 32Gb för c:a 7000kr.. Visst, i Enterprise-miljöer, men en vanlig människa är inte intresserad av en hårddisk där de kan ha vista, 3 program och ett spel..

Permalänk
Sötast
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AtreX
Men kostar mer än det dubbla.. Jag har verkligen enorma problem med att kunna motivera köp av en hårddisk på 32Gb för c:a 7000kr.. Visst, i Enterprise-miljöer, men en vanlig människa är inte intresserad av en hårddisk där de kan ha vista, 3 program och ett spel..

Det är dock en tidsfråga.

Man kan ställa sig frågan hur det ser ut om 10 år!

OM det skulle finnas mekaniska diskar kvar så har de troligtvis inte mycket högre prestanda än idag.

Mest troligt så kommer det sitta SSD diskar i varenda burk, och då kanske de presterar dubbelt så bra som idag, å då klår SSD redan dagens mekaniska.

Allt är dyrt från början, 10 Pack cd-skivor kostade ju en hel del då det var nytt, nu kastar folk skitet efter en i affärerna och ber en att tömma deras lager

Permalänk
Medlem

Intressant att de har löst det för "Raid", när de tidigare sagt att dessa diskar ej är till för raid.

Frågan är om de kommer släppa något test för att verkligen se om ens diskar har problemet.. Jag själv har inte märkt någonting ännu men det betyder ju inte att problemet inte finns.

Visa signatur

R.I.P Robert 2004-01-29 (klasskompis) Läs: Artikel Nr 1. | Artikel Nr 2. | Artikel Nr 3.

Permalänk
Medlem

Känns som det glider off topic lite nu gör det inte? Iaf vad gäller uppdateringen av firmware så här snabbt tycker jag är possitivt. Tycker inte häller man kan kalla det att den introducerar ett nytt problem utan snarare att det introducerar en begränsning i prestandan (som möjligtvis kommer att få en lösning senare men som inte kan klassas akut så som första problemet).

Visa signatur

AMD R7700/ASRock X670E/GSkill 32GB DDR5 6000cl32/XFX RX6800/Kingston Fury 2TB NVMe/Corsair RM850e
KIDS: i7 4790K/16GB/GF1070Ti/1TB NVMe #2: i7 4790K/16GB/GF970/1TB SSD
CLUB: i5 6600K/16GB/GF980/1TB SSD #2: i7 2600K/16GB/GF680/256GB SSD #3: Q9550/4GB/GF770/500GB SSD
HTPC: E8400/4GB/R4600/2TB HDD SONY VAIO: i3 2310M/6GB/R6470M/500GB SSD
AMIGA A4000/PPC, A4000/060, A1200/060, A600/030, A500/020, A1000 etc.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av donic1989
det är ändå nog dax att satsa mer på ssd tror inte mekaniskahårddiskar kommer kunna bli så mycket större utan prestanda svikt...

Du förstår inte hur en mekanisk hårddisk fungerar.
När datan lagras tätare på skivorna går det också snabbare att läsa/skriva den.

Permalänk
Medlem

Finns denna fix till 500giggarna med? För jag är säker på att jag har samma fel på min disk. Blir nog en RMA på den hur eller hur

Visa signatur

There are no more barriers to cross. All I have in common with the uncontrollable and the insane, the vicious and the evil, all the mayhem I have caused and my utter indifference toward it I have now surpassed. My pain is constant and sharp and I do not hope for a better world for anyone, in fact I want my pain to be inflicted on others.

Permalänk

Är det fel på 500Gb med? isf har jag ju en jag bör ta och kolla upp. Dock inget jag märkt.

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Avstängd

Seagate borde satsa på SSD.

Permalänk
Avstängd

Nej det ska inte finnas på 500GB diskarna, bara 1.5TB

Sen angående SSD Vs Oldie hastighet så var det menad under Vista (skämt)

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Allexz

OM det skulle finnas mekaniska diskar kvar så har de troligtvis inte mycket högre prestanda än idag.

Mest troligt så kommer det sitta SSD diskar i varenda burk, och då kanske de presterar dubbelt så bra som idag, å då klår SSD redan dagens mekaniska.

Om tio år finns sannolikt hårddisken kvar. Den är kanske inte primärvalet för "primärt sekundärminne" men kvar kommer den säkert finnas. "Tioårsbarriären" när det gäller befintligt minne har hela tiden kommit på tal. HDDn har varit "utdömd" sedan tidigt 70-tal när laserminnet och senare även bubbelminnet hägrade. Ändå har hårddisken varit ohotad de facto i över 50 år (det vill säga; hårddisken har alltid varit påstått hotad av FRAM, plasminnen, laserminnen, bubbelminnen, EEPROM, flash och andra).

Vidare; med tanke på hårddiskens utveckling hitintills kan vi mycket väl tänka oss kardinalt snabbare diskar men framförallt större sådana. Och sist och slutligen är det absolut lagringskapacitet som avgör vilket minne som kommer användas för lagring. Observera att lagring inte behöver betyda samma sak som system eller program. Nya minneshierarkier är fullt logiskt och tänkbart.

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Medlem

Det är rätt dåligt att de inte lyckas lösa detta problemet. Jag hade inte accepterat en så kraftig nedsabling av prestandan.

Permalänk
Avstängd

alla som har köpt dom borde reklamera dom ett par 3 ggr och sedan lämna tillbaka dom när problemet till stor förvåna inte har lösts

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MBY
Om tio år finns sannolikt hårddisken kvar. Den är kanske inte primärvalet för "primärt sekundärminne" men kvar kommer den säkert finnas. "Tioårsbarriären" när det gäller befintligt minne har hela tiden kommit på tal. HDDn har varit "utdömd" sedan tidigt 70-tal när laserminnet och senare även bubbelminnet hägrade. Ändå har hårddisken varit ohotad de facto i över 50 år (det vill säga; hårddisken har alltid varit påstått hotad av FRAM, plasminnen, laserminnen, bubbelminnen, EEPROM, flash och andra).

Vidare; med tanke på hårddiskens utveckling hitintills kan vi mycket väl tänka oss kardinalt snabbare diskar men framförallt större sådana. Och sist och slutligen är det absolut lagringskapacitet som avgör vilket minne som kommer användas för lagring. Observera att lagring inte behöver betyda samma sak som system eller program. Nya minneshierarkier är fullt logiskt och tänkbart.

Fick lite nostalgiska minnen(!) av bubbelminnen, vilken hype det var en gång för länge sedan...

Den mekaniska HDn är svårslagen när det gäller pris kontra prestanda, och som jag skrivit tidigare är jag starkt tvivlande på att flashminnestekniken är den som kommer fälla avgörandet till magnetismen och mekanikens nackdel.

När morgondagen ljus sammanfaller med nuet vet vi vem som var mest klarsynt.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bomber3
SSD har väl bara snabb sök tid men långsam överföring mot en snabb mekaniskt?

Jag har komiskt nog undvikit SeaGate väldigt länge, men min 500GB disk började muppa sig och fick en ersättnings disk som "tyvärr" var en SeaGate 500GB.. shit, kan en disk vara tystare?
Fan, datorn är dödstyst med bara den disken in kopplad.

Så jag kommer nog ersätta alla diskar snart till samma modell
Hoppas tomten får min önske lista på 5st diskar bara (har 2.5TB att byta ut)

Samma här.
Slutade köpa seagate för flera år sen, och ångrar ingenting.
Blev trött på dom eftersom 2st gick sönder. Sen dess har jag hållit mig till Hitachin. Fruktanvärd nöjd med både prestanda och ljudnivån.
Kan säga att jag litar inte längre på seagate som jag gjorde fööör länge sen. Tycker förövrigt att dom knackade mer och var långsamare i många tester.

Permalänk
Medlem

Har som sagt inte haft ett enda problem med mina två diskar, men det kanske bara är jag som har haft tur?

Visa signatur

\o/

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bomber3
SSD har väl bara snabb sök tid men långsam överföring mot en snabb mekaniskt?

Jag har komiskt nog undvikit SeaGate väldigt länge, men min 500GB disk började muppa sig och fick en ersättnings disk som "tyvärr" var en SeaGate 500GB.. shit, kan en disk vara tystare?
Fan, datorn är dödstyst med bara den disken in kopplad.

Så jag kommer nog ersätta alla diskar snart till samma modell
Hoppas tomten får min önske lista på 5st diskar bara (har 2.5TB att byta ut)

Kolla runt lite på tester - är det tysta diskar du är ute efter finns det ännu bättre. WD:s Green Line t.ex.