Världens största digitalkamera installerad och klar

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BlackBird
Kjell Brel - Slappna av lite med din prefix-nazism?

Riktigt coolt. Men misstänker att allt man kommer se är likadana bilder vi ser nu, fast lite större

Japp. Jagade upp mig lite väl mycket där...

Visa signatur
Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ak47
Jag vet redan att hubble finns där ute..
Dom har vell skjutit upp en uppgraderad version också för den delen?

Nej, men de jobbar på ett nytt.

Faktum är att tekniken har gått framåt så pass att vi nu med hjälp av datorbehandling för att ta bort atmosfärens störningar etc. kan ta lika bra bilder ifrån teleskop på jorden som vi kan få ifrån Hubble. Förmodligen därför som de inte bryr sig om att skicka upp kameran i rymden - dyrt och onödigt helt enkelt.

Visa signatur

Zepto Znote 6625WD : Intel C2D T7300 2.0GHz, Geforce 8600M GT 512MB, 2 GB DDR2 667MHz/PC5300, Samsung 160 GB Hybrid, Windows XP SP2.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av leksak
Varje bild är 2 gigabytes stor.

då får vi hålla tummarna för att kameran klarar minneskort på minst 8 gb, blir för få bilder på rullen annars.

Visa signatur

Om du vill att jag ska se ditt svar så tryck på Citera.

Permalänk
Medlem

Är det nån som vet vad man har för bandbredd till Hubble (och andra satteliter) idag? Är det ens rimligt att skicka opp så pass bandbreddskrävande apparatur ?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av goehran
Är det nån som vet vad man har för bandbredd till Hubble (och andra satteliter) idag? Är det ens rimligt att skicka opp så pass bandbreddskrävande apparatur ?

Man seedar bilder från Hubble på PirateBay så vi är alla med och bidrar med bandbredd

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av goehran
Är det nån som vet vad man har för bandbredd till Hubble (och andra satteliter) idag? Är det ens rimligt att skicka opp så pass bandbreddskrävande apparatur ?

Mycket intressant fråga. Någon som vet?

Permalänk

hmm jag har googlat runt men hittar inga tillverkare som har en kameraväska till denna bjässe. Man kanske ska starta ett företag och tillverka den själv

Visa signatur

Bärbara [ Nada ]
Jobbets [HP Elitebook]
Stationära [ kaputt ]
Övrigt [LG OLED65C2] [PS5] [Xbox One X] [Xbox One Series X]

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dr.Mabuse
Man seedar bilder från Hubble på PirateBay så vi är alla med och bidrar med bandbredd

Du verkar ha koll på det här med bandbredd och torrents. Menar du att alla skall ladda ned bilden direkt från satelliten samtidigt istället för att de använder dess totala bandbredd för att få ned bilden till jorden och därifrån distibuera den vidare till berörda parter? (Ja, jag såg smilieyn, men det var bara så dumt)

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kjell Brel
K
Om vi antar att du menar giga med ditt gemena "g" så pratar du om Gigabitpixel – vad är det för något?
Var fick du hundra tum ifrån sedan? Det är (mycket) grovt räknat dubbelt så stort som en vanlig Full-HD-TV idag och du menar att det är den storleken som krävs för att få in tjugo gånger så många pixlar per rad. Varför denna groteska pixeltäthet?

Men du verkar inte veta hur en högupplöst bild ser ut på en liten yta?

För att bilden ska se bra ut måste du ha en väldigt stor skärm om du dvs inte zoomar inte en bit på bilden.
och förlåt för jag skrev gb! helt klart så menar jag ju gigapixel och jag tror att du förstod det men du ville bara gör dig lustig.

Permalänk
Medlem
Citat:

Megabit? Inte så många. Megabyte (MB) – Läs några av de tidigare kommentarerna så hittar du lite spekulationer om just det. [/B]

Du hade fingrarna på tangentbordet och svaret i huvudet, och du valde att skriva det där? Gubben lilla, jag frågade inte efter vägdirektiv.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ZecretW
Nej det är KubikMegaPixel eftersom allt man fotar blir till en holografisk 3dmodell istället för ett trist kort. Tänk att du öppnar en sida i ditt fotoalbum så kommer du in i miljön där kortet togs.

najs:P..kände inte till det:P

Visa signatur

Återfinns under en sten 1.6mil ut på landet.
100/100 Mbit Fiber | Cisco EA4500 N900 Smart Router
Acer Aspire 6930G | ASUS K55VJ

Permalänk
Medlem

Spara bilden i tiff eller psd så blir den ruggigt stor, en panoram med 17000x4000 tar nästan 1 GB. I runda slängar runt 17GB per bild.