Slut för Linux i Asus Eee PC

Permalänk
Medlem

Jag köpte en Acer Aspire One med linux för prisets skull..Jag kör med mitt xp som jag har köpt tidigare som jag använde till min gamla laptop som jag skrotat...inte går jag och köper xp igen, då jag redan äger det....

Tycker som de flesta, att laptops, netbooks ska gå att köpa med eller utan os..Men så kommer det nog alldrig att bli då tillverkare samt microsoft har olika avtal att göra kompletta paket....

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fenix
jag köpte 901 xp för att jag ville ha en licens, men skall trycka in eeebuntu på den.

Men det är väl onödigt att betala för en licens om du ändå kör över eeebuntu på den?

För du vet att licensen du fick med 901'an enbart gäller för 901'an. Installation med den på annan dator är inte tillåtet och i MS galax straffbart med döden eller liknande.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sk8dude
Med XP följer det till de flesta modeller 120-160 Gb vanliga hårddiskar... Det har nog mer med saken att göra än respektive operativ. Man läser ju på forum överallt att folk ändå lägger in Ubuntu oavsett vilket OS som följer med datorn....

Vilket får en att fundera på vad baktanken med att erbjuda en modell med dubbla RAM minnet och bättre hårddisk men inte med Linux? För den konspirationslystne skulle alla möjliga förklaringar kunna dyka upp.

Det sagt så kan jag ändå säga att den halvkassa SSD till trots har Acer Aspire One fungerat riktigt bra. Det är ju knappast något du kopierar över drösvis med filer på, men det som är installerat har riktigt bra responstid.

Jag tycker därför att den som köper en modell som inte finns för Linux ska försöka driva frågan om att få tillbaka de 500 kr som XP kanske skulle vara värt. Som sagt jag har sett exakt samma sak, att Linux användare köper XP utgåvan för att komma åt bättre hårdvara. Tyvärr skjuter man sig liksom lite i foten då också.

Permalänk
Medlem

Även om det är relativt hög konkurrens på laptop-marknaden så är linux-användarna en försvinnande liten grupp brevid en kollosal hög windoze-indoktrinerade stackare. Därför gör Asus så här för att få sin modelluppsättning lite "prydligare".

Att Microsoft fortfarande tillåts ha ett sånt här järngrepp om hårdvarumarknaden är anmärkningsvärt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Brallor
Varför i hela friden säljer dom inte dom helt utan operativsystem, det måste vara det allra lättaste och billigaste för tillverkaren.

Undrar jag också.

Men det finns väl få modeller som inte är anpassad för det och det OS:et? Men det måste vara få datorer som inte kan ha Linux/Windows.

Visa signatur

Hiroshima 45, Tjernobyl 86, Windows 95.

Leeloo Dallas Multipass

Permalänk
Medlem

Det är sant att om man jämför Linux tex ubuntu och Windows XP så är XP mycket bättre för dem som spelar..

XP förlorar dock på allt annat.
Men endå så använder jag Windows XP.

Visa signatur

Phanteks Enthoo EVOLV | i5 4460 | Noctua NH-U9B SE2 |
Corsair 12GB@1866mhz | GTX 970 | SSDs: 3x120 raid, 1x 256 Win10

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mistard
Det är sant att om man jämför Linux tex ubuntu och Windows XP så är XP mycket bättre för dem som spelar..

XP förlorar dock på allt annat.
Men endå så använder jag Windows XP.

Vilka värstingspel kan du spela på en eee?

Tror inte de här små grisarna tilltalar spelnördarna?!

De flesta svenssons har aldrig begripit hur mycket mindre skrot Ubuntu kräver i jämförelse med Win när det gäller 90% av de applikationer svenne kör.

Att M$ dominerar beror inte på bästa teknologi utan på marknadsföring.

Historien är full av bevis på att den okunnige/osäkre/rädda/fantasilöse följer fårskocken och den intelligente/innovative/kunniga/nytänkaren går sin egen väg och därmed bryter ny mark.

En ggn i tiden på det tidiga 80-talet tillhörde Billy Boy nyskaparna, resten är historia...

VÅGA VÄGRA WINDOWS!

Permalänk
Medlem

Dåligt! Ingen lust att betala flera hundra för ett OS när man kan få ett gratis.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Avstängd

windows är ett mer anpassat OS för en vanlig användare.
enklare och mer direkt och utan strul.

Linux är en nörds OS som fortfarande inte är gjort för plug and play.

Gratis betyder ibland, betydligt sämre.

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Flopper
Linux är en nörds OS som fortfarande inte är gjort för plug and play.

Förklara gärna vilken funktion som i dessa Netbooks är nördig och inte plug and play.

Förresten hur kan per definition något vara "plug and play" i Windows när du måste ha eller ladda ner drivrutiner till prylen?

Min svärmor blev just klassad som nörd! Hurra!

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Flopper
windows är ett mer anpassat OS för en vanlig användare.
enklare och mer direkt och utan strul.

Linux är en nörds OS som fortfarande inte är gjort för plug and play.

Gratis betyder ibland, betydligt sämre.

Vad grundar du ditt snack på? Vad gör windows mer anpassat för vanliga användare och på vilket sätt är den enklare och strulfriare än exempelvis Ubuntu eller annan stor linux-distro?

Vad har linux med nördighet att göra idag? Vad är det som inte är plug and play?

Prova en modern distro så får du se att mycket har hänt sedan sekelskiftet.

Permalänk

Kan de abra inte sälja några Ex som det inte finns något OS instalerat på? många personer som håller på med Unix vill gärna instalera på sitt sätt.

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem

Lika bra så man slipper det där låtsasOS'et.

Visa signatur

Min hemsida - Min YouTube-kanal
[i9 12900K] - [ASUS Prime Z690M-Plus D4 mATX] - [Corsair Vengeance LPX Black DDR4-3600 128GB] - [Cerberus mATX chassi] - [WD Black SN850X 4TB] - [SilverStone SX800-LTI] - [Noctua NH-C14S] - [2 x Huawei MateView 3:2] - [KFA2 RTX 4070 12GB]

Permalänk
Medlem

Det är snarast förvånande att det 'våga' börja men linux reda ifrån början.
Anledningen var
1 XP var på väg ut och vista var långt ifrån ett alternativ. (Nu har MS svängt och låtit XP bli kvar just pågrund av denna segemnt av datorer)
2 Den första modellen hade nästan för lite minne för XP(om man kan inte sälja den med nlited version)

Sen gäller denna nyhet ändats Sverige. Linux är ett mycket bra alternativ såvida man håller sig till "Linux program" vilket tyvärr inte vanliga svenson gör.

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Meto
Sen gäller denna nyhet ändats Sverige. Linux är ett mycket bra alternativ såvida man håller sig till "Linux program" vilket tyvärr inte vanliga svenson gör.

Av ren nyfikenhet; vad använder den "vanliga svenson" för program?

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av anders.149
Av ren nyfikenhet; vad använder den "vanliga svenson" för program?

SSH

Vim

LaTeX

Lynx

Python

Det är väl de "svensson" program jag först kom att tänka på, men kanske finns det andra.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av anders.149
Av ren nyfikenhet; vad använder den "vanliga svenson" för program?

tja MS office, photoshop, outlook, windows spel o.s.v

Även om man teoretiskt sett kan uppnå samma sak med fria program. Är det ändå någon form av förändring och kräver entusiasm för att lära sig nya saker. Vilket väldigt få har tid eller lust till.

Dock spenderar de flesta mest tid på webben idag och program övergår nu till att bli mer web-baserade och då blir steget till linux betydligt enklare.
Nu har Asus vänt det blir fler Linux datorer!
http://www.idg.se/2.1085/1.195776/nya-linuxbesked-fran-asus

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Meto
Nu har Asus vänt det blir fler Linux datorer!
http://www.idg.se/2.1085/1.195776/nya-linuxbesked-fran-asus

Skönt då behöver jag inte sura längre!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KimTjik
Skönt då behöver jag inte sura längre!

Verkar som de ändrat uppfattning vad ledsna alla blev..
roligt att se att de lyssnar på folk...

Permalänk
Medlem

Windows-modellerna hade ju bäst spec och ingen kunnig användare kör ändå Xandroshacket. Många Windows netbooks kör säkerligen Linux.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Petterk
Windows-modellerna hade ju bäst spec och ingen kunnig användare kör ändå Xandroshacket. Många Windows netbooks kör säkerligen Linux.

Visst skulle det vara bra om de erbjöd samma spec för Linux. Frågan är dock viktigare än så i och med att ett köp av en Linux Netbook ger en konsumentsignal. Många Linux användare döljs av att de köpt datorer med Windows förinstallerat något som i längden inte gynnar oss.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KimTjik
SSH

Vim

LaTeX

Lynx

Python

Det är väl de "svensson" program jag först kom att tänka på, men kanske finns det andra.

Ganska så spot on. Kanske borde du även nämna wmii, screen.

Permalänk
Medlem

Om det funkar köra Unreal Tournament (GOTY) på en netbook så köper jag en direkt!

Visa signatur

Apple iMac [27"][3,06GHz][16GB][1TB]

Permalänk
Medlem

Jag tror MS har ett finger med i spelet. De har säkert gett massrabatter för att ASUS skall sluta skicka med Linux.

Visa signatur

q9550@3,4Ghz, GTX275, 4GB DDR2 Corsair XMS2//HTPC AmdX2 4600+ passivt kyld med scythe ninja mini, Antec NSK 2480

Fractal design arc midi r2// core i7 4770k@ 4,4ghz :)
// corsair h100i // corsair hx 850m// asus maximus VI hero//
Corsair vengeance pro 2400mhz// intel ssd 335 180gb// gigabyte gtx 780 OC@1200mhz Core//win 8.1

Permalänk
Medlem

hmm har för mig att linux varianten kostar exakt lika mycket som den med windows. Då är det väl itne så konstigt vilken man väljer.

Visa signatur

| Ryzen 5800x | Asus prime x470 pro | Asus rtx 3080 tuf oc | Gskill 32gb 3,6ghz | aw3225qf |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ragin Pig
hmm har för mig att linux varianten kostar exakt lika mycket som den med windows. Då är det väl itne så konstigt vilken man väljer.

Det gör den inte. Den är dyrare med windows.

Visa signatur

q9550@3,4Ghz, GTX275, 4GB DDR2 Corsair XMS2//HTPC AmdX2 4600+ passivt kyld med scythe ninja mini, Antec NSK 2480

Fractal design arc midi r2// core i7 4770k@ 4,4ghz :)
// corsair h100i // corsair hx 850m// asus maximus VI hero//
Corsair vengeance pro 2400mhz// intel ssd 335 180gb// gigabyte gtx 780 OC@1200mhz Core//win 8.1

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gabbano
Om det funkar köra Unreal Tournament (GOTY) på en netbook så köper jag en direkt!

Det fungerar kanon...Jag har det installerat samt unreal tournament 2003.....

Fast jag har en Acer Aspire One, men det borde fungera fint på asus också....

Permalänk

Dåligt! Som så många redan har sagt innan mig så finns det ingen större poäng med att installera Windows XP, för att inte säga Vista, på en så billig bärbar dator. Billiga datorer har det jobbigt med att handskas med Windows Vista redan som det är. Lägg där till att det här är bärbara datorer, och som vi vet har bärbara datorer i regel sämre prestanda än de stationära av naturliga skäl. Lägg där till att att det här är Netbooks, dvs. bärbara datorer som har ännu sämre prestanda än vanliga bärbara eftersom de i stort sett bara är konstruerade för att surfa på Webben med. Windows + Netbook... jag ser inte hur det går ihop.

Vi som är lite mer avancerade datoranvändare ska nog ändå vara glada för att det finns bärbara datorer som säljs helt utan operativsystem, för vi vet hur enkelt det är att ladda ner och installera en egen Linux distribution på den senare. Det förutsätter förstås att man redan har tillgång till Internet via en annan dator för att kunna ladda ner Linux och att man har en brännare. Annars går det att beställa en Linux dist på CD eller DVD gratis, men det brukar ta flera veckor innan man får den. Man kan förstås i det läget också köpa en Windows licens om man vill det. Men det blir dyrare då eftersom man betalar fullpris för en Retail licens, när man kunde ha fått en OEM licens om man hade fått den med datorn. Det är dock inte ett problem med licensen i sig, utan snarare beror på Microsofts fula knep.

Citat:

"Vi har många fler modeller än våra konkurrenter, och det är svårt att hålla samtliga i lager. Har vi flera operativsystem är det ännu besvärligare."

Det blir ännu besvärligare! Hah! Det trodde jag då aldrig... hur hanterar man då problemet att det finns datorer av samma modell men med olika versioner av Windows? Det gäller speciellt vid stora övergångar, så som när man ställer om produktionen från att installera Windows XP till att installera Windows Vista på datorerna. Dessa två är ju fan nästan som helt olika operativsystem (varför många vill byta tillbaka till XP). Det där håller inte som argument.

Tack Gud att det finns modeller utan operativsystem och att det finns fortfarande tillverkare som har Netbook modeller med Linux!

Visa signatur

"Good teaching is one-fourth preparation and three-fourths pure theatre."—Gail Godwin
Sweclockers BB kod
0101001101000111