Bärbara datorer med 40 timmars batteritid

Permalänk
Melding Plague

Bärbara datorer med 40 timmars batteritid

Mary Lou Jepsen och företaget Pixel Qi utvecklar en ny typ av skärm som förväntas ge bärbara datorer en batteritid på upp till 40 timmar.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Som vanligt är det upptill.. Är det Suspension mode de snackar om då. alla inställningar på under minimum osv..

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem

40 timmars drifttid är lite överkant.
men klarar datorn 10 timmar under full belastning så är det inte helt fel.

Permalänk
Medlem

Är jag ute och cyklar om jag påstår att i den genomsnittliga laptopen, på normal storlek och prestanda, så går en tredjedel av batteriet till skärmen. Har för mig jag läst det någonstans och då verkar ju 40 timmars batteritid verkligen mycket för att bara förbättra skärmen!

Permalänk
Medlem

Och vad ska man med en Full-HD-skärm till i en sådan där liten pocketdator? Sällan att de orkar spela upp filmen i första hand.

On topic: Det gick att ha den i direkt solljus, är det vanligt e-papper vi talar om?

Visa signatur

Minns ljudet av 3.5"

Permalänk
Medlem

Nokias mobil skärmar går att ha i direkt solljus dem också. Sen är det väl alltid positivt att man kan ha HD upplösning på en sådan där, 1280*720 är en trevlig upplösning, full HD är något som du har hittat på själv.

Visa signatur

|| Surface GO 2 ||

|| NR200P, 12600K, Z690M-ITX, NH-U9S, RTX 3060 Phoenix, SKC2500 500GB, Fury 16GB, HX520 ||

Permalänk
Medlem

Visst om datorn hade 20timmars batteritid innan så kanske den får 40 med denna skärmen, men hur många datorer har det.

Permalänk
Medlem

När hon säger 40 timmar kanske hon menar med en OLPC?

Någon som vet vad en 15´4" drar på en bärbar dator?

Permalänk

Hade svårt att hitta originalet länkat på pcworld men här är det.

http://www.pcworld.com/article/154541/jepsen_works_to_raise_l...

Står fel på swe produkter ska komma under andra halvan av 2009. Nog verkar det som om hon drar siffror ur röven. 20-40 timmar 500-1000% längre batteritid på laptops... jag antar att dom byggt skärmen som en fet solpanel, sedan har datorerna fått stå och idla med skärmen på max ljus.

Visa signatur

dualsata2| A64 3500+ 2,7 ghz | Cruical ballistix 2 gig DDR 4000 | jag hatar Nvidia 8800GTS 100% buggar (nu 5% och gudomligt 660/1044)|Windows XP Pro | Proff deluxe - kungen av vattenkylning| 480 W Hiper typeR nätagg

Permalänk
Avstängd

Trevligt med tjejer inom IT.

Jag ser fram emot bättre batteritid på bärbara...

Permalänk

ungarna på bilden ser ju VERKLIGEN ut att bo i ett u-land.

Varning, ironi!

Visa signatur

Node 304: MSI Z87-I - Core i5 4670K - 8GB DDR3 1600Mhz Kingston HYPERX - Sapphire RX480 8GB - Crucial MX100 256GB
HTPC: ASRock H67M-GE - Core i3 2130 - 8GB DDR3 1600Mhz Corsair Vengeance - Intel X25-M G2 80GB
Laptop: Xiaomi Mi Notebook Air 13.3″

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av leksak
Trevligt med tjejer inom IT.

Jag ser fram emot bättre batteritid på bärbara...

Spelar det nån roll egentligen? Min erfarenhet av tjejer som är IT-intresserade så är de som "en av grabbarna". Det finns förstås undantag.
På PC City här i stan jobbar det för övrigt nästan fler tjejer än killar, några av dom sitter inte bara i kassan (och filar naglarna, tuggar tuggumi), en del kan faktiskt produkter också
Det är, enligt undersökning av PC Gamer, ganska 50/50 med flickor och pojkar inom IT när det gäller spelande, flickorna syns bara inte då spel flickor gillar kanske inte spelas på internet, typ Sims.

10 gånger strömsnålare skärmar, det är ett riktigt stort kliv i rätt riktning.

Visa signatur

Sometimes autocorrect makes me say things I don't Nintendo.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av anton_mjor
ungarna på bilden ser ju VERKLIGEN ut att bo i ett u-land.

Varning, ironi!

haha minsta klassrummet jag sätt o fulaste bänkarna.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av anton_mjor
ungarna på bilden ser ju VERKLIGEN ut att bo i ett u-land.

Varning, ironi!

Ser ut som nån öststat typ Lettland eller Rumänien eller nått. Så halvt U-land ändå kanske? ^^

40h känns skapligt overkligt, men 10h skulle vara nog så bra.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem

40h med typ en gammal ARM-processor på ett par hundra MHz eller?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dagas
Ser ut som nån öststat typ Lettland eller Rumänien eller nått. Så halvt U-land ändå kanske? ^^

40h känns skapligt overkligt, men 10h skulle vara nog så bra.

vava? Här satt jag och tänkte sydostasien, typ laos eller något :\

Hur som helst är alla tekniker som kan användas för att få skärmar att dra mindre ström av godo. Min våta dröm om att kunna ha igång en vettig laptop med vettig prestanda i över åtta timmar kanske kan bli verklighet under min livstid :E

Permalänk

Snacka om att sälja in falsk info. Inte ens med skärmen avstängd fås dom tider som nämns. Och nyhetssidorna sväljer reklamen utan att tänka

Permalänk
Avstängd

Kul om bärbara datorer börjar skärpa sig och nå tidigare körtider. Jag har en bärbar som går 20 timmar på 4 brunstenbatterier av R6/AA-storlek. Med moderna alkaliska går den utan vidare 40 timmar och med NiMH runt 30. Vi snackar 4,8 - 6 volt @ 2000 mAh, alltså maximalt 12 Wh. En "modern" bärbar går väl runt en kvart på 8 Wh...

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MBY
Kul om bärbara datorer börjar skärpa sig och nå tidigare körtider. Jag har en bärbar som går 20 timmar på 4 brunstenbatterier av R6/AA-storlek. Med moderna alkaliska går den utan vidare 40 timmar och med NiMH runt 30. Vi snackar 4,8 - 6 volt @ 2000 mAh, alltså maximalt 12 Wh. En "modern" bärbar går väl runt en kvart på 8 Wh...

Ja utvecklingen av batterier går inte tillräckligt fort helt enkelt.. Eller så kan man vända på det och säga; Utvecklingen av strömsnåla komponenter går inte tillräckligt fort

Visa signatur

Main Rig FD Define R4 |Intel C2Q Q9650@3.6GHz|Asus P5Q-E|OCZ Reaper 4GB@800MHz|WD6400AAKS|HD6850|Corsair HX650
HTPC HDPLEX H1.S |Intel Core i3 4330|ASRock Z87E-ITX|8GB|128GB mSATA
Work Dell Vostro 3360 |Intel Core i5-3317U|8GB|Samsung 840 Pro 256GB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=FULLMOON=-
Som vanligt är det upptill.. Är det Suspension mode de snackar om då. alla inställningar på under minimum osv..

Suspend mode är något helt annat

Vi pratar om en skärm som inte behöver bakgrundsbelysning (drar mest) och inte heller särskilt mycket för att just uppdatera bilden.

Sätt en ARM-processor och resterande strömsnåla komponenter så har du en dator med standbytider som en mobiltelefon.

Permalänk
Medlem

Skulle vara nöjd med 2-3 timmar jag,min nya burk med vista klarar lite över timmen med fulla inställningar,men sen drar ju vista mycket mera.

Visa signatur

Cooler Master Cavalier 3 | Core 2 Duo E6600@3280Mhz | Asus P5B Deluxe Wi/Fi| 2048MB Corsair TWIN2X PC6400 | Sapphire X1900XTX 512 | Maxtor DiamondMax 10

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av this
Ja utvecklingen av batterier går inte tillräckligt fort helt enkelt.. Eller så kan man vända på det och säga; Utvecklingen av strömsnåla komponenter går inte tillräckligt fort

Jo, det går för snabbt! Hursa? Jo, riktningskoefficienten är ju negativ, så snabbare utveckling ger snabbare ökad strömförbrukning. Sett ur detta perspektiv borde det alltså gå långsammare!

Men givetvis har du rätt; batteriutvecklingen går för långsamt, och visst kan den tekniska utvecklingen på andra komponenter (de som behöver ström) också gå snabbare, det skulle inte skada. Men någonstans rätt nyligen (ca 10 år sedan) gjorde "man" något dumt; åsidosatte strömförbrukningen för att låta prestandautvecklingen gå än fortare.

Det var bättre förr, och ju förr elektroniken minskar i förbrukning, desto bättre!

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Medlem

Vi vet alla att om det nu mot all förmodan skulle vara 40 timmars batteritid så finns det troligen en hake med det. Men än så länge vet vi inte vad det är...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MBY
Jo, det går för snabbt! Hursa? Jo, riktningskoefficienten är ju negativ, så snabbare utveckling ger snabbare ökad strömförbrukning. Sett ur detta perspektiv borde det alltså gå långsammare!

Men givetvis har du rätt; batteriutvecklingen går för långsamt, och visst kan den tekniska utvecklingen på andra komponenter (de som behöver ström) också gå snabbare, det skulle inte skada. Men någonstans rätt nyligen (ca 10 år sedan) gjorde "man" något dumt; åsidosatte strömförbrukningen för att låta prestandautvecklingen gå än fortare.

Det var bättre förr, och ju förr elektroniken minskar i förbrukning, desto bättre!

Tror inte det var så mycket val. Effektiviteten av processorer har ökat x antal gånger på 10 år men industristandarden li-ion har sedan dess introduktion 91 inte förändrats nämnvärt.

Tills nästa revolutionerande batterityp uppfinns kommer vi inte kunna ha dessa 40 timmar i en vanlig bärbar. Man får ut så mycket per prestanda per investerad krona än strömsnålhet och faktum är att de flesta har nog inte behovet av 20-30-40 timmars batteritid.

Visa signatur

Into the Web Browser for iPhone, http://www.intothewebbrowser.com/

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av oggee
Tror inte det var så mycket val. Effektiviteten av processorer har ökat x antal gånger på 10 år men industristandarden li-ion har sedan dess introduktion 91 inte förändrats nämnvärt.

Tills nästa revolutionerande batterityp uppfinns kommer vi inte kunna ha dessa 40 timmar i en vanlig bärbar. Man får ut så mycket per prestanda per investerad krona än strömsnålhet och faktum är att de flesta har nog inte behovet av 20-30-40 timmars batteritid.

Hur menar du? Inget hindrar en principiell utveckling där strömförbrukningen är konstant men hastigheten ökar. Många gånger har det rentav varit så att strömförbrukningen minskat med utvecklingen. Utom just på processorer.

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk

Inte mycket fakta om den nya tekniken och den för och nackdelar, förutom att den skall dra mindre ström. Och att någon utlovar en ny teknik som sedan visar sig inte uppfylla förväntningarna är inte ovanligt.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av MBY
Hur menar du? Inget hindrar en principiell utveckling där strömförbrukningen är konstant men hastigheten ökar. Många gånger har det rentav varit så att strömförbrukningen minskat med utvecklingen. Utom just på processorer.

Handlar det inte om att konsumenterna tycker att utvecklingen av processorerna inte går tillräckligt fort, så de accepterar mer effektförluster för att få den extra prestandan? Vi konsumenter styr detta med våra plånböcker då vi handlar.
Annars så har strömförbrukningen i processorer såklart minskas om man räknar i "nyttig utfört arbete/"energi, vilket är självklart. Detta innebär att om konsumenterna hade efterfrågat strömsnålare processorer istället för ökad beräkningskraft, så hade vi fått mer strömsnålare. Vilket vi i.o.f.s. också har fått, då t.ex. min mobiltelefon(k550i) klarar av spel i klass med en 15år gammal persondator.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bud_bundy
Inte mycket fakta om den nya tekniken och den för och nackdelar, förutom att den skall dra mindre ström. Och att någon utlovar en ny teknik som sedan visar sig inte uppfylla förväntningarna är inte ovanligt.

Handlar det inte om att konsumenterna tycker att utvecklingen av processorerna inte går tillräckligt fort, så de accepterar mer effektförluster för att få den extra prestandan? Vi konsumenter styr detta med våra plånböcker då vi handlar.
Annars så har strömförbrukningen i processorer såklart minskas om man räknar i "nyttig utfört arbete/"energi, vilket är självklart. Detta innebär att om konsumenterna hade efterfrågat strömsnålare processorer istället för ökad beräkningskraft, så hade vi fått mer strömsnålare. Vilket vi i.o.f.s. också har fått, då t.ex. min mobiltelefon(k550i) klarar av spel i klass med en 15år gammal persondator.

Jepp, du har så rätt så. Men det hindrar ju inte att man har åsikter, eller hur? Jag vill se status quo eller minskning av effektförbrukningen, även om prestandan utvecklas lite långsammare. Utvecklingen är ju ändå exponentiell så förlusterna är minimala.

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MBY
Jepp, du har så rätt så. Men det hindrar ju inte att man har åsikter, eller hur? Jag vill se status quo eller minskning av effektförbrukningen, även om prestandan utvecklas lite långsammare. Utvecklingen är ju ändå exponentiell så förlusterna är minimala.

Att utvecklingen är exponentiell gör knappast förlusterna minimala. Går prestandautvecklingen i 80% så är förändringen extrem över 30 år. Processorkraft har så många fler användningsområden än strömsnålhet. Att botemedlet för cancer kommer om 30 år istället för 45 är faktiskt anledning nog enligt mig att snarare öka energiförbrukning om det nu ger något.

Men vad jag först försökte säga var att även om det nu blir status quo eller en minskning så tror jag knappast att det är li-ionbatterier som ger oss 40 timmar.

Visa signatur

Into the Web Browser for iPhone, http://www.intothewebbrowser.com/

Permalänk
Hedersmedlem

Hon kanske sa fel och menade 20-40% längre batteritid ^^

Visa signatur

Samlingstråd om SSD/HDD | PC:amd ryzen 9 5900x, 64gb, nvme SSDs | Silverstone ft03 svart | Seasonic x460FL Server:Intel, 8GB, 20+TB,Ubuntu | Kamera:Canon 5d mk4 oj vad gammal länk MySpace

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av oggee
Att utvecklingen är exponentiell gör knappast förlusterna minimala. Går prestandautvecklingen i 80% så är förändringen extrem över 30 år. Processorkraft har så många fler användningsområden än strömsnålhet. Att botemedlet för cancer kommer om 30 år istället för 45 är faktiskt anledning nog enligt mig att snarare öka energiförbrukning om det nu ger något.

Men vad jag först försökte säga var att även om det nu blir status quo eller en minskning så tror jag knappast att det är li-ionbatterier som ger oss 40 timmar.

Öhh, äpplen och päron? Mindre strömförbrukning, alltså med stor sannolikhet mer prestanda per watt låter en givetvis bygga superdatorer med fler processorer. Och vad tusan säger att samma processorer ska användas där som hemma (förutom bonic, folding och liknande)?

Sämsta argumentet någonsin! Vi kan kvävekyla processorerna och maxa ut några procent mer prestanda mot 100% högre förbrukning! Då har vi säkert funnit bot mot all cancer om 25 år... Varför struntar vi inte alls i effektförbrukningen? Att den förkrossande majoriteten av världens datorer idlar den förkrossande majoriteten av all tid spelar väl ingen roll? De futtiga procent som är involverade i distribuerade projekt kanske botar cancern om 15 år?

Att använda ett högst osäkert för att inte säga helt påhittat framtidscenario är just ett fint argument. Edit: Och ett argument mot exakt vad egentligen? Det enda jag i sak sagt är att man lämnat förbrukningen därhän. Det gick att tänka på den tidigare, uppenbarligen.

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."