XFX Geforce 9400 GT i lågprofil

Permalänk
Melding Plague

XFX Geforce 9400 GT i lågprofil

Grafikkortstillverkaren XFX lanserar ett Geforce 9400 GT särskilt anpassat för små HTPC-datorer.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

till HTPC? ett optimalt htpc kort ska vara fläktlöst och ha exempelvis 1xdvi och 1xhdmi. Skippa VGA och s-video en gång för alla.

Visa signatur

| Errare humanum est |

Permalänk
Medlem

Håller med ovanstående. Fattar inte varför man lanserar ett graffe med fläkt riktat till HTPC? Speciellt inte med snik 9400-chippet.

Permalänk
Medlem

HTCP hoppas jag inte dom lanserar det till men till HTPC kanske?

Permalänk
Medlem

Varför är det inte fläktlöst? Vem vill ha den vrålande fläkten i en HTPC?

Visa signatur

q9550@3,4Ghz, GTX275, 4GB DDR2 Corsair XMS2//HTPC AmdX2 4600+ passivt kyld med scythe ninja mini, Antec NSK 2480

Fractal design arc midi r2// core i7 4770k@ 4,4ghz :)
// corsair h100i // corsair hx 850m// asus maximus VI hero//
Corsair vengeance pro 2400mhz// intel ssd 335 180gb// gigabyte gtx 780 OC@1200mhz Core//win 8.1

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pantheus
Varför är det inte fläktlöst? Vem vill ha den vrålande fläkten i en HTPC?

Håller med till 100%. Geforce 9400GT är långt ifrån ett prestandakort och den utvecklar knappast nämnvärt med värme så nog fan borde man fixa det utan fläkt. Visst, luftcirkulationen i htpc brukar vara dålig men ska man använda sin htpc för spel så finns det bättre alternativ i HD 4670.

1Gb minne??? Med de långsamma minnena och 128-bit lurar bara medelsvensson vilket är de flesta hehe

Visa signatur

Bärbara [ Nada ]
Jobbets [HP Elitebook]
Stationära [ kaputt ]
Övrigt [LG OLED65C2] [PS5] [Xbox One X] [Xbox One Series X]

Permalänk
Medlem

tämligen ointressant när man sett detta: http://www.newegg.com/Product/Product.aspx?Item=N82E168141620...

Visa signatur

GUD VÄLSIGNE DIG!
Ryzen 7 5700X3D - 64Gb DDR4 - RTX2060 - Coolermaster Stacker
---------------------------- www.roaddogs.se ------------------------
------- Bofors Interstellar - A Star Citizen Corporation --------
---------------------------------- Twitch ---------------------------------

Permalänk

Fläkt. S-video och VGA? Något som de glömde lämna ritbordet för typ 3 år sedan?

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=FULLMOON=-
Fläkt. S-video och VGA? Något som de glömde lämna ritbordet för typ 3 år sedan?

hmmm alla kanske inte kör med hdmi osv det finns faktiskt folk som kopplar med vga och s-video till lite äldre tjock-tvs och projektorer. så jag tycker att det är bra att det finns möjligheter.
INTE DÅLIGT ALLS.

Permalänk
Medlem

Fruktansvärt kort, dyrt, katastrofal kylning och gamla kontakter. Tur att ATI finns.

Visa signatur

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DrSork
hmmm alla kanske inte kör med hdmi osv det finns faktiskt folk som kopplar med vga och s-video till lite äldre tjock-tvs och projektorer. så jag tycker att det är bra att det finns möjligheter.
INTE DÅLIGT ALLS.

Det dumma är att det vanligtvis brukar följa med en adapter för DVI-porten om man behöver en VGA-utgång... går dock inte åt andra hållet...

Visa signatur

🛜🫀: HP ProDesk 400 G3, i5 6500, 8GB DDR4, Intel X520-DA2
🐳🐧: AMD R5 3600 | Google Coral.ai | ASRock X570D4U-2L2T | Silverstone CS381 | 80GB DDR4 | 8 HDD BTRFS RAID1
⌨️🎮: R9 3900X | RTX 2080 LC | Acer XF270HUA | 96GB @ 3200 | Prime B350-plus | Carbide 270R
🎞🎶: LG OLED55C8 | Epson TW3200 | Onkyo TX-NR646 | Infinity Reference 61/51 mk2 | Shield TV V2 | minhembio.com

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DrSork
hmmm alla kanske inte kör med hdmi osv det finns faktiskt folk som kopplar med vga och s-video till lite äldre tjock-tvs och projektorer. så jag tycker att det är bra att det finns möjligheter.
INTE DÅLIGT ALLS.

det finns ju bara hur många andra kort som helst med vga och s-video. Vi kanske vill ha ett htpc kort med moderna utgångar som inte kostar multum.

Visa signatur

| Errare humanum est |

Permalänk
Medlem

Jag har precis börjat montera mitt 730i moderkort med inbyggd 9400 dock inte GT. Om man lyckats få det passivt bor de ju inte detta behöva aktiv kylning heller. Det kommer säkert modeller med hdmi också, annars finns det väl dvi>hdmi adaptrar.

Permalänk
Medlem

1gb på ett 9400GT? Är det ett skämt eller har dom för mycket minne liggandes dom vill bli av med? Finns nog inget mer onödigt än skitkort med mycket minne man ändå inte kan nyttja.

Visa signatur

Spel/Multimediaburk: Antec P182b | Gigabyte EX58-UD5 | Core i7 920 | 3x1GB Kingston HyperX 1600mhz | Asus 9600GT Silent | 3x500gb Spinpoint | Corsair VX450 | XP Pro x86 | iPhone 3GS 16gb

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av FullOner
1gb på ett 9400GT? Är det ett skämt eller har dom för mycket minne liggandes dom vill bli av med? Finns nog inget mer onödigt än skitkort med mycket minne man ändå inte kan nyttja.

Håller med, men jag misstänker att det säljer. En vanlig svenson som inte är insatt i de olika grafikkorts betäckningarna kan nog lätt bli missledd av sånna här kort. Det är kanske värre än själva slöseriet med minne. Minne i sig kostar ju inte mycket nu.

Permalänk
Avstängd

synd att det inte kommer en 2gigs modell, skulle säkert sälja ännu bättre

Permalänk
Avstängd

Vem fan sätter en fläkt på ett kort för HTPC? RRrrrrrrretards!

590kr för grafikkortet - varför ska man köpa det när du får ett HD3450 som är passivt för lite över 300kr? Om det enda kortet ska göra är att avkoda HD så känns det som om XFX är ute och simmar i fel vatten. AMD äger HTPC-marknaden och så länge Nvidia inte gör ett moderkort som kan slå en AMD-platta med 780g i pris och avkodning eller ett grafikkort som slår HD3450 i pris och prestanda så har de inget att hämta.

'Nuff said.

Visa signatur

"Jo men det var exakt det jag menade med att den enda moddningen detta galleriet innehåller är Sanningsmodifikation och photoshoppande :)"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av P1nGviN
Vem fan sätter en fläkt på ett kort för HTPC? RRrrrrrrretards!

590kr för grafikkortet - varför ska man köpa det när du får ett HD3450 som är passivt för lite över 300kr? Om det enda kortet ska göra är att avkoda HD så känns det som om XFX är ute och simmar i fel vatten. AMD äger HTPC-marknaden och så länge Nvidia inte gör ett moderkort som kan slå en AMD-platta med 780g i pris och avkodning eller ett grafikkort som slår HD3450 i pris och prestanda så har de inget att hämta.

'Nuff said.

Har du kollat in nVidia 730i chipseten med geforce 9300 eller 9400.
Man kan utan tvekan säga att de är det bästa htpc korten i dagsläget om man läser alla recensioner. De är till Intel.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Danne980
Har du kollat in nVidia 730i chipseten med geforce 9300 eller 9400.
Man kan utan tvekan säga att de är det bästa htpc korten i dagsläget om man läser alla recensioner. De är till Intel.

Prollarna är dyrare, moderkorten är dyrare - gör samma uppgifter.

Så länge de klarar att göra en HTPCs uppgift är det bara pris, värme och storlek som spelar roll.

Visa signatur

"Jo men det var exakt det jag menade med att den enda moddningen detta galleriet innehåller är Sanningsmodifikation och photoshoppande :)"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av P1nGviN
Prollarna är dyrare, moderkorten är dyrare - gör samma uppgifter.

Så länge de klarar att göra en HTPCs uppgift är det bara pris, värme och storlek som spelar roll.

Kan vi säkert diskutera fram och tillbaka länge men jag anser helt klart att det är ett mervärde med 730i´s prestanda och funktioner (mer funktioner, bättre ljud och bättre bild är ju gankska viktiga htpc funktioner). Det finns heller ingen anledninga att välja en cpu som är dyrare. E5200 presterar helt ok och kostar inte särskilt mycket. Resonemangen att amd "äger" htpc köper jag inte direkt. Det är som att säga att jag äger i fotboll, jag tar ju mindre betalt än Zlatan och båda sparkar vi ju bara på en boll.

Menar inte alls att amd är dålig till htpc, men för min del tyckte jag de extra 500kr för ett intel system var värt det, men jag funderade fram och tillbaka ett tag.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Danne980
Kan vi säkert diskutera fram och tillbaka länge men jag anser helt klart att det är ett mervärde med 730i´s prestanda och funktioner (mer funktioner, bättre ljud och bättre bild är ju gankska viktiga htpc funktioner). Det finns heller ingen anledninga att välja en cpu som är dyrare. E5200 presterar helt ok och kostar inte särskilt mycket. Resonemangen att amd "äger" htpc köper jag inte direkt. Det är som att säga att jag äger i fotboll, jag tar ju mindre betalt än Zlatan och båda sparkar vi ju bara på en boll.

Menar inte alls att amd är dålig till htpc, men för min del tyckte jag de extra 500kr för ett intel system var värt det, men jag funderade fram och tillbaka ett tag.

du har en poäng, likaså har P1nGviN, dock tror jag att många htpc byggen byggs med delvis gammla delar, exempelvis, om jag har en gammal en gammal prolle över, typ amd athlon 3200+, samt ett passivt kylt graffe, typ 8400gs eller något sånt, så använder jag ju de delarna, då det är det alternativ som är billigast

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Danne980
Kan vi säkert diskutera fram och tillbaka länge men jag anser helt klart att det är ett mervärde med 730i´s prestanda och funktioner (mer funktioner, bättre ljud och bättre bild är ju gankska viktiga htpc funktioner).

Du får gärna ge mig några konkreta bevis på att du får bättre bild. Vilka funktioner är det du pratar om som 780g saknar?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Danne980
Det finns heller ingen anledninga att välja en cpu som är dyrare. E5200 presterar helt ok och kostar inte särskilt mycket.

Moderkorten är dyrare också, glöm inte det.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Danne980
Resonemangen att amd "äger" htpc köper jag inte direkt. Det är som att säga att jag äger i fotboll, jag tar ju mindre betalt än Zlatan och båda sparkar vi ju bara på en boll.

Lite väl överdriven jämförelse, tycker du inte? En HTPC ska visa bild och skicka ljud och inget de integrerade ljudkorten är mycket att hänga i granen oavsett (som du nämde).

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Danne980
Menar inte alls att amd är dålig till htpc, men för min del tyckte jag de extra 500kr för ett intel system var värt det, men jag funderade fram och tillbaka ett tag.

Personligen tar jag hellre de där 500kr och köper tystare kylare, finare låda eller ett riktigt ljudkort.

EDIT: Hittar inga moderkort med 730i, är det ett utfasat chip?

Visa signatur

"Jo men det var exakt det jag menade med att den enda moddningen detta galleriet innehåller är Sanningsmodifikation och photoshoppande :)"

Permalänk
Medlem

Kriget är igång igen...

Spelar ingen roll vilket man väljer, båda har för och nackdelar.
Personligen kan jag tycka att HTPC och AMD hör ihop eftersom prestandatronen leds av INTEL och något kan väl AMD få leda?

Huvudsaken är att bägge har bra produkter som de konkurrerar med vilket leder till bättre priser för oss som köper grejerna.

Angående ljudkort är det bara overkill att köpa externt ljudkort. Moderna integrerade ljudkort levererar tillräckligt bra ljud och kör man ändå SPDIF passthrough så spelar det ingen som helst roll.
Kör man analogt ut så visst kan man höra lite skillnad men det beror också på vad för hemmabiosystem man har.

Visa signatur

q9550@3,4Ghz, GTX275, 4GB DDR2 Corsair XMS2//HTPC AmdX2 4600+ passivt kyld med scythe ninja mini, Antec NSK 2480

Fractal design arc midi r2// core i7 4770k@ 4,4ghz :)
// corsair h100i // corsair hx 850m// asus maximus VI hero//
Corsair vengeance pro 2400mhz// intel ssd 335 180gb// gigabyte gtx 780 OC@1200mhz Core//win 8.1

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av P1nGviN
Du får gärna ge mig några konkreta bevis på att du får bättre bild. Vilka funktioner är det du pratar om som 780g saknar?

Moderkorten är dyrare också, glöm inte det.

Lite väl överdriven jämförelse, tycker du inte? En HTPC ska visa bild och skicka ljud och inget de integrerade ljudkorten är mycket att hänga i granen oavsett (som du nämde).

Personligen tar jag hellre de där 500kr och köper tystare kylare, finare låda eller ett riktigt ljudkort.

EDIT: Hittar inga moderkort med 730i, är det ett utfasat chip?

Det är ganska nytt chipset, kanske lättare att hitta om du använder produktnamnen:
Gigabyte GA-E7AUM-DS2H
Asus p5n7a
Finns en del fler märken också.

Här är några adresser:
http://www.extremetech.com/article2/0,2845,2333126,00.asp
http://www.anandtech.com/mb/showdoc.aspx?i=3432&p=12
http://www.avsforum.com/avs-vb/showthread.php?p=15128057

Där står också varför det är bättre bildkvalitet och ljudkvalitet.
De 500kr var för just moderkortet. Cpun är ju inte dyrare. Ja det var en överdriven jämförelse.... (fast det beror ju lite på hur duktig jag är på fotboll ).

Enda nackdelen som verkar kommit fram än så länge är ju att speciellt asus variant har lite dålig kylning på moderkortet så det blir lite varmt. (Det är iofs inte kul i ett litet htpc chassi) Jag har just därför beställt gigabytes variant med större kylare. Sen är inte det speciellt billigt men det finns flera med 9300 gpu som kostar betydligt mindre.

EDIT: En svensk tråd. http://www.minhembio.com/forum/index.php?showtopic=213085

Kort citat ang bildkvalitet: "As we mentioned in our last article, proper 24Hz refresh rate support is particularly useful for playing back 24 fps content (which happens to be most movie content). Intel offers no support for 24Hz/24fps playback, AMD's implementation is a bit flaky but NVIDIA's works flawlessly. When connected to a display that supports a 24Hz input signal the option appears in the driver, just select it and you're good to go. The result is silky smooth playback of video content and it's nice."

Ljudkvalitet: "8-channel LPCM support comes natively with the GeForce 9300 and just like on the Radeon HD 4xxx series, it just works. NVIDIA's platform drivers include a HDMI audio driver that, once installed, allows you to configure your audio output as 2, 6 or 8 channels. Of course bitstreaming both Dolby Digital and DTS audio is supported. Unfortunately, as we've mentioned before, there is no support for bitstreaming Dolby TrueHD or DTS-HD MA; you'll need to wait until sometime next year before you get full support there."

Båda från anantechs review