Pioneer förbereder 8x Blu-ray-brännare

Permalänk
Melding Plague

Pioneer förbereder 8x Blu-ray-brännare

Japanska Pioneer meddelar att nästa generation Blu-ray-brännare klarar av 8x-hastighet.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Gott men man undrar ju om skivor verkligen har så mycket mer framtid.

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=FULLMOON=-
Gott men man undrar ju om skivor verkligen har så mycket mer framtid.

Hade det varit för ett par år sen hade det gått. Nu känns det mer som att man lika bra kan använd ett USB-minnen.

Permalänk

Usb minnen blir ju dyrare och sen tror jag bluray skivor kommer sjunka ännu mer i pris.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jOnÄTÄn
Usb minnen blir ju dyrare och sen tror jag bluray skivor kommer sjunka ännu mer i pris.

Dyrare? Man får idag 8Gb på ett USB minne för under hundralappen. För
bara något år sedan fick man hosta upp några tusenlappar för samma minne.

Så att USB minnen blir dyrare håller jag inte riktigt med om

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jOnÄTÄn
Usb minnen blir ju dyrare och sen tror jag bluray skivor kommer sjunka ännu mer i pris.

För bara brännaren så får man ca 80GB USB-minne. För var 25GB skiva du köper får du 4GB pinne. Pinnarna går att återanvända samt att de är okomplicerade att använda. Dessutom låter de ingenting så de kan alltid sitta i.

De senaste nyheterna ger gällande att priserna för flash-minnen kommer att sjunka. Frågan är vilket pris som kommer att falla först.

Undra vilket man kommer att köpa först. Ny blålaserbrännare till datorn eller ny blålaserspelare till TV:n. Fast det kanske är bättre med en HTPC till TV:n.

Edit: Räknade med 8GB USB-pinne för ca 200kr samt Blu-Ray brännare för ca 2000 och skivor för 100kr styck.

Permalänk

En bluray disk rymmer ju faktiskt 25gb+ och dom kostar ca runt 130kr st

Ett usb minne på 25gb finns inte med 32eller 2*16 kostar ju ca 500kr.

En fördel med usb är att de är smidigare o byta ut datan på dem.
Men för fil förvaring föredrar jag extärna hårddiskar eller skivor:

Edit glömde tillägga att jag inte har tänkt att gå från DVD till bluray förräns de är i samma prisklass som dvd är idag.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk

Ända anledningen till att överväga Blu-Ray är HD film. Hade priset varit samma som för DVD så hade det inte tagit emot så mycket.

Permalänk
Medlem

Mer prisvärt med bluray än med dual-layer DVD ändå, 50kr för en dual-layer skiva på ca 8,5GB. Dock inget mot vanlig DVD, men DVD var svindyrt när de kom också. Minns fortfarande när en vanlig CD-brännare till datorn kostade 3-4k men min första var en 8x som kostade ca 8-900kr

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem

50:- styck kostar väl knappast duallayer 8.5GB längre...snarare 10-15kr styck.

typ
http://www.discsonline.dk/shop/productinfo.asp?id=344

Visa signatur

Workstation: i9-13900K @ 6.1 GHz - Asus Z790 ProArt - G.Skill 6400MHz 2x32 GB - Asus TUF 4080 16 GB
Samsung 990 Pro MVMe 1 TB - Kingston Renegade MVMe 4 TB - Asus 990 Pro NVMe 4TB
ASUS ROG Strix Aura 1000W - EK-Nucleus AIO CR360 - LianLi O11 Dynamic EVO
LG 38GL950G - Sound Blaster Katana V2X Soundbar - Corsair RGB Strafe - G-Wolves Sköll
Server: i7-6700K @ 4.2GHz - Asus Maximus VIII - Corsair DDR4 4x16 GB - Samsung 950 MVMe 256GB - Samsung EVO 1 TB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JD
50:- styck kostar väl knappast duallayer 8.5GB längre...snarare 10-15kr styck.

typ
http://www.discsonline.dk/shop/productinfo.asp?id=344

seriös hemsida.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DAoG
seriös hemsida.

~13 kr: http://se.wesellcd.dk/?page=pi&a3=19

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem

är inte extremt långt borta med flash längre, 32gigs flash kanske kan vara nere i vad man kan få 4 för nu på runt samma tid det tar för BD att komma ner i samma pris, fast känns inte supertroligt.
Men man tänka sig att flash försäljningen accelererar kraftigt vid vissa prisnivåer så svårt att gissa, å andra sidan kan det ju hända att priserna slutar sjunka så här snabbt vid någon viss nivå.

Om BD skivorna droppar till runt 10 kronor styck på säg ett år(jag vet att jag tog i där) kommer blu ray säkert bli populärt inom annat än film men om priset är stort sett oförändrat nästa jul kan flash säkert vara i kapp eller förbi.

Någon som vet något riktigt bra användningsområde för blu ray i dagsläget? Förutom film alltså, borde finnas andra saker men kan inte komma på något på rak arm.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ed76

Någon som vet något riktigt bra användningsområde för blu ray i dagsläget? Förutom film alltså, borde finnas andra saker men kan inte komma på något på rak arm.

Spel? Vet inte riktigt annars vad man ska ha en skiva till om man inte ska lägga in filer, kopiera en film eller ett spel. Visst de fungerar kanske bättre att kasta bluray skivor som frisbee än vad det gör med Dvd-skivor.

Permalänk

jag tror att blu-ray kommer att bli vanligt när pc spelen ligger på mer än två dvdskivor.

Visa signatur

Antec Performance P182 | Intel Core i7 920 | Gigabyte GeForce GTX 660Ti | Gigabyte GA-EX58-DS4 | Corsair XMS3 1333 MHz 6 GB | Samsung SpinPoint F3 | Corsair 650TX | Windows 7 x86-64 | QPAD MK-50

Permalänk
Avstängd

En blurayskiva rymmer ungefär 5st DVD. Och kostar bara aningen mer för just den datamängden. Så dyrt vill jag ju inte kalla det.

Och det är utmärkt för lagring av all data man har.