AMD ignorerar netbooks

Permalänk
Melding Plague

AMD ignorerar netbooks

Processortillverkaren AMD har inga planer på att lansera produkter för netbooks, åtminstone inte den närmaste tiden. Istället satsar företaget på vanliga ultraportabla datorer.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Man förstår ju AMD. Deras ekonomiska situation gör att de måste prioritera. Klart de väljer marknader och segment där de tror att de kan tjäna pengar då.

Permalänk
Medlem

Spännande vad "Congo" kommer kosta.

Visa signatur

Hiroshima 45, Tjernobyl 86, Windows 95.

Leeloo Dallas Multipass

Permalänk
Medlem

Tycker jag är bra av AMD, ta tillbaka andelar på grejer ni är bäst på istället för ger er på ngt nytt + de flashigaste netbooksen kostar ju lika mkt som vad vissa laptops med 13,3" skärm kostar och då får man mkt mer prestande för pengarna. Tex.

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=383701 jämnfört med en top of the line ASUS Eee PC S101 som kostar 6.500 kr.

Så att satsa på konventionella cpu's till ultraportabla notebooks är nog lika bra.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Avstängd

Trevligt med en liten bärbar som man faktiskt kan spela spel på också

Visa signatur

"Jo men det var exakt det jag menade med att den enda moddningen detta galleriet innehåller är Sanningsmodifikation och photoshoppande :)"

Permalänk
Medlem

jag skulle gissa dom antagligen inte kan göra något som skulle besegra atom eller så säger dom så för att komma med något bra som slår intel på fingrarna. (likt den falska informationen om att ati's HD 48xx skulle ha 400 shaders)

Visa signatur

| ASUS P8Z77-V DELUXE | Intel Core i7 2700K @ 4.7Ghz | 16GB Corsair Vengeance 1600Mhz @ 8-8-8-24 |
| ATi Radeon HD 6950@6970 (900|1350Mhz @ 1.14v) | Corsair Force GT 120GB | Corsair HX 650W |
| Nvidia's GT300 yields are less than 2% | Min ArmA2 YouTube Kanal |

Permalänk
Medlem

De kommer ju dock släppa en plattform väl lämpad för Netbooks utan någon referensdesign som direkt kommer att konkurera med Intels Atom så de kommer nog få sin del av Netbook-tårtan ändå.

Visa signatur

- In the beginning the Universe was created. This has made a lot of people very angry and has been widely regarded as a bad move
- The Guide is definitive. Reality is frequently inaccurate.
Douglas Adams

Permalänk
Medlem

Om AMD gör rätt här när de inte konkurerar med Atom lär nog framtiden få utvisa. Congo är dock väldigt intressant.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mor5ives
Om AMD gör rätt här när de inte konkurerar med Atom lär nog framtiden få utvisa. Congo är dock väldigt intressant.

Visst, men jag undrar om de överhuvudtaget hade haft kapital nog att investera för framtiden i netbooks. Marginalerna är löjligt små, samt att konkurrens med Intel alltid innebär att slå i ekonomiskt underläge.

Sedan är jag inte överrens med AMD:s uttalande om dålig datorupplevelse. Till det har jag två kommentarer:
- missnöjda köpare har varit naiva och för dåligt informerade om produkten
- AMD måste pumpa upp förtroendet för sina produkter och uttalandet är därför logiskt

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KimTjik
Visst, men jag undrar om de överhuvudtaget hade haft kapital nog att investera för framtiden i netbooks. Marginalerna är löjligt små, samt att konkurrens med Intel alltid innebär att slå i ekonomiskt underläge.

Sedan är jag inte överrens med AMD:s uttalande om dålig datorupplevelse. Till det har jag två kommentarer:
- missnöjda köpare har varit naiva och för dåligt informerade om produkten
- AMD måste pumpa upp förtroendet för sina produkter och uttalandet är därför logiskt

va nog närmast sanningen hitils

Visa signatur

| ASUS P8Z77-V DELUXE | Intel Core i7 2700K @ 4.7Ghz | 16GB Corsair Vengeance 1600Mhz @ 8-8-8-24 |
| ATi Radeon HD 6950@6970 (900|1350Mhz @ 1.14v) | Corsair Force GT 120GB | Corsair HX 650W |
| Nvidia's GT300 yields are less than 2% | Min ArmA2 YouTube Kanal |

Permalänk
Medlem

att folk är missnöjda med netbooks har väl mer att göra med att många levereras med ett väldigt begränsat operativsystem som de inte är kunniga nog att byta ut, prestandan duger ju gott och väl till i princip till 90% av det man använder en dator till (ordbehandling, internet och uppspelning av media).

Visa signatur

i5 10400f | asus b460-f | 2x8gb kingston 2666 | zotac 3060ti | corsair mp510 960gb (OS) + samsung 860 evo 1tb + 2x kingston a400 480gb | corsair vx450 | tr true black | fractal r3 | asus mg279q + lg w2363d | dt 880 | win 10 x64 | deathadder chroma | glorious 3xl | tb impact 600 | oculus quest 2

Permalänk
Medlem

Yukon ser ju ut att kunna användas i netbooks ändå i.a.f. bara det att den inte är speciellt gjord för det, men en enkelkärnig processor med modern tillverkningsteknik borde bli rätt så strömsnål!

De som är missnöjda med netbooks är förmodligen de som inte fattat att man inte kan använda dem som primärdator, utan att det handlar om en andra eller tredjehandsdator!

Visa signatur

USA har aldrig varit på månen, Sverige hade aldrig vm 1958 och 9/11 har aldrig inträffat och därmed basta.
P4 2,6C@<3,0Ghz + CNPS7000A-CU|AI7|1,5Gb BH5 & BH6|Antec Sonata|R9800np(BBA) + VF700-CU@425/258|HP LP2465|Logitech MX500, Seasonic S12 500W

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av The Mupp
jag skulle gissa dom antagligen inte kan göra något som skulle besegra atom eller så säger dom så för att komma med något bra som slår intel på fingrarna. (likt den falska informationen om att ati's HD 48xx skulle ha 400 shaders)

De har redan visat upp en konkurrent till Atom, som är bättre på alla punkter förutom priset. Lägre strömförbrukning och högre prestanda alltså.

Kommer inte ihåg vad den hette, men den var baserad på Athlon-arkitekturen.

Visa signatur

|| Gigabyte GA-MA790X-UD3P || AMD Phenom II X4 955 @ 3,8 GHz || 2*2 GB Kingston HyperX PC8500 || Asus Radeon HD 5850|| Zalman ZM600-HP600W || Windows 7 64-bit ||

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mitrix
Yukon ser ju ut att kunna användas i netbooks ändå i.a.f. bara det att den inte är speciellt gjord för det, men en enkelkärnig processor med modern tillverkningsteknik borde bli rätt så strömsnål!

De som är missnöjda med netbooks är förmodligen de som inte fattat att man inte kan använda dem som primärdator, utan att det handlar om en andra eller tredjehandsdator!

Samt priset, om jag förstått det hela rätt är det dom billigaste modellerna som säljer som smör.
Gissar att det blir mycket impuls köp av dom. Har vart nära flera gånger att det slunkit ner en EEE i varukorgen för mig, just pga det låga priset. 2000kr rynkar man ju inte på näsan för direkt, när det gäller en komplett dator.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av minibite3
De har redan visat upp en konkurrent till Atom, som är bättre på alla punkter förutom priset. Lägre strömförbrukning och högre prestanda alltså.

Kommer inte ihåg vad den hette, men den var baserad på Athlon-arkitekturen.

Dock måste man notera att det var pga. att intels chipset drog mer som det jämnade ut sig till AMD's fördel. Själva CPUn drog inte mindre än intels. Och intel kan tillverka ~4 st Atom på samma yta som just den Athlon cpun som AMD presenterade då. Så rent prismässigt hade de inte kunnat konkurrera där. För intel ville kan de dra ned en core2 cpu till låga hastigheter och fortfarande ha en bättre energiförbrukning än AMD samt varit snabbare än den Athlon cpun.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gambit_2K
Dock måste man notera att det var pga. att intels chipset drog mer som det jämnade ut sig till AMD's fördel. Själva CPUn drog inte mindre än intels. Och intel kan tillverka ~4 st Atom på samma yta som just den Athlon cpun som AMD presenterade då. Så rent prismässigt hade de inte kunnat konkurrera där. För intel ville kan de dra ned en core2 cpu till låga hastigheter och fortfarande ha en bättre energiförbrukning än AMD samt varit snabbare än den Athlon cpun.

Men ifall de hade gjort det som du sa, så hade den kostat mer, och vi är tillbaka på samma situation.

Det som är det viktiga är vad hela systemet drar. Inte vad processorn drar.
Helst hade man kopplat en wattmätare direkt till vägguttaget och jämföra två likvärdiga system.

Visa signatur

|| Gigabyte GA-MA790X-UD3P || AMD Phenom II X4 955 @ 3,8 GHz || 2*2 GB Kingston HyperX PC8500 || Asus Radeon HD 5850|| Zalman ZM600-HP600W || Windows 7 64-bit ||

Permalänk
Medlem

AMD har ju redan sin Turion X2 som kickar ass i netbooken marknaden...

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fire_Ice
AMD har ju redan sin Turion X2 som kickar ass i netbooken marknaden...

Gör den så? Enda Turion X2-baserade "netbooken" jag hittar är Everun Note och den marknadsförs mer som en UMPC än en netbook. Finns det andra netbooks?

Visa signatur

That's just my opinion, I could be wrong...
> C2Q Q6700 > 8GB PC6400 > Gigabyte 965P-DQ6 > HD4870X2 & HD4650
> Lian Li PC-201B > Corsair HX620 > 10.46TB > HP LP3065 & 2x HP LP2065

Permalänk

fasen med, jag som funderade på att köpa en netbook med en amd processor...
vad ska man då välja istället, en minidator, pyttedator, ultraportabel dator, micropc, minipc, minibook, UMPC, ULPC, nättbook eller en mini-Notebook?

Visa signatur

Antec Performance P182 | Intel Core i7 920 | Gigabyte GeForce GTX 660Ti | Gigabyte GA-EX58-DS4 | Corsair XMS3 1333 MHz 6 GB | Samsung SpinPoint F3 | Corsair 650TX | Windows 7 x86-64 | QPAD MK-50

Permalänk
Medlem

Att kalla 13" för ultraportabel var väl att ta i, men av många sagda anledningar så tror jag att det stämmer mycket med användarupplevelsen. Vi swecare inser begränsningen och visst klarar man sig på en atom, men inte som huvudmaskin eller om man fått för sig att den är ens relativt bra jämfört med en desktop-CPU.

Permalänk
Medlem

Helt rätt tänkt av AMD skulle jag vilja påstå, men 13 tum känns inte så värst "ultra portabelt".
Skulle inte sitta helt fel med en 10" laptop med 4650 eller 4850 grafik-chippet.
Hade lätt kunnat betala nästan vad som helst för en sådan dator.

Visa signatur

Sometimes autocorrect makes me say things I don't Nintendo.

Permalänk
Medlem

"Dålig upplevelse"? Skrattretande. Min Asus Eee med intel-processor har gett mig enbart positiva upplevelser till skillnad från AMDs skräp-processorer.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av saturday_sun
"Dålig upplevelse"? Skrattretande. Min Asus Eee med intel-processor har gett mig enbart positiva upplevelser till skillnad från AMDs skräp-processorer.

du kan ju knappast säga att en atom presterar bättre än din 5600+ isåfall har du väldigt mycket bloatware :/

Visa signatur

| ASUS P8Z77-V DELUXE | Intel Core i7 2700K @ 4.7Ghz | 16GB Corsair Vengeance 1600Mhz @ 8-8-8-24 |
| ATi Radeon HD 6950@6970 (900|1350Mhz @ 1.14v) | Corsair Force GT 120GB | Corsair HX 650W |
| Nvidia's GT300 yields are less than 2% | Min ArmA2 YouTube Kanal |