Kom igång med Ubuntu

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lavvisk
jag blir irriterad på detta linux, precis installerat det och vill få VLC till det.. försöker följa guiden på vlcs hemsida men kommer ingenstans för så fort jag ska göra något så måste jag slå lösenord... vilket inte är det jag angav när jag installerade.. jag ville inte ens ha nå lösenord men det var man tvungen att skriva i för att få komma vidare, löjligt.

Hur slipper jag det här användartönteriet?

Hur man installerar program beskrivs faktiskt i artikeln men jag kan ta det igen för dig.

Om du använder ubuntu så installerar du vlc genom att klicka på program/lägg till/ ta bort. Välj sedan "visa alla tillgängliga program" uppe till höger i det fönster som öppnas. Skriv därefter vlc i sökfältet och bocka för programmet du vill installera i programlistan.

Och en anledning till att du måste skriva in ditt lösenord när du installerar ett program är att program inte skall kunna installeras utan att du vet om det eller har godkänt det. Väldigt bra sätt att förhindra virus på bland annat.

Vill du absolut inte ha denna säkerhet så finns det andra distar som puppylinux som inte kräver ett lösenord. Går säkert att tvinga bort detta i ubuntu också men jag kan tänka mig att de har gjort det så att man inte gärna är nybörjare för att ge sig på det.

Ett gott råd till er som funderar på att testa linux!

Om ni varken vill eller är intresserade av att lära er nått nytt så lär ni garanterat bli missnöjda med linux. Inte för att linux är så speciellt svårt egentligen, det är mest bara annorlunda än windows.

Se linux som en kul grej att pröva på och testa innan ni helt lämnar det os som ni motvilligt har vant er vid.;)

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Avarion
Alltid kul med artiklar om Linux, speciellt lättförståelig information så vanliga Svenssons skulle kunna tänka sig skaffa det.

Dock har jag ett litet klagomål. Om ni ska göra en liknande artikel/recension i framtiden så tycker jag att ni bör köra det virtuellt (antingen VM-ware eller virtual box exempelvis). Detta för bättre bildkvalitet med print screens än att rikta en kamera mot en skärm.

Såg väldigt oprofessionellt ut med såna suddiga bilder.

Helt sant, ska tänka på det nästa gång.

// MVH Oscar Carlberg.

Permalänk
Medlem

Alltså, jag var fruktansvärt irriterad och kanske inte fick fram det jag ville säga.. det lösenord som jag skrev in när jag installerade funkar inte när jag ska installera några program... fel lösen får jag varje gång. Har testat en miljard olika felskrivningar som jag möjligtvis skulle kunna lyckas med 2 gånger i rad.. men inget resultat. Får nog helt enkelt installera om.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lavvisk
Alltså, jag var fruktansvärt irriterad och kanske inte fick fram det jag ville säga.. det lösenord som jag skrev in när jag installerade funkar inte när jag ska installera några program... fel lösen får jag varje gång. Har testat en miljard olika felskrivningar som jag möjligtvis skulle kunna lyckas med 2 gånger i rad.. men inget resultat. Får nog helt enkelt installera om.

Hmm...
Jag har faktiskt råkat ut för någonting liknande. Jag kunde inte ens ställa in tid/datum eller någonting och ofta dök inte ens förfrågan om lösenord upp. Det visade sig till slut att installationsskivan jag hade var defekt trotts att det stod att bränningen lyckades när jag brände skivan. Men när jag kontrollerade skivan innan jag botade upp ubuntu så visade den sig alltså ändå vara defekt.

Det är därför viktigt att man bränner sin installationsskiva med en löjligt låg hastighet och lita inte på att bränningen lyckades även om det står så i t.ex nero. Dessa små defekter verkar inte märkas om man spelar upp t.ex. en film från en bränd skiva. Däremot är operativsystem mycket känsligare för små defekter vid bränning.

Permalänk
Medlem

Efter mkt trassel så gick det in för någon vecka sedan. Mitt asus xonar d2 som krånglat i över ett halvår krånglade likaså i ubuntu. Sen när jag kom in i windows igen så vips fungerade ljudet perfekt. 60% så går hörlurarna åt pipan garanterat Ska bara få igång det i ubuntu nu med där 100% volym är som 5% i windows nu. Det sprakar lite fortfarande i linux med.

Hade även problem med drivrutierna till grafikkortet (geforce 8800 gts 640mb) i 8.10 som trasslade (trasslade i 8.04 med). Stödjer inte något som behövs för att hantera upplösningar fullt ut vad jag förstod från forum vilket ställer till det med vissa skärmar. Fastnade i 640x480, gick dock att köra från min bärbara till skärmen utan problem som har intel kort. Till min besvikelse var ju displayconfig-gtk borttagit i 8.10, drog in 8.04.1 och satte skärmupplösningen osv med det. Sen uppgraderade jag till 8.10 och sparade xorg.conf från 8.04.1. Sen gick det prima, bara inloggningsscreenen som det är megastor upplösning på.

Kommer inte kunna gå över helt till ubuntu eller någon annna linux dist än på ett väldigt bra tag men dualboota går bra. Servrar är ju linux riktigt smidigt till dock.

Visa signatur

Primär Dator: Asus Sabertooth Z97 Mark 2/USB 3.1 | Intel Core I7 5775C | 32GB RAM (DDR3 1600MHz) | Nvidia Geforce GTX 1070 (Asus Strix) | Corsair HX750i 750W | Fractal Design Define R5 | 3,5TB SSD + 3TB HDD + 64TB NAS + 36 TB Backup | Asus Xonar Essence STX II | Win10 Pro

Permalänk

En utförlig guide hittar ni här.Den bäste jag sett . http://ubuntu-bossieman.blogspot.com/2008/04/hardy-heron-frn-...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kars
Nej, jag menar det jag skrev; det finns program jag gärna vill använda som inte fungerar lika bra eller inte existerar under linux. Jag tycker om spel exempelvis och vill inte kompromissa allt för mycket med upplevelsen av grafik och ljud. Jag vill kunna synka min iPhone mot iTunes och Outlook på ett smidigt sätt.

Det mesta av min datortid tillbringar jag hos webbläsaren eller i program, det är ganska sällan jag behöver ge mig på någon omfattande filflytt. Kamerabilder sorteras automatiskt när jag för över dem till datorn, dokument sparas i en dokument-mapp och så vidare. Skulle jag glömma bort var jag har lagt en viss fil så fungerar sökningen i Vista alldeles utmärkt.

Helt enkelt: det jag behöver operativsystemet till fungerar alldeles utmärkt i Windows, och en del saker skulle vara svårare att hantera eller inte existera i Linux.

Därför är det självklart att jag väljer det operativsystem som låter mig göra det jag vill. Om det sedan tar några sekunder längre tid att överföra 1000 filer, det är en smäll jag får ta.

Omfattande filflytt? Det är den sporadiska filflytten som är tidskrävande. Jag måste ta hämta en bild, som jag sedan skall öppna med ett annat program, spara om, byta namn, skapa en mapp, välja den när man skall maila en kompis. Installation av program/uppdatering för buggar eller säkerhet. Byta mellan program/arbetsuppgifter. Ja man påverkas konstant av operativsystemet. Själv använder jag linux, och en dynamisk fönsterhanterare (Awesome WM) där jag har det mesta styrt via tangentbordet, just för att jag skall kunna använda "operativsystemet" så snabbt som möjligt, och därmed spendera så lite tid som möjligt utanför mina program.

Nåväl, nog om det tillbaka till vad du började skriva. Jag kan ta ditt resonmang ett steg längre;
Jag använder datorn för ett syfte. Inte för att använda ett specifikt program. Ett tankesätt jag kan rekommendera.
Själv så använder jag många av program under linux som jag gjorde under windows. Men inte alla program finns till bägge operativsystemen, ja då använder jag ett alternativ som utför samma sak, så jag förstår inte varför man inte får rekommendera alternativ programvara utan att du blir upprörd?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Spiroo
Jag måste ha Photoshop, då jag använt det för att designa hemsidor sedan lång tid tillbaka. I början var programmet värt varenda öre, men nu när det släpps versioner stup i kvarten kan man lika gärna hämta hem det "gratis".

Att det fanns PHP för Eclipse hade jag faktiskt ingen aning om. Letade efter det förut, men det enda jag hittade var Zend Studio till Eclipse. Verkar onekligen som ett vettigt alternativ om jag kan få highlightningen att funka som jag vill.

Se här, ett praktexempel som dyker upp direkt.
http://www.happyness.se/
Du MÅSTE inte ha Photoshop för att skapa den här grafiken. Missförstå mig inte, jag tycker att hemsidan är snygg, men det är inte problem att göra den här grafiken i GIMP (eller något annat). Det är inte ens besvärligt.

Om PHP
http://www.google.com/search?q=php eclipse
jag vet inte hur du lyckades missa phpeclipse, men Zend Studio är kanske också ett alternativ.

Om jag använde windows, och var lite sugen på att byta, då hade jag troligen sökt:
http://www.google.com/search?hl=en&q=php+project+editor+linux
och se, andra träffen. Kolla igenom länkarna lite snabbt för att gallra ut vilka som är projektbaserade eller ej, och voila.

Men, om det visar sig att GIMP eller PHP Eclipse inte riktigt håller måttet, saknar den funktionalitet du behöver ha för att jobba effektivt, ja då tror jag ingen hade rekommenderat att du använder linux. Inte på det här forumet iaf.

Jag undrar dock hur många som fortfarande hade känt av inget annat än Photoshop duger åt er, ifall ni inte hade kunnat piratkopiera allt.

Permalänk
Permalänk
Medlem

jag får bara vit skärm där inloggningskärmen skall befinna sig kommer aldrig förbi det.... kanske är 4870x2 som krånglar...

Visa signatur

Sugo SG05b 450W, Asus P8Z77-i Deluxe, i5 3570k, corsair h60, 8gb corsair xms3, msi gtx 670oc 2gb, intel 60gb ssd

Permalänk
Avstängd

håller just på och installera ubuntu på min ena folding burk en p4:a kanske ska ta den andra p4:an med!

Visa signatur

WS:/ASUS M4A78-E/Phenom 940BE/OCZ Reaper DDR2 PC8500 6Gb/CF Ati 4870 1GB//Server: AMD Phenom 9550/MSI K9A2 CF-F/OCZ Reaper PC8500 2Gb/XFX GTS 250 Nvidia
"En enskild människas död är en tragedi, en miljon döda är statistik" -Josef Stalin

Permalänk

Jag vet inte hur många gånger jag har installerat Ubuntu (Både v 7 och nya nu 8) på en gammal burk (1.8 GHz, 512 MB ram, 20 + 40 GB HD, Geforce FX5600) som står och skräpar, men rätt vad det är, så behöver jag den till support eller annat och måste spränga den för att jag inte behärskar Linux och Ubuntu.

Vore guld värt att få en lättare beskrivning på terminalen och hur du kör t.ex ventrilo och filezilla server på linux. Man måste tydligen göra en hel del i terminalen och logga in som root eller admin för att köra vissa kommandon. Sen fattar jag inte *.gz Helt progg packat, bara tuta och köra. Men det lägger sig i skrivskyddade mappar för att jag blandar ihop allt eller så packar det inte upp sig och kör som jag vill

Men varför jag åter och åter installerar det är ju för att det är ju så grymt, snabbt och inte microsoft....

Tålamod behöver jag i massor. När jag får det, då får jag en bra Ubuntu burk

Visa signatur

-= Libertas inaestimabilis res est =-
-= Freedom is a invaluable thing =-

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SuecoLoco
Jag vet inte hur många gånger jag har installerat Ubuntu (Både v 7 och nya nu 8) på en gammal burk (1.8 GHz, 512 MB ram, 20 + 40 GB HD, Geforce FX5600) som står och skräpar, men rätt vad det är, så behöver jag den till support eller annat och måste spränga den för att jag inte behärskar Linux och Ubuntu.

Vore guld värt att få en lättare beskrivning på terminalen och hur du kör t.ex ventrilo och filezilla server på linux. Man måste tydligen göra en hel del i terminalen och logga in som root eller admin för att köra vissa kommandon. Sen fattar jag inte *.gz Helt progg packat, bara tuta och köra. Men det lägger sig i skrivskyddade mappar för att jag blandar ihop allt eller så packar det inte upp sig och kör som jag vill

Men varför jag åter och åter installerar det är ju för att det är ju så grymt, snabbt och inte microsoft....

Tålamod behöver jag i massor. När jag får det, då får jag en bra Ubuntu burk

Tricket ligger i att sätta upp mål. Börja med att installera systemet. Sen tänker du ut vad du vill göra,tex sätta upp en fungerande ventriloserver. Ge dig då fan på det Det finns guider där ute, det finns många som kan. Problemlösning lär man sig massor av!

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SuecoLoco
Vore guld värt att få en lättare beskrivning på terminalen och hur du kör t.ex ventrilo och filezilla server på linux. Man måste tydligen göra en hel del i terminalen och logga in som root eller admin för att köra vissa kommandon...

Tålamod behöver jag i massor. När jag får det, då får jag en bra Ubuntu burk

Bra inställning! Det där med att köra Filezilla på server sidan tror jag är ganska Windows specifikt, eftersom den funktionen måste installeras som externt program ifall du använder ett desktop Windows. Jag kollade just Filezillas hemsida och mycket riktigt, servern är endast för Windows.

Kruxet är nog att Linux-användare gärna använder andra "enklare" och mindre lösningar av typ vsftpd. Jag har själv skrivit lite guider för just det programmet, men som sagt det kräver att du gör en hel del ifrån terminalen. Kruxet är att det känns svårare i början, men när man väl lärt sig lite enkla ting så känns det klart smidigare. Det kanske vore en idé att skriva någon lättfattlig handledning om kommandon in terminal här på Sweclockers. Ska se om jag får tid att lite då och då skriva något (som att typ sluta skriva här de få minuterna jag det gör och lägga ner den tiden på en sådan manual).

Ifall du inte är ute efter någon avancerad konfiguration för IP telefoni, utan endast vill använda den direkt utan att behöva använda externa tjänster så finns IHU. Tyvärr är programmet endast tillgängligt för Linux, men ljudkvalitén är oftast klart bättre än vid användning av t ex Skype.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SuecoLoco

Vore guld värt att få en lättare beskrivning på terminalen och hur du kör t.ex ventrilo och filezilla server på linux. Man måste tydligen göra en hel del i terminalen och logga in som root eller admin för att köra vissa kommandon.

Google: "ftp server ubuntu"
Fullt med lämpliga träffar.
http://www.ubuntugeek.com/settingup-an-ftp-server-on-ubuntu-w...

Ventriloserver: Tanka hem den packade filen. Packa upp (allt grafiskt, bara att klicka)
Öppna en terminal, kör programmet. klart.

Citat:

Sen fattar jag inte *.gz Helt progg packat, bara tuta och köra. Men det lägger sig i skrivskyddade mappar för att jag blandar ihop allt eller så packar det inte upp sig och kör som jag vill

*.tar.gz är bara packade filer. Som zip.
Dessa innehåller ofta källkod, som du packar upp och kompilerar.
Kompilering sker ofta via följande

./configure make sudo make install

Men detta är överkurs och oftast onödigt. Jag hittar alltid alla mina program i pakethanteraren. Sök, välj, tryck på ok, klart.

Permalänk

Blev faktiskt lite sugen att prova nu när jag läste denna artikel, har en kompis som dessutom råkar ha en exakt likadan dator som jag, som har installerat Ubuntu på den och det har fungerat jättebra...

Frågan är bara om jag har tillräckligt med diskutrymme

Visa signatur

Asrock Z490M-ITX/ac | i5 10600 | RTX 2060 FE | 16GB DDR4-3200 | Corsair SF450 | A-DATA SP900 128GB | Samsung 970 EVO 500GB | Noctua NH-L9i | Kolink Rocket

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av magkliarn
Blev faktiskt lite sugen att prova nu när jag läste denna artikel, har en kompis som dessutom råkar ha en exakt likadan dator som jag, som har installerat Ubuntu på den och det har fungerat jättebra...

Frågan är bara om jag har tillräckligt med diskutrymme

Min Ubuntu-installation tar ungefär 2,8 gb. Har du 10 gb över så skulle jag våga påstå att du aldrig behöver bekymra dig om utrymme. Alla personliga filer har du ju redan på andra partitioner

Permalänk

Oerhört intressanta inlägg här

Läste igenom alla inlägg här till eftermiddagskaffet och drog sedan in den wubi-installer (tackar för länk)som någon länkade till. Petat runt lite med det under dagen och hittat saker som jag saknade senast jag testade Ubuntu

Oerhört frestad att köra in det på riktigt igen, rädd för att jag kommer gråta blod i 3 dagar som sist dock (i synnerhet vad gäller ATI drivers*suckåstön*)

Jag har några funderingar till de som använder sig av Ubuntu/Linux. Om vi vänder på begreppen, eftersom jag och många med mig inte kan Linux, så vet jag inte vad som finns, eller snarare vad jag kommer sakna. Ur perspektivet Linux användare kan Windows bättre än vice versa, så undrar jag ....

Vad saknar du hos Linux som finns i Windows ? Standardsvaret; "Det finns inget, Linux är komplett i jmf." håller inte Jag vill veta vad du saknar och ev jag skulle sakna

Jag blir som ett barn på juldagsmorgon när jag ser och upplever Kubuntu, alldeles lyrisk över ljud, gränsnitt och allt man kan ändra och dona med, mest för att det e nytt antar jag men f¤% så kul

Håller med någon ang. program kontra OS, det e resultatet man vill åt, inte miljön man gjorde det i ... även om trevlig miljö är ett plus

En annan reflektion som kommer igen då jag testade Ubuntu sist är frasen den vana användaren/admin på diverse forum använder när problem uppstår med Linux/Ubuntu; "Det är bortom vår kontroll - fråga hårdvarutillverkaren". Det blir nästan absurt att man som ovan användare står och faller med hjälp från de som kan, hänvisas till en hårdvarujätte i Taiwan/asien.

Vore skönare om "admin/kunnig" sa rätt och slätt, "det funkar inte bra - fortsätt med windows". Att kolla 200 sidor FAQs är inte lösningen.

Hur som helst, diggar verkligen denna crash-course i Ubuntu, vill påstå, efter att ha läst igenom allt och sett alla som verkligen vill testa Linux, nått ut till bra många fler än en annan artikel gjort tidigare, på ett enkelt sätt och utan prestige. Well done

Mycket dravel där i en post .. men vaf*n

Pat Benson

btw, står i färd med att köpa komponenter/dator
, vore evigt tacksam om de som har ett öga för Ubuntu/Linux att ge några tips om vad som kan vara bra

Permalänk
Inaktiv

Pat Benson: Vad jag saknar:
Jag saknar "respekten", erkännandet. Det känns så otroligt vanligt, i alla sammanhang vad gäller programvara, att det finns för Windows, möjligen OS X. Att stora speltitlar och program inte skrivs till Linux är förståeligt, men tråkigt. I övrigt tycker jag inte att jag saknar något. Inte något som jag kommer på på rak arm iaf.

Vad gäller ATI vet jag inte riktigt. Hade ett ATI-kort för ett år sen, det fungerade asbra förutom när jag lirade Warcraft III, då kunde hela datorn frysa totalt ibland. Nuförtiden vet jag inte, drivarna är ju öppna, känns som att ATI är mer linuxvänligt än Nvidia just nu. Fast vad det betyder rent praktiskt för slutanvändaren får någon annan svara på. Men jag kan tänka mig att iaf installationen är väldigt simpel.

Hårdvara? Håll dig till "vanliga" komponenter, från stora företag, välj tex. hellre ett grafikkort från serien Geforce, än från S3. (iofs har S3 släppt speccarna så drivare är på väg, men för att undvika trubbel.) Är du med?

Permalänk
Medlem

Skulle vilja veta om detta os fungerar till en games dator?
Jag menar stödjer det spel som cs, wow, wc3 och program som ventrilo, ICR osv.

om det är så att det inte funkar nu så är det ju väldigt konstigt att http://www.revolve-it.se skickar sina "gamer" datorer med detta os som standard. eller?

eller så fungerar det bra o allt är frid och fröjd!
MVH

Visa signatur

mvh advisor

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av exictence
Skulle vilja veta om detta os fungerar till en games dator?
Jag menar stödjer det spel som cs, wow, wc3 och program som ventrilo, ICR osv.

om det är så att det inte funkar nu så är det ju väldigt konstigt att http://www.revolve-it.se skickar sina "gamer" datorer med detta os som standard. eller?

eller så fungerar det bra o allt är frid och fröjd!
MVH

Alla dom tre spelen fungerar mycket bra. In fact, Steam har blivit portat till Linux (= 100% stöd), alla Blizzards spel fungerar mycket bra med Wine.

Ventrilo är jag inte riktigt lika säker på. Har vänner som använder Ventrilo under Linux men det är nog en del krångel att få igång det. Själv använder jag Skype.

ICR? Du kanske menar IRC? Det fungerar till 100%.

Mycket intressant sida det där! Ska kolla igenom den lite noggrannare, tror jag Ser trevligt ut!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KlavKalashj
Alla dom tre spelen fungerar mycket bra. In fact, Steam har blivit portat till Linux (= 100% stöd), alla Blizzards spel fungerar mycket bra med Wine.

Ventrilo är jag inte riktigt lika säker på. Har vänner som använder Ventrilo under Linux men det är nog en del krångel att få igång det. Själv använder jag Skype.

ICR? Du kanske menar IRC? Det fungerar till 100%.

Mycket intressant sida det där! Ska kolla igenom den lite noggrannare, tror jag Ser trevligt ut!

snabbt bra svar! (tack)

japp jag menar IRC och kul att du inte kommer med en spydig kommentar som: lär dig stava eller något, som händer på dom flesta forum.

antar att ingen vet de här men, fungerar spelarenans VOIPlay med OSet?

och kan någon ge exempel på vanliga program som inte fungerar?
program som photoshop, winrar, msn, utorrent och mplayer?

Visa signatur

mvh advisor

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av exictence
snabbt bra svar! (tack)

japp jag menar IRC och kul att du inte kommer med en spydig kommentar som: lär dig stava eller något, som händer på dom flesta forum.

antar att ingen vet de här men, fungerar spelarenans VOIPlay med OSet?

och kan någon ge exempel på vanliga program som inte fungerar?
program som photoshop, winrar, msn, utorrent och mplayer?

Haha, jag är väl lite språkpolis, men palla vara det på Sweclockers XD VOIPlay har jag ingen aning om vad det är för nåt...

Photoshop CS2 ska fungera mycket bra. Winrar.. komprimerade filer kan du iaf hantera lika enkelt som i Windows, out-of-the-box i Ubuntu iaf. Msn finns en uppsjö olika klienter, alla "kompletta" distar skeppar med någon, tex. kopete i Kubuntu, Pidgin i Ubuntu osv. (Du kan köra Irc i pidgin också, om duvill... samtidigt, i samma fönster, med tabbar... skitsmidigt ) Torrentprogram brukar också följa med som standard, dock inte just µtorrent. Mplayer fungerar mycket bra, likaså VLC.

Permalänk
Medlem

tack så hemskt mycket för hjälpen! det ser lovande ut!

Visa signatur

mvh advisor

Permalänk
Medlem

Blev mest irriterad och förbaskad när jag körde Ubuntu, dessutom tillkom en massa problem som inte fanns när vi körde med Windows. Tyvär så kommer jag nog inte ge systemet någon mer chans inom en snar framtid heller.

Visa signatur

ThermalTake Tsunami Dream "Ljudisolerad", Corsair HX 650W Plus Gold, Gigabyte Z68XP-UD3P, Intel Core i5 2500K 4GHz, 2x Corsair 8GB (2x4096MB) CL9 1600Mhz XMS3 1,5V, MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6G, Samsung SSD 840 Evo 250GB. Vi människor är mystiska varelser
-
http://www.minhembio.com/Camridge

Permalänk
Medlem

kan du berätta vad som var dåligt, funderar på att köpa en dator som det ingår på. skulle vilja veta nackdelarna.

Visa signatur

mvh advisor

Permalänk

Dom borde lägga till "Tålamod" som systemkrav

Min åsikt är, det är en väldigt massa jobb med att få allt att fungera som man vill. Men när man väll lyckats, då fungerar det verkligen!

Är själv riktigt nöjd med vad jag lyckades åstadkomma med mitt Ubuntu en gång i tiden, synd att jag inte har det kvar

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av exictence
kan du berätta vad som var dåligt, funderar på att köpa en dator som det ingår på. skulle vilja veta nackdelarna.

Som Utbildadninja säger kan det ibland vara svårt att få igång saker, men om det är förinstallerat lär allt vara färdigkonfigurerat, så du kan bara köra igång. En nackdel är att du bör räkna med att många av de program du vanligtvis använder inte går att använda. Många gånger går det, med varierande mängd pill. Men för säkerhetens skull, var beredd på att du kan få använda andra program. Det finns ett stort utbud, allt man kan tänka sig finns.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Utbildadninja
Dom borde lägga till "Tålamod" som systemkrav

Min åsikt är, det är en väldigt massa jobb med att få allt att fungera som man vill. Men när man väll lyckats, då fungerar det verkligen!

Är själv riktigt nöjd med vad jag lyckades åstadkomma med mitt Ubuntu en gång i tiden, synd att jag inte har det kvar

Hm, kan hålla med dig delvis... Ibland kan det vara svårt, men absolut inte alltid! Var inte inställd på att det är svårt, man kan ha tur också! Datorn jag har i sign hade jag sjuk tur med, allt fungerade klockrent direkt efter installation Förutom 3d-acceleration... men jag aktiverade skrivbordseffekter, då letade den automatiskt upp drivrutiner och konfade åt mig. Jättesnällt

Edit: Så för er som funderar på att köpa dator och vill ha Linux, kolla in Zepto! Deras datorer är klockrena för Linux, dels för att hårdvaran ofta är lättkonfad, och dels för att datorerna kan köpas utan OS! Så slipper man betala för Windows

Permalänk

Jag har sedan denna skrivits och jag själv kommenterade kört in Kubuntu, testade det med Wubi-installer.org som nämnts och måste säga att jag diggade Kubuntu ¤%& så mycket bättre, fråga mig inte varför.

Ordnade till med firefox istället för Konquror(webläsare) som jag inte alls håll måttet. Sedan var det det med drivers *wooooahh* 7-8 dagar tog det för mig (men då sitter jag på ett Radeon x1950Pro) en ¤%&ans massa strul innan det lossnade nu får jag desktop effekter i KDE(desktop miljö) men inte fungerande Compiz-fusion(annan "Blingbling" miljö).

Citat:

Ursprungligen inskrivet av KlavKalashj

Hm, kan hålla med dig delvis... Ibland kan det vara svårt, men absolut inte alltid! Var inte inställd på att det är svårt, man kan ha tur också! Datorn jag har i sign hade jag sjuk tur med, allt fungerade klockrent direkt efter installation Förutom 3d-acceleration... men jag aktiverade skrivbordseffekter, då letade den automatiskt upp drivrutiner och konfade åt mig. Jättesnällt

Lyckans ost

Hur som, kort och gott, spel funkar men inte smärtfritt. Jag tror att antingen är man intresserade och har tålamod för att lära sig något nytt och fräsht, eller så är man som mig, satans trött på Windows

Tålamod måste man nog ha, förr eller senare stöter man på problem då e det bara att gå med huvet före och ordna det. Som sagt (kalla mig newbie) för mig tog det 7-8 dagar att ordna med rätt grafik driver och läst 6-7 forum + en hög med faqs. Tror det var lite av "worst case scenario" dock .. men lärt mig tonvis om Linux/Kubuntu.

Alla bör pröva Linux någongång - satans kul - Wubi är en bra början

Ps; jag har f.ö testat Ubuntu för inte så länge sedan, och Mandrake för 6-7 år sen -Linux where it's at!

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pat Benson
TEXT

Hehe, prova vanliga Ubuntu nästa gång, av min erfarenhet så är Kubuntu... svårare. Har aldrig riktigt fått det att göra som jag vill, själv.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KlavKalashj
Hehe, prova vanliga Ubuntu nästa gång, av min erfarenhet så är Kubuntu... svårare. Har aldrig riktigt fått det att göra som jag vill, själv.

Japp det har jag Gjorde det innan denna artikel var skriven och körde in Kubuntu efter jag läst denna .. och bävar för att någon gång igen behöva boota Windows igen.
Anledningen till att jag valde Kubuntu var att man fick med Kopete(~MSN app) och Amarok(musikspelare) med KDE. Jag gillade inte det som kom med Gnome och var för novis för att hitta det jag ville ha, eller ändra på det för den delen.

Jag gillar KDEs utförande bättre än Gnome men lärt mig att man kan byta oberoende av varandra, men inte velat gå in på det än. Kanske kör Gnome senare eller Ubuntu med KDE - eller något annat.
Sen gillar jag Kubuntus forum bra mycket bättre än Ubuntu - mer famijlärt

Så anledningen till att jag postar här igen. Jag kom över denna länken och tänkte att den kunde vara användbar för de som går över från Windows. Jag har inte kollat in den mycket än men verkar lista det mesta.

Vet inte om den länkats tidigare

Find open source software alternatives to well-known commercial software

PatBenson