Nvidia förbereder för namnbyten

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Söderbäck
Men det är ju inte det som upprör folk. Det är vilseledandemetoden de använder när de tar en gammal produkt och lanserar som sina senaste produkter. Det är moraliskt förbannat snett enligt mig. Det är heller inte grunden för en öppen marknad. Jag anser till och med att det är lurendrejeri.

Jag kan hålla med om att det är ovanligt, och kanske till och med märkligt, att ständigt och till synes planlöst byta namn på sin produkter, men jag vet inte om det är värre än att (som jag tidigare nämnde) budgetmodeller i en ny generation är sämre än bättre modeller i en tidigare. Borde man inte bli lika arg när ens nya hd4670 presterar sämre än det hd3870 man hade innan?

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elgot
Någonstans måste man väl ändå dra gränsen, man måste väl (i alla fall ibland) själv få bestämma hur man vill använda sina pengar?
Hur menar du för övrigt att man alltid skall kunna vara säker på att man inte köper något som är sämre än man redan har? I alla tider har till exempel nya generationers budgetgrafikkort varit sämre än förra generationens toppkort; hur skall man kunna veta att det då förmodligen är en bättre affär att skaffa kortet med lägre nummer? Grundläggande kännedom om marknaden krävs oavsett vad man tänker köpa, kommer du på något exempel där man helt slumpmässigt kan välja en produkt och ändå vara säker på att bli nöjd?

Men att man måste ha grundläggande kännedom är en sak. Men när det inte ens hjälper att läsa recensioner, för att de kan testa fel variant. Eller när man tror sig veta tillräckligt för att tro att man uppgradera ett toppkort från 8000-serien till ett toppkort i 9000 serien och tro sig få bättre prestanda.

Grejen är den att det finns väldigt många som kan tillräckligt för att lista ut att ett HD4670 kanske inte är snabbare än ett HD3870. Allra helst när de båda serierna är väldigt enkla och tydliga, då man slipper lära sig skillnader mellan GS, GSO, GT, GTX med flera. Men det finns betydligt färre som vet att det finns två helt olika GTX 260, och snart kanske en tredje. Eller att 8800GT är precis lika snabb som 9800GT. Eller att 9800GTX ofta får stryk av 8800-serien.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -Boris-
...det finns två helt olika GTX 260, och snart kanske en tredje.

Synd att säga att de är helt olika. Jag tycker faktiskt det är okej att uppgradera en produkt allt eftersom utan att döpa om dem. Så gör man ju med bilar. Man kan väl lägga till ett rev. 2 och rev 3. i så fall om man vill. Så enormt stor prestandaskillnad på dem är det ju inte.

Jag vet inte hur många som vet det ena eller andra av det du rabblade upp nyss, tror inte du vet det heller egentligen, vi gissar ju bara. Min teori är att de flesta grafikkortsintresserade vet att nya toppmodeller klår föregående series toppmodeller, och så fort det rör sig om mellan eller lågprismodellerna i en ny serie så måste man kolla igenom lite tester för att få sig en bild av hur bra de egentligen är jämfört med föregående series nu billigare toppmodeller.

Men det är också de som är intresserade av grafikkort vi talar om. Gemene man har nog sämre koll. Själv försöker jag alltid köpa det lite mer prisvärda modellerna i highendsegmentet och håller sedan ut en eller två generationer innan jag byter upp mig igen. Jag anser att Nvidias föregående generation var 8000-serien och ATis var 2000-serien.

Visa signatur

Dator: MSI P67A-C45 B3, Intel Core i5 2500K @ 3,3 Ghz, 16 GB Corsair Vengeance DDR3 1600Mhz, MSI GTX 970 Gaming 4G, Samsung 850 EVO Series 500GB SSD, 4TB Seagate SATA2, Windows 10. Chassi: Define XL R2 Black Pearl. Monitors: Samsung 28" 4K LED U28E570D + Philips Brilliance 23" TFT Wide.
Inet - gratis frakt

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av luiga
Synd att säga att de är helt olika. Jag tycker faktiskt det är okej att uppgradera en produkt allt eftersom utan att döpa om dem. Så gör man ju med bilar. Man kan väl lägga till ett rev. 2 och rev 3. i så fall om man vill. Så enormt stor prestandaskillnad på dem är det ju inte.

Jag vet inte hur många som vet det ena eller andra av det du rabblade upp nyss, tror inte du vet det heller egentligen, vi gissar ju bara. Min teori är att de flesta grafikkortsintresserade vet att nya toppmodeller klår föregående series toppmodeller, och så fort det rör sig om mellan eller lågprismodellerna i en ny serie så måste man kolla igenom lite tester för att få sig en bild av hur bra de egentligen är jämfört med föregående series nu billigare toppmodeller.

Men det är också de som är intresserade av grafikkort vi talar om. Gemene man har nog sämre koll. Själv försöker jag alltid köpa det lite mer prisvärda modellerna i highendsegmentet och håller sedan ut en eller två generationer innan jag byter upp mig igen. Jag anser att Nvidias föregående generation var 8000-serien och ATis var 2000-serien.

Man ska aldrig jämföra med bilar. För där är alla medvetna om att modellen inte har med prestandan att göra, där har modellen med grundläggande design och funktioner att göra, såsom kombi, cabriolet eller sportbil. Sedan tittar man på specifikationer som motoralternativ, växellåda, tilläggspaket och årsmodell.

Grafikkort är en annan sak, där finns modellnumren enbart för att beskriva prestandan, inget annat. Och när då ett kort heter GTX 260, men är närmare ett GTX 280 i prestanda än andra GTX 260, ja då är det fel. För det enda sättet du får ett hum om prestandan är via tester. Och att då läsa att ett GTX 260 har en viss prestanda, och sedan köpa ett och få en helt annan långsammare modell, ja då känner man sig nog lurad. GTX 260 216 skulle hetat GTX 270, då hade alla haft ett hum om prestandan om de läst någon review. Men det hade skadat försäljningen av standard GTX 260, om de förstås inte sänkt priset ganska bra, och inget av det vill nVidia.

Permalänk
Medlem

Jämförelsen med bilar är signifikant

Citat:

Ursprungligen inskrivet av -Boris-
Man ska aldrig jämföra med bilar. För där är alla medvetna om att modellen inte har med prestandan att göra, där har modellen med grundläggande design och funktioner att göra, såsom kombi, cabriolet eller sportbil. Sedan tittar man på specifikationer som motoralternativ, växellåda, tilläggspaket och årsmodell.

Jodå, den jämförelsen är relevant för en Volvo V70 2.5T behöver inte ha exakt samma antal hästkrafter bara för att motorn heter samma. De kan ha pressat den eller sänkt bränsleförbrukningen utan att byta namn. Det allra tydligaste exemplet är väl BMW M3 och hela M-serien som heter samma år ut och år in trots att det skiljer väldigt mycket på motorerna.

De som är riktigt intresserade kollar dock upp motorns årgång och kollar vilka specifikationer den har. Precis som vi som är riktigt intresserade av grafikkort gör med våra grafikkort. Inte många här i detta forum som inte har koll på att GTX 260 finns i flera versioner.

Visa signatur

Dator: MSI P67A-C45 B3, Intel Core i5 2500K @ 3,3 Ghz, 16 GB Corsair Vengeance DDR3 1600Mhz, MSI GTX 970 Gaming 4G, Samsung 850 EVO Series 500GB SSD, 4TB Seagate SATA2, Windows 10. Chassi: Define XL R2 Black Pearl. Monitors: Samsung 28" 4K LED U28E570D + Philips Brilliance 23" TFT Wide.
Inet - gratis frakt

Permalänk
Medlem

Re: Jämförelsen med bilar är signifikant

Citat:

Ursprungligen inskrivet av luiga
Jodå, den jämförelsen är relevant för en Volvo V70 2.5T behöver inte ha exakt samma antal hästkrafter bara för att motorn heter samma. De kan ha pressat den eller sänkt bränsleförbrukningen utan att byta namn. Det allra tydligaste exemplet är väl BMW M3 och hela M-serien som heter samma år ut och år in trots att det skiljer väldigt mycket på motorerna.

De som är riktigt intresserade kollar dock upp motorns årgång och kollar vilka specifikationer den har. Precis som vi som är riktigt intresserade av grafikkort gör med våra grafikkort. Inte många här i detta forum som inte har koll på att GTX 260 finns i flera versioner.

Nej, den är inte relevant. Bilar har årgång som identifierar skillnader mellan samma modeller från olika perioder. Detta vet även gemene man, årgången står med i papper m.m.

Grafikkorten däremot har inte det. Nvidias kort skiljer sig åt men heter exakt samma sak, förpackning ser likadan ut och det är enbart om man sätter sig och läser detaljerna som man kan se skillnaderna. De flesta butiker, varken fysiska eller online skyltar med att de har "senaste varianten av kort X" utan kör bara med "Vi har kort X", vilket gör att man kan likagärna singla slant om vilket kort man får när det finns flera olika med samma namn.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Moderator
Testpilot
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elgot
Någonstans måste man väl ändå dra gränsen, man måste väl (i alla fall ibland) själv få bestämma hur man vill använda sina pengar?

Självklart får du göra vad du vill med dina pengar. Jag förstår inte frågan, jag har väl knappast påstått motsatsen?

[QUOTE]
Hur menar du för övrigt att man alltid skall kunna vara säker på att man inte köper något som är sämre än man redan har?
[/QUOTE]

Det har jag aldrig heller påstått.

[QUOTE]
I alla tider har till exempel nya generationers budgetgrafikkort varit sämre än förra generationens toppkort; hur skall man kunna veta att det då förmodligen är en bättre affär att skaffa kortet med lägre nummer?
[/QUOTE]

Nu är du inne på en helt annan problematik. Att budgetgrafikkorten i en ny generation är sämre än topppresterande kort i en äldre serie är för mig mer självklart än att två stycken kort ur en äldre generation och en nyare generation är exakt samma kort helt utan förändring. Att ett HD3870 är bättre än ett HD4370 är i sig kanske inte helt självklart för den oinsatte men det är inte samma kort. HD4670 och HD3870 presterar ungefär likvärdigt men har total olika specifikation och det finns fördelar med att köpa den nya generationen, värmemässigt, ljudmässigt och funktionsmässigt.

[QUOTE]
Grundläggande kännedom om marknaden krävs oavsett vad man tänker köpa, kommer du på något exempel där man helt slumpmässigt kan välja en produkt och ändå vara säker på att bli nöjd?
[/QUOTE]

Absolut och de som har grundläggande kunskaper inom datorhårdvara kan säkert lotsa sig igenom djungeln i alla fall hjälpligt.

Problemet som uppstår med detta namnbyte är att nu har folk förmodligen koll på att GTX 200-serien är nuvarande topppresterande kort. 9800GTX och 9800GT är de kort som för närvarande finns under denna serie och får anses vara mellansegment-kort.

Om nu Nvidia släpper en "ny" serie med ett kort som heter GTX 150 så är det ju ganska lätt att anta att detta är den nya mellansegments-serien och ett GTX 150 borde rimligtvis prestera bättre än den gamla mellansegments-serien 98xx. Men inte fasen tror man att det är EXAKT samma kort.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dinoman
Om nu Nvidia släpper en "ny" serie med ett kort som heter GTX 150 så är det ju ganska lätt att anta att detta är den nya mellansegments-serien och ett GTX 150 borde rimligtvis prestera bättre än den gamla mellansegments-serien 98xx. Men inte fasen tror man att det är EXAKT samma kort.

Men vi sade ju nyss att det var normalt att budgetkort i nya serier presterar sämre än gamla kort. Om man planlöst köper modellen med lägst nummer borde man vara van att få sådana, och jag ser inte riktigt varför det skulle vara värre att få samma prestanda som man hade tidigare än att få ännu sämre. Och att korten sedan råkar vara fysiskt lika spelar väl mindre roll, det är prestandan som räknas.

Permalänk
Moderator
Testpilot
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elgot
Men vi sade ju nyss att det var normalt att budgetkort i nya serier presterar sämre än gamla kort. Om man planlöst köper modellen med lägst nummer borde man vara van att få sådana, och jag ser inte riktigt varför det skulle vara värre att få samma prestanda som man hade tidigare än att få ännu sämre. Och att korten sedan råkar vara fysiskt lika spelar väl mindre roll, det är prestandan som räknas.

Nu ska vi hålla begreppen isär här.

Jag sa att ett budgetkort ur en ny serie mycket väl kan prestera sämre än ett toppkort ur en äldre serie. Men det vi har att göra med här är ett före detta toppresterande kort (8800GTX ur den ännu äldre serien) som numera är prismässigt och prestandamässigt är ett mellansegmentkort (9800GTX) ur den gamla 9000-serien. Eftersom Nvidia inte har något annat än två toppkort ur sin 200-serie så är numera 9800GT och 9800GTX mellansegmentkort. Detta är vedertaget av både marknaden och företaget själva.

Att nu lansera samma kort IGEN fast under maskeringen att det är ett nytt kort ur den nya serien är alltså inget annat än "rebranding".

Det finns ingen vettig orsak mer än att lura konsumenten genom denna manöver. Det finns ingen rimlig anledning i detta läget att byta namn, igen.

Jag vill bara slutligen säga att jag förstår även din poäng i det hela. Jag tycker också att det är bra att Nvidia strävar efter en enkel och förståelig benämning. Men varför såg man inte till att istället för att lansera 9800GTX+ lansera det som GTS 150?

Därav kommer jag in på min första kommentar om det hela, Nvidias marknadsavdelning borde få sparken.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Hedersmedlem

De kommer nog inte få sparken, de tjänar ju pengar åt företaget just för att folk blir förvirrade och tror att de köper bättre saker än de gör. Det som borde hända är att detta blir bättre belyst så att företaget får skämmas lite inför vanlig media, säg aftonbladet (självfallet hellre någon mer världsomspännande nyhetsorganiasation ).

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av luiga
Jodå, den jämförelsen är relevant för en Volvo V70 2.5T behöver inte ha exakt samma antal hästkrafter bara för att motorn heter samma. De kan ha pressat den eller sänkt bränsleförbrukningen utan att byta namn. Det allra tydligaste exemplet är väl BMW M3 och hela M-serien som heter samma år ut och år in trots att det skiljer väldigt mycket på motorerna.

De som är riktigt intresserade kollar dock upp motorns årgång och kollar vilka specifikationer den har. Precis som vi som är riktigt intresserade av grafikkort gör med våra grafikkort. Inte många här i detta forum som inte har koll på att GTX 260 finns i flera versioner.

Vad? Du bevisade just det jag sa ju?
Bilar kan skilja ordentligt i prestanda även om de har samma namn. Precis som du säger. Det är därför det finns väldokumenterad information om exakta prestandan med varje bil. Du har acceleration, toppfart, hästkrafter, vridmoment, lastvolym, vikt och dragvikt med mera. Allt tydligt på ett papper. Grafikkort är inte alls så enkla, däremot har alla normala grafikkort samma funktionalitet. Det enda som skiljer modellnummer åt för de flesta användare brukar därmed vara prestanda. Just för att prestanda inte kan visas lika tydligt som på bilar. Därför ska det också inte vara helt olika prestanda på två kort med samma namn.

Dessutom så kan man inte kolla upp hur snabbt ett kort är, är butiker inte ens själva vet skillnaden och därmed kan skriva ut det. Då är det svårt att veta om man får snabba eller långsamma modellen. För att inte tala om alla de som inte sitter på sweclockers 24/7 och därmed missar att man ens har olika versioner. De löper mycket stor risk att bli lurade.

Kan jämföras med att intel säljer 2st Q6600. Fast den ena modellen som inte går att särskilja från den första i butik. Visar sig ha halva cachen och gå i 2.13GHz.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -Boris-
Vad? Du bevisade just det jag sa ju?

Bevisade är väl synd att säga. Du använder det jag sa för att styrka din mening, men jag tycker det stycker min mening mer. Helt och hållet en tolkningsfråga.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av -Boris-
Dessutom så kan man inte kolla upp hur snabbt ett kort är, är butiker inte ens själva vet skillnaden och därmed kan skriva ut det. Då är det svårt att veta om man får snabba eller långsamma modellen. För att inte tala om alla de som inte sitter på sweclockers 24/7 och därmed missar att man ens har olika versioner. De löper mycket stor risk att bli lurade.

Jo, så är det. Men jag tycker fortfarande inte det är så farligt. För likväl så är det inte alltför svårt att ta reda på vilket kort man sitter på om man verkligen vill ha den informationen, så som du och jag gör. Jag tror faktiskt inte den stora massan bryr sig så mycket. Klart alla vill ha mest valuta för pengarna generellt, men vet man inte om att det finns två versioner så bryr man sig nog inte så mycket om att det finns två versioner heller. Då är nog det viktigaste bara att de har just en GTX 260 eller en Q6600.

Visa signatur

Dator: MSI P67A-C45 B3, Intel Core i5 2500K @ 3,3 Ghz, 16 GB Corsair Vengeance DDR3 1600Mhz, MSI GTX 970 Gaming 4G, Samsung 850 EVO Series 500GB SSD, 4TB Seagate SATA2, Windows 10. Chassi: Define XL R2 Black Pearl. Monitors: Samsung 28" 4K LED U28E570D + Philips Brilliance 23" TFT Wide.
Inet - gratis frakt