Dyrare hårdvara att vänta

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ori
de länder jag varit i med Euro i valuta känns så j*vla dyra! hela valutan är ju psykoligiskt uppbyggt imo, det ser lite ut men det är ju mycket mer (åh, en macka för 6.95 bara! 70 spänn!) plus att småmynt är värdelösa (allt under 0.50 EURO). skrammel. då har jag sagt mitt, pust!

Är det inte så att Svenska kronan är värd skit?

För "dom" tycker det är väldigt billigt här, hur som helst så hopas jag att folk fattar att "EVVRO" är bättre än skiten vi har nu.

(EVVRO = EURO, folk har en viss handikapp så dom kan inte uttala rätt, vi bor väl inte i evvropa)

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av leksak
Ska det dollarn bli svag, och kronan stark när det går dåligt i USA?
Jag fattar ingenting.
Det var ju dom skulle ha trubbel, inte vi!
Jävla skit!

Förutom övriga anledningar som nämnt så är det så att USA gick in i krisen först och anses i princip ha nått botten redan. Sen har resten av världen kommit in i krisen långt senare och är fortfarande på väg neråt. Så sent som en månad sen så tyckte riksbanken att en räntehöjning var på sin plats för att det fortfarande gick bra för Sverige. Men nu är det andra besked och nu har man i rask takt sänkt räntan i två omgångar a 0.5 procentenheter. Varje räntesänkning sänker också värdet på den berörda valutan.

Permalänk
Medlem

Folk är ju ganska historielösa, det beror ju på vilket perspektiv man har, men vare sig 6 kronor som dollarn kostade i våras eller 8 kronor som den kostar nu är på något sätt extremt. Tvärtom är det däremellan kursen legat de senast 40 åren.

Se graf för den som vill:
http://www.internetional.se/images/dnusdsek500.jpg

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av olirc
Så du föredrar diktatur framför demokrati :rolleyes:?

Folkomröstningar definierar ju inte direkt den demokrati som Sverige har. När man är tillräckligt många finns det för många dumhuvuden. Det är då dessa dumhuvuden ska välja en regering - som ska kunna sin sak och ta beslut som dom lovat. Annars skulle vi ju kunna ha folkomröstning var och varannan dag och inte komma fram till ett skit
Håller med om Euro skulle vart till det bättre för Sveriges del.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av olirc
Så du föredrar diktatur framför demokrati :rolleyes:?

Vi har röstat fram en regering som ska styra landet. Vissa frågor är det bäst att låta dom som kan avgöra, inte genom en folkomröstning.

Permalänk
Medlem

Ja det har ju blivit en jäkla skillnad. Jag har ju velat uppgradera länge nu men nu känns det inte så himla kul längre så jag tror jag hoppar över det en sväng (ett par år) nu.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hummus
Förutom övriga anledningar som nämnt så är det så att USA gick in i krisen först och anses i princip ha nått botten redan.

USA har inte nått botten ännu, de har bara börjat med sina problem.
Vill ni veta vad som var den enskilt största orsaken till hela finanskrisen, Credit default swap, för mer info se inslaget här på 60 minutes Wall Street's Shadow Market

Vad gäller svenska kronan så klarar vi oss alldeles utmärkt utan Euron. Med en egen valuta kan vi själva styra vår egen penningpolitik, inflationsbekämpning och ränteinstrument. Visst svänger det mer vid finansiella kriser än med tex euron men vi är betydligt mer flexiblare och effektivare vid inflationsbekämpning. Det viktiga är inte om vi har euro eller SEK utan hur vi behåller vår köpkraft gentemot omvärlden och hur effektiv vår inflationsbekämpning är.

Skulle vi gå med euro samarbetet försvinner allt detta och flyttas till ECB i Frankfurt. Vidare så är EMU inget optimalt valutaområde och detta har redan skapat problem. T.ex Irland har tidigare haft högkonjunktur med farligt stigande inflation, lösningen är högre reporänta, medan Italien haft lågkonjunktur och nästan deflations siffror och lösningen bör vara lägre reporänta. Problemet för ECB är att sätta reporäntan på lämplig nivå så att bägge länders ekonomiska problem löses. Det här exemplet gällde två länder men i verkligheten ska 15 länders ekonomier anpassas och detta håller inte på väldigt lång sikt. Dvs vi i Sverige och faktiskt England klarar oss utan euron eftersom vi anpassar oss snabbare till den globala ekonomin.

Visa signatur

Intel Core2 Quad Q6600 2.4GHz, Noctua NH-U9F 92mm, Gigabyte GA-X38-DQ6, Intel SSD X-25 160GB G2, Mushkin SP2-6400+ 4096MB, Nvidia 8800GTS 512MB, Corsair HX 620W, Auzentech X-Meridian 7.1, monterat i Antec P182 SE, med x64 Windows 7
[b]---=SSD FAQ: Intel X25-M G2=---[/b]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mjaa
Vi har röstat fram en regering som ska styra landet. Vissa frågor är det bäst att låta dom som kan avgöra, inte genom en folkomröstning.

Som ska representera oss och vi ville inte ha € och inte vill vi ha det nya EU-fördraget heller men det skiter man i därför att etablissemanget vill ha det eller menar du att folket ska vara under förmyndare :rolleyes:?

Vissa har en väldigt konstig syn på vad demokrati är :confused:.

Permalänk

Älskar hur folk slänger runt ordet 'etablissemanget' utan att egentligen syfta på något specifikt.

On Topic: Frågan är om man kanske ska köpa en nygammal E8600 istället för att vänta på den potentiellt dyrare 7i 920 med teuermoderkort om de nu kommer öka ännu mer i pris.

Visa signatur

1150 4670k @ Stock | Asrock H87M-ITX| 8gb (2x4) Corsair Vengeance LP CL 9 1600hz | MSI GeForce GTX 770
Bitfenix Prodigy White | Corsair H100i w/ 2x Noctua NF F-12

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av coolerfreak
Ja köpte mitt 4870X2 dagen innan priset sköt i höjden totalt. Oooja nog sjutton är man glad alltid Nu blir de köpstop och ja har allt som behövs för vintern

Låter som att du har gått i ide som björnarna gör och låter som förr då människorna bunkrar upp mat för vintern då man inte kan odla mat...

Visa signatur

Hiroshima 45, Tjernobyl 86, Windows 95.

Leeloo Dallas Multipass

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hkman
Ja det har ju blivit en jäkla skillnad. Jag har ju velat uppgradera länge nu men nu känns det inte så himla kul längre så jag tror jag hoppar över det en sväng (ett par år) nu.

LOL så stor skillnad är det ju inte. Det skiljer kasnke 1000 kr på ett helt dator paket som maximum. Det är ju ingenting. Det är ju inte så att man måste vänta flera år för att köpa. Förstår mig inte på folk som handlar på öret. Då ska man inte köpa något från första början om den lilla prisförändring som sker nu är valet mellan att köpa och att inte köpa. Då har man ju taskig budget från första början.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av olirc
Som ska representera oss och vi ville inte ha € och inte vill vi ha det nya EU-fördraget heller men det skiter man i därför att etablissemanget vill ha det eller menar du att folket ska vara under förmyndare :rolleyes:?

Vissa har en väldigt konstig syn på vad demokrati är :confused:.

Ja, som högertrafik. 85% av sveriges befolkning ansåg att vi skulle behålla vänstertrafiken trots att vi har vänsterstyrda bilar. Vilket gjorde alla omkörningar till lite av ett lottospel då man var tvungen att be passageraren ha koll eller att man själv såg för annars var man tvungen att föra över halva bilen i motgående körfält bara för att se om kusten var klar.

Jo, folkomröstningar är jättebra. Eller i fallet med kärnkraft där inget alternativ var att man skulle behålla kärnkraften och utveckla den mot säkrare mål. Alla alternativ handlade om att lägga ner. (om jag inte minns fel vilket jag ibland kan göra.)

Visa signatur

Belysningstekniker låter väl lagom flummigt?
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if

Permalänk
Medlem

Ja varför har Japan och England fortfarande vänstertrafik sen ang vänsterstyrda bilar så finns det högerstyrda bilar så varför då sälja vänsterstyrda i Sverige om det nu inte är så att du inte vet?

Ang kärnkraften så fanns det även ett val 1 vilket innebar tuta och kör men folket valde alt 2 istället för alt 3 vilket innebär att kärnkraften SKA AVVECKLAS men vem här tror att nästa generation respekterar vad föregående generation bestämt räcker upp sin hand?

Ingen? Nähä förstod det för respekt är nått som man idag tror kommer ifrån våld?

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av olirc
Ang kärnkraften så fanns det även ett val 1 vilket innebar tuta och kör men folket valde alt 2 istället för alt 3 vilket innebär att kärnkraften SKA AVVECKLAS men vem här tror att nästa generation respekterar vad föregående generation bestämt räcker upp sin hand?

Nej. Valsedlarna för linje 1 och linje 2 var identiska, förutom att linje två även hade text på baksidan.
På framsidan stod:

Citat:

I Sverige är nu sex kärnkraftsreaktorer i drift. Ytterligare fyra reaktorer är färdiga och två är under arbete.

Riksdagen har beslutat att en folkomröstning om kärnkraftens roll i den framtida energiförsörjningen skall hållas den 23 mars 1980. Omröstningen gäller tre olika förslag.

Jag röstar på förslag nummer 1 [eller 2, reds. anm.].

Detta förslag innebär:

Kärnkraften avvecklas i den takt som är möjlig med hänsyn till behovet av elektrisk kraft för upprätthållande av sysselsättning och välfärd. För att bl.a. minska oljeberoendet och i avvaktan på att förnybara energikällor blir tillgängliga används högst de 12 kärnkraftsreaktorer som i dag är i drift, färdiga eller under arbete. Ingen ytterligare kärnkraftsutbyggnad skall förekomma. Säkerhetssynpunkter blir avgörande för den ordning i vilken reaktorerna tas ur drift.

På baksidan stod

Citat:

Energihushållningen bedrivs kraftfullt och stimuleras ytterligare. De svagaste grupperna i samhället skyddas. Åtgärder vidtas för att styra elkonsumtionen bl.a. för att förhindra direktverkande elvärme i ny permanentbebyggelse.

Forskning och uveckling av förnybara energikällor forceras under samhällets ledning.

Miljö- och säkerhetsförbättrande åtgärder vid kärnkraftverken genomförs. En särskild säkerhetsstudie görs vid varje reaktor. För medborgarnas insyn tillsätts vid varje kärnkraftverk en säkerhetskommitté med lokal förankring.

Elproduktion genom olje- och kolkondensverk undviks.

Samhället skall ha ett huvudansvar för produktionen och distributionen av elektrisk kraft. Kärnkraftverk och andra framtida anläggningar för produktion av elektrisk kraft av betydelse skall ägas av stat och kommun. Övervinster i vattenkraftproduktionen indrages genom beskattning.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av olirc
Nja förslag ett innebar vad jag mins tuta och kör vilket ditt inlägg inte motbevisar?

Det kan ju givetvis variera beroende på vilken betydelse du egentligen lägger i det där uttrycket, men helt klart är det ett avvecklingsalternativ och man tolererar ingen vidare utbyggnad.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av olirc
Så du menar att Moderaterna motsade sig billig energi? Nja lite mer bevis än så får du nog prestera!

Vad pratar du om? Har jag påstått något om någon, vad måste jag bevisa och varför?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elgot
Vad pratar du om? Har jag påstått något om någon, vad måste jag bevisa och varför?

Inte mer än att jag ljuger i mitt inlägg?

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av olirc
Inte mer än att jag ljuger i mitt inlägg?

Inte ens det har jag påstått, men det fanns inget kärnkraftsvänligt alternativ att rösta på (vilket i och för sig inte riktigt låg i tiden då). Två av alternativen var i princip identiska ("avveckla kärnkraften") och linje tre var lite mer extrem ("avveckla kärnkraften snabbare").

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av cf256
Oroa er inte dollarn kommer att kollapsa och haverera inom ett par år.
Orsaken till den temporära dollarförstärkningen är att amerikanska hedgefonder och banker säljer utländska tillgångar och tar hem dessa till USA, en sk deleverage. Omväxlingen resulterar därför i en temporär dollarförstärkning som kan pågå i ett halvår eller ett år.

Anledningen till att dollarn i slutändan kommer att kollapsa är för att FED trycker pengar som galningar. Den så kallade $1200 miljarder bailouten(inkl AIG, Freddy & Fanny, Bear stern) måste ju betalas på något sätt och just nu görs detta med hjälp av ökad penning mängd. Dvs de betalar en skuld med två andra skulder och finansierar allt med urholkad köpkraft av dollarn.

Tyvärr så kommer förmodligen svenska kronan få lite stryk under hela dollar kollapsen men vi betalar åtminstone våra skulder med sparade pengar och därför kommer vi klara oss.

Slutsatsen är m.a.o datorprodukter kommer bli billigare igen, under förutsättning priset inte sätts i euro.

Här är några kommentarer om den kommande dollar kollapsen:

Dollar Collapse - Jim Rogers - The Fed Has Given Up
Dollar Collapse - The Schiff Has Hit The Fan - End Game 2012
Dollar Collapse - America - It's Time To Fucking Panic

word, har länge trott att USA e påväg till fucktown

___________________________________

alla som tycker att vi skulle bytt till EURO
fanns väll inget sätt att veta att den skulle stiga??
att vara efterklok är bara meningslöst

Permalänk
Medlem

USA du dom är på väg till jag vet vad? Nja USD är värt max 1$ mot 2€ vilket låter hårt men George Bush är inte mer värt än kulor i ett 6-pack!

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av olirc
Så du menar att Moderaterna motsade sig billig energi? Nja lite mer bevis än så får du nog prestera!

Och oj!!! vad billig den blev

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av superapan
Sant, vi personligen blir "fattigare" jämfört med omvärlden då kronan sjunker i värde. Däremot tjänar våran industri stora pengar på då kronan är låg. Devalvering av kronan har ju varit en svensk paradgren sedan 50-talet, och då var det ingen som klagade.

Pengarna som svensk exportindustri tjänar på en svag kronkurs är ytterst kortvariga och inget man skall fästa större vikt vid, något som €-hatarna i Sverige inte har tagit fasta på.

Humor dessutom att vi hamnar i en kärnkraftsdebatt när jag tror att ett fåtal av oss ens hade rösträtt då...

Visa signatur

Eating fords and shitting chevys since 1914

Permalänk
Medlem

"Den svenska kronan drabbas hårt av bankkrisen och har försvagats med 25 öre sedan i fredags kväll. En dollar kostar nu 8:11 kronor. På tre månader har dollarn blivit 2 kronor dyrare".

http://www.svd.se/naringsliv/nyheter/artikel_1949593.svd

Permalänk
Medlem

Dollarn kommer att rasa i värde inom en 10-års period till som högst halva värdet för när USA trycker så mycket sedlar för att täcka förlusterna inom bankväsendet så bör Dollarn förlora kraftigt sitt nominella värde.

Är nog bara en tidsfråga innan affärer görs upp i € istället och då börjar raset för USD.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RiddareRocco
LOL så stor skillnad är det ju inte. Det skiljer kasnke 1000 kr på ett helt dator paket som maximum. Det är ju ingenting. Det är ju inte så att man måste vänta flera år för att köpa. Förstår mig inte på folk som handlar på öret. Då ska man inte köpa något från första början om den lilla prisförändring som sker nu är valet mellan att köpa och att inte köpa. Då har man ju taskig budget från första början.

haha du är lite ute och cyklar där har kollat på dator delar i Ca 1 månad i väntan på att beställa, kollat på ett flertal olika sidor och att en hel Dator har gått upp ca 1000 kr är helt fel. sen igår så ökade mina 5 komponenter med ca 600 kr på Inet. Och det är då inget grafikkort inräknat, och 600 på en enda dag är ju mindre roligt, eller hur?

Permalänk
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mjaa
Vi har röstat fram en regering som ska styra landet. Vissa frågor är det bäst att låta dom som kan avgöra, inte genom en folkomröstning.

Införandet av en ny valuta är för det första en riksdagsfråga och ligger inte på regeringens bord om du nu trodde detta. Och för det andra så NEJ NEJ NEJ och ytterligare NEJ. Ifall du inte har bott under en sten de sista 3 åren så skulle jag rekommendera dig se inslaget från SVT angående riksdagsledamöternas kunskaper om EU. De är inte högre än genomsnitt svensken och därmed faller hela argumentet med att inte folkomrösta.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av m0rk
De är inte högre än genomsnitt svensken och därmed faller hela argumentet med att inte folkomrösta.

Så länge de inte är lägre (vilket jag inte tror) finns det fortfarande fördelar, man sparar till exempel mycket tid och pengar på att undvika en omröstning.