Nya Geforce GTX 200 i januari

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mfm
De har ju gjort dual-GPU-kort tidigare så vad snackar ni om? Sen att det inte är framtiden är ju ändå sant, skulle aldrig köpa ett dual-GPU varken från Nvidia eller ATI. Det är en nischprodukt för måste-ha-högst-FPS-i-recensions-benchmark-spelen.

Nvidias VD gick ut och pratade om hur dåligt dual-gpu var och hur mycket mer överlägsna deras monolitiska chip var. Han påstod även att dubbla skalbara chip skulle vara dyrare, något vi såhär i efterhand kan skratta högt åt.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av mfm
Och vad skulle utvecklingen av 4870x2 vara? 4870x3 med ännu sämre prestanda än 4870x2 utom i recensionsspelen om man haft tid att fixa crossfire profiler för, 1000W nätagg som krav och med medföljande hörselkåpor?

Tja, framtiden får avgöra vad som händer, men visst är det orimligt att effektförbrukningen ska stiga mycket högre. Kan tänka mig att prioritet n1 på AMD just nu (utöver att gå med vinst) är att ordna mer effektsnåla grafikkort; för x2 är nog här för att stanna.

Visa signatur

"Jo men det var exakt det jag menade med att den enda moddningen detta galleriet innehåller är Sanningsmodifikation och photoshoppande :)"

Permalänk

Det kunde varit värre, de kunde ha börjat lansera nya namn istället för nya kort... Det hade ju iofs sparat in på deras utvecklingskostnader och våra uppgraderingskostnader...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av krafs
Jämför de/dem med du/dig. "De" används som "du", och "dem" används som "dig".

Dem är objektsform. Fick jag fram till efter lite googlande. Så nu vet jag

Permalänk
Avstängd

Enklast är att tänka:

Vi = De
Oss = Dem

"Om dom hade köpt den bilen"

Vilket låter bäst?:
Om Vi köpt den bilen
Om Oss köpt den bilen

Svar: Om De köpt den bilen

Svårare än så är det inte.

Visa signatur

"Jo men det var exakt det jag menade med att den enda moddningen detta galleriet innehåller är Sanningsmodifikation och photoshoppande :)"

Permalänk

soft fokuset äre dett nån somm vill lära mej rätt svenska?
isåfall så är dett hygligt, för sisst jagg läste så var sveklokers en svänska för såna somm innte kann så bra?
eler har jag fel.
jag tycker vi döpper om denna tråden til "svenska för follk somm tyker om geforse"

Visa signatur

8800 GT SLI, Asus P5N-D 750i, 2048 MB PC6400 CorsairXMS2, E8400 @ 3.8Ghz, Noctua NH-U9B CPU Cooler, Ipower Extreme 600w, 500 Gb Samsung Spinpoint, 300Gb Samsung Spinpoint, 320 Gb Toshiba? 500 GB WD Caviar. Massa Noctua Fläktar

Permalänk
Medlem

köper mitt 4850 CF system iallafall! orkar inte bry mig om nya modeller.. Dagens kort blir ju inte långsammare cod 4 med 100+ fps here i come!

Visa signatur

Friskyttarna.eu - Ditt Ljus i MMO-mörkret
LotRO || SWTOR || Guild Wars 2 || World of Tanks || Elder Scrolls Online || World of Warcraft || Black Desert

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av P1nGviN
Enklast är att tänka:

Vi = De
Oss = Dem

"Om dom hade köpt den bilen"

Vilket låter bäst?:
Om Vi köpt den bilen
Om Oss köpt den bilen

Svar: Om De köpt den bilen

Svårare än så är det inte.

Försök inte leka nu va:D. Sen det där är ju något helt annat. Som att jämföra du och jag
Jag har lärt mig redan o jag kan nu :). de var ju dock några år sen man läste svenska i nian och Svenska A på gymnasiet.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DataNusse
Det finns inget belägg för att nVidia skulle ha haft problem med 55nm. nVidia har i somras gått ut med att de kommer successivt gå över till 55nm. De började G92 under juni och att GT 200 skulle följa. Vilket de ska göra.

Nej, såklart inte. Nvidia har ju självklart velat göra så liten vinst som möjligt på GT200-chipen, ha sämre prestanda och högre energiförbrukning. Det låter ju helt logiskt. Sannolikt har Nvidia jobbat hårt på att få ut 55nm hela hösten men inte lyckats få tillräcklig kapacitet/yield förrän nu. Förmodligen kommer vi se samma sak med 40nm.

Ska bli intressant att se vad hårdvarusidor skriver om GTX260GX2, om Anandtech inte kritiserar 2GPU-lösningen så blir jag fan i mig irriterad. Förmodligen kommer vi få se prestanda i samma klass som 4870X2, kanske något bättre men det lär inte handla om något revolutionerande. Personligen tycker jag de är för sent ute, hellre vänta ett halvår och få 40nm-grejer från AMD som lär vara mycket bättre än 4870X2 (syftar då på 5870X2 eller vad det nu kommer heta). Blir intressant om AMD släpper RV790 också som det ryktas om - tar nog hellre ett sånt än ett uppdaterat GTX280/260.

Visa signatur

System:
2500K - EVGA 780 SC

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻

Jo, undra bara hur mycket Nvidia klarar att pressa priserna med 55nm. Yielden och antal kärnor per waffer borde få en ganska rejäl boost.

"260GTX GX2" verkar intressant, ska bli kul och se hur dom löser värmen

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Avstängd

Behåller de namnen blir jag bara ledsen, allra helst om de byter shadertalet igen.

Permalänk
Medlem

nvidia är som britney spears... Oops I did it again

Visa signatur

Sometimes autocorrect makes me say things I don't Nintendo.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jioop
nvidia är som britney spears... Oops I did it again

Haha.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem

känns som att folk talar i blindo när dem hävdar att nVidia är dyra, det är ju bara företagen i sverige som tar ut väldigt höga priser pga olka anledningar, checkar du en jänksida så ser man att priset inte är så farligt verkligheten och 200$, 250$ och 350$ för gtx 260, gtx 260 216 respektive gtx 280 är inte så farligt, medans man får ge 500$ för hd4870x2

Visa signatur

[Tiger MP. 2xAMD Athlon MP 1.4GHz , 2x512MB ddr, ?350w PSU, 80GB HDD, Geforce4 ti 4600]
[i7 950, ASUS p6t, xfx 650w, 30GB SSD a-data, 3x2GB corsair xms3, 8800GT, ][i7 920, 3x4GB Vengeance, gtx 260] [i5 3570k, MSI twin frozr PE GTX 570, Corsair 4x2GB xms3]
[3930k, GA-X79-UD3, EVGA GTX 780SC ACX, Corsair Force 3 120GB, XFX 850w, Corsair Air 540, Corsair h100i, Corsair 4x4GB Vengeance]

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Layon
känns som att folk talar i blindo när dem hävdar att nVidia är dyra, det är ju bara företagen i sverige som tar ut väldigt höga priser pga olka anledningar, checkar du en jänksida så ser man att priset inte är så farligt verkligheten och 200$, 250$ och 350$ för gtx 260, gtx 260 216 respektive gtx 280 är inte så farligt, medans man får ge 500$ för hd4870x2

På newegg (som jag brukar använda som referens) kostar HD4870x2 runt 520$ och GTX280 runt 450. GTX260 kostar runt 220-250 dollar och HD4870 också. GTX260 216 kostar över 300.

Sen översätter vi det till svenska priser (moms och andra avgifter) så ser du att det inte är mycket billigare med Nvidia-kort i staterna.

Visa signatur

"Jo men det var exakt det jag menade med att den enda moddningen detta galleriet innehåller är Sanningsmodifikation och photoshoppande :)"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av P1nGviN
På newegg (som jag brukar använda som referens) kostar HD4870x2 runt 520$ och GTX280 runt 450. GTX260 kostar runt 220-250 dollar och HD4870 också. GTX260 216 kostar över 300.

Sen översätter vi det till svenska priser (moms och andra avgifter) så ser du att det inte är mycket billigare med Nvidia-kort i staterna.

Känns inte direkt hållbart att jämföra priserna hos en handlare och sedan hålla det som motbevis när den du argumenterar emot har jämfört hos ett antal olika handlare "over there" (i alla fall låter det så på hans inlägg?)..
Förutsatt att Layons lilla undersökning stämmer så tycker jag det låter något sånär rimligt, saknas c:a 4-500kr enligt prisjakt.. Ett kort som kostart $350 borde enligt rimligheten kosta c:a 3500kr här ($350x8x1,25=3500kr) och de billigaste korten går på 3900kr ungefär..

Permalänk
Medlem

Tragiskt att i varje forum tråd är 50% av inläggen bara folk som gnäller på stavfel. Har ni verkligen inge bättre för er?

Visa signatur

/Lunk

Mobo: MSI 370x Pro Carbon CPU: Ryzen 5700x, RAM: Corsair 3600MHz 2x16GB GPU: Gigabyte 5700 XT OC PSU: Seasonic Focus GX 750W Chassi: Define R4 White

Permalänk
Medlem

Den stora nöten för Nvidia att knäcka är att GTX 280 GX2 (eller vad den kommer heta) är att slå 4870X2 i prestanda. Vinner de prestandatronen igen så kommer vi garanterat se mycket kraftigt sänkta priser från blandannat från AMD.
Frågan är om det kommer att gå?

Visa signatur

q9550@3,4Ghz, GTX275, 4GB DDR2 Corsair XMS2//HTPC AmdX2 4600+ passivt kyld med scythe ninja mini, Antec NSK 2480

Fractal design arc midi r2// core i7 4770k@ 4,4ghz :)
// corsair h100i // corsair hx 850m// asus maximus VI hero//
Corsair vengeance pro 2400mhz// intel ssd 335 180gb// gigabyte gtx 780 OC@1200mhz Core//win 8.1

Permalänk

Om priset hamnar under 3.5 k så blir det nog intresant. (nya GTX280 )
Men tror som vanligt att priset hamnar 5 k +
och då tror jag folk hellre väntar tills nya 300 serien kommer.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pantheus
Den stora nöten för Nvidia att knäcka är att GTX 280 GX2 (eller vad den kommer heta) är att slå 4870X2 i prestanda. Vinner de prestandatronen igen så kommer vi garanterat se mycket kraftigt sänkta priser från blandannat från AMD.
Frågan är om det kommer att gå?

SLI GTX280 just nu är inte långt före HD4870x2, så det ska nog mycket till för att GTX280GX2 skulle kunna hota det, speciellt med tanke på att GTX280 är rätt dyr ensam, ett dubbelkort hade nog landat på 6000kr.

Visa signatur

"Jo men det var exakt det jag menade med att den enda moddningen detta galleriet innehåller är Sanningsmodifikation och photoshoppande :)"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lunk
Tragiskt att i varje forum tråd är 50% av inläggen bara folk som gnäller på stavfel. Har ni verkligen inge bättre för er?

Tycker inte det är värre än de inlägg som mer låter som missriktat missnöje och barnsliga ställningstagande. Varför annars hota med att trolla i varje inlägg om att man ska påpeka någons dubbelmoral? Har dessa inlägg större värde?

Jag irriterar mig också på felaktig hantering av det svenska språket och tycker det är bra att det påpekas när det är uppenbart att det inte handlar om slentrian eller enstaka misstag, utan om ett upprepande beteende.
Det är som att ha en snorkråka hängande från näsan eller spenat mellan tänderna och ingen säger till!

OT:

Att gå till 55nm anser inte jag behöver innebära ett namnbyte. Däremot hoppas jag att man tydligare anger detta på något vis (till skillnad från Intel som bara angav det med en kryptisk tvåstavig alfanumerisk kombination för sin Core Duo 2 Quad E6600: B3 -> G0, vilket innebar 10W mindre förbrukning och mindre värmealstring.

Någon direkt prissäkning på kort sikt tror jag inte vi får se. Här ökar nog nVidias marginaler i stället. Sänks priset blir det i stället för att matcha AMD eller som en direkt följd av vår valuta.

Frågan är väl hur länge nVidias nya namnstandard håller. Jag menar, fyra decimaler tillåter fler kombinationer än tre. Och i mitt fall har jag tvekat att uppgradera just pga allt namnstrul - jag vet ju inte vad jag verkligen får. Dessutom fungera min 8800GTX alldeles förträffligt.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dr.Mabuse
Tycker inte det är värre än de inlägg som mer låter som missriktat missnöje och barnsliga ställningstagande. Varför annars hota med att trolla i varje inlägg om att man ska påpeka någons dubbelmoral? Har dessa inlägg större värde?

Jag irriterar mig också på felaktig hantering av det svenska språket och tycker det är bra att det påpekas när det är uppenbart att det inte handlar om slentrian eller enstaka misstag, utan om ett upprepande beteende.
Det är som att ha en snorkråka hängande från näsan eller spenat mellan tänderna och ingen säger till!

OT:

Att gå till 55nm anser inte jag behöver innebära ett namnbyte. Däremot hoppas jag att man tydligare anger detta på något vis (till skillnad från Intel som bara angav det med en kryptisk tvåstavig alfanumerisk kombination för sin Core Duo 2 Quad E6600: B3 -> G0, vilket innebar 10W mindre förbrukning och mindre värmealstring.

Någon direkt prissäkning på kort sikt tror jag inte vi får se. Här ökar nog nVidias marginaler i stället. Sänks priset blir det i stället för att matcha AMD eller som en direkt följd av vår valuta.

Frågan är väl hur länge nVidias nya namnstandard håller. Jag menar, fyra decimaler tillåter fler kombinationer än tre. Och i mitt fall har jag tvekat att uppgradera just pga allt namnstrul - jag vet ju inte vad jag verkligen får. Dessutom fungera min 8800GTX alldeles förträffligt.

Håller med, såväl om stavning som om namnen. Så länge det bara är en krympning utan förändringar i shadertal är det godtagbart med samma namn. Men om de börja fiffla med shadertalen blir jag tvär.

Permalänk

ehh...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lunk
Tragiskt att i varje forum tråd är 50% av inläggen bara folk som gnäller på stavfel. Har ni verkligen inge bättre för er?

det hade varit ännu mera tragiskt om ingen hade rättat de som hade skrivit fel.

Visa signatur

Antec Performance P182 | Intel Core i7 920 | Gigabyte GeForce GTX 660Ti | Gigabyte GA-EX58-DS4 | Corsair XMS3 1333 MHz 6 GB | Samsung SpinPoint F3 | Corsair 650TX | Windows 7 x86-64 | QPAD MK-50

Permalänk
Medlem

Jag tror att jag väntar på nästa generation istället, ärligt talat.

Off-topic: Jag kan dock inte för mitt liv begripa varför det är så betydande att anmärka stavfel och andra "språkdefekter" på ett internetforum? Om ni inte kan urskilja skillnaden i att läsa i ett forum och t.ex en bok (där det däremot är viktigt) så är det ju er det är synd om. Så länge man förstår vad de vill ha sagt tycker jag inte att det ska spela någon roll överhuvudtaget.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mallow
Jag tror att jag väntar på nästa generation istället, ärligt talat.

Off-topic: Jag kan dock inte för mitt liv begripa varför det är så betydande att anmärka stavfel och andra "språkdefekter" på ett internetforum? Om ni inte kan urskilja skillnaden i att läsa i ett forum och t.ex en bok (där det däremot är viktigt) så är det ju er det är synd om. Så länge man förstår vad de vill ha sagt tycker jag inte att det ska spela någon roll överhuvudtaget.

Det kan bero på att du inte tänker i större banor?

Att kunna uttrycka sig korrekt i skrift har flera fördelar. Och det handlar inte bara om felstavningar utan även om meningsbyggnad, kommatering och särskrivningar för att nämna några områden.

Genom ett konsekvent och korrekt språkbruk ökar läsförståelsen som minskar missföstånd, och därigenom onödiga inlägg (som inte tillför själva ämnet något) för att reda ut begreppen.

Ovan sagt, och tidigare inlägg i debatten, är väl ändå ganska självklara tycker jag, eller?

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dr.Mabuse
Det kan bero på att du inte tänker i större banor?

Att kunna uttrycka sig korrekt i skrift har flera fördelar. Och det handlar inte bara om felstavningar utan även om meningsbyggnad, kommatering och särskrivningar för att nämna några områden.

Genom ett konsekvent och korrekt språkbruk ökar läsförståelsen som minskar missföstånd, och därigenom onödiga inlägg (som inte tillför själva ämnet något) för att reda ut begreppen.

Ovan sagt, och tidigare inlägg i debatten, är väl ändå ganska självklara tycker jag, eller?

Du har så rätt! Har man ovanan att skriva som en kratta på ett internetforum så blir det till en vana, även i andra fall.

Jag känner själv att jag blivit sämre på att stava och formulera mig rätt i skriftlig form sedan internetforumens intåg. Ungefär som en lärare med åren måste tänka sig för att stava "hade" rätt och inte skriva "hadde" som eleverna skriver, och läraren läser, stup i kvarten.

Självklart kan man stava vissa ord fel och missa en korrekt grammatisk meningsuppbyggnad här och där, det gör även jag. Men när folk skriver som lågstadieelever utan punkt och stor bokstav kan inte jag låta bli och irritera mig också.

Går man hellre med öppen gylf dagarna i ändå eller har någon som påpekar detta gång på gång tills man lär sig dra upp den på morgonen?

Att skippa SMS/MSN-svenskan är bara bra att lära sig. Folk har i hundratals år kunnat skriva utan olater, man tjänar på det i längden. T ex till arbetsintervjun.

On-Topic:

Håller klart med föregånde talare om att det är värdelöst med nya kort med samma namn. Hoppas verkligen att nVidia kallar det 265 och 285 istället för att skapa ytterligare förvirring.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dr.Mabuse
Det kan bero på att du inte tänker i större banor?

Att kunna uttrycka sig korrekt i skrift har flera fördelar. Och det handlar inte bara om felstavningar utan även om meningsbyggnad, kommatering och särskrivningar för att nämna några områden.

Genom ett konsekvent och korrekt språkbruk ökar läsförståelsen som minskar missföstånd, och därigenom onödiga inlägg (som inte tillför själva ämnet något) för att reda ut begreppen.

Ovan sagt, och tidigare inlägg i debatten, är väl ändå ganska självklara tycker jag, eller?

Då kan väl du och andra likasinnade istället utnyttja eran läsförståelse och relativt enkelt komma fram till vad personer här på forumet försöker säga och sedan skippa era rättelser, så slipper vi onödiga inlägg på det sättet också?

Permalänk
Moderator
Testpilot
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mallow
Då kan väl du och andra likasinnade istället utnyttja eran läsförståelse och relativt enkelt komma fram till vad personer här på forumet försöker säga och sedan skippa era rättelser, så slipper vi onödiga inlägg på det sättet också?

Skönt att du är här och tillför tråden en massa substans.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mallow
Då kan väl du och andra likasinnade istället utnyttja eran läsförståelse och relativt enkelt komma fram till vad personer här på forumet försöker säga och sedan skippa era rättelser, så slipper vi onödiga inlägg på det sättet också?

Krävs att folk skriver rätt för att läsförståelsen ska infinna sig. Skriver folk kasst kan det vara svårt att förstå vad som menas.

Jag märker själv att internet har gjort mig osäker på stavningar som borde sitta som berg, och som också gjorde det förr. Kom på mig själv med att skriva "Gammla" istället för "Gamla". Gjorde det inte med meningen men det dök upp överallt. Och van som jag var med att se sådan stavning så missade jag det gång på gång. Blev nästan lite osäker ett tag.

Permalänk
Medlem

Off topic:
Google ger 409 000 träffar på "gammla". Skrämmande!

edit: varav första träffen även är en sär skrivning! Men vilka bilder där fanns! http://andreafelldin.blogspot.com/2007/12/ny-gammla-bilder.ht...

On topic: Frågan är om man ska vänta på GTX260+ eller slå till på GTX260 core 216. Sitter med en q6600 och 8800GTS nu och vill få mer flyt i t.ex FSX...

Visa signatur

[MSI X470 GAMING PLUS] - [AMD RYZEN 3700X] - [G.SKILL F4-3200C14D-16GTZKW] - [Palit GTX 1080] - [Kingston 1TB NVME] - [Corsair HX 750W] - [Noctua NH-D15] - [Fractal Design XL R2] - [Acer XB270HU]

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av davyp3
Off topic:
Google ger 409 000 träffar på "gammla". Skrämmande!

edit: varav första träffen även är en sär skrivning! Men vilka bilder där fanns! http://andreafelldin.blogspot.com/2007/12/ny-gammla-bilder.ht...

On topic: Frågan är om man ska vänta på GTX260+ eller slå till på GTX260 core 216. Sitter med en q6600 och 8800GTS nu och vill få mer flyt i t.ex FSX...

Som tur är så är det ju lite fler träffar på "gamla".
Och det är svårt det där, nuvarande GTX 260 med 216 shaders är ju lite svalare än vanliga GTX 260 om jag förstått det hela rätt. Men jag tror ju ändå jag väntat på 55nm. Det fina med den är att den antagligen inte blir dyrare, men borde kunna ge dagens GTX 280 på nöten.